Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-14, 10:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja Postnord måste ju göra jobbet och ankomstregistrera paketet manuellt eftersom man inte får någon elektronisk information. Problemet idag är ju hur man skall kunna göra sin momsdeklaration & inbetalning själv innan paketet fått ett kollinummer i tullen det finns ju inget att hänvisa till...
Med ePaket och eBrev så finns det ju ett o samma nummer hela vägen i datorn.
Du måste ju vara den enda i Sverige som tycker att det är korrekt att Postmord ska få ta ut en avgift för att VI KUNDER beställer, betalar frakten, betalar varan, gör vår egen tull/momsdeklaration, betalar in den...

75 kr per paket.
Endast småbrev/småpkt som går som brev, från enda landet Kina: 150 000 per dag (Källa: Postnord)
Elva miljoner tvåhundrafemtio tusen kronor. 11 250 000 SEK. Om dagen.
(Alla andra brev/paket och alla andra icke EU länder ej inräknade.)
Citera
2018-03-14, 11:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du måste ju vara den enda i Sverige som tycker att det är korrekt att Postmord ska få ta ut en avgift för att VI KUNDER beställer, betalar frakten, betalar varan, gör vår egen tull/momsdeklaration, betalar in den...

75 kr per paket.
Endast småbrev/småpkt som går som brev, från enda landet Kina: 150 000 per dag (Källa: Postnord)
Elva miljoner tvåhundrafemtio tusen kronor. 11 250 000 SEK. Om dagen.
(Alla andra brev/paket och alla andra icke EU länder ej inräknade.)
Man kan ju alltid diskutera hur stor avgift som är rimligt, tidigare har den alltid varit 125 kr när man beställt från USA t.ex. Enligt UPU skall avgiften inte ge överskott så Postnord har väl räknat på vad det kostar och delat det med förväntat antal paket. Du får fråga dom hur dom kom fram till 75:- istället för 125:- dom kanske kan motivera det med att dom har effektiviserat p.g.a större volym, vad vet jag?

Att investera i nya terminaler i Örebro och Växjö med sorteringsmaskiner och IT system m.m. och anställa 800 nya medarbetare är inte gratis precis.

Som sagt, det löser sig när man börjar använda ePaket...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-14 kl. 11:13.
Citera
2018-03-14, 11:13
Medlem
Citat:
Man kan ju alltid diskutera hur stor avgift som är rimligt, tidigare har den alltid varit 125 kr när man beställt från USA t.ex. Enligt UPU skall avgiften inte ge överskott så Postnord har väl räknat på vad det kostar och delat det med förväntat antal paket. Du får fråga dom hur dom kom fram till 75:- istället för 125:- dom kanske kan motivera det med att dom har effektiviserat p.g.a större volym, vad vet jag?

En faktureringsavgift tar de flesta företag ut i kostnad. Vad som är rimligt eller ej, ligger förmodligen någonstans mellan tummen och pekfingret.
Citera
2018-03-14, 11:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Jag tror ärligt talat inte du vet vad du talar om. Det har alltid stått på tullens hemsida att om man som privatperson importerar så gäller gränsen för när du behöver betala moms o tull att varans värde är över 300 kr!

Postnord förlustar sig med att ta ut avgift om en vara kostar NOLL kronor och frakten, som man själv får på fakturan, ligger på 20 kr. Då ta de 25% av 20 kr dvs 5 kr, och du får betala 75 kr plus moms = ca 80 kr plus den där femman = 85 kr för något av värde NOLL kr. Detta är perverst, det är irrationellt.
Citera
2018-03-14, 11:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
En faktureringsavgift tar de flesta företag ut i kostnad. Vad som är rimligt eller ej, ligger förmodligen någonstans mellan tummen och pekfingret.
Ja så är det ju...

Totalt uppskattad kostnad för hanteringen / Uppskattat antal = Avgift per enhet
Citera
2018-03-14, 11:50
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Hur tänker du nu det finns ju ett 10 tal bolag som transporterar brev och paket i Sverige bara att välja ett av dom istället ifall du inte vill använda Postnord?

De största är PostNord, Bring Citymail, VTD, SDR, Tidningsbärarna och MTD om det gäller paket kan du ju skicka med Schenker, dhl, ems, ups, tnt o.s.v

Jag skickar ofta med MTD då får mottagaren sitt paket/brev nästa dag i lådan samtidigt med morgontidningen kl 04.35

Ska man skicka/beställa från utlandet finns dock inget annat alternativ än postnord.
Citera
2018-03-14, 12:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ska man skicka/beställa från utlandet finns dock inget annat alternativ än postnord.
dhl, ems, ups, tnt o.s.v finns över hela världen vad jag vet. Jag brukar få paket via dom när jag beställer från USA och jag betvivlar starkt att dom inte finns i Kina också...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-14 kl. 12:28.
Citera
2018-03-14, 12:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tror ärligt talat inte du vet vad du talar om. Det har alltid stått på tullens hemsida att om man som privatperson importerar så gäller gränsen för när du behöver betala moms o tull att varans värde är över 300 kr!

Postnord förlustar sig med att ta ut avgift om en vara kostar NOLL kronor och frakten, som man själv får på fakturan, ligger på 20 kr. Då ta de 25% av 20 kr dvs 5 kr, och du får betala 75 kr plus moms = ca 80 kr plus den där femman = 85 kr för något av värde NOLL kr. Detta är perverst, det är irrationellt.
Det där har vi redan diskuterat och Tullverket har alltid haft att man skall betala moms från första kronan, allt sedan tidernas begynnelse det har inte ändrats.

Om varan i ett paket kostar 1 kr eller 100 kr så är det väl lika mycket jobb att ankomstregistrera paketet eller hur tänker du nu?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-14 kl. 12:31.
Citera
2018-03-14, 12:27
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
dhl, ems, ups, tnt o.s.v finns över hela världen vad jag vet.

Om jag jag beställer från Aliexpress med DHL ecommerse-fraktalternativ blir det ingen avgift?
Citera
2018-03-14, 12:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Om jag jag beställer från Aliexpress med DHL ecommerse-fraktalternativ blir det ingen avgift?
Nej då betalar du ingen avgift till Postnord utan då får du höra med DHL vad dom tar ut för avgift för momshanteringen och om du ev. kan göra den själv så det blir billigare. DHL brukar ibland inkludera avgiften i frakten och ibland fakturerar dom den i efterhand med momsen, det är olika så kolla vilket gäller för just ditt fraktalternativ.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-14 kl. 12:33.
Citera
2018-03-14, 13:04
Medlem
Har fått starka indikationer på att ett stort kinesisk e-handelsbolag bygger ett massivt lager i Berlintrakten.
Berlin känns lite udda i detta sammanhanget men Kineserna är inga dumhuvuden ,så det måste vara någon fördel med att lägga lagret där.
Citera
2018-03-14, 13:12
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Har fått starka indikationer på att ett stort kinesisk e-handelsbolag bygger ett massivt lager i Berlintrakten.
Berlin känns lite udda i detta sammanhanget men Kineserna är inga dumhuvuden ,så det måste vara någon fördel med att lägga lagret där.

japp det har jag också läst och misstänkt sen länge, det lönar sig att bygga nåt stor lager i EU med tiden absolut och det tror jag vi kommer få läsa mer av och posten kan gå o suga nåt då inga avgifter kan dom kräva in.

Holland kanske också blir ett alternativ ? PostNL är ju rätt vanligt att skicka via kina så vem vet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in