2018-03-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Artikeln bygger på fakta från en studie gjord av Jonatan Hedlund, överläkare vid rättsmedicinalverket över alla mördade barn under 15 år i Sverige 1992-2012.
Han delar grovt upp morden i fem typer, altruism, psykos, det oönskade barnet, urspårad misshandel och hämnd. Som exempel på altruism anges just Bjärredsfallet eftersom det är vad föräldrarna har angett som motiv. Det är deras motiv, sen får var och en förhålla sig till det på vilket sätt man vill.

Det såg jag. Du måste ha märkt vilka som var ”altruistiska” i hans studie?
För övrigt är det en journalist som blandat några begrepp. Se t.ex hänvisningen han ger för statistik om Bjärred-fallet.
Citera
2018-03-21, 16:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Om det, mot förmodan, skulle vara så att Oskar eller Hanna plötsligt fick ett utbrott och mördade hela familjen borde då inte en brottsplatsundersökning och obduktion kunna konstatera det? Jag har svårt att tro att polisen skulle gå ut med sitt pressmeddelande om det fanns tecken på att det inte skulle stämma.
Citera
2018-03-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hur kan ni vara så säkra på att familjen var älskad?
Jag är en av dem som tror att OH var ensam GM. En karriärist som såg sig bromsad, av sin familj. Som blev störd på sitt andningshål, men som också blivit medveten om sina begränsningar, svagheter. Dessa kan ha projicerats på familjen, som ursäkt för brister på arbetet. En narcissist? Narcissister är ju underbara människor där de vill upprätthålla den fasaden, tills man känner till svagheterna. Var det någon som "kliade" OH lite extra i andningshålet? Någon som briljerade parallellt?
HB var den som anpassade sig mest till omständigheterna. Medberoende till OH? För friden?
Hur blev omständigheterna till?
Två smarta människor från den finare samhällsklassen som slår sina påsar ihop och föder två avkommor av denna perfekta genuppsättning för framtida erövringar. Men något gick fel på vägen och stjärnglansen vill inte spridas omkring barnen. Jag tror mycket av lyckan var en fasad och ju mer som gick emot, desto tydligare blev det avvikande. HB tror jag, accepterade "fakta", men OH tror jag var ständigt plågad av friktionen. Belöningar och bestraffningar fungerade inte längre, dessutom skolor som ville ta tillbaka barnen till skolvärlden. Detta blev för mycket för OH. Hans fasad rämnade. Han var attackerad från två håll. Passionen blev till hat, men han höll fasaden utåt och fabricerade ett gemensamt självmordsbrev för att rentvå sig själv. Rädda sitt ansikte innan avslöjandet om hans tillkortakommanden på konferensen. Tror jag.

Den narcissistiska föräldern…
…kräver att barnet ska behandla föräldern som om föräldern hade varit den perfekta mamma eller pappa som föräldern önskar att hon vore. En narcissistisk förälder kräver också, av barnet, att han ska visa upp denna perfekta bild av föräldern (och av familjen) för omvärlden.

Exempelvis ska barnet ha en speciell fritidsaktivitet, eller bete sig på ett visst sätt eller ha vissa kläder, som föräldern tror ska väcka andra vuxnas avund, eller beundran. Föräldern ser barnet som en förlängning av sitt eget jag, och inte som en egen liten individ med egna behov, tankar och intressen. De övergrepp, och den emotionella, eller fysiska misshandel som barnet får utstå, pågår bakom stängda dörrar, och få utanför familjen vet hur barnet egentligen har det hemma. Barnet självt har ju blivit lärt att visa upp en yta som inte stämmer.

Föräldern är mycket kontrollerande på vissa sätt, men negligerar barnet helt på andra sätt. Det förväntas att barnet automatiskt ska svara upp mot förälderns behov, och gör inte barnet det, blir barnet straffat på olika sätt, exempelvis med fysisk misshandel, med försök att ge barnet dåligt samvete, med utfrysning av barnet och med kritik (fula ord, hånfullhet). En narcissistisk förälder lägger ner extremt mycket energi på att tvinga andra människor – och allra helst deras egna barn – att ”lyda”, att uppfylla narcissistens behov och att andra människor ska erkänna att narcissisten ”har rätt”.

http://vuxnabarn.nu/vuxna-barn/om-vuxna-barn-till-narcissistiska-foraldrar/
Det mest troliga händelseförloppet som ledde till tre mord.

