2018-03-19, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Narcissistisk störning sägs uppstå om barnet får för lite eller för mycket uppmärksamhet.
I det här fallet är det ganska klart det senare. Gamle Carl hade nog längtat efter ett eget barn och så får han äntligen en son på gamla dar. I hans ögon var nog lille PM jordens åttonde underverk! Allt Carl visste ville han lära sin son.
Och Carl har säkerligen lagt all sin fritid på sonen. Uppmuntrat hans framsteg och berömt honom kolossalt.
Hur fantastiskt begåvad,intelligent och makalöst duktig hans lille avbild var.

Mycket smartare och bättre på alla vis, än hans halvbröder och hela grannskapets alla barn. Lika mycket som han nedvärderade alla andra, lika mycket höjde han PM till skyarna. Han skröt nog jämt om PM för alla människor så att PM hörde det.
Jag tror dessutom att han var narcissist själv (det tycks vara ärftligt,en del barn i en syskonskara kan få det men inte alla. Även om de fått samma uppväxt.) och han tycktes även ha psykopatiska drag.
Patologisk lögnare var Carl iallafall, säkert som amen i kyrkan!

Carl kanske rent av valde ut PMs mamma, då hon bevisligen var närmast fruktbarhetens gudinna, med sina tre söner som prov på duglighet. Misshandeln av henne och halvbröderna kanske startade först då hon fött honom sitt ättelägg ...
Citera
2018-03-20, 00:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jo, det kan de visst!!! Eftersom de inte har sett till att deras barn har fått ett bra liv - bara lämnat allt ansvar till mamman, som tydligen inte kunde ta det ansvaret.
Eh?
Fäderna som bara lämnat allt ansvar? En mor som tydligen inte kunde ta ansvar?
Vi vet INTE hur kontakten med fäderna var.
Vi vet INTE om det uppdagades öht utanför väggarna.
Vi vet INTE om hon inte tog sig ur relationen pga av hot.
Vi VET att han drack, var våldsam, extremt svartsjuk.

Jag antar domestic violence/våld i hemmet inte är ett främmande begrepp för dig med allt vad det innebär.

Gubben tycks ha slagit bröderna när de te.x kissade i sängen - hans förlegade syn på uppfostran var att använda livrem. Det var dock inte fjärran på 70-tal att aga barn till skillnad mot idag hur vidrigt det än är och gubben var gammal.
Om det sen eskalerade har jag ingen susning om, att han slog modern är ett faktum, om hon gick emellan vet vi inte.

Men jag tror tamejfan att Nostradamus skulle vara rent avundsjuk på allt "vetande" som uppstått i just kring denna fråga som saknar så mycket sakfakta.
Senast redigerad av develi 2018-03-20 kl. 00:40.
Citera
2018-03-20, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag fick för mig att PMs pappa dog hemma eller var det på ett hem? Kommer bara ihåg att PM tittade på fadern via en glasruta och sedan gick? Alla faderns tillhörigheter såldes på auktion, bortsett från ngt verktyg PM tog med sig.
Carl hade precis flyttat till ett hem när PM skulle gå och hälsa på honom.
När han såg genom fönstret att hans pappa avlidit så gick han.
Man kan förklara det där på flera sätt. Om PM har en asperger störning tex-Ja,vad skulle Saga Noren gjort?
Tänkt att personen hon skulle hälsa på hade avlidit. Och det går ju inte att föra ett samtal med en död.
Så då får man ställa in besöket. Och så hade Saga gått. Inte för att hon var hjärtlös, utan för att hon tänkte logiskt.

Så för 17 år gamle PMs del var det säkert flera saker. Bristande livserfarenhet,osäkerhet på sociala situationen, samt logiskt/pragmatiskt tänkande kanske? När det gäller det materiella, som såldes på auktion förstår jag inte varför du tycker det skulle vara så anmärkningsvärt? Det är väldigt dyrt att magasinera bohag som en äldre anhörig inte längre behöver.
Jag har inga ärvda prylar mer än foton. Gör det mig känslokall?
PM har aldrig besökt sin Pappas grav. Jag har slutat med det också. Det är ju ingen hemma där, om vi säger så.
Möjligtvis bor de i mitt och andra anhörigas hjärtan (medvetande) nu?
Citera
2018-03-20, 00:17
Medlem
Citat:
Man kan förklara det där på flera sätt. Om PM har en asperger störning tex-Ja,vad skulle Saga Noren gjort?
Tänkt att personen hon skulle hälsa på hade avlidit. Och det går ju inte att föra ett samtal med en död.
Så då får man ställa in besöket. Och så hade Saga gått. Inte för att hon var hjärtlös, utan för att hon tänkte logiskt.

