2018-04-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvpojken
Jag är rätt säker på att en del provfråges-versioner på studera.nu är felaktigt upplagda, att de lagt upp fel version för vilken version som egentligen var på den specifika skrivplatsen och skolan. När jag jämför provfrågorna med mitt facit så är majoriteten av t.ex. provpass 1 (kva) fel, men om jag kollar med den andra versionen så har jag majoriteten rätt. Någon annan som kan dementera/bekräfta?

Nåt lurt är det ju. Jag är tillexempel HELT säker på att jag svarade D på XYZ-frågan "Vad är x/5 - x/3 - x/2?" . Svaret var (enligt mig) -19x/30. Enligt Studera har jag skrivit ett provpass där -19x/30 skulle vara svarsalternativ B. Så dom verkar inte ha fått ordning på det än.
Citera
2018-04-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond
Nåt lurt är det ju. Jag är tillexempel HELT säker på att jag svarade D på XYZ-frågan "Vad är x/5 - x/3 - x/2?" . Svaret var (enligt mig) -19x/30. Enligt Studera har jag skrivit ett provpass där -19x/30 skulle vara svarsalternativ B. Så dom verkar inte ha fått ordning på det än.

Hade samma problem där. Helt orimligt att något annat än D skulle vara rätt.
Citera
2018-04-16, 19:45
Medlem
Från hpakademin: ”UHR verkar dock ha mycket problem med det och många visas en annan variant än den de faktiskt skrev. Vi coacher får allihop fel variant visade för oss. Så oroa dig inte för mycket om det. Samma sak hände efter förra provet och UHR behöver bara lösa det problemet så kommer ni att visas rätt variant till slut.”
Citera
2018-04-16, 20:06
Medlem
Vad svarade ni på frågan om myror, i PP5? Jag svarade D. Vad är rätt svar?
Samt frågan om kvinnor i företag i den där texten som handlar om chefers egenskaper eller nåt.
Citera
2018-04-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Vad svarade ni på frågan om myror, i PP5? Jag svarade D. Vad är rätt svar?
Samt frågan om kvinnor i företag i den där texten som handlar om chefers egenskaper eller nåt.

Jag svarade A på myrorna (tror jag). Att acai-träden nu är hotade av större djur. Detta för att myrorna, som blir dödade av andra myror, försvinner. Stod inte explicit i texten alltså att träden var hotade men så resonerade jag. Vill minnas att det var korrekt (?).

Kvinnor; "They appear to have some choice in how they present themselves."
Fann inte direkt stöd för det av vad jag kunde utläsa, men tyckte det i brist på annat var det mest rimliga svaret.
Citera
2018-04-16, 20:20
Medlem
Citat:
Jag svarade A på myrorna (tror jag). Att acai-träden nu är hotade av större djur. Detta för att myrorna, som blir dödade av andra myror, försvinner. Stod inte explicit i texten alltså att träden var hotade men så resonerade jag. Vill minnas att det var korrekt (?).

Fann inte direkt stöd för det av vad jag kunde utläsa, men tyckte det i brist på annat var det mest rimliga svaret.

Aha okej. Jag velade mellan A och D, men tänkte att även om myrorna är större så kanske det inte räknas som större djur i den bemärkelsne. Och att anledningen till att de stora myrorna anföll träden var för att komma åt nektarjuicen (spekulation), vilket då implicit blir att de större myrorna söker sig till träden av samma anledning som de stora landlevande djuren.

Fan.

Undrar också vad du svarade på den där texten om målningar i en grotta i Spanien tror jag det. Det var en fråga om vad skillnaden mellan målningar i Spanien och Frankrike var. Minns att jag svarade att de daterades över en längre tid eller liknande.
Citera
2018-04-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Jag har forskat mycket på just det här med ord. Mycket dumt att lägga för mycket tid på det.
det finns ungefär 7000+ ord som kan tänkas komma och 20 av dessa kommer komma på provet,
Att kunna relatera till alla 7000 ord kräver väldigt många timmar.
Lägger du däremot dessa timmar på läsförståelse osv istället för att läsa ord så kommer resultaten bli bättre.

Håller inte med dig. Ett bra ordförråd kommer att hjälpa dig väldigt mycket på MEK-delen också. Dessutom kommer du att förstå texten på LÄS-delen mycket bättre.

Jag höjde mig från 31/60 poäng till 44/60 på ORD-MEK-LÄS delen. Jag pluggade huvudsakligen på ORD från Hpguiden men även MEK och LÄS. Läste dessutom "To kill a mockingbird" på svenska.
Citera
2018-04-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender

Undrar också vad du svarade på den där texten om målningar i en grotta i Spanien tror jag det. Det var en fråga om vad skillnaden mellan målningar i Spanien och Frankrike var. Minns att jag svarade att de daterades över en längre tid eller liknande.

Hmm, minns ingen sådan text. Tänker du kanske på en av utprövningspassen?
Citera
2018-04-16, 20:25
Medlem
Citat:

Jag velade mellan detta alternativ som jag också tog samt "women face sexism blabla". Det stod nånstans i texten att kvinnor kan välja mellan flera olika stilar, och i ett senare stycke att det ändå är män som oftast blir chefer eftersom deras egenskaper värdesätts mycket högre. Känns som att alternativet "women face sexism" passar bättre in men aja.

Jag har skrivit HP sen 2014 och måste säga att LÄS och ENG har blivit otroligt mycket svårare samtidigt som orddelen har blivit sjukt lätt. 2014 snittade jag 18/20 på ENG och 17/20 på LÄS. Blir nöjd om jag ens får 15/20 på LÄS & ENG den här gången.

Tror att orddelen kommer fasas ut så småningom, det verkar som att man går åt det hållet. Helt rätt enligt mig.
Citera
2018-04-16, 20:29
Medlem
Ang Östersjö-texten, vad svarade ni på frågan om varför hav-sjö blabla var en motsägelse eller liknande?
Citera
2018-04-16, 20:39
Medlem
Citat:

Med risk för att ha helt fel då jag inte minns texten exakt men stod det inte i texten att kvinnor både kunde välja att axla samma ledarstil som män generellt har samtidigt som dom kan också välja att framstå mer kvinnliga, dvs en mamma med sitt barn i fokus. Nått sånt?
Vill minnas att jag valde samma alternativ som du pga detta.
Citera
2018-04-16, 20:44
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Notera:

Tre män har häktats misstänkta för att ha sålt svar till högskoleprovet. Kriminalfallet diskuteras huvudsakligen i tråden i Abok----> (FB) Norrköping: 3 häktade misstänkt för ha sålt svar till högskoleprov mellan 2015-2018
I U&S-kontext diskuteras ämnet, förutsatt att diskussionen inte lika gärna kan tas i den första tråden, i (FB) Tråden där fusk på högskoleprovet diskuteras #2

Var vaksamma på regel 1.06. Inlägg som diskuterar fallet i den här tråden kommer att raderas i enlighet med regel 0.03.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in