2018-03-19, 18:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Det är märkligt att PostNordasen kan göra så när det inte står någonstans i lagen att det är förbjudet för privatpersoner att skicka gåvor genom företagspost... Kan ju lika gärna vara någon som skickat det som en gåva till dig men skrivit in dig som mottagaradressen för att undvika att betala dubbla fraktkostnader. Hur kan dom vara så säkra? :-)
Därför att de tydligen blivit tillåtna att ta ut en härlig 25% moms på vår fraktkostnad.

NI SOM HANDLAR FRÅN UTANFÖR EU

Om man till exempel köper böcker eller mat eller annat som har en annan momssats än 25%, ÖVERKLAGA och vägra PostNords avgifter.
Därför att de kan inte ta 25% på någonting som inte har 25% moms. Till exempel böcker har mycket lägre, det är 6%. Mat har 12% så tänk på det när du köper Baconnaise eller Pad Thai i burk!

PostNord måste vara galna om de tror att det bara är att schleppa på 25% på allting och säga "Ha en bra dag"!
Så protestera mot detta idiotbeslut. Det hela är ju så vansinnigt att jag knyter nävarna varje gång jag tänker på det.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-03-19 kl. 18:25.
Citera
2018-03-19, 18:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Bara att klicka på confirmed recived så får säljaren betalt. Skiten skickas som brev, china small packet dvs inte rekomenderat spårbart. Sen står det bara avsändare typ "ding dong feng" går inte att returnera. Säljarna i Kina är väldigt smarta och vet hur dom ska klara sig. Ingen behöver vara orolig för dom.

Posten kommer få nöjet att packa upp skiten och desturera den.
Varför kulle posten packa upp paketen menar du dom slänger alla paket i en container och skickar den till kina med båt. Att sortera returerna får China post göra..

Postnord kontrollerar aldrig om returadressen existerar varken nu eller innan.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-19 kl. 18:16.
Citera
2018-03-19, 18:09
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Ja, så har det alltid varit.

Sen så är det ingen momsavgift. Momsen är skatt som alltid har funnits(som folk har struntat i) på kina paket. Adrminstrationsavgiften är däremot en avgift. Borde du verkligen beställa paket saker från utlandet om du inte har koll på svenska lagar, skatter, avgifter och regler? För att inte tala om att du tycker att du behöver en egen tråd...

Argblatte säger ju för helvete att det står så i brevet. Har själv fått ett par sådana brev nu, och det står "Enligt direktiv från Tullverket ska Postnord säkerställa att moms är betald innan försendelsen levereras". Detta är inget annat än indrivning utav skatt ifrån sossepacket, som behöver finansiera sitt multikulti/trans samhälle som dränerar Sverige och svensken.

Hur de räknar ut summan förstår jag heller inte, de skriver nog bara en siffra och hoppas att dumsvenne betalar. Ett packet vill de ha 77,13 kr för, ett annat 95,46. Är det vitlökspressen jag beställt de vill ha 77,13 för? Och 95,46 för juicepressen jag beställde?
Citera
Medlem
Har alltid förstått det som att varans pris omvandlad till SEK med växelkursen på Tullverkets hemsida är det belopp som används för att se om tull ska betalas, dvs. överstiger 1500 SEK.

Men om man läser på Tullverkets avgiftsguide kan man eventuellt tolka det som att varans pris plus frakt måste vara under 1500 SEK för att slippa tull.

Någon som har koll på vilket det är?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Grattis! Varifrån beställde du?
Aliexpress !
Tycker att Aliexpress är den E-handelsplattformen som är smidigast att ha med att göra när problem uppstår, bara om jag kan hitta en produkt som är avsevärt billigare än den är på Aliexpress , kan jag välja t.ex Ebay, Amazon köper jag bara om varan inte går att finna någon annanstans.Wish har jag aldrig handlat på ,då det har tagit emot att behöva registrera sig innan man ens kan se vilka produkter som står tills bud.
Har även handlat en del genom Superbuy , men det är då produkter som man endast kan köpa i Kina.

