2018-03-17, 17:38
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Vad jag tror, som om det vore intressant?

Jo, jag tror att Madsen är högintelligent, och drar i svansen på er allihop, inklusive psykologer. Jag skulle kunna göra det samma. Jag vidhåller vad jag sagt.

Ska bli intressant hur rättegången kommer fortskrida!

Jag upplever inte honom som högintelligent, hade han varit det hade han inte suttit där han sitter nu.

Däremot sitter han på trumfkort då han är den enda (levande) i hela världen som vet sanningen i det här fallet. Och givetvis försöker han skydda sig själv, göra allt som står i hans makt för att minimera sin skuld och med det påföljden.
Citera
2018-03-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet att du tänker att man måste vara psykopat för att kunna stycka en människa, vi har som bekant diskuterat detta tidigare. Men jag upprepar mig från den gången, att just detta tycker jag inte var så konstigt. Han kände ju inte henne, och vid det laget var hon bara ett dött ting, ett problem som måste lösas. Allt stod på spel för honom om det misslyckades. Och det var bråttom. I det läget skulle de flesta av oss kunna slänga de vanliga känslorna och skruplerna överbord (no pun intended). Och M var dessutom en man i mogen ålder, tekniskt och naturvetenskapligt skolad, en problemlösare, och en man som sett och upplevt det mesta. Nej, att han kunde just detta var inget märkligt.
Så pragmatiska är inte normalt funtade människor. Om en person avlidet genom en "olyckshändelse" så är det ett förfärligt trauma,en djupt tragisk omskakande händelse. Inte någon hade kunnat gå och lägga sig och sova med adrenalinet pumpande
(i sinnesrörelse över hemska "olyckan") och sedan när de vaknat få för sig att skända den avlidna på det mest motbjudande sätt, FÖR ATT MAN INTE KÄNNER VEDERBÖRANDE. Även om man inte känner personen så väl, är det väl ändå en MÄNNISKA.

En människa med ett namn som han tillbringat tid med i social samvaro. Helt obekant var hon inte för PM.
Man måste vara djupt empatistörd för att gå i land med det. Eller ha en fascination,parafili,som gör att man tänder på amputerade kroppsdelar. Om PM hade sänkt hela kroppen med kläder på, så hade man kunnat tro att han handlat i panik, fått en blackout eller något liknande. Men så var ej fallet här.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-17 kl. 17:43.
Citera
2018-03-17, 17:57
Medlem
Citat:
Ekstrabladet har detta den 3 oktober, andra omhäktningsförhandlingen, och då gäller det den slutliga obduktionsrapporten enligt åklagaren själv. Sticken kunde ha tillfogats efter döden:

"Anklageren gennemgår nu en række af de skader, som Kim Walls torso har været udsat for.
Anklageren fortæller, at der er påført adskillige stik på torsoen. Et stik på brystkassens
forside og i alt 14 stik i underlivet. Disse er påført 'omkring dødens indtræden eller kort tid
efter, det kan ikke konkretiseres nærmere, men der er næppe tale om timer', læser
anklageren op.
Desuden er amputationen foregået efter dødstidspunktet."

Skulle gissa att det tar 10-15 minuter att vädra ut ubåten, när man öppnat båda luckorna och satt fart på motorn. Det är ju inte mycket luft som ska växlas. Men inväntar svar från folk som är insatta.

