Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Vet inte vad det är. Det måste ju vara någon form av eskalation vill man tro.
Så om det inte är incest som höll på att uppdagas eller annat brott, inte är skilsmässa och inte stora skulder till SC, vad ska det då vara? Jag vägrar att tro att det är barnens sjukdom i sig, men det kan vara så att det aldrig hade hänt om barnen hade varit friska. Men jag tror ju att barnens sjukdom och deras hemundervisning är ett symptom att något var fel. Så vad är det då kvar? OHs jobb och all de andra saker jag inte vet/kan föreställa mig.
Och angående OHs arbete så tror jag inte att det var så att han redan visste att han inte blir befordrat och därför dödade sin familj. Det är ju mer komplex än så. Man måste vara bra på det man gör på sitt arbete, man måste ha tro på att man är bra på det man gör, man totalt identiefierar sig med det man gör, man är ingen, noll om man inte kan utföra sitt arbete på det sättet man identifierar sig med. Jag tror att på något sätt måste OH har tappat tron att han kan fortsätta så som innan. Det vad hans kollega sa, uttryckte kanske det han kände själv, det är svårt att jobba på topp nivå med två sjuka barn hemma. Det finns inget mer förödande än att känna sig förbigått/förbisedd på en sådan arbetsplats (”den sista tiden förtjänade du inte” - om detta var jobb relaterad).
Det är mycket märkligt att han i de situationer där det var svårt hemma sökte adjungerande professur respektive befordran till professor. Det kan bara förklaras med att det måste vara mycket viktigt för honom. Varför tackade han nej, som Elli09 skrev, i Uppsala?
Mitt feta.
Testa att byta fokus.
Tänk på hela situationen, men att det var Hanna som drev på detta beslutet.
Många har vänt och vritt på Oskar och hans arbete, incest, narcissism, mm mm. utan att riktigt komma i mål med det.
Hur mycket man än vill att det skall vara Oskars beslut, och hur mycket man än önskar att det är Oskars beslut, och att många gärna ser en brutal händelse, så räcker det ju aldrig hela vägen in i mål.
Vi får ju hela tiden höra hur bra han var, hur sjyst han var, en underbar kollega, Ingen absolut ingen utomstående har nått negativt, det fanns inte på kartan att detta skulle hända... osv osv.
Jag tror att han kämpade på som en galning för att få allt att funka, och jag tror att han hade kunnat lyckas med det.... Om det inte hade funnits nån annan som ville nått annat.
Som sagt, tänk på hela den här situationen, men byt ut Oskar mot Hanna, släng in lite frireligiöst, toppa med en djup depression, sömnproblem, skammen över att ha gjort barnen sjuka... osv osv
Testa den tanken.