Har även en gammal affärsrelation med en firma ,som trots att dem inte egentligen sysslar med Agentverksamhet hjälper mig ibland om det inte fungerar via andra kanaler.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-19 kl. 18:30.
Citera
2018-03-19, 18:12
Medlem
Någon som kan slå rekordet?:

Jag fick SMS från Postnord idag om att betala 76.02.
Av de pengarna är som bekant 75:- avgift så momsen de vill att jag ska betala är alltså 1.02.
Straffavgift på 7353% m.a.o.
T.o.m värre än SMS-lånen!

Bara för att jävlas ska jag kontakta posten och meddela att de inte får vara mitt tullombud i detta ärende. Då måste de informera mig om hyllplats som sedan ska skrivas in i tulldeklarationen.
Man gör vad man kan för att generera merarbete åt dem som de inte får betalt för!
Citera
2018-03-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Det är märkligt att PostNordasen kan göra så när det inte står någonstans i lagen att det är förbjudet för privatpersoner att skicka gåvor genom företagspost... Kan ju lika gärna vara någon som skickat det som en gåva till dig men skrivit in dig som mottagaradressen för att undvika att betala dubbla fraktkostnader. Hur kan dom vara så säkra? :-)
Det vore väl trevligt om PostNord ifrågasatte en gåva för några kronor till Maud Olofsson och ville ha straffavgift samt moms för den?

Jag skulle må då, tänk blicken när hon öppnar gåvan och ser....
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-19 kl. 18:38.
Citera
2018-03-19, 18:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Har alltid förstått det som att varans pris omvandlad till SEK med växelkursen på Tullverkets hemsida är det belopp som används för att se om tull ska betalas, dvs. överstiger 1500 SEK.

Men om man läser på Tullverkets avgiftsguide kan man eventuellt tolka det som att varans pris plus frakt måste vara under 1500 SEK för att slippa tull.

Någon som har koll på vilket det är?
När det gäller tull är det varans pris när det gäller moms är det varans pris + frakt + tull så mitt råd är att alltid få säljaren att märka ner det till max $150
Citera
2018-03-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Kan du kolla om det sitter en gul lapp på paketet?
ingen gul lapp , jag tror att den är skickat från något lager i det europeiska landet , det tyder frakttiden på, drygt en vecka från beställningsdatum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
När det gäller tull är det varans pris när det gäller moms är det varans pris + frakt + tull så mitt råd är att alltid få säljaren att märka ner det till max $150
Bra. Tack.
Citera
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Därför att de tydligen blivit tillåtna att ta ut en härlig 25% moms på vår fraktkostnad.

NI SOM HANDLAR FRÅN UTANFÖR EU

Om man till exempel köper böcker eller mat eller annat som har en annan momssats än 25%, ÖVERKLAGA och vägra PostNords avgifter.
Därför att de kan inte ta 25% på någonting som inte har 25% moms. Till exempel böcker har mycket lägre. Jag tror att det är 6%. Mat har 12,5% så tänk på det när du köper Baconnaise eller Pad Thai i burk!

PostNord måste vara galna om de tror att det bara är att schleppa på 25% på allting och säga "Ha en bra dag"!
Så protestera mot detta idiotbeslut. Det hela är ju så vansinnigt att jag knyter nävarna varje gång jag tänker på det.
Det är inget nytt du betalar typ 6% moms på boken och 25% på frakten så har det varit i 25 år minst...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-19 kl. 18:26.
Citera
2018-03-19, 18:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.P.Anka
Någon som kan slå rekordet?:

Jag fick SMS från Postnord idag om att betala 76.02.
Av de pengarna är som bekant 75:- avgift så momsen de vill att jag ska betala är alltså 1.02.
Straffavgift på 7353% m.a.o.
T.o.m värre än SMS-lånen!

Bara för att jävlas ska jag kontakta posten och meddela att de inte får vara mitt tullombud i detta ärende. Då måste de informera mig om hyllplats som sedan ska skrivas in i tulldeklarationen.
Man gör vad man kan för att generera merarbete åt dem som de inte får betalt för!

Kostar det, så smakar det!

Ps du är en av de tidiga, men inte den enda som får straffavgift för en i stort sett gratis grej.
PostNord går numera hårt på Maggans linje och momsar allt även om det bara kostar 1 kr.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-03-19 kl. 18:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in