Ja, visst är det frustrerande att vi inte kan få exakt fastställda tidsuppgifter angående skador, dödsögonblick och så vidare. "Omkring dödens inträdande eller kort dit därefter, det kan inte konkretiseras närmare men det handlar knappast om timmar" är svårtolkat. Hade det varit flera timmar efter döden hade blodet "stillnat" i kroppen och det skulle vara möjligt för rättsmedicin att med hjälp av såren fastställa att de uppkommit efter döden, precis som med styckningen. Hur lång tid tar tills dess? Knappast flera timmar. Om det verkligen bara tar 10-15 minuter att vädra ut ubåten så skulle det rent teoretiskt vara möjligt att han tillfogade sticken efter en påstådd gasdöd. Men vad skulle själva motivet till det vara? Att han hade en once in a lifetime-chans att få dissekera en vagina med vasst föremål? Tror du inte att det är sannolikare att han skaffat sig en chans att få göra det (oavsett före/efter död)? Tycker du att den PM vi lärt känna verkar vara en moraliskt driven person som sätter mänskligt livs okränkbarhet i första rummet?
Citera
2018-03-17, 17:59
Medlem
Citat:
Tänker vidare: sticken behöver ju inte ha skett samtidigt som styckningen. Det är till och med mera troligt, att de inte har med varandra att göra. Styckningen kan vara en ren transportstyckning, precis som han säger, medan sticken - i en varm, nydöd kvinnokropp som han en gång i livet råkade ha tillgång till, och som ändå skulle sänkas i havet så att ingen någonsin skulle få reda på det - kan ha skett direkt när han fått ut gasen. Före tuppluren alltså.
En påhittad osannolik fortsättning på en osannolik påhittad historia. Det absolut troligaste är det som alla bevis tyder på - han mördade henne för att sen stycka henne och har sen dess försökt komma på lögner för att förklara förloppet vilket han har misslyckats relativt spektakulärt med.
Citera
2018-03-17, 18:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vet att du tänker att man måste vara psykopat för att kunna stycka en människa, vi har som bekant diskuterat detta tidigare. Men jag upprepar mig från den gången, att just detta tycker jag inte var så konstigt. Han kände ju inte henne, och vid det laget var hon bara ett dött ting, ett problem som måste lösas. Allt stod på spel för honom om det misslyckades. Och det var bråttom. I det läget skulle de flesta av oss kunna slänga de vanliga känslorna och skruplerna överbord (no pun intended). Och M var dessutom en man i mogen ålder, tekniskt och naturvetenskapligt skolad, en problemlösare, och en man som sett och upplevt det mesta. Nej, att han kunde just detta var inget märkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Så pragmatiska är inte normalt funtade människor. Om en person avlidet genom en "olyckshändelse" så är det ett förfärligt trauma,en djupt tragisk omskakande händelse. Inte någon hade kunnat gå och lägga sig och sova med adrenalinet pumpande
(i sinnesrörelse över hemska "olyckan") och sedan när de vaknat få för sig att skända den avlidna på det mest motbjudande sätt, FÖR ATT MAN INTE KÄNNER VEDERBÖRANDE. Även om man inte känner personen så väl, är det väl ändå en MÄNNISKA.

En människa med ett namn som han tillbringat tid med i social samvaro. Helt obekant var hon inte för PM.
Man måste vara djupt empatistörd för att gå i land med det. Eller ha en fascination,parafili,som gör att man tänder på amputerade kroppsdelar. Om PM hade sänkt hela kroppen med kläder på, så hade man kunnat tro att han handlat i panik, fått en blackout eller något liknande. Men så var ej fallet här.
Intressanta reflektioner. Ställer mig nånstans mitt emellan där. Det kräver inte psykopati - det finns de som med aversion styckar för att till vilket pris som helst komma undan.
Däremot är det nog främst de som saknar empati, har en grav störning, som klarar av att genomföra det. De ser nog människan som sak som bara är att dela, ju mer störd ju enklare. Att han inte kände henne (sett utifrån psykopati och brist på empati, samvete, ånger osv) lär nog inte påverka till så stor grad. De kan stycka vem som helst om det är för vinstvinnings skull.
Ingen normal person kan däremot slänga iväg känslorna och utföra detta som om det enbart vore ett praktiskt förehavande.
"De flesta av oss" är därmed ett absurt ordval.

