Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-20, 10:11
  #13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är kaloriunderskottet som åstadkommer viktnedgången, detta kan ske på soffan om man så vill det. Styrketräna gör du av andra anledningar, dels för hälsan, vilket känns ganska självklart, men även för det är gynnsamt för både kroppssammansättningen och energiförbrukningen. Det går givetvis att kombinera med kondition om man vill det. Vill man att viktnedgången ska vara av kvalité, alltså förlust av fettmassa och minimera förlusten av muskelmassa, bör styrketräning och en proteinrik kost ingå i sitt upplägg. Hur du lägger upp kosten är individuellt, oavsett vilken metod du väljer måste det vara ett kaloriunderskott.
Citera
2018-03-20, 10:18
  #14
Medlem
Om du börjar som helt otränad så börja med raska promenader, och ät nyttigare. Undvik socker.
Stega med tiden upp med jogging, styrke mm och ändå mer tanke på vad du äter.
Börjar du som helt otränad och ska göra allt på en gång är det lätt att man tröttnar.

Ska du bara gå ner i vikt snabbt så är ju 5:2 effektivt men utan att göra andra förändringar går man snabbt upp i vikt igen om man slutar.
Citera
2018-03-20, 10:18
  #15
Medlem
Träna hemma är väldigt tråkigt, nästan tråkigare än på gym. En gång, för längesedan,
inför en flytt (minimera flyttlasset)) tog jag lång tid på mig, åt upp den mat jag hade
och köpte ingen ny. Tror att det där funkade vad gäller viktnedgången ...

Jag åt alltså var dag men de sista dagarna väldigt lite. Vatten drack jag dock.
Mycket att packa ner, sälja, slänga, spara, skänka och allt det där så det tog tid.
Citera
2018-03-20, 12:37
  #16
Medlem
Jag äter 4 mackor med skinka kl 13 och kl 18 äter jag 3 mackor med skinka och en knäckebröd och en frukt. Sedan vid 21.30 äter jag middag. Alltså när jag är ledig. Är detta dåligt? Min avföring är dålig dock
Citera
2018-03-20, 13:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Hopprep, kör 5 minuter om dagen och du kommer se resultat inom några dagar - absolut bästa enligt mig. Drick mycket vatten också.

Mer tid skulle jag rekommendera, kör intervaller där du hoppar 1-2 min så snabbt du kan. Vila emellan och upprepa detta ca 10 gånger.

Då kommer svetten att rinna garanterat.
Citera
2018-03-20, 13:15
  #18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag äter 4 mackor med skinka kl 13 och kl 18 äter jag 3 mackor med skinka och en knäckebröd och en frukt. Sedan vid 21.30 äter jag middag. Alltså när jag är ledig. Är detta dåligt? Min avföring är dålig dock

Ja, det är en näringsfattig kost. Sluta basera din kost på smörgåsar och försök äta mer näringsrikt, även om du inte beskrev vad din middag bestod av. Ät mer av frukt/grönsaker, kyckling, kött, fisk, ägg, havregryn, pasta, potatis, linser, bönor, t.ex. Vill du gå ned i vikt så är det mängden som ska regleras.
Citera
2018-03-20, 13:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, det är en näringsfattig kost. Sluta basera din kost på smörgåsar och försök äta mer näringsrikt, även om du inte beskrev vad din middag bestod av. Ät mer av frukt/grönsaker, kyckling, kött, fisk, ägg, havregryn, pasta, potatis, linser, bönor, t.ex. Vill du gå ned i vikt så är det mängden som ska regleras.
Jag äter mer näringsrikt när jag äter middag med linser och grönsaker och kyckling
__________________
Senast redigerad av ursula45 2018-03-20 kl. 13:55.
Citera
2018-03-20, 14:07
  #20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag äter mer näringsrikt när jag äter middag med linser och grönsaker och kyckling
Okej. Vikten styrs som sagt av din kaloribalans, så du får reglera mängden, oavsett. Charkprodukter överlag bör man minimera förövrigt.
Citera
2018-03-20, 14:10
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Okej. Vikten styrs som sagt av din kaloribalans, så du får reglera mängden, oavsett. Charkprodukter överlag bör man minimera förövrigt.
Tycker du att lunchen borde ändras?
Citera
2018-03-20, 14:12
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag äter 4 mackor med skinka kl 13 och kl 18 äter jag 3 mackor med skinka och en knäckebröd och en frukt. Sedan vid 21.30 äter jag middag. Alltså när jag är ledig. Är detta dåligt? Min avföring är dålig dock
Ska sanningen fram så är mackor helt värdelöst, i princip bara kalorier utan näring.
Tycker du kan börja med att skriva ner vad du äter varje dag och hur mycket.
Spelar ingen roll om du äter ”duktigt” en måltid om du i slutändan får i dig för mycket kalorier. Du kan äta supernyttigt varje måltid men äter du för mycket så kommer du inte gå ner i vikt utan rent av gå upp i vikt.
Istället för dina mackor med skinka så hade jag bytt ut dessa mot kvarg eller säg en burk makril med tommatsås. Proteiner mättar mera och 30% av kalorierna i protein går åt till att bryta ner proteinet, jämför det med kolhydrater på 6% och fett 3%.
__________________
Senast redigerad av Regnpojken 2018-03-20 kl. 14:18.
Citera
2018-03-20, 14:14
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ska sanningen fram så är mackor helt värdelöst, i princip bara kalorier utan näring.
Tycker du kan börja med att skriva ner vad du äter varje dag och hur mycket.
vad bör jag äta till lunch då?
Citera
2018-03-20, 14:16
  #24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Tycker du att lunchen borde ändras?
Du borde äta mer näringsrikt, ja, och minimera konsumtionen av charkprodukter. Inget fel på bröd i sig, om kosten överlag är näringsrik, vilket din inte verkar vara. Vill du gå ned i vikt är det fortfarande en fråga om mängden, inte vad du äter, utan hur mycket. Även om det givetvis finns fördelar med att äta så näringsrikt som möjligt. Exemplen på livsmedel som jag skrev ovan är bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback