Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 15:24
  #18253
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Jag förstår inte detta med varför alla artiklar på nätet skall ha en intetsägande video som dessutom startar av sig själv med reklam. Lika tidskrävande det är för producenten av detta minst lika tidskrävande är det för konsumenten att behöva genomlida detta.

Höjden är väl ändå när videoinslagen är en reporter som läser innantill långsammare än man själv skulle läst texten. Vad tillför då video? Varför?

Antagligen är det så att de tjänar mer på en snutt videoreklam än vanliga reklaminslag men de sågar effektivt av den gren de sitter på

Gammalmedia av idag verkar vända sig till de som inte kan läsa eller läser väldigt långsamt.
Är det verkligen en framkomlig väg för MSM? Är inte det att dels att få sina trogna läsare att lämna mediet och sedan få en ny grupp konsumenter som inte kan ta till sig text även på webben och därmed lite mer komplicerade resonemang.

Gammelmedierna visar inte respekt för läsarnas eller medarbetarnas tid och då blir det ostrukturerat, snuttifierat, flaxigt och irrelevant.
Det är typiskt beteende för dåliga organisationer.

Naturligtvis är det enbart för att exponera reklam som annars aldrig ens skulle ha klickats igång. Jag förstår inte heller poängen med Sexpressens och Achtungbladets pissdåliga redaktionsklipp. Antingen är det ett sminkat kromosomöverskott som har svårigheter att uttala Theresa May eller en samling klappmongon som pullar upp sig i brygga över att Beyoncé har släppt en äggfjärt.
Citera
2018-03-18, 16:53
  #18254
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Jag förstår inte detta med varför alla artiklar på nätet skall ha en intetsägande video som dessutom startar av sig själv med reklam. Lika tidskrävande det är för producenten av detta minst lika tidskrävande är det för konsumenten att behöva genomlida detta.
Det handlar nog om att de kan räkna sidvisningen som en händelse och videostarten som en händelse, dvs ett besök räknas dubbelt för att blåsa upp siffrorna.

Samma sak med att många medier numera har "evighetsscroll" på sina sidor. Om du läser en artikel så laddar man löpande in en till artikel under den du läser och får på så sätt minst dubblat antalet sidvisningar.
Citera
2018-03-18, 18:46
  #18255
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det handlar nog om att de kan räkna sidvisningen som en händelse och videostarten som en händelse, dvs ett besök räknas dubbelt för att blåsa upp siffrorna.

Samma sak med att många medier numera har "evighetsscroll" på sina sidor. Om du läser en artikel så laddar man löpande in en till artikel under den du läser och får på så sätt minst dubblat antalet sidvisningar.

För att sammanfatta: Gammelmedia bygger luftslott kring sitt eget existensberättigande
Citera
2018-03-19, 20:33
  #18256
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Den mest uppröstade kommentaren i en Reddit-tråd angående Expressens Googlegranskning:

Citat:
Ursprungligen postat av samenrofringslikeLBJ
Google kampanjen är ett praktexempel på varför presstödet bör avskaffas. Mediehusen framhäcer sig själv som demokratins grundpelare och de som håller makten i örat, men istället är de mer som inkvisitionsmobbens mest inkompetents och rabiata föreståndare.

Att Google skulle vara en nynazistisk organisation är liksom så sjukt att man bör fundera på om inte vissa på Expressen bör tvångsomhändertagas. Google är kända för att klanka ned på konservativa sajter och är föremål för flera stämningar i USA där de censurerat vanliga högersajter som PragerU och diskriminerat liberala medarbetare som James Damore. Om något så är Google PK som fan.

Google har dessutom inte en lätt uppgift, att låta alla ladda upp material till exempelvis Youtube och balansera det med en värld som blir kränkt av allt. Det är dessutom aldrig Google själva som står för innehållets karaktär eller budskap, de tillhandahåller plattformen. Men det har inte Expressen förståelse för, man är så dum och ideologiskt drivna att man istället buntar ihopp plattformen med innehållsskaparna för att på något krystat sätt kunna signalera för världen att man minnsann HATAR ALLA NASSEJÄVLAR!!!1 Det här är lika sjukt, oprofessionellt och genomelakt som när WSJ skulle naziststämpla PewdiePie för att han på skämt fick nåra indonesier att göra en sjuk film för 5 dollar.

