2018-03-15, 15:41
  #18217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilja.Oblomow
En förklaring måste ju vara betalväggen som GP och SvD använder. De måste bestämma sig för vilken riktning man ska välja. Annonsörerna lär ju försvinna med stormsteg om detta fortsätter, vem ska ens se deras annonser när "ingen" ens går in på sajterna längre


+100

Dessutom har ju SvD (och Aftonbladet) den här blaffan som kommer upp till och med på förstasidan och skrålar ut att Ajabaja, vill du läsa denna fina tidning så måste du antingen avaktivera din Adblocker eller öppna en prenumeration. Och helst både och, antar man. Det går alltså rent fysiskt inte att ens provläsa tidningen med Adblock aktiv (jag har förstått att det här slagit litet olika på olika datorer, men på mpnga datorer ser det faktiskt ut så). Samtidigt är det mesta hos SvD och en hel del av deras premium-artiklar nu öppna via Unvisit - lägg till https://unvis.it/ före artikelns url så är det bara at gå in.

Den brutalt ironiska följden blir alltså att SvD stoppar den som vill känna sig för i tidningen men som har Adblock på - men behåller man Adblock, letar upp artiklarnas adresser via Twitter eller Google och kör unvisit, så kan man idag läsa hela blaskan gratis (även en hel del äldre artiklar) utan att det ens ger några klick hos SvD!

Berätta inte detta för killarna på Svenskan...
Citera
2018-03-15, 16:17
  #18218
Medlem
flukkes avatar
Det börjar röra på sig!

"Enligt uppgift till Dagens Media planeras en nedbemanning på Aftonbladets printavdelning, och ett mejl har gått ut gällande ett möte idag, där prints nya organisation ska avhandlas."

https://www.dagensmedia.se/medier/aftonbladet-ser-over-sin-printorganisation-6904207
Citera
2018-03-15, 16:38
  #18219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Journalistförbundets ombud Maria Fridolin
Är detta en släkting till Gustav Fridolin?
Citera
2018-03-15, 17:32
  #18220
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantpojken
Är detta en släkting till Gustav Fridolin?
Funderade på samma sak. Har inte Gustav Fridolin arbetat som journalist också?
Citera
2018-03-15, 18:21
  #18221
Medlem
Ja, kopplingen till varvskrisen kanns ju igen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Varvskrisen


Branscher gar ju ner, gruvbranschschen, etc, etc. Och nu ar Gammeltidningarna som Grova och Varv.
Citera
2018-03-15, 19:28
  #18222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Funderade på samma sak. Har inte Gustav Fridolin arbetat som journalist också?
Ja på Kalla Fakta: https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10961119.ab

Enligt denna artikel från 2004 så har han en syster som heter Marie som då jobbade på Trafikverket: https://www.expressen.se/nyheter/historien-om-den-grone-guldkalven/

Mindre troligt att journalistordföranden Maria Fridolin skulle vara samma person. Men kanske en kusin?
Citera
2018-03-15, 20:24
  #18223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Det börjar röra på sig!

"Enligt uppgift till Dagens Media planeras en nedbemanning på Aftonbladets printavdelning, och ett mejl har gått ut gällande ett möte idag, där prints nya organisation ska avhandlas."

https://www.dagensmedia.se/medier/aftonbladet-ser-over-sin-printorganisation-6904207

Fantastiska nyheter!

Blir alltid så omoget glad och uppspelt när massmedia tvingas skära på personal. Tvinga hem de näsvisa journalisterna samtidigt som deras bostadsmarknad kraschar.

Den ansvariga på Aftonbladet var minsann inte tillmötesgående och snacksalig i artikeln heller

Hoppas vi får besked redan imorgon om hur många av kräken får sparken. Kan bli en extra skön fredagsfeeling för oss med fast arbete.
Citera
2018-03-15, 20:42
  #18224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Det börjar röra på sig!

"Enligt uppgift till Dagens Media planeras en nedbemanning på Aftonbladets printavdelning, och ett mejl har gått ut gällande ett möte idag, där prints nya organisation ska avhandlas."

https://www.dagensmedia.se/medier/aftonbladet-ser-over-sin-printorganisation-6904207


Det här ska bli intressant att följa.
Citera
2018-03-16, 02:05
  #18225
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Det börjar röra på sig!

"Enligt uppgift till Dagens Media planeras en nedbemanning på Aftonbladets printavdelning, och ett mejl har gått ut gällande ett möte idag, där prints nya organisation ska avhandlas."

https://www.dagensmedia.se/medier/aftonbladet-ser-over-sin-printorganisation-6904207
Om det görs nedskärningar på print så måste ju det betyda att print går allt sämre, vilket i sin tur bekräftar det som redan spekulerats om i tråden: Aftonbladets upplaga är sämre än de själva vill erkänna.
Citera
2018-03-16, 02:14
  #18226
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Fantastiska nyheter!

Blir alltid så omoget glad och uppspelt när massmedia tvingas skära på personal. Tvinga hem de näsvisa journalisterna samtidigt som deras bostadsmarknad kraschar.

Den ansvariga på Aftonbladet var minsann inte tillmötesgående och snacksalig i artikeln heller

Hoppas vi får besked redan imorgon om hur många av kräken får sparken. Kan bli en extra skön fredagsfeeling för oss med fast arbete.

Men är inte det teknisk personal som trycker den fysiska tidningen? Det är kanske inga journalister där?
Citera
2018-03-16, 02:19
  #18227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men är inte det teknisk personal som trycker den fysiska tidningen? Det är kanske inga journalister där?

Med print menas inte själva tryckeriet, utan journalisterna som gör papperstidningen - alltså planerar, skriver, fotograferar och redigerar. Jag tippar att det är tämligen kännbara neddragningar på printredaktionen annars skulle inte detta kommit utanför AB:s dörrar och printchefen inte varit så korthuggen i sina svar till Dagens Medias reporter.
Möjligt är förstås att en del redaktionell personal flyttas över till webbredaktionen, eller om AB kallar det onlineredaktionen. Vi får snart veta mer om hur det blir.
Citera
2018-03-16, 02:36
  #18228
Medlem
HejaFinlands avatar
Tror gammelmedia att de kommer få fler läsare om de lyckas förbjuda alternativ media, påverka Google och Youtube, etc. ? Om så är fallet är det inte naivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in