2018-03-23, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det verkar som att du kommer "i mål" med att Hanna är största skurken här. Varför gör du det i så fall? Det finns enligt mig inget mer "tillfredsställande" i den förklaringen. Jag har själv redogjort för hur ett sådant scenario hade kunnat se ut. Men likväl kvarstår fakta, att det nästan alltid (om inte alltid) är en man som utför "familicide".
Själv tycker jag att incestspåret är mer givande, eftersom det enda motiv jag kan tänka mig som tillräckligt starkt är skammen detta medför. En skam så stark att alla vittnen måste utplånas. Det tar då mig i mål. Därför hoppas jag att bevis för detta kan hittas i obduktionen av flickorna, spår efter att någon av dem varit gravid (om detta går att se).
Men ifall det kan bekräftas att de var scientologer, behövs inget ytterligare i min värld. Det går jag också i mål med, då oavsett vem som varit drivande.

Som sagt, så har vi alla rätt att tycka olika.

Ja, jag har ändrat min uppfattning lite grann, vilket gör att jag kommer jäkligt nära mål, vad gäller min teori, om jag har Hanna som den största boven.
Jag fråntar absolut inte ansvar från Oskar, då han var med på själva beslutet, och förmodligen även den som såg till att alla var döda, innan han själv dog.
Jag har fått det förklarat för mig på ett tydligt och trovärdigt sätt.

Även om du tror att det alltid är män som utför familicide, så är det ju uppenbart att det inte var så i detta fallet, då beslutat att döda sina barn var gemensamt (ord-märk inte nu, du vet vad jag menar)
Men anledningen till detta gemensamma beslut tror jag absolut inte ligger hos Oskars eventuella narcissism, eller eventuella incestförhållande med barnen, utan helt enkelt Hannas mående.
Oskar hade lätt kunnat utplåna sina "vittnen" och fått det att se ut som självmord, och sen levt vidare om han velat det.

En sak håller jag med dej om.
Bekräftas det att dom var djupt involverade hos scientologerna, så förstår jag mycket väl att detta kunde hända.
Citera
2018-03-23, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag antar att flera av oss här känner (eller känner till) familjer som har barn med funktionshinder? Kanske till och med multihandikappade barn? Kanske barn med svåra cp-skador: rullstolsburna, en del i skolåldern med blöjor, en del som inte kan prata, en del som ska matas...Och dessa barn och deras föräldrar lever vidare och deras dagar rullar på. Hur bär de sig åt? Hur gör föräldrarna?

De kämpar. De sörjer det liv som kunde ha blivit med som inte blev. De stretar, strävar, deppar ibland, ifrågasätter ibland varför livet är så orättvist, njuter av tillvaron stundvis, osv.

Men framför allt: de tar emot den hjälp som är förutsättningen för att tillvaron ska gå runt. De tycker inte att det är toppen att vara tvungna att ha aisstenter kommande och gående i sina hem - men de accepterar det nödvändiga. De tycker inte att det är roligt att vara en annorlunda familj, att vara en sån familj som andra ömkar och viskar om, att ha barn som aldrig blir vuxna på samma sätt som vännernas barn kommer att bli...De njuter inte av att vara tvungna att planera hela tillvaron på det sätt som många andra slipper - planera utifrån barnens behov av assistans, färdtjänst, korttidsboende, osv. De tappar tålamodet ibland och får lust att ge upp.

Men de lever vidare.

Det är ingen som har ifrågasatt det, eller hävdat att dom inte gör rätt i att leva vidare. Det finns absolut ingen i den här tråden som vill ha det på nåt annat vis heller. Men en familj i Bjärred lever inte och några vill förstå vad som gjorde att dom inte orkade/ville leva vidare.

Det kan bero på en orsak eller tio orsaker, det vet vi inte. Men jag tänker inte måla upp långa fantasifulla indiciekedjor som i det här läget är helt obekräftade bara för att några tråddominanter försöker utmåla alla som har en annan åsikt till förespråkare för barnamord eller pro-något vad som helst.

Det enda som nu driver den här tråden är att den ena eller andra sidan måste få sista ordet som om det sista inlägget i tråden blir den slutliga sanningen. Antingen en dödsdom över alla handikappade barn eller ett konstaterande att barnen dog för att Oskar gjorde dom med barn.

Det är i sig ganska sjukt och får en nästan att kasta in handduken och släcka ljuset.
Citera
2018-03-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9

Ja, jag har ändrat min uppfattning lite grann, vilket gör att jag kommer jäkligt nära mål, vad gäller min teori, om jag har Hanna som den största boven.
Jag fråntar absolut inte ansvar från Oskar, då han var med på själva beslutet, och förmodligen även den som såg till att alla var döda, innan han själv dog.

Även om du tror att det alltid är män som utför familicide, så är det ju uppenbart att det inte var så i detta fallet, då beslutat att döda sina barn var gemensamt (ord-märk inte nu, du vet vad jag menar)
Men anledningen till detta gemensamma beslut tror jag absolut inte ligger hos Oskars eventuella narcissism, eller eventuella incestförhållande med barnen, utan helt enkelt Hannas mående.
Oskar hade lätt kunnat utplåna sina "vittnen" och fått det att se ut som självmord, och sen levt vidare om han velat det.

