2018-03-23, 17:10
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det skulle vara intressant om åklagaren tar in något expertvittne som i Lisa Holm-rättegången där sexualbrottsforskaren och professorn Niklas Långström vittnade om vad forskningen säger om liknande fall, personlighetstyp på gärningsman men även på det sätt som Kims kropp behandlats med alla sticken i underlivet, på bröst och alla skador i hennes ansikte - vilket nog är ganska typiskt vid sexualsadistiskt tortyr som denna. Att det inte är tillfälligheter som gör att stick och knivhugg hamnar där de hamnar.

Såg du denna artikeln från imorse?

https://www.bt.dk/krimi/psykiater-hvis-peter-madsen-bliver-doemt-boer-piquerism-taelle-med-i-straffen
Citera
2018-03-23, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Aha!!! Tack, jag läste det som om hon sa att det var hennes egna två fingrar!

Aha, nu sipprar sanningen fram, och det var väntat att det fanns uppvärmning, tidigare brottslighet, som skedde innan mordet.

Detta är sexuellt ofredande, som snabbt hamnar i skuggan av sexmordet, men brottslighet fanns iaf, innan mordet.

Självklart behöver vittnet inte tala sanning, men hon bör ha få motiv att ljuga i detta stadium...

Att Madsen kladdade och kränkte flera kvinnor långt innan mordet, det är nog en lågoddsare.
Citera
2018-03-23, 17:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Aha, nu sipprar sanningen fram, och det var väntat att det fanns uppvärmning, tidigare brottslighet, som skedde innan mordet.

Detta är sexuellt ofredande, som snabbt hamnar i skuggan av sexmordet, men brottslighet fanns iaf, innan mordet.

Självklart behöver vittnet inte tala sanning, men hon bör ha få motiv att ljuga i detta stadium...

Att Madsen kladdade och kränkte flera kvinnor långt innan mordet, det är nog en lågoddsare.
.. bilden kring PM får tydligare konturer dag för dag i rask hast via vittnesmålen. Samma sak med föregående vittne om hans helt förändrade sinnesstämning samma dag. Eskalerande krångel och en trigger Ja - men jag tror inte han bara grubblade sett ur ett vanligt perspektiv och var nedstämd:
Han är inne i sig själv och har bestämt sig. Lost in space.
Citera
2018-03-23, 17:21
Medlem
ztellas avatar
"Madsens praktikanter viktiga för åklagaren
Två tidigare praktikanter känner till ubåten, rymdlaboratoriets verkstad och har vistats där – med deras vittnesmål under rättegången mot åtalade Peter Madsen vill specialåklagaren underbygga åtalet om att mordet på journalisten Kim Wall var planerat.
---
Åklagarens syfte att styrka planerat mord förstärktes när en annan tidigare praktikant vittnade på fredagen. Han ger till stora delar en liknande bild.

- Frustration, svarar vittnet när han ombeds beskriva Madsens beteende.

Vittnet nämner att flera personer i verkstaden kände just frustration när en raketuppskjutning just ställts in.
---
Dörrarna stängs för dagens sista vittne, men före dess vittnar en kvinna som skyddas av namnförbud. Kvinnan berättar att hon och Madsen har talat om dödsfascination, men hon beskriver Madsens dödsfascination som annorlunda. Hon säger att Madsens sexuella fantasier spårade ur på slutet, och bekräftar för åklagaren att hon sagt det i polisförhör. Han blev mer manisk, förklarar vittnet.

Försvararen försöker så tvivel i vittnets trovärdighet.

Mordmisstänkte Madsen släpper sällan sin intensiva blick från detta vittnt – som bara sitter några meter bort tillsammans med en stödperson vid sin sida."

http://www.hn.se/nyheter/v%C3%A4rlden/madsens-praktikanter-viktiga-f%C3%B6r-%C3%A5klagaren-1.5437624

Diskussioner ang. dödsorsaken (också ur dagens HN, ursäkta dålig bild):
https://cdn-07.minfil.org/C8t6T7d4b9/fcec316b-1521822007/madsen_hn_20180323_143328.jpg
Citera
2018-03-23, 17:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej

Precis!

Skør = galen, tokig, knäpp

Använd Google translate för översättningar från danska till svenska! Det går stt översätta hela stycken.,
https://translate.google.se

Eller kolla denna skämdump:

https://minfil.org/D9t6Tbdbb4/920406AF-0AEE-496B-BBE4-2AE3860A2BF5.png
Citera
2018-03-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Undrar när ubåtsexperten ska vittna? Jag fick en obehaglig känsla av att allt strul under förhöret med PM ev kan vara gjort för att han ska kunna få berätta sin version om olyckan efter experten. Så att han kan tillrättalägga efter sina önskemål?

Det kändes nästan lite för teatraliskt. Först slå sig i ansiktet/näsan o demonstrativt "visa" upp det i rätten. Påpeka att han bett vakterna spänna handklovarna hårdare. Kuta in i sidorummet med Betina, prata högt även efter att hon återvänt till rättssalen. Avslutningsvis det otroligt sega förhöret som Betina hade, bara svammel. Hoppas jag har fel eller att ubåtsexperten ska vittna efter den 28:e.

Vilken patetisk rackare... Nu blommar narcissismen verkligen ut ha ha... Madsen är varken stark eller tuff. Tvärtom.

Sexmördare av Madsens typ är fö små kräk, som bara attackerar säkra byten.

Oj oj... Bara fyra dagar har gått, och allt börjar resan bli bisarrt...

Madsen bara väntar på att asperger-flippa.
Citera
2018-03-23, 17:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis!

