Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Nej, det är jag som har förklarat det för dig. Du har påstått att det enligt dom inte fanns några shear studs alls.
Nej, jag har citerar NIST där de hävdar att inga shear studs fanns på girder A2001.
Vad av det är det som du inte fattar?
Citat:
Sedan när du upprepade gånger misslyckades att presentera källa för den saken så ljuger du nu och påstår att det är du som hävdat det som du senast igår vägrade att fatta.
Som sagt, jag har presenterat både källa och ordagrant citerat vad den säger, men jag kan göra det igen. Från NIST’s FAQ:
34. For the WTC 7 16-story model for structural response to fire effects, why did NIST model the girders without shear studs, given that articles published in the open literature showed drawings of typical floor framing plans of WTC 7 with shear studs on the girders?
Frågan är alltså varför inte NIST inkluderade några shear studs på the girders - varav girder A2001 ju är en.
NIST svarar då bland annat med:
Neither the structural drawing for typical floors 8 through 20 (Structural Drawing S-8) nor the erection drawings for floors 10 through 13 (Erection Drawings E10/11 and E12/13) show any studs on the girders.
Vilket betyder att NIST inte inkluderade några shear studs på the girders, inklusive girder A2001, eftersom sådana inte fanns angivna på deras ritningar (med undantag för våning 10).
Vidare:
For the 16-story model of WTC 7, NIST did not include shear studs on the girders based on the following reasoning:
Girder A2001 ingår som sagt i ”the girders” vilket därmed betyder att NIST inte inkluderade några shear studs på girder A2001.
Fattar du nu?
Citat:
Och du har FORTFARANDE inte presenterat en källa på att det spelar någon som helst roll alls.
Nu ljuger du igen, kurrekotte lille. Jag har presenterat både källa och citat från denna ett antal gånger och till och med översatt texten till svenska åt dig, men för all del, jag kan göra det igen:
Additional factors that contributed to the failure of the critical north-south girder were (1) the absence of shear studs that would have provided lateral restraint, ...
Det betyder:
Ytterligare faktorer som bidrog till att den kritiska nord-sydbalken (i.e. A2001) föll (från fästet) var (1) frånvaron av skjuvpinnar (på samma A2001) vilka annars hade erbjudit lateralt (i sidled) motstånd.
Fattar du fortfarande inte. Ska det översättas till kurrekottiska, menar du?
1. Ja, NIST inkluderar inga/NOLL shear studs på girder A2001 i sin ”eleganta” förklaring till den ”troliga” initieringen av WTC 7’s ”troliga” kollapssekvens.
2. Ja, NIST skriver att det faktum att det inte fanns några shear studs på girder A2001 bidrog till att denna halkade av fästet i column 79 och därmed initierade den kollapssekvens som var och en kan se i de videor som finns tillgängliga från händelsen.
Fattar du nu, kurrekotte?
1. NIST inkluderade inga/noll shear studs på girder A2001.
2. Det i sin tur bidrog till att samma girder föll av fästet och initierade den globala kollapsen.
Vill du ha det i blindskrift? Tatuering? Inspelat på band? Hammare och spik? Slagborrmaskin?
Name it.