Varför låta sig behandlas när man inte har problem? Det är ju de andra människorna, samhället och samhällets normer som är problemet! Psykopaten är vanligen nöjd med sig själv och inser inte sin känslomässiga torftighet och allt elände han ställer till med.

En psykopat kan utan att blinka överväga att döda sin egen partner eller t o m sina egna barn om han tror att det skulle gagna honom.

http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat

Okunskap vad gäller den psykiska misshandeln och offrets situation och reaktioner kan leda till att omgivningen ifrågasätter, skuldbelägger eller patologiserar (sjukförklarar) den misshandlade istället. Något som inte bara försvårar läkningen utan till och med kan resultera i att man driver tillbaka offret i misshandlarens våld.

”Ingen vrede överträffar den trotsade narcissistens”
”Ömsesidighet är ett helt främmande begrepp eftersom andra finns bara för att hålla med, lyda och vara till lags – kort sagt för att förutse och tillfredsställa alla mina behov. Om du inte kan stå till tjänst och göra det är du värdelös och kommer troligen att behandlas därefter, och om du går min vilja emot får du vara beredd på att känna på min vrede. Ingen vrede överträffar den trotsade narcissistens.”

http://www.narcissism.se/

Vad som än var orsaken till att propparna gick för Oskar är han både hustru- och barnamördare enligt min teori.
Citera
2018-03-21, 17:49
Medlem
Tack likor för ett balanserat och moget resonemang utan överdrifter och pompöst föreläsande. Jag håller inte med dig men det är nice med någon som kan skriva med god ton. Jag betvivlar att det handlar om tre mord och ett psykopatdåd. Men friskt var det förstås inte.
Citera
2018-03-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vestonhall
Det är konstigt att diagnosen ME, ligger som grund för barnens hemundervisning .

Lyssnade på "efter 10 Med Malou," idag där en kvinna som har denna sjukdom fick kämpa åratal för att få diagnosen erkänd. Ingen trodde på henne. Men barnen i Bjärnum fick diagnosen illakvickt med tillhörande prognos.
Märkligt är också att hemskolan pågick flera dagar i veckan. Har man ME verkar krafterna köras slut fort och det kunde behövas flera dagar för återhämtning. Jag tror något annat spökade i föräldrarnas hjärnor.

ME är en omdiskuterad " sjukdom".... Det är inget man diagnostiserar till höger och vänster... Vill man innerst inne att ens anhöriga ska få denna diagnos? I ungdomen ?. Sök borrelia seneffekter.... Vi vet ju inte vad de gjorde utomlands.....Forskaren som fe besökt( minns inte hans namn) var insatt i borrelia..
Citera
2018-03-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderator
Det här med Anticimex väcker mitt intresse trots att de inte varit där.
Jag spekulerar att en saneringsfirma kan ha varit i villan. Det blir en kvarterssanning att det var Anticimex och på en för snävt ställd fråga om Anticimex varit där svarar polisen listigt nej.
En saneringsfirma tar man in om något är förorenat och vad skulle kunna förorena på brottsplatsen? Jag tänker blod eller kräkningar framför allt.

Medicinerna som nämns, propavane och imovane, hur stor är risken att man dör av dem enbart? Är man däremot sänkt av dem är man lättare offer för vidare behandling, mekanisk (strypning/skärning) eller kemisk (fentanylplåster/injektion). Jag utesluter inte att det gått till i den ordningen. Vilket av alternativen är svårt att säga. Kanske till och med båda har använts? Och en saneringsfirma kan behövas oavsett alternativ.
Spekulation alltihop efter vad jag har läst.

Anticimex utför väl eller deltar i husbesiktningar också?
Citera
2018-03-21, 19:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Det mest troliga händelseförloppet som ledde till tre mord.

Varför låta sig behandlas när man inte har problem? Det är ju de andra människorna, samhället och samhällets normer som är problemet! Psykopaten är vanligen nöjd med sig själv och inser inte sin känslomässiga torftighet och allt elände han ställer till med.

