2018-03-23, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mäh.
Det vet jag väl och likaså att den filmats innan. Vad har han haft den till?
Än har då jag inte sett den mer än vid presentation. Trodde det var idag den skulle hamna i centrum.
Mitt svar skulle egentligen vara till Netwhistler
Som frågade om sågen var hittat.
Citera
2018-03-23, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Jag har mig veterligen inte sett att det finns ett foto på smset. Vet inte exakt var jag läste det men tror det var under rättedagens första dag som han sa det. Eller om han sa att han ringde. Iallafall att han uttryckt att journalisten är död.
Nej, inte ett foto. Bara texten vad PM exakt skrev till S. Jag har läst det men kan inte minnas att PM skrev att journalisten var död. Någon annan har kanske sparat texten.
Citera
2018-03-23, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Redan tidigt framkom att avstyckningen visade tydliga spår av "sågtänder".

Sågen kommer nog att dyka upp, exakt när ÅK tänkt sig det. Jag sitter lugnt i båten.
Jag tror men framför allt hoppas att ÅK har lagt upp det på nåt specifikt vis.

Tex att han visste att detta scenario skulle bli så här. Det måste han jubredan veta; att rättsläkarens svar kommer ge följande effekt hos försvaret.

Och att det inte är just det som kommer bevisa att han mördade henne. Utan vad krimteknikern och övrigt visar tillsammans.

Hoppas vid Gud. Tänk om han får endast 6 månader vore fruktansvärt.

Det scenariet hade ju varit högst sannorligt förstår man nu, om kroppen inte hittades.
Citera
2018-03-23, 04:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det citatet hade jag tänkt lägga ut. Men jag glömde det. Konstigt att Madsen säger det nästan stolt över det,i det här sammanhanget när han misstänks som gärningsman till mord som han nekar till. Omedveten felsägning?
Natti.
summerar gårdagen ur svt live:
Citat:
Torso/könsorgan:
"På könsdelarna finns stick eller snitt, säger rättsmedicinaren."

"Skadorna visar att det fortfarande funnits en cirkulation i kroppen. När en människa dött blir det inte blödningar."

"Det här betyder att Kim Wall kan ha varit i livet när hon tillfogades skadorna i underlivet, alternativt att hon höll på att dö eller hade avlidit strax innan men att cirkulationen fortfarande fungerade."

"Det finns två blödningar som man kan vara säker på har skett medan Kim Wall var i livet", säger advokaten. Rättsläkaren bekräftar. Det handlar om skador i underlivet."
Citat:
Huvud/hals:
"Nu går man igenom obduktionen av huvudet. Det finns skador på höger kind. Kan det tyda på ett fall? frågar åklagaren. Det är mindre troligt, säger rättsmedicinaren. Det finns skador som kan ha uppstått före dödens inträde. Det handlar om skador som kan ha orsakats av slag, fixering, alltså fasthållning."

"Det finns också skador på huvudet som orsakats av ett vasst föremål, exempelvis en kniv."
Citat:
Ben:
Nu har man gått över till obduktionen av benen. Det finns märken på anklarna som är bredare, än de märken efter buntband som tyngderna varit fästa i.
Citat:
Dödsorsak:
"Nu går man igenom snitten i halsen. Snitten kan ha relevans i förhållande till dödsorsaken, står det i obduktionsrapporten. Rättsmedicinaren bekräftar att dödsorsaken kan ha varit att Kim Wall fick halsen avskuren."

" finns förändringar i lungorna som kan tyda på kvävning, förändringar som uppstått via blockering av luftvägarna.
Det är en tänkbar möjlig dödsorsak, enligt rättsläkaren."

"Advokaten undrar om det finns några yttre tecken som tyder på kvävning. Det finns en karaktäristisk underhudsblödning, berättar rättsläkaren. Men inga andra tecken som tyder på strypning, konstaterar advokaten."