Och egentligen bottnar allt i att gammalmedia har blivit totalt omkörda av hemmafixare via Googles plattformar. Ingen vill betala för sunkrunkarjournalistik av Expressen etc med 0 värde. Jag får en bättre omvärldsanalys av killen bakom kassa på Donken, av tjejen som jobbar lager på IKEA, de är bättre utbildade och lever i verkligheten och på fritiden kan dom med Googles hjälp dela med sig av sig själva.

Även på mera mainstream-sidor än Flashback är journalistföraktet tydligt och det verkar som att gemene man även allt mer börjar se igenom gammelmedias drev för de dödsryckningar de är.

Även intresant att se hur gräsrotsrörelsen om att avskaffa presstödet växer allt mer. Eftersom inga unga läser tidningar är det bara en tidsfråga innan dagens ungdom blir politiker och väljare och då på allvar börjar ifrågasätta varför deras skattepengar finansierar något som INGEN använder eller ens tycker om.

Länk till tråden: https://www.reddit.com/r/sweden/comm...anskning_blev/
__________________
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2018-03-19 kl. 20:38.
Citera
2018-03-19, 21:34
  #18257
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
(Samtliga siffror i det har inlagget ar mycket stora forenklingar och det finns mycket stora skillnader mellan lander och marknader.)
Rent ekonomiskt, skrivit en del om det i traden for nagra ar sedan.


+100

Detta måste vara det bästa inlägget i hela den här tråden
Citera
2018-03-19, 23:27
  #18258
Medlem
B0B0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilja.Oblomow
+100

Detta måste vara det bästa inlägget i hela den här tråden

Användaren "boboslacke" (ej besläktad med undertecknad!) skrev en minst lika bra analys för ganska precis tre år sedan. Samtliga fetningar är mina egna:

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är bara att konstatera att vi fått en socialamedierekonomi som mest är en rundgång där man blåser upp det som har ingen eller ringa ekonomisk substans till en illusion av något stort och lönsamt. Hellre satsa på att marknadsföra luft som guld på nätet än att den tunga vägen att producera något reellt av värde och sedan producera det.

Vi som är gamla och kommer ihåg MLM/pyramidspelens moder Holiday Magic kan föreställa oss vilket genomslag de skulle fått i dagens klimat.

Ta UBER taxitjänster som är en variant av det som funnits länge dvs en App som kopplar ihop taxikunder och taxiåkare. Man marknadsför det som en innovation fast det egentligen inte är det och bygger sedan på att direkt konkurrera med dem som anslutit sig genom att förmedla rent olaglig taxiverksamhet till priser som inte ens täcker driftkostnader utförda av privatpersoner.

Man skapar en illusion av att det är något stort, miljövänligt, innovativt etc via smarta marknadsföringskampanjer som genererar enorma förluster. I själva verket är den faktiska verksamheten olaglig i många stycken och inte minst olönsam samt av en på varje enskild marknad marginell betydelse. Man tillskriver företaget ett "värde" av 50 miljarder Dollar men allt är orealistiska förväntningar.

Vi som varit med känner igen det. Under IT-bubblans topp såg vi Wallenbergsfären investera miljarder i IT företag som i princip inte hade en betalande kund i systemet.
Det var marknadstorg och annat som en blind kunde se var dödsdömda som det pumpades in kapital i.

Nu har man blivit mera balanserade när det gäller den värderingen när det gäller näthandel och annat. Vi vet att lönsamheten med facit i hand inte är så lysande men några få undantag.

