2018-03-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja det är ju det jag säger AliExpress skickar inga paket utan det gör säljaren. AliExpress tar betalt och behåller sedan en del i provision medan säljaren får resten, fullständigt klart. Går paketet i retur så går det inte till AliExpress utan till säljaren då AliExpress inte skickar några paket.
AliExpress har stoppat mina beställningar där försäljaren har agerat skumt, de är större än eBay och Amazon tillsammans, inte någon jävla tomte som sitter i en källare och tar emot returer. Äh, orkar inte med ditt självändamålsenliga svammel.
Citera
2018-03-18, 19:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Nej inga paket levererade av DHL hamnar i Örebro!
Förklara hur en person som beställt dyr frakt via Fedex får det levererat med PostNord och får post i brevlådan om moms och adm. kostnaden 75:-
Citera
2018-03-18, 19:41
Medlem
Lyzzas avatar
Kollade lite och hittade denna sida som jag inte riktigt får kläm på. Är den användbar?

https://www.aftership.com/sv/couriers/yunexpress

"Spåra alla dina försändelser på ett ställe

Över 90 000 företag använder AfterShip"
Citera
2018-03-18, 19:44
Medlem
Nu har posten lagt ut "Tullombudsvillkor" på sin hemsida som pdf.
https://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/villkor/tullombudsvillkor.pdf
Citera
2018-03-18, 19:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Förklara hur en person som beställt dyr frakt via Fedex får det levererat med PostNord och får post i brevlådan om moms och adm. kostnaden 75:-
Moms får du betala oavsett vilket fraktbolag du väljer precis som att du får betala moms om du handlar på Ica eller på Coop ingen skillnad. Fraktbolaget har rätt att ta ut en avgift Fedex brukar ta ut 100 + moms för att tulldeklarera och betala moms, DHL, TNT o.s.v har andra avgifter.

I detta fallet skötte nog Postnord frakten åt Fedex i Sverige då dom har ett avtal om det och du behövde då bara betala 75:- istället för Fedex normala avgift på 125 kr (lite krångligt jag vet)

Att frakten var dyr var nog för att det var en expressleverans eller var paketet tungt?
Citera
2018-03-18, 20:06
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DR-Drunk
Det var ett tag sedan jag handla från light in the box och då fick jag betala 400 kronor i moms och tullavgifter men fick tillbaka pengarna av bolaget då dom har försäkring. Det var en beställning på en mobil som kostade 2500.

Nu blir det ju billigare för orders över 1500 ändå så jag förstår inte riktigt vad folk bråkar om.

Express frakt från light in the box ligger nu på 95 kronor.. sjukt billigt.

Vet du om de sampackar alla varor i normala fall? Har hört att de delar på ordern ibland. Vet inte vad som är standard. Man undrar om de har kvar försäkringen för svenska kunder.
Citera
2018-03-18, 21:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Moms får du betala oavsett vilket fraktbolag du väljer precis som att du får betala moms om du handlar på Ica eller på Coop ingen skillnad. Fraktbolaget har rätt att ta ut en avgift Fedex brukar ta ut 100 + moms för att tulldeklarera och betala moms, DHL, TNT o.s.v har andra avgifter.

I detta fallet skötte nog Postnord frakten åt Fedex i Sverige då dom har ett avtal om det och du behövde då bara betala 75:- istället för Fedex normala avgift på 125 kr (lite krångligt jag vet)

Att frakten var dyr var nog för att det var en expressleverans eller var paketet tungt?
Nu var det inte jag som var mottagaren utan det är en person på facebookgruppen. Men han trodde att han kunde undkomma avgiften genom att skicka med Fedex.
Förmodligen har de också bakat in någon avgift.

Men du menar alltså att oavsett vem man skickar med, så kan Postnord trycka dit sin adm. avgift? Låten inte det väldigt konstigt?
Har fraktbolagen alltid tagit ut en sån här avgift - eller är det också någonting som man började med den första mars?
Citera
2018-03-18, 21:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nu var det inte jag som var mottagaren utan det är en person på facebookgruppen. Men han trodde att han kunde undkomma avgiften genom att skicka med Fedex.
Förmodligen har de också bakat in någon avgift.