"När det gäller tecken på kvävning finns missfärgningar i ansiktet som kan tyda skador som uppstått vid kvävning, enligt rättsläkaren. Men diagnosen kan inte ställas säkert, säger rättsläkaren. Lungorna hade, som vi tidigare berättat, skador som kan tyda på kvävning som möjlig dödsorsak."
Citat:
Uppgifter relaterat till PMs förklaringar
Citat:
CO:
"Analysresultatet visar alltså att man inte kan belägga Madsens påstående om förgiftning av kolmonoxid som möjlig dödsorsak."

"Advokaten understryker att även om man inte funnit spår av kolmonoxid kan det ha försvunnit ur kroppen."
Citat:
Värmepåverkan:
"Det finns inga tecken att Kim Walls kropp utsatts för värmepåverkan, enligt obduktionen. Peter Madsen har hävdat att det blev en stark värmeutveckling i ubåten när det uppstod ett tekniskt fel. Man har också räknat på Peter Madsens påstådda scenario och konstaterat att temperaturen skulle ha blivit mycket hög inne i ubåten, över 100 grader efter ett antal minuter.
Citat:
Stick könsdelar relaterat till styckning:
"Snitten och sticken på könsdelarna, som åklagaren menar tyder på sexuellt våld, kan alltså inte ha uppstått i samband med styckningen, eftersom Peter Madsen uppgett att hon styckades cirka sju timmar efter att hon avlidit. Det är åklagarens slutsats."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/rattegangen-mot-peter-madsen-dag-3
Senast redigerad av develi 2018-03-23 kl. 05:21.
Citera
2018-03-23, 04:53
Medlem
Citat:
Psykopatens signum,orädd,risktagande samt spänningssökande.
PM gillade nog Challenger-explosionen. Som ett fyrverkeri! Och inte en tanke på de ombordvarandes dödsångest (man tror att de kan ha levt i flera minuter har jag läst ganska nyligen.)
Vet inte om det var en text från dig, men PM tyckte det var häftigt att man kunde höra den ryska kosmonautens dödsskrik. Från en av de tidigaste ryska bemannade raketuppskjutningana.

PS: Hade man placerat PM på ett flytande isberg så hade han bara tyckt att det var en spännande utmaning.
I och för sig gillar han nog fängelset med. Lika intressanta människor där som i Helvetet.

Han tänder på dödsskrik?
Citera
2018-03-23, 05:01
Medlem
Citat:
Han tänder på dödsskrik?
Jag kommer faktiskt inte exakt ihåg vad jag läste. Men det var väl ingen reaktion från PM på det. Själv skulle jag hållit för öronen omedelbart om jag råkat ut för att lyssna på något sådant.
Citera
2018-03-23, 05:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Han tänder på dödsskrik?
Nej, den förste astronauten som dog i rymden hette Vladimir. Hans dödskrik kunde avlyssnas när han föll med fallskärmen. Därav ironisering kring PM, att det skulle han nog ha fascinerats av.
Det är en kommentar, inte sakfakta.
Citera
2018-03-23, 05:46
Medlem
Psykiater: Hvis Peter Madsen bliver dømt, bør 'piquerism' tælle med i straffen

Med henvisning til Retslægerådets mentalundersøgelse, der konkluderer at Peter Madsen er ‘svært afvigende med primært narcissistiske og psykopatiske træk’ samt at han er ‘pervers og svært seksuelt afvigende,’ kvalificerer Peter Madsen sig til en forvaringsdom, hvis retten finder anklagerne mod ham dokumenteret, mener Henrik Day Poulsen.
Og i så fald er det relevant at forstå det psykologiske term, ‘piquerism'.

