Citat:
Ursprungligen postat av
Avd.9
Jag håller faktiskt med om att just den siffran låter lite märklig. (vadå 10%)
Han borde väll ha kunnat styra sin "fria arbetstid" som han ville (förutom lektioner o möten)
Varför gå ner bara 10% ?
Stanna kvar på 100% och jobba mer hemifrån, eller gå ner till 75% - 50% under en period.
Jag håller med 10% låter lite märkligt.... Gå ner från kanske 50 tim, till 45 tim ??
Men men.. så gjorde han i alla fall.
Man kanske inte ska fästa så stort avseende vid siffran, den kan nog antas spegla andra förhållanden än OH och hans familjesituation. Jag kan hålla med om att den förvisso inte speglar total katastrof (sådan som skulle leda alla i döden), men då får man väl kanske tänka sig att mer insats från OH inte skulle göra någon skillnad, och att tragedin bottnar i detta.
Tio procent på en akademisk tjänst är mer "akademiskt", alltså symboliskt. Givet att han hade en svår situation så hade han nog kunnat få mer, men i och med att han nästan fritt förfogar över sin tid så blir den praktiska effekten för OH och familjen (som är skälet) begränsad, och mer en förlust av inkomst än vinst av tid.
Sen är det väl så att trassel ganska snart kan börja uppstå om man går ner för mycket i tid eller under för lång period. För gemene man eller vem som helst. Rent lednings- och lönebudgetmässigt (planering och redovisning för ansvarsområden etc) så börjar det småputtra, och det skapas "oro i leden", som det brukar heta. Vilket handlar om att en rad plikter måste utföras och ansvar skötas, som av olika skäl inte med framgång kan läggas på vem som helst. Man vill gärna inte väcka den björnen. Det finns andra avdelningar som i högre instans gärna gör anspråk på budgetutrymmet för kommande år, för att ta ett exempel.
Så hur oh:s nedsättning i tid ser ut är en sak mellan honom och hans chef och personalvårdande personal på arbetsplatsen. För en person som levt och andats akademisk moms i tjugo år, och professionellt sett är tvungen att göra det i tjugo till, så kan det anses kvalitativt och prodyktuvitetsmässigt försumbart om han presterar under sin förmåga och budgeterad lönenivå en tid, om han kan antas hämta sig. Då är det rationellt sett bättre att betala (nästan) full lön och se tiden an. Dessutom kan en inkomstsänkning hos en stressad individ leda till oväntade belastningar på andra ställen (från anställarens perspektiv).
Sen återstår förstås frågor om hans befordran till professor i den här smeten. Det är nästan omöjligt att svara på för utomstående.
Men det kan definitivt vara så att döttrarnas situation var oförenlig med en fortsatt akademisk tillvaro öht. Och då är det nog inte så lätt att bli befordrad.
Dock känns det ju mer på mig som att OH upplever det som omöjligt att öht leva om hans familj tynar bort. Snarare än direkt professionella besvikelser (även om man kanske bör tänka tanken att det är livet som akademiker som han upplever omöjligt att leva...; men han kände väl inte till ngt annat...).