Bekräftas det att dom var djupt involverade hos scientologerna, så förstår jag mycket väl att detta kunde hända.

Jag tror mig förstå av alla dina inlägg att du har haft Hanna som huvudspår, den mest drivande, största delen av tiden. Du har även kommit med andra teorier, vilket är mycket välkomnande - i alla fall för mig, det får mig att tänka i andra banor och vrida och vända på saker och ting.

Likaväl som alla andra skribenters olika teorier tillför mycket och bidrar till att man inte låser sig fast vid ett visst tankesätt.

Minns ett inlägg där du relativt tidigt beskrev vad du trodde hade utspelat sig i huset, grundat både på egna uppfattningar men till största delen på grund av och tack vare innehållet i de olika PM du fått. Någon annan skribent, minns ej vem för tillfället, bekräftade din teori. Den medlemmen verkade ha stor vetskap och kunskap om händelseförloppet, (kan ev ha varit Scheele?) och skrev att i stort sett stämde din teori. Dock, skrev han/hon att du hade utelämnat (stora?) delar av vad som hänt.

Förstår att du har dina skäl och olika anledningar till att du ej skrivit allt i tråden och respekterar att du ej vill, eller kan lämna ut allt du vet. Anar att det är det du avser med meningen: "Jag har fått det förklarat för mig på ett tydligt och trovärdigt sätt."

Scientologspåret har också varit ett spår som dominerat tråden - kan vara ett mycket rimligt spår.
Citera
2018-03-23, 15:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Vi kommer aldrig att förstå Dalaröpappan som brände inne sina barn.

Vi kommer aldrig att förstå pappan som kastade ner sin 11 månader gamla flicka från ett kraftverk.

Vi kommer aldrig att förstå föräldrarna i Bjärred.
Vårt moraliska förhållningssätt bygger på egen värdegrund och subjektiva värderingar. Och en känslomässig förståelse som väcker sympati för gm är inte alls nödvändig i något av fallen, tvärtom kan det grumla ett klarseende? Det räcker gott och väl med en intellektuell förståelse; att med objektiva ögon och kognitiv empati försöka sätta sig sig in i de omständigheter som kan förmodas ha utlöst handlingarna.
Vill påstå att samtliga ovanstående gärningar har allt annat än barmhärtighet som drivkraft, det faller på sin egen orimlighet; visad barmhärtighet förutsätter ett hjärtats energier som är öppna.

Alltså; avskedsbrevet i det aktuella fallet var utformat på ett sätt som var avsett att väcka omgivningens sympatier men den sanna, bakomliggande orsaken kan vara av helt annat slag.
Citera
2018-03-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det verkar som att du kommer "i mål" med att Hanna är största skurken här. Varför gör du det i så fall? Det finns enligt mig inget mer "tillfredsställande" i den förklaringen. Jag har själv redogjort för hur ett sådant scenario hade kunnat se ut. Men likväl kvarstår fakta, att det nästan alltid (om inte alltid) är en man som utför "familicide".
Själv tycker jag att incestspåret är mer givande, eftersom det enda motiv jag kan tänka mig som tillräckligt starkt är skammen detta medför. En skam så stark att alla vittnen måste utplånas. Det tar då mig i mål. Därför hoppas jag att bevis för detta kan hittas i obduktionen av flickorna, spår efter att någon av dem varit gravid (om detta går att se).
Men ifall det kan bekräftas att de var scientologer, behövs inget ytterligare i min värld. Det går jag också i mål med, då oavsett vem som varit drivande.

Ja, någon typ av misshandel eller missförhållande kan ha gjort att flickorna blev "trötta" och hölls avskärmade från nära relationer med andra. De skulle inte kunna bli så förtroliga med någon att mörka hemligheter kom fram... incest går även jag i mål med...

Att som OH beskriva deras situation/"sjukdom" mycket målande för kollegan är ofta typiskt för lögnare. Man vill verkligen mosa in hur något är och blir då detaljerad.

Att alla dog före skolstarten betyder något...

Ägde OHs viktiga konferens rum? Hade han faktiskt utfört det arbeta han skulle, minus att han själv inte dök upp?
Senast redigerad av rappytt 2018-03-23 kl. 16:49.
Citera
2018-03-23, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är ingen som har ifrågasatt det, eller hävdat att dom inte gör rätt i att leva vidare. Det finns absolut ingen i den här tråden som vill ha det på nåt annat vis heller. Men en familj i Bjärred lever inte och några vill förstå vad som gjorde att dom inte orkade/ville leva vidare.

Det kan bero på en orsak eller tio orsaker, det vet vi inte. Men jag tänker inte måla upp långa fantasifulla indiciekedjor som i det här läget är helt obekräftade bara för att några tråddominanter försöker utmåla alla som har en annan åsikt till förespråkare för barnamord eller pro-något vad som helst.

Det enda som nu driver den här tråden är att den ena eller andra sidan måste få sista ordet som om det sista inlägget i tråden blir den slutliga sanningen. Antingen en dödsdom över alla handikappade barn eller ett konstaterande att barnen dog för att Oskar gjorde dom med barn.