»Det dækker over folk, der har en forkærlighed for at stikke i andre. Der findes en række feticher, forkærlighed for noget specifikt, der giver seksuel ophidselse, hvoraf noget af det mest kendte er folk, der klæder sig ud. På samme måde, er der nogle, der har en forkærlighed for stikkeri. Det er en variation af sadomasochisme,« siger Henrik Day Poulsen

https://www.bt.dk/krimi/psykiater-hvis-peter-madsen-bliver-doemt-boer-piquerism-taelle-med-i-straffen

EDIT: "Kriminologprofessorn, romanförfattaren och riksoraklet GW har uttryckt sig så här (i Veckans brott) om sticken: “14 knivstick runt och i hennes könsdelar, så kallade pikeringsskador, har en mycket bestämd innebörd i såna här sammanhang, det är typiska tortyrskador vid vissa typer av sexuella övergrepp.”.
piquerism översätts nog till pikeringskador på svenska. (Har ej funnit något namn typ,-pikering ännu. Någon annan vet kanske?)
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-23 kl. 05:54.
Citera
2018-03-23, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, den förste astronauten som dog i rymden hette Vladimir. Hans dödskrik kunde avlyssnas när han föll med fallskärmen. Därav ironisering kring PM, att det skulle han nog ha fascinerats av.
Det är en kommentar, inte sakfakta.
Okej så han hette Vladimir...
Citera
2018-03-23, 06:01
Medlem
Citat:
Jag kommer faktiskt inte exakt ihåg vad jag läste. Men det var väl ingen reaktion från PM på det. Själv skulle jag hållit för öronen omedelbart om jag råkat ut för att lyssna på något sådant.
Tänkte på att han googlat beheading agony
Citera
2018-03-23, 06:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Hade förväntat mig att Madsens säd skulle kunna påvisas på/i liket. Hade även förväntat mig att dödsorsaken skulle varit fastställd, etc etc... Men allt tycks sväva på målet. Nu är rättegången i full gång, och ska man hårddra saken, så har åklagaren så långt bara presenterat indicier, inser ni detta här i tråden?

Det finns en chans att Madsens faktiskt kan gå fri, om detta är allt Åklagaren har. Hörsägen, besvärande omständigheter, men inga rediga bevis. Man frågar sig varför dessa inte tycks finnas, det kan faktiskt ha gått till som Madsens nu hävdar!

Tror personligen att han planerat att mörda henne, precis som åklagaren framställer saken, med betoning på"tror". Men saken är den, att det ska bevisas i rätten. Glöm inte att Madsen än så länge är att betrakta som oskyldig, även om hela världen, redan dömt honom!

Hur menar du att han ska förklara bort de två sticken som visat sig tillfogats Kim då hon levde? Ett i vagina och ett i buken.
Citera
2018-03-23, 06:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Anklageren beder vidnet vurdere Peter Madsens forklaring om, at Kim Wall døde før midnat, men læsionerne - især omkring og inde i kønsorganerne - først blev påført først kl. syv om morgenen.

I en supplerende udtalelse om læsionerne omkring kønsdelene og inde i kønsdelene har retsmedicinerne forklaret, at læsionerne skønnes påført under eller kort tid efter dødens indtræden. Det kan ikke specificeres nærmere, dog er der næppe tale om timer, siger eksperterne.

Det tyder på, at der har været blodcirkulation, men det kan også være lige efter - eksempelvis kan der sive lidt blod fra nogle kar efter dødens indtræden, siger retsmedicineren.

- To af stiklæsionerne går så langt op, at de ender i bughulen. Stikkene tyder på, at den genstand, som er blevet brugt, er blevet brugt flere gange i samme snitsår. Det må antages, at der har været tale om en tynd, lang, rund genstand, forklarer retsmediceneren.

- Ved mikroskopiske undersøgelser af vævet er der påvist blodudtrædninger. Det kan betyde, at der fortsat har været blodcirkulation - så at sige, at døden muligvis ikke har været helt indtruffet. Selve dødens indtræden er en proces, der kan afhænge af flere ting som eksempelvis vejrtrækning og blodcirkulation, forklarer retsmedicineren.

Anklageren fortsætter nu med at oplæse en detaljeret gennemgang af de mange snit- og stiksår, som blev fundet på andre steder af torsoen end kønsdelene.

Læsionerne andre steder end på kønsdelene er ifølge vidnet formentlig påført efter dødens indtræden.
Jag har inte sett någonstans att de tidsbestämt sticken så precist? Var läste du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in