Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-12, 22:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag är helt med dig - impotens och ilska över detta bör ha förekommit, och att Vinof var sexuellt aktiv (både på och utanför streetan) vet vi. På sjuttiotalet raggade han ju upp en tonårstjej (!), vilket jag nämnt, och med pengar på fickan kunde han nog vara populär, trots lyten och psykbryt.

I da Costa-utredningen finns vittnesmål om sexköp, och ett av dem var misslyckat. Polisen frågade vittnet (prostituerad) om det förekom våldsamheter, och kanske fanns det specifik anledning till frågan.

Kombinationen av piller (säkerligen benso), sprit och kraftig p-störning bör fö ha lett till rejäla humörsvängningar och ilskeutbrott.

Vinof älskade fö djur, vilket gör hästmorden (1990) desto läskigare.

Man vågar inte tänka på hur han förhöll sig till nära och kära, förälskelse etc.

Usch.

Gissningsvis botade Vinof impotens med tjack, kokain och dyl.

Det måste han nästan ha gjort...

Och fick han känslor för da Costa eller nån liknande skör tjej, var nog katastrofen nära.

Jag läste Epilogen nyligt, och där var en detalj som jag hajade till inför. Att Vinof vid något tillfälle gick på restaurang i träningsoverall och svettband. Jag skrattade ofrivilligt till när jag läste det. Men såklart det här var årtiondet när träning började bli lite inne. Halva Sverige knep väl ikapp med Susanne Lanefeldt.
Men der tyder ju på visst självförtroende ändå, att knata in på restaurang iförd träningsoverall och svettband.
Citera
2018-08-12, 22:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det fanns flera fingeravtryck på säckarnas insida.

Som kanske kan ha kommit från någon flanör som av ren nyfikenhet öppnade säckarna och fick världens chock men som samtidigt inte ville bli inblandad i denna högst olustiga historia? Eller så klantade någon utredare sig eller anställda på SRS? Det ska finnas bilder där en polis håller upp en säck med kvarlevor utan handskar? Hur gick öppningen av säckarna till?

Vi kan också hålla detta i minnet.

Gärningsmannen var extremt noga med att dölja dödsorsaken så varför då helt plötsligt slarva och inte bära handskar under paketeringen och dumpningsmomentet?

Kan inte du hänvisa till den del ur FUP:et där fingeravtrycken tas upp?
Citera
2018-08-12, 22:43
Medlem
Draifoss avatar
Det finns en dokumentär om fallet om du är intresserad:
https://www.youtube.com/watch?v=ej8RbY2dXyA
Citera
2018-08-12, 22:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej, det där stämmer inte:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Uppgifterna i länken är inget bevis för att CdC levde efter pingsthelgen, det är dessutom rent löjeväckande att du och vissa andra personer sätter en så pass stor tilltro till minnesbilderna hos alkohol och drogmissbrukare, det är väl känt sen rätt många år att ett stort intag av rusdrycker och narkotika inte förhöjer minnesförmågan hos de allra flesta människor och det finns ingen anledning att tro att det skulle förhålla sig annorlunda här?

Det sista någorlunda säkra vittnet arkitekten led ju själv av minnesluckor och hade enorma svårigheter att komma ihåg händelser som inträffat blott 2 veckor innan förhören som hölls med honom i september -84, kan vi inte enas om att alkohol i rikliga mängder inte är det optimala för exakta minnesbilder?

Borde inte den slutsatsen kunna tillämpas vad gäller vittnet som hävdar att han fick ett telefonsamtal från CdC 1-3 dagar efter att hon ska ha försvunnit?
Citera
2018-08-12, 23:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Som kanske kan ha kommit från någon flanör som av ren nyfikenhet öppnade säckarna och fick världens chock men som samtidigt inte ville bli inblandad i denna högst olustiga historia? Eller så klantade någon utredare sig eller anställda på SRS? Det ska finnas bilder där en polis håller upp en säck med kvarlevor utan handskar? Hur gick öppningen av säckarna till?

Vi kan också hålla detta i minnet.

Gärningsmannen var extremt noga med att dölja dödsorsaken så varför då helt plötsligt slarva och inte bära handskar under paketeringen och dumpningsmomentet?

Kan inte du hänvisa till den del ur FUP:et där fingeravtrycken tas upp?

Jag tror inte det slarvades under paketeringen och dumpningen men möjligtvis innan hen satt igång, när hen rev av säckarna och öppnade dem innan hen skred till verket.
Citera
2018-08-12, 23:58
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror inte det slarvades under paketeringen och dumpningen men möjligtvis innan hen satt igång, när hen rev av säckarna och öppnade dem innan hen skred till verket.

Styckmördare är i trans under tiden han styckar offret. När han upptäcker vad han gjort blir han vettskrämd över allt blod. Blixtsnabbt försöker han få ner kroppsdelarna i säcken och det måste han göra genom att trycka ner delarna med handen, därför finns det fingertryck på insidan på säcken.
Nu tror inte jag att man styckade kropppen för att få sexuell njutning utan för att den skulle bli lättare att frakta men skrämdes av allt blod.
Citera
2018-08-13, 01:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det sägs ju att det skulle kunna ha varit en slaktare eller jägare som "styckade" henne, men jag har svårt att tänka mig att någon med sådana förkunskaper skulle kunna få till ett så klumpigt resultat. Om man jämför med älgkalven så skulle det väl möjligen kunna se ut så här om en ren amatör hade kapat sönder en älg för att t.ex. lättare få in den i en bil.

Du ångar du på som den värsta ångvälten som om du inte har förstånd nog att inse att det finns sakkunniga som dragit helt andra slutsatser än dig.

