2018-03-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
HELT FANTASTISKT JU!
Är det lagligt att beställa leverans till en minister? Jag tror jag ska kolla först men i så fall kan jag absolut tänka mig att köpa flörtkulor för några cent med leverans till Maud Olofsson!! Med ett meddelande: Tack för att du egenhändigt kursat Postnord! Gratulerar!

nu är ju inte maud olofsson minister längre numera är det damberg som är näringsminister med bl.a ansvar för postverket
men skicka några flörtisar till henne

t
Citera
2018-03-18, 18:52
Medlem
Zot^s avatar
Okej, detta gick ju svinbra. 25% av alla paket jag beställde i februari kom försvann (eller så var det någon i stort behov av kardborrband/tejp på lostnord) och sen fick jag någon annans momsblankett hem i brevlådan.

Precis som jag trodde det skulle fungera ungefär.
Senast redigerad av Zot^ 2018-03-18 kl. 18:54.
Citera
2018-03-18, 18:59
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DR-Drunk
Det var ett tag sedan jag handla från light in the box och då fick jag betala 400 kronor i moms och tullavgifter men fick tillbaka pengarna av bolaget då dom har försäkring. Det var en beställning på en mobil som kostade 2500.

Nu blir det ju billigare för orders över 1500 ändå så jag förstår inte riktigt vad folk bråkar om.

Express frakt från light in the box ligger nu på 95 kronor.. sjukt billigt.

400kr avgifter på 2500 beställd vara tycker jag låter helt ok det får man ju nästan räkna med.. men däremot om man ska åka på 100kr på nåt som kostar 20kr är inte rimligt..
Citera
2018-03-18, 19:03
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
nu är ju inte maud olofsson minister längre numera är det damberg som är näringsminister med bl.a ansvar för postverket
men skicka några flörtisar till henne

t
Postverket existerar inte längre tack vare Maud. Det var hon som ordnade sammanslagningen med danska posten och Vattenfall/Neun. Hon har kostat svenska skattebetalare svindlande summor. Payback is a bitch.

Rekommenderar skiten för 5,82sek ink frakt på aliexpress. Det är karma för Maud Olofsson.
Citera
2018-03-18, 19:04
Medlem
Lyzzas avatar
"Igår kom uppgifter om att säljare på Ali Express slutat att skicka produkter till Sverige på grund av de nya avgifterna."

Trist.

Andra artikeln från topp.

https://www.breakit.se/artikel/12049/sa-manga-har-betalat-postnords-nya-kina-avgift-betalar-snabbt
Citera
2018-03-18, 19:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Tror det finns olika grader av försändelser från Kina men alla har de ett trackingnummer. Jag har sett brevbäraren stå och scanna en del försändelser och då har tydligen avsändaren begärt ett mottagningsbevis.

Inget av de köp jag begärt retur på hos Wish har någonsin gått i retur. Wish har inte råd att hantera returer och returfrakten blir för dyr. Men vid outhämtat kanske PN får stå för returfrakten?
Vart enda brev jag fått via wish har också haft eget tracking nr. Kim talar i nattmössan som vanligt.
Citera
2018-03-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dom har ju redan fått betalt eller skickar du efter saker på postförskott?
AliExpress agerar som tredje part mellan mig och säljare angående betalning. Något annat du inte vet?
Citera
2018-03-18, 19:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
AliExpress agerar som tredje part mellan mig och säljare angående betalning. Något annat du inte vet?
Ja det är ju det jag säger AliExpress skickar inga paket utan det gör säljaren. AliExpress tar betalt och behåller sedan en del i provision medan säljaren får resten, fullständigt klart. Går paketet i retur så går det inte till AliExpress utan till säljaren då AliExpress inte skickar några paket.
Citera
2018-03-18, 19:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
https://www.breakit.se/artikel/12165/tullverket-pa-toppmote-i-kina-diskuterade-wish-paket

Låter inte som avgiften kommer bli speciellt långvarig.
Avgiften är temporär enligt Postnord. Senast 2021 skall alla länder i EU ha samma regler vad gäller moms och elektronisk förhandsinformation och vill Kina då leverera till EU så måste man rätta sig efter det och införa eBrev/ePaket på alla varubrev. Då slipper vi avgiften hurra!!!

https://digital.di.se/artikel/postnord-avgiften-pa-kinapaket-en-nodlosning
Citera
2018-03-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Avgiften är temporär enligt Postnord. Senast 2021 skall alla länder i EU ha samma regler vad gäller moms och elektronisk förhandsinformation och vill Kina då leverera till EU så måste man rätta sig efter det och införa eBrev/ePaket på alla varubrev. Då slipper vi avgiften hurra!!!

Nästan säker på att vi inte kommer behöva vänta tills 2021. Kommer nog inte dröja mer än några månader innan någon annan förändring sker.. detta är inte hållbart, vilket postnord kommer märka. Tullverket/Postnord har ju redan börjat diskutera kring moms direkt vid köp på t.ex aliexpress osv.
Citera
2018-03-18, 19:28
Medlem
Lyzzas avatar
Ett paket som inte hamnar i Örebro förhoppningsvis.

Mar 14, 2018
09:00 am
Departured from Deutsche Post Frankfurt International mail centre,It will take 3-5 working days to complete delivery(YunExpress's track end)Yun Express
FRANKFURT - GERMANY

(DHL alltså.)
Citera
2018-03-18, 19:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Ett paket som inte hamnar i Örebro förhoppningsvis.

Mar 14, 2018
09:00 am
Departured from Deutsche Post Frankfurt International mail centre,It will take 3-5 working days to complete delivery(YunExpress's track end)Yun Express
FRANKFURT - GERMANY

(DHL alltså.)
Nej inga paket levererade av DHL hamnar i Örebro!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in