2018-03-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ställer mig som sagt tveksam. Tidsspannet är väldigt stort versus 2 timmar. Vidden av sökpådrag verkar de dock underskatta, har MPS i Blomberg i åtanke.
De här är lika klarsynta som vem som helst och han har garanterat planerat det hela - men hur är min fundering.
Det finns ingenting så slugt som en organiserad förövare, sexualsadist, predator som runkat järnet till sitt störda sexmanus.
Det som brukar ställa till det är det oförutsedda kring den egna person är upphetsningen/iver som leder till slarv eller kortslutning. Han är 30 meter från att dra 40 ton ubåt rätt i ett stort lastfartyg.
Därför funderar jag kring om han tappar bort sig tidsmässigt.

Inte osannolikt. Men redan tidigare på kvällen ca 21 fick ett kryssningsfartyg göra en gir för ubåten.

Med tanke på att dessa farvatten är hans bakgator borde han kunna alla rutter i sömnen.

Denna kväll händer incidenter 2 ggr.
Citera
2018-03-22, 22:22
Bannlyst
Hade förväntat mig att Madsens säd skulle kunna påvisas på/i liket. Hade även förväntat mig att dödsorsaken skulle varit fastställd, etc etc... Men allt tycks sväva på målet. Nu är rättegången i full gång, och ska man hårddra saken, så har åklagaren så långt bara presenterat indicier, inser ni detta här i tråden?

Det finns en chans att Madsens faktiskt kan gå fri, om detta är allt Åklagaren har. Hörsägen, besvärande omständigheter, men inga rediga bevis. Man frågar sig varför dessa inte tycks finnas, det kan faktiskt ha gått till som Madsens nu hävdar!

Tror personligen att han planerat att mörda henne, precis som åklagaren framställer saken, med betoning på"tror". Men saken är den, att det ska bevisas i rätten. Glöm inte att Madsen än så länge är att betrakta som oskyldig, även om hela världen, redan dömt honom!
Citera
2018-03-22, 22:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Som jag förstod det så var två av sticken i vaginan så djupa att de kom upp i bukhålan (eventuellt ut genom buken.) Som jag förstod det var det bara det runt könsorganen samt vaginan som påförts medans blodet fortfarande cirkulerade. De övriga 37 sticken (varav 26 ytliga) skärsåren på kroppen,huvudet var efter döden. /bt.live

Nu får du vara försiktig med slutsatser.

Jag tyckte mig idag uppfatta att angående de andra sticken, så kan man inte avgöra om de påförts innan eller efter dödens inträde. Anledningen är att eventuella blodsutgjutelser som skulle ha blivit om de påförts innan döden, kan ha försvunnit under tiden kroppen låg i vattnet.

Så vad jag förstått så är det 1 (eller möjligen 2) stick som tillförts innan eller i samband med döden, och resten vet man inte.
Citera
2018-03-22, 22:26
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurrebox
Kanske därför hon vittnar bakom stängda dörrar? Hon anade oråd eller visste något redan då och skäms för det?

Vet du att det är Siri (källa?) eller antar du?
Citera
2018-03-22, 22:26
Medlem
Anklageren beder vidnet vurdere Peter Madsens forklaring om, at Kim Wall døde før midnat, men læsionerne - især omkring og inde i kønsorganerne - først blev påført først kl. syv om morgenen.

I en supplerende udtalelse om læsionerne omkring kønsdelene og inde i kønsdelene har retsmedicinerne forklaret, at læsionerne skønnes påført under eller kort tid efter dødens indtræden. Det kan ikke specificeres nærmere, dog er der næppe tale om timer, siger eksperterne.

Det tyder på, at der har været blodcirkulation, men det kan også være lige efter - eksempelvis kan der sive lidt blod fra nogle kar efter dødens indtræden, siger retsmedicineren.

- To af stiklæsionerne går så langt op, at de ender i bughulen. Stikkene tyder på, at den genstand, som er blevet brugt, er blevet brugt flere gange i samme snitsår. Det må antages, at der har været tale om en tynd, lang, rund genstand, forklarer retsmediceneren.

- Ved mikroskopiske undersøgelser af vævet er der påvist blodudtrædninger. Det kan betyde, at der fortsat har været blodcirkulation - så at sige, at døden muligvis ikke har været helt indtruffet. Selve dødens indtræden er en proces, der kan afhænge af flere ting som eksempelvis vejrtrækning og blodcirkulation, forklarer retsmedicineren.

Anklageren fortsætter nu med at oplæse en detaljeret gennemgang af de mange snit- og stiksår, som blev fundet på andre steder af torsoen end kønsdelene.

Læsionerne andre steder end på kønsdelene er ifølge vidnet formentlig påført efter dødens indtræden.
Citera
2018-03-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Hade förväntat mig att Madsens säd skulle kunna påvisas på/i liket. Hade även förväntat mig att dödsorsaken skulle varit fastställd, etc etc... Men allt tycks sväva på målet. Nu är rättegången i full gång, och ska man hårddra saken, så har åklagaren så långt bara presenterat indicier, inser ni detta här i tråden?

Det finns en chans att Madsens faktiskt kan gå fri, om detta är allt Åklagaren har. Hörsägen, besvärande omständigheter, men inga rediga bevis. Man frågar sig varför dessa inte tycks finnas, det kan faktiskt ha gått till som Madsens nu hävdar!

