2018-03-17, 00:53
  #53401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MerTack
Har en fråga till er HP-hajar därute, om man ska göra vårens prov och börjar plugga nu - bör man bara nöta igenom gamla prov eller istället repetera massa matteregler? Eller kanske en blandning? Men vad bör jag köra mest av? Räknar med ungefär 1 timme plugg per dag fram tills provdagen.

Jag skulle säga matteregler, men där måste du ju känna själv vad du är svagast på. Är det tex 15 år sedan du räknade matte sist och du känner dig jävligt ringrostig är det givetvis enkla grundläggande matteregler du ska lägga fokus på.

Medan om du just nu går sista året på gymnasiet och räknar matte kontinuerligt och du känner dig jävligt stabil där så är det mycket bättre att göra gamla prov.
Citera
2018-03-19, 19:26
  #53402
Medlem
hur många poäng av 160 på HP skulle ni uppskatta att man behöver för att nå minst 1.05?

jag vet att det skiljer sig från år till år med nomineringspoängen men uppskattat baserad på snittet för samtliga år?
Citera
2018-03-19, 20:01
  #53403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
hur många poäng av 160 på HP skulle ni uppskatta att man behöver för att nå minst 1.05?

jag vet att det skiljer sig från år till år med nomineringspoängen men uppskattat baserad på snittet för samtliga år?
Med 100 poäng borde du landa någonstans vid ~1.0
Citera
2018-03-21, 21:37
  #53404
Medlem
Pluggade en hel del matte inför föregående hp. Jag skrev 30/40 rätt på provpass 1 och 37/40 på provpass 5. Kvalade således in på 1,7 på den kvantitativa delen vilket var en stor besvikelse. Något gick rejält fel på provpass 1, vilket ju förstörde hela provresultatet. Det är svårt att uppbåda nya krafter, men ska ändå ge mig i kast med vårens prov. Har börjat repetera matten nu under dagarna och det går ganska trögt tyvärr. Hoppas det går bättre för er andra!
Citera
2018-03-22, 10:06
  #53405
Medlem
kristofferGs avatar
vad är (-4)^-1 + (-2)^-2 + (-1)^0 -3^2

Behöver hjälp med hur man räknar ut detta. Blir inte klok på skiten. HP hösten 2016 provpass 5 uppg. 10.
Citera
2018-03-22, 10:19
  #53406
Medlem
Kolla in Danne Jaha på youtube om du inte redan har gjort det. Han går igenom många prov på ett utförligt sätt, bl.a den där uppgiften.
Citera
2018-03-22, 11:17
  #53407
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
vad är (-4)^-1 + (-2)^-2 + (-1)^0 -3^2

Behöver hjälp med hur man räknar ut detta. Blir inte klok på skiten. HP hösten 2016 provpass 5 uppg. 10.

Vad är det som du gör fel när du räknar på denna?
Att du inte kommer fram till rätt svar är givetvis för att du missar/inte kan reglerna som bör användas.

Det jag misstänker är att du skriver antingen -3^2=9 och glömmer bort att det ska vara -9.
Eller så vet du inte hur man omvandlar (-4)^-1. Vilket kan skrivas som 1/-4^1.

Den fullständiga lösningen blir 1/-4^1 + 1/-2^2 + 1 - 9 = -8
Citera
2018-03-22, 15:03
  #53408
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Vad är det som du gör fel när du räknar på denna?
Att du inte kommer fram till rätt svar är givetvis för att du missar/inte kan reglerna som bör användas.

Det jag misstänker är att du skriver antingen -3^2=9 och glömmer bort att det ska vara -9.
Eller så vet du inte hur man omvandlar (-4)^-1. Vilket kan skrivas som 1/-4^1.

Den fullständiga lösningen blir 1/-4^1 + 1/-2^2 + 1 - 9 = -8
Förstår hur man gör nu. Felet jag gjorde var att jag gjorde hela (-2)^-2 istället för bara nämnaren. Då fick jag -8.5 istället.
Citera
2018-03-23, 14:59
  #53409
Medlem
https://imgur.com/a/bJADn

Förstår inte hur man ska tänka här? Rätt svar är D.
Hur är en läkemedelsbehandling mental? Terapi är ju inget läkemedel, eller?
Citera
2018-03-23, 15:07
  #53410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaIIatin
https://imgur.com/a/bJADn

Förstår inte hur man ska tänka här? Rätt svar är D.
Hur är en läkemedelsbehandling mental? Terapi är ju inget läkemedel, eller?

Kan hålla med om att det känns känns konstigt att se terapi som läkemedel, men eftersom ingen av de andra svarsalternativen är rimliga så tycker jag ändå att D är rätt självklart
Citera
2018-03-23, 15:20
  #53411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Kan hålla med om att det känns känns konstigt att se terapi som läkemedel, men eftersom ingen av de andra svarsalternativen är rimliga så tycker jag ändå att D är rätt självklart
Själv uteslöt jag alternativ D med en gång eftersom jag inte tyckte "mental" passade.

Jag gissade på A. Tänkte som så att "akut terapi", kanske är en terapiform som riktar in sig på just uppkomsten av sjukdomen, medans den nu är mer "universell", det vill säga behandlar lite allt möjligt. Men men, jag hade fel helt enkelt. Dock svårt att veta hur man ska tänka (tycker jag).
Citera
2018-03-23, 17:44
  #53412
Medlem
Hej behöver lite feedback från er andra.
Har övat på ORD under en längre tid utan att egentligen förbättra mig(är känslan).
Nu när provet börjar närma sig så funderar jag på att lägga den timmen jag tidigare lagt på ORD per dag på MEK, LÄS och ELF istället i och med att jag inte ser någon nämnvärd förbättring på ORD delen.
Känns som det ska mycket till för att lyckas öva in rätt ord medans det fortfarande finns mer poäng att hämta på de övriga delarna.
Jag har förövrigt gått igenom alla ORD på HpGuiden och skapat min egen lista på ca 3000 ord som jag nöter igenom.
Vad tycker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in