Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug
Jag tror bestämt att du spelar lite dum. Oksanen är enligt uppgift hårt ansatt för sin kritik av Ryssland. Det misstänks att Frick fick uppgifter om mailkonversationen direkt av ryska källor. Fricks tidigare kontakter med Ryssland är väl kända.
Jag är väl trög för jag förstår inte vad det är som är känsligt?
Kritik av Rysslands politik? Oksanens artikel? Att det var Oksanen? Att det var på uppmaning av UD?
Att UD berättar för DN om sina misstankar?
I en helt normal värld så räknar alla regeringar med att all öppen kommunikation är avlyssnad.
allt annat är att vara naiv
Det Är helt OK att kritisera Ryssland.
Det ÄR helt OK av UD att bjuda in journalister.
Det som är märkligt är väl att det är känsligt att det är Oksanen. För är det någon som brukar kritisera Ryssland med all rätt är det just Oksanen. Nu är det känsligt. Förstår ingenting av den logiken.
Om det inte är så att Oksanen hade ett uppdrag av UD. Dvs frångått sin journalistroll.
Att tjänstemän på UD ger uppgifter till random "journalist" på DN om misstanakr om ryska avlyssning är däremot mer skrämmande. Läcker UD som ett såll?
För det verkar vara sanktionerat då det inte verkar vara ett problem.
Att ryssarna skulle röja en eventuell avlyssning av UD OCH NI/Frick samarbete för att komma åt Oksanen är väl mer ett tecken på hybris i Hälsingeskogarna än logik.
Den stora förloraren på hur detta hanterats är Oksanens och UDs trovärdighet.
Och det på grund av DN och hanteringen av detta
Och det är allvarligt.
Notera vad Oksanen skriver om detta själv. Nada än så länge.
Att DN lajvar agentleken är däremot helt normalt. Tyvärr.