Fortsättningsvis brukar expertis diskutera detta och välja ordet mod. Att det krävs mod att utföra en styckning vilket jag ser som ett mycket vanskligt ordval ur olika aspekter:
dels agerar en psykopat utan samvete, har en orädsla som predisponerar brott och allt vad det innebär. De har ett flackt känsloliv, de bryr sig inte och saknar som sagt empati, alltså vid en transportstyckning.
För det andra så gynnar det deras feta ego som om det vore ett stordåd. Det blir i förlängningen ett sorts beröm till den som redan är grandios.
Det är knappast mod heller (bortom psykopati) att vara antingen desperat eller att till vilket pris som helst vilja komma undan lagens långa arm.
Senast redigerad av develi 2018-03-17 kl. 18:05.
Citera
2018-03-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressanta reflektioner. Ställer mig nånstans mitt emellan där. Det kräver inte psykopati - det finns de som med aversion styckar för att till vilket pris som helst komma undan.
Däremot är det nog främst de som saknar empati, har en grav störning, som klarar av att genomföra det. De ser nog människan som sak som bara är att dela, ju mer störd ju enklare. Att han inte kände henne (sett utifrån psykopati och brist på empati, samvete, ånger osv) lär nog inte påverka till så stor grad. De kan stycka vem som helst om det är för vinstvinnings skull.
Ingen normal person kan däremot slänga iväg känslorna och utföra detta som om det enbart vore ett praktiskt förehavande.

Fortsättningsvis brukar expertis diskutera detta och välja ordet mod. Att det krävs mod att utföra en styckning vilket jag ser som ett mycket vanskligt ordval ur olika aspekter:
dels agerar en psykopat utan samvete, har en orädsla som predisponerar brott och allt vad det innebär. De har ett flackt känsloliv, de bryr sig inte och saknar som sagt empati, alltså vid en transportstyckning.
För det andra så gynnar det deras feta ego som om det vore ett stordåd. Det blir i förlängningen ett sorts beröm till den som redan är grandios.
Det är knappast mod heller (bortom psykopati) att vara antingen desperat eller att till vilket pris som helst vilja komma undan lagens långa arm.

Helt riktigt...
....och nu väntar vi alla på att PM ska besvara åklagarens fråga: "Varför styckade du Kim Wall?"
Vi får väl se den 21/3 om han upprepar frågan och vad PM i så fall ger för svar.
Citera
2018-03-17, 18:22
Medlem
Citat:

Att gå iland med att stycka direkt i samband med ett mord,dråp eller olycksfall, i desperation för att komma undan, är mycket ovanligt. De flesta samlar nog mod i ett, kanske flera dygn. Och vilar/kräker mellan varven. Att stycka en kropp är äckligare än man kan tro. Möjligtvis att någon yrkesvan,en slaktare/obducent skulle klara det. Jag har försökt en enda gång att stycka en tinad kyckling. När jag försökte skära vid lårbenet kom det blod. Den arma kycklingen begravde jag långt ner i slaskhinken. Jag kände inte den huvudlösa kycklingen personligt men jag klarade ändå inte av det. Det berörde mig väldigt illa och gjorde mig missmodig,ledsen.
Citera
2018-03-17, 18:26
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Men käre nån, hans storslagna visioner är helt rubbade oavsett om just du ser nåt ljus och det faller dig på läppen. Du tycks missa att han är utskämd för omvärlden, har tappat all mark.

Han skämmer nog ut psykopater med, pinsamt att behöva identifieras med en sån beträffande delar ur en störning. Med det inte sagt att andra är i klass med PM.