Tror personligen att han planerat att mörda henne, precis som åklagaren framställer saken, med betoning på"tror". Men saken är den, att det ska bevisas i rätten. Glöm inte att Madsen än så länge är att betrakta som oskyldig, även om hela världen, redan dömt honom!

Han har ju erkänt styckning, så några år på kåken blir det minst. (Kommenterade det fetade)
Citera
2018-03-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler

Detta är bara början av rättegången.
Citera
2018-03-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte osannolikt. Men redan tidigare på kvällen ca 21 fick ett kryssningsfartyg göra en gir för ubåten.

Med tanke på att dessa farvatten är hans bakgator borde han kunna alla rutter i sömnen.

Ja, han var ju fullt upptagen med annat då......
Citera
2018-03-22, 22:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Man ska tänka på att PM verkligen inte var någon "sjöman" eller ens sjövan person.
Visst, han hade en ubåt som han åkte en liten bit ut från land med och sedan la sig på botten, men så mycket mer har det tydligen inte varit. Sannolikt har han t.ex. inte färdats i mörker tidigare, överhuvudtaget. Hans kunskaper om navigering var troligen också ganska begränsade. Hans närmaste ubåts-kompisar verkade ju totalt okunniga när det kom till dessa bitar. Det var teknikintresserade och ubåtsfantaster. Sjömannaskap intresserade dem nog föga. Dessutom var PM upptagen med annat under kvällen/natten. Så dessa incidenter är inte så himla förvånande egentligen. Dessutom är det inte alls säkert att de uppfattades likadant på ubåten, som på fartygen. Det är jättestor skillnad. En liten båt kan gå nära ett stort fartyg och tycka att det är helt ok och utan fara. Man har full koll på fartyget för det håller sin kurs och fart och är lätt att förhålla sig till. På fartyget upplevs situationen rakt motsatt. Man gör stabil kurs och fart framåt, kan inte väja åt något håll, och en bit fram har man en galning i någon liten farkost som man inte riktigt vet vart han tänker ta vägen eller om han kommer att flytta på sig. 30 meter ifrån fartyget, är ur ubåtens perspektiv två båtlängder bort, inte långt, men ändå god marginal (hur långt har du till mötande bilar på motorvägen?). Ur fartygets perspektiv är det 1/10 båtlängd - j-vligt nära. Men som sagt, ombord ubåten kan man mycket väl haft full koll och ansett att det inte var någon fara alls, således inte tal om några incidenter.
Det som fraktfartyget framförallt, och med all rätta reagerade på, var avsaknaden av lanternor på PM's ubåt.
Citera
2018-03-22, 22:34
Bannlyst
Kan någon bringa klarhet i varför Åklagaren snackar om plantering av DNA bevis?? Vad har man missat här?

"Han [Madsen] afviser, at han har været interesseret i den del af Amagermanden-sagen om at plante falske dna-beviser"
Citera
2018-03-22, 22:35
Medlem
snurreboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vet du att det är Siri (källa?) eller antar du?
Har för mig jag läste det i tråden men kanske blev trådsanning.. Det känns ju i och för sig ganska rimligt att personer som varit nära/sexuella med Madsen vill vittna bakom stängda dörrar eftersom åklagaren garanterat kommer fråga sexuella frågor, så behöver ju inte vara något konstigt eller skumt om hon skulle vilja det.
Citera
2018-03-22, 22:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du överskattar PM. Visst har han planerat dådet, men hur andra ska agera efteråt är inget han planerat, han har bara förväntat sig att ingen ska reagera särskilt snabbt, och särskilt inte att han skall börja eftersökas akut. Du vet ju själv hur det är med saknade personer. Det tar ofta dagar innan det blir några större pådrag och det hittar ut i media. PM's plan kring att komma undan handlade om hur han skulle göra sig av med liket, det hade han ägnat mycket tid åt att klura ut och få bekräftat av andra. Att KW aldrig skulle hittas var grunden i hans plan. Detta bekräftades även av helikoptervittnet idag, som berättade att en av de allra första frågorna PM ställde när han kom iland var - Finns det några system som kan spåra ubåtens färd? Han ville försäkra sig om att man inte kunde spåra hans positioner, och därmed möjlig dumpningsplats. Det var för honom det allra mest centrala till och med i den situationen.
Gällande att överskatta. Jag kan nog snarare tycka att dessa, tack och lov ovanliga, personer underskattas väldigt lättvindigt sett till deras farlighet och potential, med förmågan att manipulera, leva dubbelliv år ut och år in. PM är ett ypperligt bevis.
Anhöriga och omgivning står med hakan nere vid knäna när det väl smäller till.

Att jämföra en person som ses vinka öppet till folk, som har en pojkvän som förväntar sig att hon kommer hem efter en arbetsintervju med att det tar dagar innan nåt sökpådrag gällande andra personer halta rejält. Så blåst är inte PM heller.
Att han inte förväntade sig VIDDEN av sökpådrag är en annan femma och utifrån det ena ställer han givetvis bekymrade frågor när han väl kommer iland.
Men tidsspegeln stör mig och jag ska fundera vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in