Så för 17 år gamle PMs del var det säkert flera saker. Bristande livserfarenhet,osäkerhet på sociala situationen, samt logiskt/pragmatiskt tänkande kanske? När det gäller det materiella, som såldes på auktion förstår jag inte varför du tycker det skulle vara så anmärkningsvärt? Det är väldigt dyrt att magasinera bohag som en äldre anhörig inte längre behöver.
Jag har inga ärvda prylar mer än foton. Gör det mig känslokall?
PM har aldrig besökt sin Pappas grav. Jag har slutat med det också. Det är ju ingen hemma där, om vi säger så.
Möjligtvis bor de i mitt och andra anhörigas hjärtan (medvetande) nu?

Jag lade ingen värdering i det jag skrev. Skrev bara vad jag direkt kom ihåg.
Citera
2018-03-20, 00:20
Medlem
magiciadehexs avatar
Så här löd mina frågor:
Citat:
1. Hur vet du att hon inte försvarade sina ungar eller påpekade orättvisorna mellan dem?

2. Hur försvarar en "riktig" pappa sin avkomma? Genom att inte tillåta sin avkomma att träffa sin mor? Genom att få sin avkomma att hata sin mor som han själv hatade henne?

3. Vad är skillnaden mellan hur en far och en mor ska försvara sin avkomma anser du?
Och dina brister på svar talar om vilken fördomsfull, faktaresistent, fördömmande och oempatisk inställning du har till vissa människor, familjer och barn och i synnerhet till kvinnor - detta djävulens lättsinniga påfund.
Citat:
Ursprungligen postat av sno
1. Det är ju helt uppenbart. Misshandeln upprepades ju.
Vad menar du där? Vad vet DU om vad PM:s mor försökte göra för att skydda barnen? Vilken kvinna drar vid första misshandeln utan att tro att det var ett misstag, att det ska bli bättre? Känner DU någon sådan kvinna? Eller, du kanske inte känner någon kvinna alls? Börjar undra det med tanke på dina sunkiga, omänskliga beskrivningar av barnafödande och kvinnor.
Citat:
2. Jag har väl aldrig påstått att PM:s pappa skulle ha varit en ”riktig pappa”. Men olyckligtvis tycks inte mamman ha varit en "riktig mamma” heller.
Det var inte min fråga. Du skrev att en kvinna skyddar sin avkomma med sitt liv. Jag undrade då - Hur skyddar en pappa sin avkomma?
Citat:
3. Förstår inte ditt svammel.
Mitt svammel, det förstår du inte? Är det inte så att du inte förstår ditt eget svammel? Du fördömer PM:s mor som du tycker skulle ha dragit och tagit ungarna med sig vid pappans första slag, för en "mamma skyddar sin avkomma med livet". Min helt naturliga fråga till dig då är att din åsikt måste vara att en mamma och en pappa skyddar sin avkomma på helt olika sätt. Nå, vad är då skillnaden mellan hur en far och mor ska skydda sin avkomma, på vilket sätt skulle PM:s pappa bäst ha skyddat honom?
Citera
2018-03-20, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Carl kanske rent av valde ut PMs mamma, då hon bevisligen var närmast fruktbarhetens gudinna, med sina tre söner som prov på duglighet. Misshandeln av henne och halvbröderna kanske startade först då hon fött honom sitt ättelägg ...
Åh,tror du inte han var betuttad i den här unga snygga tjejen? Det tror jag nog.
Och var han narcissist så var han säkert charmig och väldigt karismatisk. Uppvaktade säkert henne efter konstens alla regler och var säkert hygglig mot hennes pojkar. Annars hade det aldrig blivit de två. Han var ju så mycket äldre.
Men hon tyckte väl om honom för hans livserfarenhet och hoppades på ett tryggt familjeliv med en lugn stadgad man. Men livet är som det är.....allt är inte vad det lovar. Men i början av ett förhållande visar man sina allra bästa sidor.
Dels för att man är nyförälskad och lycklig och så motivationen.
Man vill ju att förhållandet ska hålla och utvecklas. Den goda viljan är stor från båda sidor i början.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-20 kl. 00:28.
Citera
2018-03-20, 00:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag läste kommentaren om professorn du nämnde och förstår inte riktigt detta med AS ihop med psykopati?

"Den erfarne professor i psykologi Jørn Beckmann, der i mange år har beskæftiget sig med at finde frem til gerningsmænd for politiet, siger, at han aldrig har set en lignende karakteristik.

»Den mentalerklæring er det skrappeste, jeg nogensinde har set. Og jeg har set mere end 100 mentalerklæringer. Specielt konklusionerne omkring hans psykopati og hans manglende empati viser, at vi her har at gøre med en meget afvigende personlighed,« siger Jørn Beckmann til BT."
https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/20052119
Citera
2018-03-20, 00:35
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eh?
Fäderna som bara lämnat allt ansvar? En mor som tydligen inte kunde ta ansvar?
Vi vet INTE hur kontakten med fäderna var.
Vi vet INTE om det uppdagades öht utanför väggarna.
Vi vet INTE om hon inte tog sig ur relationen pga av hot.
Vi VET att han drack, var våldsam, extremt svartsjuk.