En psykopat kan utan att blinka överväga att döda sin egen partner eller t o m sina egna barn om han tror att det skulle gagna honom.

http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat

Okunskap vad gäller den psykiska misshandeln och offrets situation och reaktioner kan leda till att omgivningen ifrågasätter, skuldbelägger eller patologiserar (sjukförklarar) den misshandlade istället. Något som inte bara försvårar läkningen utan till och med kan resultera i att man driver tillbaka offret i misshandlarens våld.

”Ingen vrede överträffar den trotsade narcissistens”
”Ömsesidighet är ett helt främmande begrepp eftersom andra finns bara för att hålla med, lyda och vara till lags – kort sagt för att förutse och tillfredsställa alla mina behov. Om du inte kan stå till tjänst och göra det är du värdelös och kommer troligen att behandlas därefter, och om du går min vilja emot får du vara beredd på att känna på min vrede. Ingen vrede överträffar den trotsade narcissistens.”

http://www.narcissism.se/

Vad som än var orsaken till att propparna gick för Oskar är han både hustru- och barnamördare enligt min teori.

"Hell hath no fury..."?
Citera
2018-03-21, 19:46
Medlem
Citat:
Man får naturligtvis även välja att tolka saker hur man vill. Att avsluta livet på sina barn och sig själv känns inte det minsta egoistiskt för mig, tvärtom. Därför delar jag inte heller tolkningen av brevet med dig, min tolkning är att det handlade om familjens livskvalitet och framtid. Det baserar jag på att familjen är borta.

Jaha och med tvärtom menar du att dom gjorde det med omtanke om sina barn eller?
Citera
2018-03-21, 20:57
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Anticimex utför väl eller deltar i husbesiktningar också?

Men Anticimex sanerar inte hus efter döda. Det gör saneringsfirmor.
De kollar fukt och skadedjur, en besiktning, men inte husbesiktning.
Citera
2018-03-21, 21:13
Medlem
Citat:
Man får naturligtvis även välja att tolka saker hur man vill. Att avsluta livet på sina barn och sig själv känns inte det minsta egoistiskt för mig, tvärtom. Därför delar jag inte heller tolkningen av brevet med dig, min tolkning är att det handlade om familjens livskvalitet och framtid. Det baserar jag på att familjen är borta.

Men right. Du är för dödshjälp. Det är fint att hjälpa andra dö. Vad tar du per dödsfall?

Jag ser alternativet att familjen även anlitat någon som hjälpt dem dö. Typ Doktor Glas.
Citera
2018-03-21, 21:20
Medlem
Här det någon som klarar sig utan altruism som motiv för familicide:

”The four types of family annihilator

Examining all the cases led to the identification of four distinct characteristics that drove the murderer, which helps to dismantle the common myth that family killings are motivated either by "revenge" or "altruism".

Self-righteous killers hold the mother responsible for the breakdown of the family and will often call her before to explain what he is about to do. Disappointed killers believe their family has let them down, and the killing could be sparked by something like children not choosing to follow religious customs. Anomic killers see the family as a symbol of their own economic success, but if they suffer some kind of economic failure -- bankruptcy, for example -- the family no longer serves this function. Paranoid killers are often motivated by a desire to protect their family from a perceived threat, such as having children taken away by social services.”

http://www.wired.co.uk/article/family-killers
Citera
2018-03-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Här det någon som klarar sig utan altruism som motiv för familicide:

”The four types of family annihilator

Examining all the cases led to the identification of four distinct characteristics that drove the murderer, which helps to dismantle the common myth that family killings are motivated either by "revenge" or "altruism".

Self-righteous killers hold the mother responsible for the breakdown of the family and will often call her before to explain what he is about to do. Disappointed killers believe their family has let them down, and the killing could be sparked by something like children not choosing to follow religious customs. Anomic killers see the family as a symbol of their own economic success, but if they suffer some kind of economic failure -- bankruptcy, for example -- the family no longer serves this function. Paranoid killers are often motivated by a desire to protect their family from a perceived threat, such as having children taken away by social services.”

http://www.wired.co.uk/article/family-killers

Intressant! Altruism är en myt. Hoppas någon som förespråkar altruism slår hål på din källa , så slipper jag själv sätta mig in i den... är trött idag.

Vilken av de fyra kategorierna skulle passa bäst in här?
Paranoid? Håller barnen hemma?

Religiösa bråk? Detta med religion och olika extrema åskådningar tycks poppa upp ofta...
Senast redigerad av rappytt 2018-03-21 kl. 21:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in