2018-03-18, 16:10
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Det är ju precis det USA kommer göra. Bryter de relationen med NATO-kompisen Turkiet, eller god forbid, anfaller Turkiet, så är ju hela NATO körd i graven. Då körs USA i graven för gott även dem. Putin har verkligen spelat sina schackpjäser rätt. Låst läge för USA. Huruvida Turkiet håller sitt löfte om Afrin är en grej som Assad och Ryssland i sin tur måste hålla var sitt sitt öga på.

Precis det spåret jag är inne på. Förstår verkligen inte hur NisseD tänker här, det ska gå mycket till att USA fimpar Turkiet för några kurder i SDF. USA kommer knappast kunna skydda kurderna i Syrien för all framtid. De inser nog detta och kommer välja Turkiet alla dagar i veckan.
Citera
2018-03-18, 16:10
Medlem
Islam-terroristerna är nu besegrade, tror aldrig dom kommer återhämta sig. Bashar är smart som låter dom fly till Idlib, har han kemvapen så är det snart dags att ta fram dom för att rensa Idlib på råttorna.

Jag är mer 'orolig' för sionist-terroristerna i Israel som förmodligen i skrivande stund kokar ihop något överjävligt vidrigt tillsammans med sina lydhundar öster om Eufrat. Må USA/Israel aldrig lyckas med vad dom än planerar.

Israel har givetvis ingen som helst rätt att bestämma om Syriens territorium ska ha Iranska trupper eller inte. Bara en sjuk sionist kan hävda sin rätt på samma sätt och deras arrogans kommer bli deras undergång.

Som en viss propagandaminister på 40-talet sa 'Judarna skrattade och trodde vi skojade - dom skrattar inte längre'
Citera
2018-03-18, 16:13
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Tror du på Erdogan? Och vad händer om han inte återlämnar området till Syrien?

Erdogan är en opålitlig hund. Men glöm inte bort att hunden har redan blivit tillrättavisad av Putin en gång. Han kan försöka igen, men då kommer han tillbaka krälandes på alla fyra till husse Putin igen. Glöm inte bort att Turkiet är beroende av Ryssland och kommer vara tvungna att följa deras pipa. Afrin kommer att hamna i händerna på SAA.
Citera
2018-03-18, 16:17
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Precis det spåret jag är inne på. Förstår verkligen inte hur NisseD tänker här, det ska gå mycket till att USA fimpar Turkiet för några kurder i SDF. USA kommer knappast kunna skydda kurderna i Syrien för all framtid. De inser nog detta och kommer välja Turkiet alla dagar i veckan.

Å andra sidan så kan jag inte låta bli att tänka att USA och Turkiet har en hemlig uppgörelse. Typ, "vi kräver att neuralisera kurden, lyckas vi med detta så får vi fotfäste i Syrien, och då kan vi hjälpa varandra att avsätta Assad".

Om detta sker så kommer så klart Ryssland och Iran ryta ifrån, frågan är då hur mycket det kommer hjälpa, när två NATO-länder står emot de två. Att kurden skall överges av USA har varit klart sedan dag ett, dock. Hur ser du på detta scenario, sannolikt eller inte? Har svårt att lita på Erdogan imho.
Citera
2018-03-18, 16:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Framförallt tror jag på Putin och Lavrov, så där är Erdogan i gott sällskap.

Jag tror att Erdogan är mycket mån om vänskapliga förbindeler med Syrien, så jag tror inte att han kommer att svika sina löften. Syrien, Iran, Turkiet och Ryssland har bildat en allians som alla vinner på och det kommer att mer fred i MÖ än det har varit på länge.

Kalla mig gärna naiv, men vi ser tecken på detta redan, sedan Ryssland trädde in i kriget och fick uppbackning av Kina, så är det nya vindar över MÖ.

Och det är ju detta som USA, Israel och Saudi har förstått, det är därför de är så desperata nu.
Citera
2018-03-18, 16:22
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Å andra sidan så kan jag inte låta bli att tänka att USA och Turkiet har en hemlig uppgörelse. Typ, "vi kräver att neuralisera kurden, lyckas vi med detta så får vi fotfäste i Syrien, och då kan vi hjälpa varandra att avsätta Assad".

Om detta sker så kommer så klart Ryssland och Iran ryta ifrån, frågan är då hur mycket det kommer hjälpa, när två NATO-länder står emot de två. Att kurden skall överges av USA har varit klart sedan dag ett, dock. Hur ser du på detta scenario, sannolikt eller inte? Har svårt att lita på Erdogan imho.

Ett möjligt scenario. Men tror inte Erdogan kommer dansa efter jänkarnas pipa något mer. Åtminstone inte i Syrien, för där har han lärt sig sin läxa. Turkiet har egentligen fått ta den största smällen av alla länder efter Syrien. USA, Israel och Saudiarabien har ju klarat sig undan ganska bekvämt. Erdogan glömmer inte bort detta.
Citera
2018-03-18, 16:25
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Ett möjligt scenario. Men tror inte Erdogan kommer dansa efter jänkarnas pipa något mer. Åtminstone inte i Syrien, för där har han lärt sig sin läxa. Turkiet har egentligen fått ta den största smällen av alla länder efter Syrien. USA, Israel och Saudiarabien har ju klarat sig undan ganska bekvämt. Erdogan glömmer inte bort detta.

Vi får hoppas att Erdogan håller sitt löfte! Det Syriska folket har fått lida alldeles för länge av detta proxykrig.
Citera
2018-03-18, 16:47
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Vi får hoppas att Erdogan håller sitt löfte! Det Syriska folket har fått lida alldeles för länge av detta proxykrig.
"Hoppas att erdogan håller sitt löfte", vilken luftig mening det är. I Syrien håller man inga löften utan man ser till sina intressen. Vad Turkiet har för intressen med ryssland och om usa kan övertrumfa dem vet vi inget inget om.
Citera
2018-03-18, 16:49
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
"Hoppas att erdogan håller sitt löfte", vilken luftig mening det är. I Syrien håller man inga löften utan man ser till sina intressen. Vad Turkiet har för intressen med ryssland och om usa kan övertrumfa dem vet vi inget inget om.

Kan inte göra annat än att hålla med dig där!
Citera
2018-03-18, 16:53
Medlem
Yaskos avatar
Citat:

Varför ska han behålla området om jag får fråga? Finns olja där? Mineraler? Industri? Finns inget skäl till att ha trupper där förutom PKK som använder Afrin som bas för attacker i Turkiet.
Citera
2018-03-18, 16:55
Medlem
Yaskos avatar
https://twitter.com/worldonalert/status/975392945540161536

Tusentals civila återvänder tillbaka till Afrin nu...
Citera
2018-03-18, 17:22
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
https://twitter.com/worldonalert/status/975392945540161536

Tusentals civila återvänder tillbaka till Afrin nu...
Turkiet kommer inte lämna tillbaka Afrin, jag förstår dem som väljer att flytta dit om det stämmer, det kommer bli ett med Turkiet som inget annat land i MÖ bråkar med och de som flyttar dit får kanske ett möjligt liv i stabilitet fast då med islamistisk inriktning i regi av Sultan Erodogan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in