Dessutom är PM per definition en ganska usel "uppfinnare", ett skämt, ubåten och rymdraketen är redan uppfunnen för längesedan, och sedan väldigt länge finns det raketer som fungerar och kan flyga till rymden, och ubåtar som dessutom går att navigera i undervattensläge, har ju faktiskt funnits sedan ubåten uppfanns...
Citera
2018-03-17, 18:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Att gå iland med att stycka direkt i samband med ett mord,dråp eller olycksfall, i desperation för att komma undan, är mycket ovanligt. De flesta samlar nog mod i ett, kanske flera dygn. Och vilar/kräker mellan varven. Att stycka en kropp är äckligare än man kan tro. Möjligtvis att någon yrkesvan,en slaktare/obducent skulle klara det. Jag har försökt en enda gång att stycka en tinad kyckling. När jag försökte skära vid lårbenet kom det blod. Den arma kycklingen begravde jag långt ner i slaskhinken. Jag kände inte den huvudlösa kycklingen personligt men jag klarade ändå inte av det. Det berörde mig väldigt illa och gjorde mig missmodig,ledsen.
Helt riktigt, mkt ovanligt.
Jag begriper ordet mod och dess innebörd. Vad jag dock diskuterar är att det oftast kräver en störning, så att använda uttrycket rent generellt i media är vanskligt då det göder di stördas redan överdimensionerade psyke. Är det en seriemördare som följer media, som inte gripits, sitter väl helvetet och njuter i värsta fall av all uppmärksamhet och att kallas modig. I värsta fall visa ännu mer hur "modig" denna då är och driver gäck med polis.
Senast redigerad av develi 2018-03-17 kl. 18:34.
Citera
2018-03-17, 18:39
Medlem
Citat:
Helt riktigt, mkt ovanligt.
Jag begriper ordet mod och dess innebörd. Vad jag dock diskuterar är att det oftast kräver en störning, så att använda uttrycket rent generellt i media är vanskligt då det göder di stördas redan överdimensionerade psyke. Är det en seriemördare som följer media, som inte gripits, sitter väl helvetet och njuter i värsta fall av all uppmärksamhet och att kallas modig.
Ja,mod är fel ord. De flesta som gör sådant här tex inhyrda kontraktsmördare är empatistörda,känslokalla monster. Det är ju inte ovanligt att någon som vill komma undan ett mord får ta hjälp av en psykopat för att undanröja kroppen mot betalning. Övriga väldigt störda/sjuka GM som försöker att undanskaffa kroppen själv, behöver ändock tid på sig. Oftast flera dagar.
Citera
2018-03-17, 18:43
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ja,mod är fel ord. De flesta som gör sådant här tex inhyrda kontraktsmördare är empatistörda,känslokalla monster. Det är ju inte ovanligt att någon som vill komma undan ett mord får ta hjälp av en psykopat för att undanröja kroppen mot betalning. Övriga väldigt störda/sjuka GM som försöker att undanskaffa kroppen själv, behöver ändock tid på sig. Oftast flera dagar.

Bara det faktum att PM blev gripen och häktad i samma sekund han steg i land visare ju vilken ointelligent person och usel GM han är, det finns ju hur många psykopater som helst som begått fruktansvärda gräsliga mord som gäckat polisen i åratal, och långt ifrån alla är gripna, som t.ex. Zodiac-mördaren, som de ju aldrig ens fick tag i!
Citera
2018-03-17, 18:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Precis så jag reflekterar. Så visst samlar några mod men merparten kör nog sitt vidriga race utan större betänkligheter, alltså utifrån begrepp som mod (om det nu t.o.m inte är ren lust med i bilden). I jakten på Bundy skrevs det spaltkilometer med superlativ, han blev nästan en superhjälte när han smet undan osv. Så därifrån har forskning (eller om det ursprungligen var FBI) bett media att tona ner - utifrån riskaspekten.
Sen finns ju en flock rubbade individer som fascineras av det hela om det så är copy cat eller beundran rent generellt för de här absurda personerna. Det är besök death row, det är besök i fängelser. Det är en helt galen kult kring dessa om det så är dark tourism eller samlande.
Intressant är deras psyke men det handlar rakt inte om beundran.
Gällande PM så hoppas jag som jag sa innan att han blir en blek skit borta i horisonten när det här är över, att det inte uppstår nån snedvriden fascination kring avarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in