2018-03-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Hur ofta är det att man behöver göra uträkningar på DTK-delen? Typ om vissa variabler har konstiga värden, ppm eller promille. Eller är de flesta uppgifter utformade som så att man endast behöver läsa av diagrammen/tabellerna?

Skulle säga att den vanligaste typen av uträkningar på DTK är procentuella överslagsräkningar. T.ex. frågan "Hur många procent av befolkningen cyklade till jobbet 2007?" där du får ett antal från tabellerna.
Citera
2018-03-15, 13:17
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
jag behöver minst 1.0 och jag är urusel på verbal men bättre på kvantitativ. får inte mer än 8 - 13 rätt på verbala som är ungefär 0 - 0.1 men matten ligger runt 1.3 - 1.6.

har nu gjort ca 10 verbala prov på tid och fått samma resultat. är det bättre å strunta i å träna verbal och bara satsa på att få 1.9 - 2.0 på kvantitativ?

vad tror ni? satsa allt på matten nu elr forsätta träna verbal med?

Hur övar du till verbala?
Citera
2018-03-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Hur övar du till verbala?

Jag läser endast böcker och artiklar på DN,

ORD delen blir oftast 2 / 20
MEK 1 - 4 av 20
LÄS 10 av 20 om jag läser väldigt noga men då tar de så lång tid att jag inte hinner engelskan

vet ej om jag har dyslexi eller är allmänt extrem långsam läsare/svårt att förstå texter på HP

med hänsyn till 1 mån kvar till hp undrar jag vad ni anser är bäst att plugga på nu om endast matte som jag är grym på eller kombinera båda ändå
Citera
2018-03-15, 18:51
Medlem
var någonstans finns gamla prov och hur övar man upp algebran på enklast sätt?
Citera
2018-03-15, 19:01
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Jag läser endast böcker och artiklar på DN,

ORD delen blir oftast 2 / 20
MEK 1 - 4 av 20
LÄS 10 av 20 om jag läser väldigt noga men då tar de så lång tid att jag inte hinner engelskan

vet ej om jag har dyslexi eller är allmänt extrem långsam läsare/svårt att förstå texter på HP

med hänsyn till 1 mån kvar till hp undrar jag vad ni anser är bäst att plugga på nu om endast matte som jag är grym på eller kombinera båda ändå

Jag råder dig nog att plugga enbart kvant till vårens prov i detta fall.
Men om du inte uppnår önskat resultat på vårens prov så bör du lägga många timmar på verbala. Nyckeln till läs är speedreading, dvs du kan läsa utan att höra en röst i huvudet som läser upp texten. Jävligt effektivt när det sitter och man förstår texten bättre. Du kan på några månaders träning läsa 300-500% snabbare.
MEK-ORD handlar nästintill enbart på att du kan orden som kommer på provet.
Citera
2018-03-15, 19:20
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
jag behöver minst 1.0 och jag är urusel på verbal men bättre på kvantitativ. får inte mer än 8 - 13 rätt på verbala som är ungefär 0 - 0.1 men matten ligger runt 1.3 - 1.6.

har nu gjort ca 10 verbala prov på tid och fått samma resultat. är det bättre å strunta i å träna verbal och bara satsa på att få 1.9 - 2.0 på kvantitativ?

0.1 är ett dåligt resultat. När du väl har kommit in på högskolan måste du ju kunna förstå kurslitteraturen för att komma någon vart. Jag skulle därför satsa på den verbala delen. Det är dessutom mycket enklare att höja sitt snitt från 0.1 till 0.4 än från 1.3 till 1.6.
Citera
2018-03-15, 19:23
Medlem
Citat:
Jag råder dig nog att plugga enbart kvant till vårens prov i detta fall.
Men om du inte uppnår önskat resultat på vårens prov så bör du lägga många timmar på verbala. Nyckeln till läs är speedreading, dvs du kan läsa utan att höra en röst i huvudet som läser upp texten. Jävligt effektivt när det sitter och man förstår texten bättre. Du kan på några månaders träning läsa 300-500% snabbare.
MEK-ORD handlar nästintill enbart på att du kan orden som kommer på provet.

tack för tipset. då går jag ål in på kvanti och fortsätter läsa som innan men lägger inte något plugg på själva verbalen, kanske gör något verbalt prov till för variationens skull
Citera
2018-03-16, 08:38
Medlem
Är det värt att öva på speedreading nu endast en månad innan provet?
Citera
2018-03-16, 09:06
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luderjakt
Är det värt att öva på speedreading nu endast en månad innan provet?

Absolut
Citera
2018-03-16, 10:05
Medlem
Citat:
Absolut

Hur gick du tillväga när du övade? Såg att det fanns något slags program som verkade rätt bra. Det kostar dock pengar.
Utgår från att du själv har erfarenhet av detta.

Finns det något annat som är bra att öva på inför läs-delen? T.ex hur man använder markeringspennan på bästa sätt osv. Det är min sämsta del på provet. Ligger ganska precist på medel medan jag ligger långt över medel på allt annat.
Citera
2018-03-16, 13:27
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luderjakt
Hur gick du tillväga när du övade? Såg att det fanns något slags program som verkade rätt bra. Det kostar dock pengar.
Utgår från att du själv har erfarenhet av detta.

Finns det något annat som är bra att öva på inför läs-delen? T.ex hur man använder markeringspennan på bästa sätt osv. Det är min sämsta del på provet. Ligger ganska precist på medel medan jag ligger långt över medel på allt annat.

Finns massor av guider på Youtube som är bra att följa. Krävs en del tålamod innan man börjar få grepp om det, så det gäller att inte ge upp utan att nöta. Steg 1 tror jag var att följa texten med fingret och enbart titta på orden utan att din röst i huvudet läser upp dom.
Citera
2018-03-17, 00:42
Medlem
Har en fråga till er HP-hajar därute, om man ska göra vårens prov och börjar plugga nu - bör man bara nöta igenom gamla prov eller istället repetera massa matteregler? Eller kanske en blandning? Men vad bör jag köra mest av? Räknar med ungefär 1 timme plugg per dag fram tills provdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in