Du känner kanske till doktorn och höftledskirurgen Anders Wykman och dennes högst intressanta slutsats att höger knäled på offret CdC var mycket professionellt delad (inga skador på broskytorna och benet) och för att veta var de här punkterna finns finns så måste man ha kunskaper i människans anatomi plus kunskaper i kirurgi och ortopedi och det hjälper inte heller om man är jägare osv för det är inte konstruerat på samma sätt vare sig i höftleden eller i kotpelaren hos djur som hos människan och enligt doktor Wykman så är det rimligaste antagandet att det är en medicinskt utbildad person som utfört själva nedmonteringen. Wykman utesluter inte heller att det kan vara två inblandade personer eftersom vänstra knäleden var delad på ett mindre professionellt sätt.

Här är förhöret med doktor Wykman.

http://photobucket.com/gallery/user/daCosta_arkivet/media/cGF0aDpUaW5nc3JhdHRlbnMgYWt0L0FrdGJpbGFnYSAgMjMzL0 IgOC0xMS04OCBBa3RiaWxhZ2EgMjMzLXBhZ2UtMDAzX3pwc25n dHRvMGFtLmpwZw==/?ref=1
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2018-08-13 kl. 01:52.
Citera
2018-08-13, 02:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du ångar du på som den värsta ångvälten som om du inte har förstånd nog att inse att det finns sakkunniga som dragit helt andra slutsatser än dig.
Ja, det var många "sakkunniga" inblandade i det här spektaklet. Det tas upp i dokumentären:
Citera
2018-08-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag läste Epilogen nyligt, och där var en detalj som jag hajade till inför. Att Vinof vid något tillfälle gick på restaurang i träningsoverall och svettband. Jag skrattade ofrivilligt till när jag läste det. Men såklart det här var årtiondet när träning började bli lite inne. Halva Sverige knep väl ikapp med Susanne Lanefeldt.
Men der tyder ju på visst självförtroende ändå, att knata in på restaurang iförd träningsoverall och svettband.

Ja, just det, det där ja... Vinof kunde ju vara kufig, excentrisk på ytan, en rolig gubbe, och detta gör hans mörka sida desto henskare.

Kufen som ställde sig på händer hos sin revisor, gapade och skrek, klädde sig knäppt och kunde dra valser som ingen annan, han kunde döda sina älskade hästar för pengar, dödshota och slå sönder människor.

Att Vinof och hans gubbar skickade folk till sjukhus är självklart. Det är meningslöst att hota med våld om offret inte vet att det finns verklig fara bakom hoten.

Våldskapital hade dom såklart.

Och visst hade han självförtroende. Psykopatens hybris präglade hans liv.
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-08-13 kl. 08:41. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-08-13, 09:30
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ja, det var många "sakkunniga" inblandade i det här spektaklet. Det tas upp i dokumentären:

Jag ögnade igenom filmen och den är ett bra sammandrag om fallet och att mina teorier stämmer rätt bra.
Om den före detta frun hävdar samtliga mordutredare att det var mord. Dom som aldrig utredd mord dom tyckte att det var en olyckshändelse.
Alla var överens om att gärningen gjordes på Rättläkarstationen i Solna, ganska självklart med tanke på att man hade nycklar dit och alla verktyg som behövdes.

Katarina är ingenting annat än en skitsnackarkärring som erfarna utredare borde kommit på som åklagren borde informerats om. Dottern har aldrig varit på Rättsläkarstationen.

Palmemordet gjorde att DaCostafallet föll i glömska, när man sen öppnade fallet igen hade alla glömt vem som gjort vad och det blev pannkaka av alltihop.

Apropå Palmemordet, ett annat rättsrötefall. Varför hemligstämplade man Palmemordet i 50 år, jo för att involverade politiker skulle hinna dö innan folket får reda på sanningen. Varför annars hemligstämpla??
Senast redigerad av iSvempa 2018-08-13 kl. 09:46. Anledning: Tillägg.
Citera
2018-08-13, 11:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Den där länken är postad ett par hundra gånger vid det här laget så vi har sett och hört den där rappakaljan tillräckligt nu men du kan inte förneka att doktor Wykmans slutsats att vissa professionellt utförda moment pekar på att GM var kunnig i anatomi, kirurgi och ortopedi och att detta då i sin tur borde innebära att potentiella gärningsmän som lekmannen Vinof och hans bekantskapskrets helt faller bort som misstänkta eftersom det istället verkar ha varit en medicinskt utbildad person eller möjligtvis flera (?) som genomförde styckningen?

Vinof hade väl knappast någon utbildning inom det medicinska yrkesområdet och inte heller skulle det hjälpa om han hade kunskaper inom jakt och slakt eftersom djurs anatomi och konstruktion skiljer sig åt från människans på flera viktiga punkter, dvs för att kunna dela höger knäled på CdC på ett mycket professionellt sätt måste man veta exakt var man ska skära och det klarar med stor sannolikhet bara en person med ansenliga kunskaper i anatomi och det här sorterar ut Vinof som totalt ointressant i diskussionen om eventuell inblandning i brottet, eller hur?

Tror du inte själv att debatten tjänar på att vi istället fokuserar på personer som hade de nödvändiga kunskaperna att genomföra styckningen? Allt annat känns ju mer eller mindre som ett stort slöseri med tid?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2018-08-13 kl. 11:48.
Citera
2018-08-13, 11:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tror du inte själv att debatten tjänar på vi istället fokuserar på personer som hade de nödvändiga kunskaperna att genomföra styckningen? Allt annat känns ju mer eller mindre som ett stort slöseri med tid?
Jag har redan redogjort för min uppfattning om Lars Borgnäs "teorier", och jag tror inte att du och jag kommer längre där:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in