Bubblan har sökt sig nya vägar. Sociala medier har blivit en hajp där ingen vågar stå utanför och alla måste vara med och där de lägger sina resurser. Varför skicka reportrar till Syrien och göra djuplodande reportage när man kan hämta mobilfilmer från nätet och blanda dem med filmer av hajattacker och gulliga kattklipp. Tidningar har livesändningar med trams, twitterkonton, facebooksidor och internetsajter nedlusade med annonser och nästan inget orginalproducerat material. Unga webbredaktörer reetweetar i princip "hittat på nätet" både på sajten och i tryck. Det som sades live på TV står ordagrant i tidningen dagen därpå. Alla investeringsplaner går ut på att skapa virtuella värden som är snabbflyktiga.

Man kan säga att pressen i princip lägger ner sig själva, sin egen integritet genom detta och tro mig det är en bubbla som kommer att spricka som IT bubblan gjorde. Skillnaden är att det tar längre tid då media själva är en del av bubblan. Med IT bubblan var media utomstående granskare nu är de mitt i smeten så när det spricker spricker det ordentligt. Ingen vågar opponera sig. Alla är rädda att bli omseglade.
Citera
2018-03-20, 01:05
  #18259
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0
Användaren "boboslacke" (ej besläktad med undertecknad!) skrev en minst lika bra analys för ganska precis tre år sedan. Samtliga fetningar är mina egna:
Jag får kanske böja mig, det du citerar är mycket bra skrivet och en alldeles lysande analys av MSM
Citera
2018-03-20, 12:13
  #18260
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Gammal artikel (från januari i år) men den illustrerar gammelmedias bristande relevans för vanligt folk:

Svenska medier skriver om Donald Trump mer än Stefan Löfven, Anna Kinberg Batra, Annie Lööf, Jan Björklund, Jimmie Åkesson och Gustav Fridolin tillsammans!

Inte konstigt att de tappar läsare, de skriver inte om något som är relevant för svenska folket.

https://www.retriever.se/pressreleas...apporteringen/
Citera
2018-03-21, 08:56
  #18261
Medlem
Skatteskolks avatar
Då kan vi lägga till Skånska dagbladet med i gänget: http://www.skd.se/2018/03/20/bra-jou...ven-pa-webben/

Skånskan var mitt substitut för att läsa nyheter i Skåne då Sydsvenskan stängt sina artiklar. Snart går det inte att läsa nyheter mer.
Citera
2018-03-21, 11:29
  #18262
Medlem
Tog en Metro idag för det stod något om deklarationsavdrag på löpsedeln. Det var naturligtvis inte mycket till artikel!

Metro verkar definitivt på dekis. Löpsedlar finns numera inte vid alla av deras tidningsställ.

I alla fall i Malmö ser man aldrig någon under 35 ta tidningen.

När jag slängt tidningen efter 5 minuter slog det mig att jag inte kunde minnas en enda annons.*) De måste ha svårt att hitta annonsörer!


*) Förutom

1. Hela omslaget var en sorts lotteriannons. Jag läste den inte och minns inte vilket företag som annonserade.

2. En helsidesannons från Djurens Rätt. Med recept och en text under att det är lätt att bli vegetarian.

Hur mycket betalade de Metro för den annonsen?
Citera
2018-03-21, 12:28
  #18263
Medlem
ormbitens avatar
Råkade se dagens löpsedlar när jag var i affären...
Det händer tydligen inte så mycket i landet...

Aftonbladets löpsedel: "Därför knakar dina leder"
Expressens löpsedel: "Slipp ditt ofrivilliga urinläckage"

Ja det märks ju till vilken ålderskategori av köpare som "kvällsblaskorna" vänder sig till.
Citera
2018-03-21, 12:37
  #18264
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Råkade se dagens löpsedlar när jag var i affären...
Det händer tydligen inte så mycket i landet...

Aftonbladets löpsedel: "Därför knakar dina leder"
Expressens löpsedel: "Slipp ditt ofrivilliga urinläckage"

Ja det märks ju till vilken ålderskategori av köpare som "kvällsblaskorna" vänder sig till.

Ja, det har varit tydligt en längre tid.

Kvällstidningarna slåss desperat om våra fattiga pensionärers sista slantar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback