Citat:
Inga/any shear studs blir om du sätter dig ner och räknar efter lite, exakt noll stycken. Använd gärna miniräknare som hjälp eller fråga din klassföreståndare.Jag väntar kvar här under tiden. No worries.
Citat:
Vilket ord är det som NIST använder som du översätter med just ”brist” här?
Dom har däremot påstått följande:
- Brist på shear studs bidrog till kollapsen (sant, enligt din källa, om det fanns färre än ~100 st).
- Brist på shear studs bidrog till kollapsen (sant, enligt din källa, om det fanns färre än ~100 st).
Menar du att inga shear studs = brist på shear studs? Eller vad menar du?
Citat:
Deras ritningar (2008) saknade shear studs på bl.a. girder A2001, ja.
- Ett antal ritningar saknade shear studs
Citat:
Deras detaljerade förklaring till hur initieringen av WTC 7’s kollaps gick till innhöll inga shear studs på girder A2001, nej. Deras ”modeller” saknas det vad jag förstår några detaljerade data för.
- Deras modell innehöll inga shear studs
Citat:
Fel. Mina källor. Bailey och Salvarinas. Utöver det så finns även hänvisningen till bilaga S8 Rev. I. i Frankel 12-13 som säger att det finns ytterligare shear studs på våning 12 och 13, samt NIST som i sin 2004 Draft Report skriver att samtliga girders utom ”core” girders hade shear studs. Girder A2002 fanns som bekant på våning 13 och var som bekant INTE en core girder.
Din källa uppger att fanns 30 shear studs
Citat:
Fel. NIST säger att frånvaron av shear studs på girder A2001 bidrog till att den halkade av column 79.
på en annan ritning och att det var alldeles för få för kunna förhindra någon kollaps och alltså inte spelade någon roll.
Vad av det här är det som du inte fattar?
Citat:
Salvarinas och Bailey säger båda 30 shear studs på girder A2001. Frankel 12-13 anger varken antal eller exakt på vilka balkar dessa ytterligare shear studs fanns och slutligen NIST (2004) säger bara att det fanns shear studs på alla byggnadens girders utom core girders.
Tror du att din källa räknat fel på 30 och 100?
Citat:
Jag tror att NIST ljuger om att de inte hade/har tillgång till samtliga och kompletta relevanta ritningar. Jag ser ingen rimlig anledning till att de inte skulle ha den tillgången. Det gör du?
Om inte, varför i helvete tjatar du om saker som inte spelar någon roll? Och varför ljuger du om att NIST ljugit när du inte kan visa källa på något annat än motsatsen?
Shear studs eller inte shear studs på just A2001 är kanske inte någon av de mer kritiska frågorna avseende NIST’s detaljerade och eleganta förklaring till hur den ”troliga” initieringen” av den ”troliga” kollapsen gick till, men rätt ska vara rätt. Som det ser ut idag så vet allmänheten inte om det fanns några sådana eller inte och enligt egen utsago inte NIST heller eftersom man säger att man inte hade tillgång till den kompletta uppsättningen ritningar.
Trots det så exkluderar man alltså sådana i sitt mycket ”eleganta” förlopp.
Klärvoajans?