2018-03-21, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja precis. Det där filmteamet var där och sågen syns när den hänger på väggen ja, senare är den borta. Då har Madsen först ljugit och sagt han hängt den tillbaka, innan den hittades i samband med kroppdelarna.

Det kommer säkert en redogörelse ang hur man bedömt styckordning, och ang när i tid efter dödens inträde. Antagligen blir det ett utdrag ur obdrapporten, knappast komplett.

Jakob gick lite för lätt från frågorna där tyckte jag när Madsen inte ville svara på i vilken ordning han kapat, men än så länge är det ju ingen process, endast frågor.
Själva pressandet kommer nog den 28:e o sista dagen, före slutpläderingen.

Det finns ju ett vittne, som blev känt tidigt, som såg PM bärandes denna såg med orange handtag ner till båten samma eftermiddag.
Citera
2018-03-21, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja, kolla i direktrapporteringen från bt.dk.
Tack. Jag är där nu. Har slösat bort min eftermiddag på svensk skräprapportering.

Det här var skrämmande "En rödhårig kvinna......" En av de två tecknade filmerna i PMs dator.

"Filmen viser en rødhåret kvindefigur danse i rød nederdel, lille top og sorte nylonstrømper i røde stilletter foran en mandlig filmfotograf. Efterhånden forsvinder hendes nederdel, hun sætter sig ned på en rød stol, og der bliver zoomet ind på hendes kønsdel, mens hun sidder med spredte ben. Herefter dukker en mand i bar overkrop op bag hende og han skærer hendes hoved af i et enkelt snit med en stor dolk. Halshugningen bliver vist to gange, inden tegnefilmen slutter."
Citera
2018-03-21, 23:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det finns ju ett vittne, som blev känt tidigt, som såg PM bärandes denna såg med orange handtag ner till båten samma eftermiddag.
Ja, jag editerade förut och la in just detta. Jag skickade för snabbt.
Citera
2018-03-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag editerade förut och la in just detta. Jag skickade för snabbt.

OK.
Citera
2018-03-22, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja hans förklaring till hur håret blivit avskuret håller ju inte. Han säger att han bara använde kniven till av skilja huvudet från kroppen, en hobbykniv, håret kan rimligtvis inte blivit avskuret av en sådan kniv.
Jag är mycket mer förvånad om han lyckades skära av ett huvud med en "hobbykniv". Tror det även skulle vara svårt med en kraftig mattkniv eller en kirurgskalpell. Han måste ha använt både kniv och såg tror jag.
Däremot kan man skära av hår lätt med en hobbykniv om bladet inte är slitet.
Som att skära av hår med ett rakblad.
Citera
2018-03-22, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tror inte han planla att sänka båten. Tror han "gömde" dom så dom inte skulle bli bortspolade när han senare skulle tvetta båten.( med den omtalade vattenslangen)
Har läst om vattenslangen nu. Det fanns en trovärdig förklaring till den. Om den är sann kan ju medarbetarna intyga det.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-22 kl. 02:50.
Citera
2018-03-22, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag är mycket mer förvånad om han lyckades skära av ett huvud med en "hobbykniv". Tror det även skulle vara svårt med en kraftig mattkniv eller en kirurgskalpell. Han måste ha använt både kniv och såg tror jag.
Däremot kan man skära av hår lätt med en hobbykniv om bladet inte är slitet.
Som att skära av hår med ett rakblad.

Vad, exakt, menas med en "hobbykniv"? En sådan här?

Den är ju inte det ideala redskapet för styckning, men nog skulle jag åta mig att stycka en kropp i sex delar med en sådan på en halvtimme om det vore nödvändigt. Fan, våra förfäder för några tusen år sedan styckade uroxar och älgar med flintknivar!
Citera
2018-03-22, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vad, exakt, menas med en "hobbykniv"? En sådan här?

