Citat:
Ursprungligen postat av
SU-35
Jag vill verkligen tro att Turkiet ger Afrin åt Syrien, men två saker talar emot att detta kommer ske, och det är att operationen styrs av Turkiet
Ingen annan kan i dagsläget förhindra ett Kurdistan i Syrien. Turkiet kan göra det eftersom de är medlem i Nato, de riskerar inte en konflikt med Väst.
Citat:
Ursprungligen postat av
SU-35
och av Jihadisterna som Turkiet stödjer. Låter väl lite osannolikt att Jihadisterna inom FSA går med på det här, med tanke på att de hatar Assad. Vad vinner Jihadisterna på att ge Afrin åt Assad, de vill väl hellre behålla området för sig själva och bygga upp sin kvasistat? Vi ser ju hur glada de är just nu när Afrin är taget. Inte gläds de åt att överge Afrin till regeringen i Damaskus, tvärtom. Turkiet vinner ju lite gran med tanke på att man rensat Afrin på kurder, men hur vinner deras skäggiga vasaller på att överge området?
Jo, man kan ha invändningar mot att FSA strider mot kurderna. Men som jag uppfattar det står de i Turkiets tjänst och gör sitt uppdrag för dem, dvs bekämpar YPG. Skulle de terrorisera befolkningen så vore det en annan sak.
Vi har ju lärt oss att jihadisterna i Syrien jobbar på andras uppdrag, och inte som fanatiska islamister i första hand, det är bara en fasad.
Som jag skrev ovan: Turkiet är bundet av Astana- avtalen med Ryssland och Iran och jag tror att de är måna om den här nya alliansen. Jag tror att Erdogan är rejält trött på USA:s dominans i MÖ och de kommer troligen att lämna Nato så småningom.
Jag kan förstås ha fel.