Skør = galen, tokig, knäpp

Använd Google translate för översättningar från danska till svenska! Det går stt översätta hela stycken.,
https://translate.google.se

Eller kolla denna skämdump:

Med liten varning att det ibland blir helt absurd ö-sättning av vissa ord även där. Jag brukar därmed växla mellan svenska och engelska men ibland räcker inte ens detta till utan man får ut på google och försöka hitta sammanhang (kontext) att jämföra med. Alt via synonymer.
Senast redigerad av develi 2018-03-23 kl. 17:32.
Citera
2018-03-23, 17:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelopard
Det stemmer. På norsk, og jeg antar på dansk, betyr "skjør" det samme som "bräcklig" på svensk. Men det brukes også på en litt nonsjalant måte i betydningen mentalt avvikende, "crazy". Og det er nok den sistnevnte betydningen som gjelder i herværende kontekst.

Nej det var inte skjør utan SKØR, som på danska betyder galen.

Citera
2018-03-23, 17:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Forsvarer Betina Hald Engmark udspurgte veninden om hendes psykiske tilstand.

Veninden fortalte, at hun i perioder af sit liv har gået til psykolog på grund af dødsfald i den nærmeste familie. Hun har også i perioder været fascineret af, hvad der sker med kroppe, når folk dør, fortalte hun.

Veninden sagde også, at hun var blevet rådet til at lægge lidt afstand til Peter Madsen, hvis daværende hustru hun også var venner med.

Peter Madsen har tidligere fortalt retten, at veninden var ekstrem i forhold til det seksuelle, og at hun blandt andet har sendt voldsomme, seksuelle billeder til ham.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/veninde-om-peter-madsen-han-var-fascineret-af-doeden

Citat:
Betina Hald Engmark vil vide om veninden også var fascineret af døden.

"Jeg har selv haft en dødsfascination, men ikke på den samme måde som Peter", lyder det.

Hun fortæller også, at hun på et tidspunkt ville lave en film om døden.

"Jeg undersøger, hvordan man skiller sig af med kroppe i Danmark for eksempel i forbindelse med kremering. I Sverige frysetørrer man dem eksempelvis", fortæller den unge kvinde.

Fulknepet om att förminska ett vittne är nog bland det värsta för ett försvar, men helt klart nödvändigt. Inte heller mycket att hänga i julgranen gällande bevis mer än möjligt motiv.
Senast redigerad av Moosky 2018-03-23 kl. 17:45.
Citera
2018-03-23, 17:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Undrar när ubåtsexperten ska vittna? Jag fick en obehaglig känsla av att allt strul under förhöret med PM ev kan vara gjort för att han ska kunna få berätta sin version om olyckan efter experten. Så att han kan tillrättalägga efter sina önskemål?

Det kändes nästan lite för teatraliskt. Först slå sig i ansiktet/näsan o demonstrativt "visa" upp det i rätten. Påpeka att han bett vakterna spänna handklovarna hårdare. Kuta in i sidorummet med Betina, prata högt även efter att hon återvänt till rättssalen. Avslutningsvis det otroligt sega förhöret som Betina hade, bara svammel. Hoppas jag har fel eller att ubåtsexperten ska vittna efter den 28:e.
Bra reflektioner, jag har funderat på vad han sysslat med den morgonen och hans sår på näsryggen som han satt och pillade på konstant enligt olika live. Att nåt var spelat fick jag en stark känsla av också, han var i rummet i drygt 20 min. och hade en "dålig dag" enligt advokaten..
Citera
2018-03-23, 17:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.dr.dk/nyheder/indland/veninde-om-peter-madsen-han-var-fascineret-af-doeden
Fulknepet om att förminska ett vittne är nog bland det värsta för ett försvar, men helt klart nödvändigt.
Jovisst ska de försvara sin klient men dessa slag under bälten man ser mot vittnen eller offer är i mitt tycke mer patetiska än de gör nytta. Det finns advokater som helt håller sig på mattan utan detta och framstår då i mitt tycke som riktigt professionella.
Jag vet inte om de vinner så mycket mark rättsligt sett. Erinrar mig Möllers rättegång där de samma fula insinuationerna om psykiskt tillstånd och intag av psykofarmaka skedde mot den enda normala familjemedlemmen dvs den äldsta dottern.
Senast redigerad av develi 2018-03-23 kl. 17:53.
Citera
2018-03-23, 17:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jovisst ska de försvara sin klient men dessa slag under bälten man ser mot vittnen eller offer är mer i mitt tycke mer patetiska än de gör nytta. Det finns advokater som helt håller sig på mattan utan detta och framstår då i mitt tycke som riktigt professionella.
Jag vet inte om de vinner så mycket mark rättsligt sett. Erinrar mig Möllers rättegång där de samma fula insinuationerna om psykiskt tillstånd och intag av psykofarmaka skedde mot den enda normala familjemedlemmen dvs den äldsta dottern.

Nja, jag tycker nog Betina är betydligt bättre än många andra svammelhögar som hamnar på konspirationsnivå. Så dom flesta slår under bältet på det här sättet även om man kan tycka det är svinigt. Jag tycker hon gör det bra för att ha sitt första mordmål. Tintin alltså åklagaren är van och kan det här i sömnen. Handlar det om lagens strängaste straff, så kommer det också en del fulknep. Men så länge man håller sig i verkligheten och inte blir pinsam så är det okej. Ingen kan ju säga sen att han inget försvar har haft om han nu döms för mord. Det är viktigt tycker jag då.

Jo, man kan vinna genom att förminska ett vittnesmål, och ibland borde dom inte ens ha vittnat eftersom värdet på deras vittnesmål är noll.
Senast redigerad av Moosky 2018-03-23 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in