2018-03-14, 13:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det där har vi redan diskuterat och Tullverket har alltid haft att man skall betala moms från första kronan, allt sedan tidernas begynnelse det har inte ändrats.

Om varan i ett paket kostar 1 kr eller 100 kr så är det väl lika mycket jobb att ankomstregistrera paketet eller hur tänker du nu?
Man får inte ta moms på någon annans frakt i första hand ens, ditt röda åbäke, snälla säg att du skojar med mig?!

- Goddag FedEx jag ser att ni tagit betalt för utfört arbete här, frakt mellan USA - Sverige. Jahopp, det ska vi minsann ha moms, adm avgift och mer moms på, och debitera er kund!

- Men, så kan ni ju inte göra, vi har ju debiterat kunden för vårt jobb plus moms.

- Du gubbe lelle, nu gäller det att skydda Postnord mot de onda marknadskrafterna här!
(till slutkund)
- Nu får du allt ställa upp, rättning i ledet!

Hjälp, vad händer med mitt lilla land?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-03-14 kl. 13:24.
Citera
2018-03-14, 13:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Har fått starka indikationer på att ett stort kinesisk e-handelsbolag bygger ett massivt lager i Berlintrakten.
Berlin känns lite udda i detta sammanhanget men Kineserna är inga dumhuvuden ,så det måste vara någon fördel med att lägga lagret där.
Jag har hört liknande rykten ända sen infon gick ut om Postnords tjuvaktiga rövarmetoder. Har hört om ett lager i Nederländerna?
Citera
2018-03-14, 13:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
japp det har jag också läst och misstänkt sen länge, det lönar sig att bygga nåt stor lager i EU med tiden absolut och det tror jag vi kommer få läsa mer av och posten kan gå o suga nåt då inga avgifter kan dom kräva in.

Holland kanske också blir ett alternativ ? PostNL är ju rätt vanligt att skicka via kina så vem vet...
Jag kom med det förslaget för ca 100 sidor sedan men gnällspikarna som skriker gratis, gratis, gratis hela tiden hade en massa invändningar mot det... Jag tror på den iden dessutom betalar man då moms med en gång och man behöver inte fundera på tull, avgifter eller annat i efterhand. Nackdelen är kanske att frakterna i Europa inte är subventionerade så man får räkna med att betala lite mer än man betalar från Kina.

Varorna som säljs från EU måste vara el-certifierade och godkända att användas här så det är en annan fördel. Idag kan man ju köpa kinesiska elprylar som är direkt livsfarliga utan att någon bryr sig och man är själv ansvarig som importör om det börjar brinna eller någon dör av en elchock.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-14 kl. 13:45.
Citera
2018-03-14, 13:35
Medlem
jag blev lite nyfiken ,då ett par av mina kinesiska shoppar helt plötsligt har börjat erbjuda frakt från Tyskland,Berlin, fråga lite nyfiken en av sälja som lite kryptiskt svara vänta och se !,tror också det kan ha att göra med att Amazon tänker expandera norrut.
Citera
2018-03-14, 13:45
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Uppgifter i amerikanska medier indikerar att Donald Trump är redo att gå ett steg längre. Enligt bland annat nyhetsbyrån Reuters vill presidenten klubba igenom importtullar värda 60 miljarder dollar, motsvarande 492 miljarder kronor, mot Kina.

Och så klagar vi för att vi får betala 75 kr mer...
Make Postnord great again, protect the rights of the Somali worker.
Citera
2018-03-14, 13:52
Medlem
Att Amazon kommer till Sverige ,vilket allt mer tyder på ,kan innebära slutet för Postnord ,en ekonomijournalist förutspår att den eller dem fraktbolag Amazon väljer som samarbetspartners i Sverige och Norden kommer totalt slå ut resterande fraktbolag på gått och ont ,bara hålla tummarna att Amazon inte väljer PN.
Citera
2018-03-14, 13:57
Medlem
ulvvfs avatar
Amazon kommer till sverige, det kommer nog vara ett hårdare slag emot svenska detaljhandeln. Fördelen med att folk handlar direkt ifrån kina är att vi får varan och behåller mellanskillnaden inom landet, då vi köper varan av amazon, så får amazon mellanskillnaden och mellanskillnaden försvinner ut ur landet.

Staten och samhället förlorar pengar på detta även om man skulle se momsen som en intäkt, eftersom adminavgiften är i de flesta fallen högre än momsen, så det är i nästan i varje fall en minusaffär för samhället, och det även om man är kreativ och ser momsen som en intäkt. Man skapar onödiga utgifter för samhället med denna nya hanteringen.

Enda vinnarna är storföretagare. De kan väl iofs återinvestera lite av pengarna i sverige.
Citera
2018-03-14, 13:58
Medlem
StigAllans avatar
Snacket om att det ska bli bra med Amazon i Sverige stämmer nog bara för kunderna.
Att vara anställd verkar vara något som man inte vill vara själv enligt artikeln jag länkar.
https://www.mirror.co.uk/news/uk-new...cient-11593145
Citera
2018-03-14, 13:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
dhl, ems, ups, tnt o.s.v finns över hela världen vad jag vet. Jag brukar få paket via dom när jag beställer från USA och jag betvivlar starkt att dom inte finns i Kina också...

Åh fan. Visste jag inte. Hur ska man gå till väga då för att undvika PostNord? Be avsändaren skicka via något av dem? Sen lär det bli betydligt dyrare också och då är frågan vad som blir billigast i slutändan. De eller PostNord inkl deras avgift.

Vet du btw hur det fungerar om man beställer från ett företag? Är det bara att skriva gift då också för att slippa avgiften?
Citera
2018-03-14, 14:07
Medlem
Enydrions avatar
Beställd 11feb skickad 24feb enligt säljaren och spårningen, lämnade avsändarlandet med flyg 3 mars enligt spårningen (Yanwen)

På adresslappen står 26feb gift verkar ikryssad
Kom idag

6 paket kvar 2 sms
Senast redigerad av Enydrion 2018-03-14 kl. 14:10.
Citera
2018-03-14, 14:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Åh fan. Visste jag inte. Hur ska man gå till väga då för att undvika PostNord? Be avsändaren skicka via något av dem? Sen lär det bli betydligt dyrare också och då är frågan vad som blir billigast i slutändan. De eller PostNord inkl deras avgift.

Vet du btw hur det fungerar om man beställer från ett företag? Är det bara att skriva gift då också för att slippa avgiften?
Du väljer ju fraktsätt när du checkar ut ordern välj något annat än China Post så brukar det inte hamna hos Postnord i slutändan.

Om du beställer något från ett företag och betalar för varan så är det ingen gåva enligt Tullverket och dom vill då ha in moms och Postnord avgiften. Visst du kan chansa och be kineserna skriva gift med resultat att paketet fastnar i tullen och det tar låååång tid att få hem det och du har fått betala avgiften ändå.
Citera
2018-03-14, 14:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Du väljer ju fraktsätt när du checkar ut ordern välj något annat än China Post så brukar det inte hamna hos Postnord i slutändan.

Om du beställer något från ett företag och betalar för varan så är det ingen gåva enligt Tullverket och dom vill då ha in moms och Postnord avgiften. Visst du kan chansa och be kineserna skriva gift med resultat att paketet fastnar i tullen och det tar låååång tid att få hem det och du har fått betala avgiften ändå.

Nu var det inte paket från Kina jag syftade på utan t.ex när man beställer något från USA via ebay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in