2018-03-23, 18:32
  #5449
Medlem
kickikotts avatar
Hoppas kan man ju alltid!



Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man kan ju iaf hoppas att nån av Ali elle eBay hoppar på snabbt.

Har grejjer jag ska köpa senare i sommar och skulle gärna slippa postens 75kr påslag
Citera
2018-03-23, 18:32
  #5450
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Detta kommer från en grupp på fb och verkar vara legit information då källan är en chef inom postnord.

Ett par uppdateringar från mig på Postnord:

Vi har nu byggt lösningen så ni kan se foto på paketet på betalningssidan (innan ni betalar). Jag såg den idag, men den är inte releasad allmänt än. Måndag tror jag.

Dessutom har vi klart med en av dom stora plattformarna (Wish) att ta ut moms redan i Kina = inga 75 kr och ingen försening av paketen. Vi har börjat bygga IT-stödet som behövs på båda sidor. Beräknar vara igång om 3-4 veckor.

Trevlig helg på er, och må kinapaketen flöda in. Om några veckor! :-D

Trevligt! Hoppas det blir så, momsen stör mig inte och som alltid får man vara glad för det lilla.
Citera
2018-03-23, 19:38
  #5451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Postnord har lyckats få till avtal med Wish. Innebärande att Wish kommer att Momsdeklarera redan vid köpet. Detta lär innebära att varor via Wish undgår avgiften så småningom.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Synd att det var Wish dom valde att samarbeta med då wish har uselt utbud...

Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Det är inte dom som valt Wish, utan snarare tvärtom...
Övriga plattformar är inte intresserade av att hantera Maggans pengar

Betvivlar riktigheten i dessa uppgifter, och tror det bara är önsketänkande?

Varför skulle kineser särbehandla Sverige och svenskar, som max svarar för någon promille av försäljningen?
Citera
2018-03-23, 19:41
  #5452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Postnord har lyckats få till avtal med Wish. Innebärande att Wish kommer att Momsdeklarera redan vid köpet. Detta lär innebära att varor via Wish undgår avgiften så småningom.
Hoppas det stämmer, skall bli intressant att se vad "straffavgiften" för att betala momsen blir hos dem, isåfall.

Mest intressant blir att se om fler följer efter?
Jag har aldrig handlat hos Wish - så jag vet noll om dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Betvivlar riktigheten i dessa uppgifter, och tror det bara är önsketänkande?

Varför skulle kineser särbehandla Sverige och svenskar, som max svarar för någon promille av försäljningen?
Tron är de sista man mister, sägs det. Det sägs även att tron kan försätta berg.
Tro du med
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-23 kl. 19:45.
Citera
2018-03-23, 19:41
  #5453
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Betvivlar riktigheten i dessa uppgifter, och tror det bara är önsketänkande?

Varför skulle kineser särbehandla Sverige och svenskar, som max svarar för någon promille av försäljningen?
Sa inte postnord att de tog emot hundratusentals paket? Borde väl vara en rätt stor marknad.
Citera
2018-03-23, 19:50
  #5454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Sa inte postnord att de tog emot hundratusentals paket? Borde väl vara en rätt stor marknad.

På Aliexpress kan man se landet varje recension kommer från, i motsats till andra plattformar.
Grundar svenskarnas antal recensioner till just max någon promille.

Kan aldrig tänka kineser skulle gå med på speciella rutiner för ett sånt fåtal kunder.
Citera
2018-03-23, 19:54
  #5455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Sa inte postnord att de tog emot hundratusentals paket? Borde väl vara en rätt stor marknad.
Framförallt kan Sverige användas som ett testland för hur det ser ut i EU efter 2021 när det gäller privatimport av varor av ringa värde från länder utanför EU.

"After 2021, all goods bought online by EU consumers from sellers outside the EU will also be subject to VAT, in line with current EU sales practices."
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-3746_en.htm
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-23 kl. 20:01.
Citera
2018-03-23, 20:07
  #5456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Framförallt kan Sverige användas som ett testland för hur det ser ut i EU efter 2021 när det gäller privatimport av varor av ringa värde från länder utanför EU.

"After 2021, all goods bought online by EU consumers from sellers outside the EU will also be subject to VAT, in line with current EU sales practices."
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-3746_en.htm

Vi ser redan resultatet av testet, massor av säljare på t.ex. eBay vägrar skicka något alls, Does not ship to Sweden .
Citera
2018-03-23, 20:19
  #5457
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Bara att printa ut bank-utdraget på köpet och skicka in för att verifiera varans värde.
Skicka in du måste skämta du måste personligen lämna in deklarationen på närmaste tullklareringsexpedition.
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms/hanteradinpostorderforsandelsesjalv.4.285c35fd1617 49ca47c307.html
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-23 kl. 20:22.
Citera
2018-03-23, 20:24
  #5458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vi ser redan resultatet av testet, massor av säljare på t.ex. eBay vägrar skicka något alls, Does not ship to Sweden .
Jag tror inte "kineserna" har som plan att släppa sin export till 27 EU-länder (den 2:a största exportmarknaden för dem) efter 2021?
Vad som händer kortsiktigt behöver inte säga något om vad som sker långsiktigt.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-23 kl. 20:38.
Citera
2018-03-23, 20:32
  #5459
Medlem
postnord nya avgifter (frågor)

Hej

om jag skulle beställa paket från wish så kommer jag ju få betala avgift
men om jag ej hämtar ut paketet kommer jag få någon straffavgift eller förstör dom bara paketet/skicka det tillbaka ?

en annan fråga jag har är om jag beställer flera paket men skicka det till någon annan
i den personens namn få den personen betala alla avgifter då ?
för då kan man ju missbruka det ganska mycket ju
Citera
2018-03-23, 20:33
  #5460
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Hej kimdah2002!

Var finns du när man behöver dig? Vad ska man göra om PostNord vägrar att skippa avgiften trots att paketet har skickats från Kina innan den 16/2? Tydligen är inte PostNord konsekventa. Har förklarat tidigare.
Har du väl fått en avgift på ett paket så är det svårt att ta bort den ja och kundtjänst är säker inte villiga att lägga ner det arbetet så dom förnekar att dom känner till det. Nej PN är inte konsekventa det är personen på bandet som fått en inofficiell instruktion att hellre fria än fälla paket som har Signed date före 16/2 missar hen det så blir paketet momsregistrerat i alla fall tyvärr. Nu är det ju inte så många paket kvar som uppfyller det kravet så problemet är övergående så att säga...

Det finns personer här som säger sig övertygat kundtjänst om att ta bort avgiften, det måste i så fall ha varit en ovanligt serviceminded kundtjänstperson som gjort det i så fall då det inte är helt oenkelt.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-23 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in