2018-03-16, 02:45
  #18229
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parsons
Ja, kopplingen till varvskrisen kanns ju igen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Varvskrisen


Branscher gar ju ner, gruvbranschschen, etc, etc. Och nu ar Gammeltidningarna som Grova och Varv.

Särskilt detta:
Citat:
finansminister Gunnar Sträng och riksbankschefen Per Åsbrink gjorde långtgående utfästelser till de nya ägarna, bl.a. att staten skulle lösa ut Salén vid behov. Denna statliga inblandningen i varvsindustrins ägarstruktur skulle visa sig olycklig, speciellt som den innebar att varvens produktionskapacitet kraftigt byggdes ut mellan 1970 och 1976, i ett läge där man istället borde skurit ned på densamma
https://sv.wikipedia.org/wiki/Varvskrisen

Jag har tänkt på detta tidigare och det visar med all önskvärd tydlighet att statliga bidrag förstör mer än de hjälper till. Detta är ju pengar som kunde användas bättre inom andra områden i samhällsekonomin (både privat och statligt)
Citera
2018-03-16, 03:02
  #18230
Medlem
HejaFinlands avatar
Är det så att tidningarna går med vinst enbart genom att minska kostnader varje år?
Citera
2018-03-16, 08:45
  #18231
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tror gammelmedia att de kommer få fler läsare om de lyckas förbjuda alternativ media, påverka Google och Youtube, etc. ? Om så är fallet är det inte naivt?
"Desperat" är nog ordet som passar bäst in.
Citera
2018-03-16, 09:04
  #18232
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är det så att tidningarna går med vinst enbart genom att minska kostnader varje år?

Ja. Deras intäkter i form avannonsering och papperstidningsköp minskar och webbens intäkter kan inte hålla jämna steg. De är dock fenomenalt duktiga på att skära kostnader, det måste man ge dem.
Citera
2018-03-16, 09:21
  #18233
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Ja. Deras intäkter i form avannonsering och papperstidningsköp minskar och webbens intäkter kan inte hålla jämna steg. De är dock fenomenalt duktiga på att skära kostnader, det måste man ge dem.
Samtidigt som teknikutvecklingen har skapat konkurrens till tidningarna så har den ju även fortlöpande gjort det billigare att producera tidningar.

Det enda som inte blivit billigare är löner till personalen. Men det har man delvis löst med stjärnögda flickrumsradikaler som luras att jobba på frilansbasis för kaffepengar.
Citera
2018-03-16, 09:50
  #18234
Medlem
flukkes avatar
9 Tjänster bort från Aftonbladets Print-redaktion!

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/03/16/aftonbladet-bantar-printorganisationen--kapar-nio-tjanster/

Martin Wåhlstedt, Aftonbladets printchef, gissar jag kommer få äta upp denna kommentaren:

Hur länge tror ni att Aftonbladet finns kvar i print?
– I många år till
Citera
2018-03-16, 09:55
  #18235
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
9 Tjänster bort från Aftonbladets Print-redaktion!

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/03/16/aftonbladet-bantar-printorganisationen--kapar-nio-tjanster/

Martin Wåhlstedt, Aftonbladets printchef, gissar jag kommer få äta upp denna kommentaren:

Hur länge tror ni att Aftonbladet finns kvar i print?
– I många år till
Redaktionen alltså, inte några killar på tryckeriet. Känns tryggt att veta.
Citera
2018-03-16, 10:29
  #18236
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
9 Tjänster bort från Aftonbladets Print-redaktion!

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/03/16/aftonbladet-bantar-printorganisationen--kapar-nio-tjanster/

Martin Wåhlstedt, Aftonbladets printchef, gissar jag kommer få äta upp denna kommentaren:

Hur länge tror ni att Aftonbladet finns kvar i print?
– I många år till


Den gamla klyschan fick de med också:
därför optimerar vi nu print och ställer om verksamheten för framtiden, säger Aftonbladets printchef Martin Wåhlstedt till Resumé.
Citera
2018-03-16, 11:16
  #18237
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
9 Tjänster bort från Aftonbladets Print-redaktion!

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/03/16/aftonbladet-bantar-printorganisationen--kapar-nio-tjanster/

Martin Wåhlstedt, Aftonbladets printchef, gissar jag kommer få äta upp denna kommentaren:

Hur länge tror ni att Aftonbladet finns kvar i print?
– I många år till

Synnerligen trevlig nyhet inför helgen!

Jag höjer ett glas till skål för dessa sparkade och önskar dem lycka till med att hitta något ätbart när de rotar runt i sopcontainern tillsammans med sina älskade zigenartiggare inom en mycket snar framtid!
Citera
2018-03-16, 11:17
  #18238
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Den gamla klyschan fick de med också:
därför optimerar vi nu print och ställer om verksamheten för framtiden, säger Aftonbladets printchef Martin Wåhlstedt till Resumé.
Han misslyckades med att pressa in "synergieffekter" den här gången tyvärr.
Citera
2018-03-16, 11:29
  #18239
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Den gamla klyschan fick de med också:
därför optimerar vi nu print och ställer om verksamheten för framtiden, säger Aftonbladets printchef Martin Wåhlstedt till Resumé.

Fritt översatt: Vår verksamhet smälter bort framför våra ögon som en snögubbe i juni, och vi har ingen aning om vad vi ska göra åt det.
Citera
2018-03-16, 11:58
  #18240
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Idag släpper Tidningsstatistik 2017 års upplagesiffror för några hundratal svenska dagstidningar och tidskrifter. De största dagstidningarna: Aftonbladet och tidningarna i Bonnier News, finns dock inte längre med i statistiken.

Många dagstidningar tappar upplaga 2017. Största tappen står bland andra Dagens ETC (-36%), Skånska Dagbladet (-14,9%), Bärgslagsbladet/Arboga Tidning (-21,2%) och Göteborgs-Posten (-8,5%) för.

https://www.journalisten.se/nyheter/ts-fordubbling-av-den-digitala-upplagan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in