Den är ju inte det ideala redskapet för styckning, men nog skulle jag åta mig att stycka en kropp i sex delar med en sådan på en halvtimme om det vore nödvändigt. Fan, våra förfäder för några tusen år sedan styckade uroxar och älgar med flintknivar!
Jag undrar också vad som menas med "hobbykniv". Från början talades det om en kniv med två utbytbara knivblad. (?) Jag har fått för mig att det är en mattkniv som menas.
Försök att skära en prinskorv först med din hobbykniv innan du lovar något.
Våra förfäder hade väldigt effektiva knivar av flinta, som du kan jämföra med våra dagars vassa keramikknivar.
Citera
2018-03-22, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Grejen är den att omständigheterna, en ubåt med två personer har varit försvunna sedan 02 på natten, ubåten hittas glatt farandes med kaptenen svarandes att "alla ombord mår bra" och när räddningsbåt närmar sig sjunker denna under mystiska omständigheter - och en av personerna visar sig vara saknad. Jo, där skulle de tagit in Madsen på förhör utan att skickat hem honom först, vilket de också gjorde. Även om han hade tvättat sig noggrant hade han inte kunnat snacka sig ur den situationen - vilket var min poäng från början.
Det fetade: Han sa samtidigt att han hade lite tekniska problem.Samt att han ämnade sig till Dragörs hamn.
Polisen kunde inte veta då när han steg i land att Ubåten sjunkit under mystiska omständigheter.
PM berättade en trovärdig historia om att han haft problem med en ventil och att det gick gick åt skogen när han försökt att laga den. Alla som lyssnade vid landstigningen trodde ju på det.
Så varför skulle inte polisen kunnat trott på det?
Att ubåten sjönk på 30 sekunder under mysko omständigheter fick de veta av räddarna (fritidsfiskarna) som bevittnat det, men först nästa dag (eller möjligen sent på kvällen)när de själva lämnade vittnesmål.
De blev jagade av journalister hela dagen men sa inget för de ville berätta för poisen först,enligt vad de berättat.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-22 kl. 04:15.
Citera
2018-03-22, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag har för mig att jag hört att detta i regel är det första styckmördare gör, eftersom kroppen utan huvud känns mer opersonlig och lättare att göra åverkan på. Det ligger onekligen en viss psykologisk trovärdighet i den utsagan, men väl att märka torde det i allmänhet röra sig om s.k. "transportstyckning" av nödtvång; jag har ingen aning om sexualsadisters "normala" styckschema...
Vad ÅK försöker att få fram är att det INTE rör sig om en transportstyckning. Det hade i så fall räckt med armarna för att få upp kroppen. Om PM skurit av halsartärerna i dödande syfte så kan dekapitering varit för att dölja dödsorsak.
Men det finns saker som indikerar på att PM tänder på styckning, kanske rent av nekrofili.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-22 kl. 04:34.
Citera
2018-03-22, 04:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Glömde svara - jag läste detta då jag skrev väggen:
"Peter Madsen fortæller, at han i går i cellen var så ked af det, at han smadrede sit hoved ind i cellevæggen, så han fik en rift på næsen." live dr

PM påstår att snitt+stickskador skedde i samband med kapning (plus stick gm påsen).
Hur lyckas han med detta med en hobbykniv och varför om det nu finns en såg?
Användes sågen enbart till extremiteter?

"- De snit kan være opstået i forbindelse med decapitationen (halshugningen.. red.). Hendes hoved blev skåret af med kniv - og ikke andre værktøjer. Det var meget ubehageligt. Og ikke planlagt."
live bt
Fast sticken var fler än hålen i påsarna vad jag förstod. Svårt att förklara.
Såg att det redan nämnts nu.
Senast redigerad av TaxenSixten 2018-03-22 kl. 05:03.
Citera
2018-03-22, 05:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Fast sticken var fler än hålen i påsarna vad jag förstod. Svårt att förklara.
Såg att det redan nämnts nu.
God morgon,
Det var två hål och med tanke på 13 stick/snitt blir det liksom sisådär.
Men han skyllde även på sin fältskärsverksamhet med hobbykniven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in