Det är i sig ganska sjukt och får en nästan att kasta in handduken och släcka ljuset.

Hm! Du bekräftar en teori ganska väl här. Sjuka handlingar kan resultera i ond, bråd död. Kanske flickorna försökte få sista ordet?

Incestoffer får sällan veta att andra varit med om samma sak, trots att de kan ha tränat för samma ungdomstränare, men när en berättar, så faller allt. Kan det vara så att någon dotter en dag berättade att något var fel? Dotter 2 berättade att även hon utsatts. HB får veta. Totalt mörker i familjen, mest för OH, men även för HB.
Citera
2018-03-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Här det någon som klarar sig utan altruism som motiv för familicide:

”The four types of family annihilator

Examining all the cases led to the identification of four distinct characteristics that drove the murderer, which helps to dismantle the common myth that family killings are motivated either by "revenge" or "altruism".

Self-righteous killers hold the mother responsible for the breakdown of the family and will often call her before to explain what he is about to do. Disappointed killers believe their family has let them down, and the killing could be sparked by something like children not choosing to follow religious customs. Anomic killers see the family as a symbol of their own economic success, but if they suffer some kind of economic failure -- bankruptcy, for example -- the family no longer serves this function. Paranoid killers are often motivated by a desire to protect their family from a perceived threat, such as having children taken away by social services.”

http://www.wired.co.uk/article/family-killers

Man vet så lite att man inte kan avgöra vad det kan vara.

Self-righteous - man vet inte om det fans önskemål om skilsmässa, kan fortsatt inte uteslutas
Disappointed - av barnen, frun, familjelivet?
Anomic - något problem på jobbet, tappat arbetskapaciteten?
Paranoid - sektillhörighet? Annat?

Om man hade begripit vad som hände i maj, så hade man nog begripit bättre det som hände därefter.
Med facit i handen kan hemundervisningen egentligen bara har varit tecken på isolation. Det finns väl ingen fall av familicide där barnen har hållits hemma innan familicide för barnens bästa.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-23 kl. 17:02.
Citera
2018-03-23, 17:00
Medlem
Citat:

Hans plan kanske gick fel? Planen var att 3 st skulle dö smidigt. Men HB överlevde och det blev handgripligt på slutet. Det gick inte att dölja 1 st mord. Därför måste även OH dö, men det dröjde.

Det kan förklara att de inte ens dog samma dag. Gemensamt självmord, överenskommet borde ju leda till att alla dör inom en kort tidsperiod.
Citera
2018-03-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Man vet så lite att man inte kan avgöra vad det kan vara.

Self-righteous - man vet inte om det fans önskemål om skilsmässa, kan fortsatt inte uteslutas
Disapointed - av barnen, frun, familjelivet?
Anomic - något problem på jobbet, tappat arbetskapaciteten?
Paranoid - sektillhörighet? Annat?

Om man hade begripit vad som hände i maj, så hade man nog begripit bättre det som hände därefter.
Med facit i handen kan hemundervisningen egentligen bara har varit tecken på isolation. Det finns väl ingen fall av familicide där barnen har hållits hemma innan familicide för barnens bästa.

Mycket intressant slutsats! Just att det slutade på detta sätt, gör att jag också vill backa tillbaka bandet och se på allt som hänt i skenet av detta.
Citera
2018-03-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hans plan kanske gick fel? Planen var att 3 st skulle dö smidigt. Men HB överlevde och det blev handgripligt på slutet. Det gick inte att dölja 1 st mord. Därför måste även OH dö, men det dröjde.

Det kan förklara att de inte ens dog samma dag. Gemensamt självmord, överenskommet borde ju leda till att alla dör inom en kort tidsperiod.

Det där med handgripligt kan nog uteslutas. Då kunde polisen inte ha påstått att man inte har hittat något som talar mot samförstånd. Eller? Att gm är kvar en stund efter de andra verkar inte vara ovanligt. Så HB måste har dött på ett sätt där själmord antas som möjligt.
Citera
2018-03-23, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

Hej.
Om man vidhåller att OH var ett "monster" så kan man nog se att det passar in i teorin.

Jag har en annan teori, så hos mig passar det inte in.
Men, det finns minst 10 olika teorier i tråden.
Citera
2018-03-23, 17:34
Medlem
Citat:
Hej.
Om man vidhåller att OH var ett "monster" så kan man nog se att det passar in i teorin.

Jag har en annan teori, så hos mig passar det inte in.
Men, det finns minst 10 olika teorier i tråden.

Du har helt rätt.

Jag famlar mellan målmedveten, medveten, omedveten.
Ensam, en mer drivande, gemensam.
Kombination av dessa. Där hamnar man på ganska många olika förklaringsmönster.

En sak är klar: HB har inte kunnat förhindra detta. Antingen därför att hon inte anade, kunde eller ville. Var det missförhållande som orsakades av OH och hon visste det, så bör hon har stuckit med barnen. Hon kan ha visst att OH var självmordsbenägen, men anade nog inte att han tänkte att ta familjen med sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in