Men du menar alltså att oavsett vem man skickar med, så kan Postnord trycka dit sin adm. avgift? Låten inte det väldigt konstigt?
Har fraktbolagen alltid tagit ut en sån här avgift - eller är det också någonting som man började med den första mars?
Alla fraktbolag har alltid tagit ut avgift för moms och tullhandlingar det är inget nytt från den 1/3 som vissa tycks tro... Det enda som hänt är att man är lite petigare med att ta ut moms på paket med värde under 22 eur
Citera
2018-03-18, 21:14
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swecoke
Nu har posten lagt ut "Tullombudsvillkor" på sin hemsida som pdf.
https://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/villkor/tullombudsvillkor.pdf
Det här bekräftar en tidigare diskussion om att ni som fått SMS-Avisering INTE får Brev-Avisering också.
Senast redigerad av Snarkaren 2018-03-18 kl. 21:19.
Citera
2018-03-18, 21:41
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Det här bekräftar en tidigare diskussion om att ni som fått SMS-Avisering INTE får Brev-Avisering också.

Kollar de verkligen att SMS-aviseringen går fram? SMS kan man inte lita på. Dessutom har jag skrivit numret för uppringning från utlandet. Då lämnar man bort nollan i riktnumret. Jag har inte angett numret för att PostNord ska kunna använda det. De har aldrig aviserat per sms förut. Kände inte till deras nya rutiner när jag beställde senast.

Det här låter väldigt osäkert, tycker jag.
Citera
2018-03-18, 21:46
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren

Jo, har du inte betalat försändelsen via länken som du får på sms så får du ett brev.

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/avisering

Citat:
Så här fungerar det

• När ditt brev eller paket kommer till ditt serviceställe skickas ett sms eller mejl till dig med informationen om att det finns att hämta. Sms:et innehåller avsändare, uppgifter om var du hämtar brevet/paketet, öppettider och en fyrsiffrig kod som du anger när du hämtar ut brevet/paketet. Dessa siffror är samma som de fyra sista siffrorna i ditt försändelse-ID. Vid postförskott finns även beloppet angivet.

• Du kan även få en föravisering om att brevet eller paketet har lämnats in och att det är på väg.

• Om försändelsen inte har hämtats efter två dagar får du en påminnelse.

• Efter sju dagar kommer du få en avisering per brev.

I det här fallet så är det ju inget serviceställe utan deras terminal i Örebro (tror jag? Minns inte om det var Örebro..) det handlar om. Kundtjänst har påstått att gällande utlandspaketen så kommer brevavin redan efter tre dagar, men det hittade jag inte på PostNords hemsida så jag vet inte om dom är felinformerade eller om dom inte uppdaterat hemsidan.
Citera
2018-03-18, 22:14
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Jo, har du inte betalat försändelsen via länken som du får på sms så får du ett brev.

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/avisering

I det här fallet så är det ju inget serviceställe utan deras terminal i Örebro (tror jag? Minns inte om det var Örebro..) det handlar om. Kundtjänst har påstått att gällande utlandspaketen så kommer brevavin redan efter tre dagar, men det hittade jag inte på PostNords hemsida så jag vet inte om dom är felinformerade eller om dom inte uppdaterat hemsidan.
"Tullombudsvillkor" PDF sätter reglerna, det är dom som gäller. https://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/villkor/tullombudsvillkor.pdf

PN har motstridiga uppgifter, dvs dom säger olika på olika ställen på sin egen sida, så dom tar ut varandra hur som helst, inte första gången som PN säger ditt och sen säger datt, PN är rena skämtet.
https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2018/nya-riktlinjer-for-moms-pa-varor-i-postforsandelser/
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import

För övrigt kan ju i såna fall någon intyga om dom fått Brev-Avi-Betalning efter dom fått SMS-Avi-Betalning ? Inte sett en enda här som fått det än ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in