Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag vet att du tänker att man måste vara psykopat för att kunna stycka en människa, vi har som bekant diskuterat detta tidigare. Men jag upprepar mig från den gången, att just detta tycker jag inte var så konstigt. Han kände ju inte henne, och vid det laget var hon bara ett dött ting, ett problem som måste lösas. Allt stod på spel för honom om det misslyckades. Och det var bråttom. I det läget skulle de flesta av oss kunna slänga de vanliga känslorna och skruplerna överbord (no pun intended). Och M var dessutom en man i mogen ålder, tekniskt och naturvetenskapligt skolad, en problemlösare, och en man som sett och upplevt det mesta. Nej, att han kunde just detta var inget märkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Så pragmatiska är inte normalt funtade människor. Om en person avlidet genom en "olyckshändelse" så är det ett förfärligt trauma,en djupt tragisk omskakande händelse. Inte någon hade kunnat gå och lägga sig och sova med adrenalinet pumpande
(i sinnesrörelse över hemska "olyckan") och sedan när de vaknat få för sig att skända den avlidna på det mest motbjudande sätt, FÖR ATT MAN INTE KÄNNER VEDERBÖRANDE. Även om man inte känner personen så väl, är det väl ändå en MÄNNISKA.
En människa med ett namn som han tillbringat tid med i social samvaro. Helt obekant var hon inte för PM.
Man måste vara djupt empatistörd för att gå i land med det. Eller ha en fascination,parafili,som gör att man tänder på amputerade kroppsdelar. Om PM hade sänkt hela kroppen med kläder på, så hade man kunnat tro att han handlat i panik, fått en blackout eller något liknande. Men så var ej fallet här.
Intressanta reflektioner. Ställer mig nånstans mitt emellan där. Det kräver inte psykopati - det finns de som med aversion styckar för att till vilket pris som helst komma undan.
Däremot är det nog främst de som saknar empati, har en grav störning, som klarar av att genomföra det. De ser nog människan som sak som bara är att dela, ju mer störd ju enklare. Att han inte kände henne (sett utifrån psykopati och brist på empati, samvete, ånger osv) lär nog inte påverka till så stor grad. De kan stycka vem som helst om det är för vinstvinnings skull.
Ingen normal person kan däremot slänga iväg känslorna och utföra detta som om det enbart vore ett praktiskt förehavande.
"De flesta av oss" är därmed ett absurt ordval.
Fortsättningsvis brukar expertis diskutera detta och välja ordet mod. Att det krävs mod att utföra en styckning vilket jag ser som ett mycket vanskligt ordval ur olika aspekter:
dels agerar en psykopat utan samvete, har en orädsla som predisponerar brott och allt vad det innebär. De har ett flackt känsloliv, de bryr sig inte och saknar som sagt empati, alltså vid en transportstyckning.
För det andra så gynnar det deras feta ego som om det vore ett stordåd. Det blir i förlängningen ett sorts beröm till den som redan är grandios.
Det är knappast mod heller (bortom psykopati) att vara antingen desperat eller att till vilket pris som helst vilja komma undan lagens långa arm.