2018-03-19, 18:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Bra. Tack.
Du kan läsa om det här http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifter.4.792224361590183a4d311a5.html
Citera
2018-03-19, 18:28
Medlem
Mowglinos avatar
Detta meddelanden har gått ut till alla säljare på Aliexpress/Alibaba:

About Swedish Customs' imminent collection of value-added tax on imported e-commerce goods
2018-02-28
Dear AliExpress Sellers,

After receiving the notification from Sweden Post, from March 1st, 2018, Swedish Customs will collect VAT (Swedish VAT tax rate is 25% of the declared value) from all non-EU e-commerce items (including mail) to the recipient. Value; In addition, if the value of goods is less than 150 euros, the recipient must pay 7.5 euros service fee to Swedish Post; if the value is higher than 150 euros, the recipient must pay 12.15 euros service fee to Swedish Post.

It is recommended that merchants remind buyers to accurately fill in the contact telephone number and other receipt information and cooperate with the customs clearance; if the buyer does not cooperate with customs clearance or refuse to pay VAT, the parcel will not be cleared; for possible future returns, please do business in advance to respond to arrangements. Online shipment related return service can be referred to here.

AliExpress platform will continue to pay attention to the relevant logistics status. Follow-up updates are subject to the platform announcement.

AliExpress

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1wtz2eeySBuNjy1zd760PxFXax.png
Citera
2018-03-19, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.P.Anka
Någon som kan slå rekordet?:

Jag fick SMS från Postnord idag om att betala 76.02.
Av de pengarna är som bekant 75:- avgift så momsen de vill att jag ska betala är alltså 1.02.
Straffavgift på 7353% m.a.o.
T.o.m värre än SMS-lånen!

Bara för att jävlas ska jag kontakta posten och meddela att de inte får vara mitt tullombud i detta ärende. Då måste de informera mig om hyllplats som sedan ska skrivas in i tulldeklarationen.
Man gör vad man kan för att generera merarbete åt dem som de inte får betalt för!

Jag har fått ett krav på 75,33 både via SMS och avi. Alltså 33 öre i moms och 75kr i avgift.
Jag löser inte ut det paketet.
Citera
2018-03-19, 18:47
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Man skulle kunna prova och bara handla i de butiker som inte anlitar postnord.

Wish
Här köpte jag min mistmaker som kom genom Estland då använde de SF express. Ingen avgift.

https://www.wish.com/merchant/57ad750687e5ff18faa61133

Wish
Här köpte jag en PH testare och den levereras av DHL.

https://www.wish.com/merchant/561094d8453d330d6a1b1c37

Man hittar butikerna genom att kolla varan och "Butiksbedömningar" då får man upp säljarens namn. I vänstra hörnan står "till butik". Och då kan man handla utan avgift och få flera saker i ett paket. Om de nu håller sig till samma leverantör till alla sina försändelser.

Jag får upp en sida för Fashion&Pretty när jag klickar på din första länk. Och där är precis allting slutsålt.
Citera
2018-03-19, 18:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaalm
Jag har fått ett krav på 75,33 både via SMS och avi. Alltså 33 öre i moms och 75kr i avgift.
Jag löser inte ut det paketet.
Det behöver du inte det går i retur med Direct Link ca 4 veckor efter du fick ditt sms sedan tar det 6-8 veckor med båt innan det är tillbaka i Kina...
Citera
2018-03-19, 18:56
Medlem
s-täljes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-tälje
har nu fått 2st sms från Postnörd
betalt och få se när dom kommer?
enligt appen ank svedala 8/3
och tulldeklareas
betala den 16/3 fick sms samma datum
tog 8 dagar för dom skicka sms!
Så frågan är hur länge ska vänta på dom?

någon som har fått paket Efter betalt via sms eller postbrev?
hur länge fick ni vänta?
Citera
2018-03-19, 18:56
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det behöver du inte det går i retur med Direct Link ca 4 veckor efter du fick ditt sms sedan tar det 6-8 veckor med båt innan det är tillbaka i Kina...
Och har du tur är säljaren schyst och gör en återbetalning på dina 1,32 kr
Citera
2018-03-19, 19:01
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag får upp en sida för Fashion&Pretty när jag klickar på din första länk. Och där är precis allting slutsålt.

Ja det ser jag nu. Är nog ett restlager de säljer ut å då finns det bara i begränsat antal.
Citera
2018-03-19, 19:02
Medlem
Enydrions avatar
Nu börjar säljarna på ali, att förlänga tiden utan min inblandning, så jag får nog försöka ta reda på vilka tre paket postnord har behandlat, var chattar man med dem, eller var man nu ska få fotot de tagit på etiketten ifrån?

edit finns visst nåt längst ner i högra hörnet, ska testa det...
Citera
2018-03-19, 19:04
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Detta meddelanden har gått ut till alla säljare på Aliexpress/Alibaba
About Swedish Customs' imminent collection of value-added tax on imported e-commerce goods
2018-02-28
Dear AliExpress Sellers,

After receiving the notification from Sweden Post, from March 1st, 2018, Swedish Customs will collect VAT (Swedish VAT tax rate is 25% of the declared value) from all non-EU e-commerce items (including mail) to the recipient. Value; In addition, if the value of goods is less than 150 euros, the recipient must pay 7.5 euros service fee to Swedish Post; if the value is higher than 150 euros, the recipient must pay 12.15 euros service fee to Swedish Post.

It is recommended that merchants remind buyers to accurately fill in the contact telephone number and other receipt information and cooperate with the customs clearance; if the buyer does not cooperate with customs clearance or refuse to pay VAT, the parcel will not be cleared; for possible future returns, please do business in advance to respond to arrangements. Online shipment related return service can be referred to here.

AliExpress platform will continue to pay attention to the relevant logistics status. Follow-up updates are subject to the platform announcement.

AliExpress

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1wtz2eeySBuNjy1zd760PxFXax.png
Vad exakt innebär det fetade?
Citera
2018-03-19, 19:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Och har du tur är säljaren schyst och gör en återbetalning på dina 1,32 kr
Tror dock fakturan han får på returfrakten i Kina går på betydligt mer så han svär nog en ramsa på kinesiska över dumma svenska kunder som låter sina saker gå i retur...
Citera
2018-03-19, 19:07
Medlem
Snarkarens avatar
Att få full återbetalning för outlösta packet tror jag på, frakten till kina sköter ju PN själva, när paketen väl är i Kina så kan de skickas gratis internt till säljarna, varför skulle inte det funka ? säljarna skickar ju gratis till flygplatserna/lastkajerna, så varför skulle det inte kunna gå gratis åt andra hållet också ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in