Jag antar domestic violence/våld i hemmet inte är ett främmande begrepp för dig med allt vad det innebär.

Gubben tycks ha slagit bröderna när de te.x kissade i sängen - hans förlegade syn på uppfostran var att använda livrem. Det var dock inte fjärran på 70-tal att aga barn till skillnad mot idag hur vidrigt det än är och gubben var gammal.
Om det sen eskalerade har jag ingen susning om, att han slog i modern är ett faktum, om hon gick emellan vet vi inte.

Men jag tror tamejfan att Nostradamus skulle vara rent avundsjuk på allt "vetande" som uppstått i just kring denna fråga som saknar så mycket sakfakta.
Ja, håller med. Är ruskigt irriterande med alla dessa som tycks ha bilden klar vad det gäller PM:s mor. Förutom att vissa påstår att hon var lössläppt har vi också fått veta av låtsaskunskapsmaffian att hon troligen var psykopat. Vi vet inget. Vi vet inget om hur hon kanske har kämpat för att rädda sina barn från den empatilöse, elake guppstrutten. Det vi vet, det är att hon gjorde det enda rätta - hon drog därifrån. Förmodligen är det en anledning till att PM:s halvbröder klarat sig bra, de slapp att vara kvar i PM:s pappas empatilösa träsk, i hans skräckvälde.

Helt självklart är det att hon drog från den elake, misshandlande, dominerande knasgubben. Det handlade ju om att rädda barnen och sig själv. PM tvingades välja att stanna hos knäppgubben, annars var han aldrig mer välkommen dit. Och där fick han pyssla med det han ville och slapp känna känslor som saknad och tomhet. Byggde bort detta med sina experiment, miniraketer o.dyl.

Halvbröderna som vuxit upp med mamman verkar det inte ha gått någon nöd på, de verkar högst normala men har också tidigt upptäckt att PM hade ett avvikande beteende, även om de försökte umgås ibland.
Citera
2018-03-20, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jo, det kan de visst!!! Eftersom de inte har sett till att deras barn har fått ett bra liv - bara lämnat allt ansvar till mamman, som tydligen inte kunde ta det ansvaret.
Familjen flyttade runt. Det är inte säkert att pojkarnas pappor kunde hålla kontakten med dem. Det är inte säkert att Familjen Madsen hade ens telefon utan troligtvis ringde de från telefonkiosk. Säkerligen bara korta samtal eftersom pojkarna var tre. Ni kan inte jämföra med nutid, inte heller hur vi i Sverige hade det i början på 70-talet. Det sociala välfärden som vi hade fanns inte i Danmark. En del barn var faktiskt hungriga!
Citera
2018-03-20, 00:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Men hur vet du någonting om detta?????? Har du en källa på att så var fallet?
OTROGEN? Att hon flyttade ihop med en annan man efter skilsmässan behöver inte nödvändigtvis betyda att hon inlett ett sexuellt förhållande med en man under tiden hon var gift med Carl. Vem är det du använder som måttstock till dessa antaganden egentligen?
Faktaresistens, okunskap och en spridning av sin förlegade kvinnosyn och unkna fördomar. Det är det riktiga svaret, som du inte kommer att få av den du frågar.
Citera
2018-03-20, 00:42
Medlem
Citat:
Åh,tror du inte han var betuttad i den här unga snygga tjejen? Det tror jag nog.
Och var han narcissist så var han säkert charmig och väldigt karismatisk. Uppvaktade säkert henne efter konstens alla regler och var säkert hygglig mot hennes pojkar. Annars hade det aldrig blivit de två. Han var ju så mycket äldre.
Men hon tyckte väl om honom för hans livserfarenhet och hoppades på ett tryggt familjeliv med en lugn stadgad man. Men livet är som det är.....allt är inte vad det lovar. Men i början av ett förhållande visar man sina allra bästa sidor.
Dels för att man är nyförälskad och lycklig och så motivationen.
Man vill ju att förhållandet ska hålla och utvecklas. Den goda viljan är stor från båda sidor i början.

Viljan tycks inte varat så länge i detta fall och inte heller lugnet.
Citera
2018-03-20, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
Du hade lika väl kunnat slopa att trycka på ”Skicka svar”, det du tillför är lika irrelevant.

Han blev inte uppfiskad ur havet. PM genomförde en medveten sänkning av ubåten efter att hjälpen var där. Självmord var inte på agendan.

Som från ”Tärningsspelaren”... 1-3: kryss i hörnet. 4-6: skicka svar.

(Edit: det blev 5. Sorry.)
Döm inte andra efter dig själv, du tramsade på med att det skulle vara något gömsle som de hittade det i som om det vore sanning när fakta är att de inte kan säga/bevisa att det ens är ett gömsle eller om vattenmassorna sköljt det dit vilket ju är högst troligt.
Sen börjar du babbla medveten sänkning? självmord?? Undrar vem det är som inte ska trycka på skicka svar knappen jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in