2018-03-14, 14:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Amazon kommer till sverige, det kommer nog vara ett hårdare slag emot svenska detaljhandeln. Fördelen med att folk handlar direkt ifrån kina är att vi får varan och behåller mellanskillnaden inom landet, då vi köper varan av amazon, så får amazon mellanskillnaden och mellanskillnaden försvinner ut ur landet.

Staten och samhället förlorar pengar på detta även om man skulle se momsen som en intäkt, eftersom adminavgiften är i de flesta fallen högre än momsen, så det är i nästan i varje fall en minusaffär för samhället, och det även om man är kreativ och ser momsen som en intäkt. Man skapar onödiga utgifter för samhället med denna nya hanteringen.

Enda vinnarna är storföretagare. De kan väl iofs återinvestera lite av pengarna i sverige.
Det är väl samma sak som du handlar av MediaMarkt, Elgiganten eller Kjell & Company m.fl inget är svenskägt och vinsterna går utomlands...
Citera
2018-03-14, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Snacket om att det ska bli bra med Amazon i Sverige stämmer nog bara för kunderna.
Att vara anställd verkar vara något som man inte vill vara själv enligt artikeln jag länkar.
https://www.mirror.co.uk/news/uk-new...cient-11593145
Jag vill egentligen inte negligera Amazon arbetarnas arbetsmiljö men att reportern springer maraton och sedan känner sig sliten med att jobba på Amazon ger jag inte så mycket för , jag var i min ungdom en elitidrottare med en vilopuls under 45 ,och mitt riktiga första jobb var att stå och prismärka konserver dag ut och dag in , har aldrig varit så sliten som dem första veckorna ,hela kroppen värkte, framförallt benen och fötterna var helt slut ,men efter ett par veckor var den fysiska biten inte något större problem, värre var det slentrianmässiga arbetet ,vilket fick en att somna då och då.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-14 kl. 14:19.
Citera
2018-03-14, 14:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nu var det inte paket från Kina jag syftade på utan t.ex när man beställer något från USA via ebay.
När du betalar din vara på eBay så brukar dom specificera frakt och "import charges" och ta betalt för avgiften med en gång.
Citera
2018-03-14, 14:33
Medlem
mina3grabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det där har vi redan diskuterat och Tullverket har alltid haft att man skall betala moms från första kronan, allt sedan tidernas begynnelse det har inte ändrats.

Om varan i ett paket kostar 1 kr eller 100 kr så är det väl lika mycket jobb att ankomstregistrera paketet eller hur tänker du nu?

Fast du har fortfarande fel om att det alltid gält att moms ska betalas från första kronan. När jag började handla på internet i mars 2004 var fribeloppet 25 dollar. Jag handlade av säljare i USA, Kanada, Australien och Kina Inga problem över huvud taget.
Senast redigerad av mina3grabbar 2018-03-14 kl. 15:09. Anledning: Typo
Citera
2018-03-14, 14:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Fast du har fortfarande fel om att det alltid gält att moms ska betalas från första kronan. När jag började handla på internet i mars 2004 var fribeloppet 25 dollar. Jag handlade av säljare i USA, Kanada, Australien och Kina Ina problem över huvud taget.
Fråga Tullverket får du se det har aldrig funnits något "fribelopp" enligt dom. Dock kan jag hålla med om att fraktbolagen varit väldigt "generösa" med att släppa igenom paket med små belopp då jag också sällan drabbats av moms när jag handlat småsaker i Usa. Det kostar säkert mer för fraktbolaget att driva in 20 kr i moms än att själva betala in det och sedan att lägga på det generellt på fraktkostnaden, det blir effektivare och alla tjänar på det.

Skickar du med något av de större fraktbolagen så brukar dom inkludera avgift för DDP vad den avgiften täcker vet man inte lika lite som Postnords 75:- det skall ju vara för "Tullklarering" men kan även täcka deras kostnader för små momsbelopp, vad vet jag?

Tullverket hotade ju med att Postnord skulle få stå för all moms på paketen som dom levererade ifall dom inte tog ut den av kunden så det var därför den infördes så skyndsamt...

http://www.tullverket.se/sv/foretag/...fe9e7ec44.html
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-14 kl. 14:53.
Citera
2018-03-14, 14:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Åh fan. Visste jag inte. Hur ska man gå till väga då för att undvika PostNord? Be avsändaren skicka via något av dem? Sen lär det bli betydligt dyrare också och då är frågan vad som blir billigast i slutändan. De eller PostNord inkl deras avgift.

Vet du btw hur det fungerar om man beställer från ett företag? Är det bara att skriva gift då också för att slippa avgiften?
Det är snårigt! Läste på Facebook sidan postnordsverige där det råder CARNAGE. Folk vittnar om vittjad post, förstörd post, felskickad post, osv.
Då hade en valt FedEx från eBay-säljaren och ändå hade varan kommit med - Postmord. Och ett härligt kuvert med faktura för att de gör sitt jobb som han hade betalt stora pengar till FedEx för. Surrealistiskt!
Citera
2018-03-14, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Fast du har fortfarande fel om att det alltid gält att moms ska betalas från första kronan. När jag började handla på internet i mars 2004 var fribeloppet 25 dollar. Jag handlade av säljare i USA, Kanada, Australien och Kina Ina problem över huvud taget.
"kimdah2002 " är inte nåbar när det gäller fakta. Här är en bloggare (Stefan Ekmark, VAT Adviser) från Ehandel. se som bekräftar det som du säger:

"Jag blev tvungen att ringa SKV då jag inte för mitt liv först kunde hitta var jag hämtat informationen om SEK 300 (EUR 22) men till slut fick jag besked av SKV som i sin tur fick gå via Tullverket och fick bekräftat att det som räknas som ”försumbart värde” är just detta. Man skall alltså inte betala tull och moms för en vara som kostar mindre än så. Dock så skall man göra en importklarering. Förordning EEG 918/83 kapitel 27 och 28 enligt SKV.

Men jag förstår förvirringen på de sidor hos Tullverket som du hänvisar till så står det tvärtom att man skall betala tull och moms om det inte är tidskrifter.
Posted 01 Apr 2015 at 12:57"
http://www.ehandel.se/blogg/stefan/2...ion-nodvandig/

SKV = Skatteverket.

Edit: Källa 2
"Detta höll Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman inte med om.

“Det är inte korrekt. Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro.” sa han till Breakit."
https://www.breakit.se/artikel/10968...n-om-kinapaket
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-14 kl. 15:01.
Citera
2018-03-14, 15:07
Medlem
kimdah2002s avatar
För er som har svårt att läsa, fattar lite trögt eller inte avslutat er sfi utbildning så har Tullverket tagit fram "Tullverkets lättlästa sidor" där står svaren på alla era frågor!

http://www.tullverket.se/lattlast/la...fe9e75851.html
Citera
2018-03-14, 15:08
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag vill egentligen inte negligera Amazon arbetarnas arbetsmiljö men att reportern springer maraton och sedan känner sig sliten med att jobba på Amazon ger jag inte så mycket för , jag var i min ungdom en elitidrottare med en vilopuls under 45 ,och mitt riktiga första jobb var att stå och prismärka konserver dag ut och dag in , har aldrig varit så sliten som dem första veckorna ,hela kroppen värkte, framförallt benen och fötterna var helt slut ,men efter ett par veckor var den fysiska biten inte något större problem, värre var det slentrianmässiga arbetet ,vilket fick en att somna då och då.
Det stämmer säkert att du som idrottare pallade med jobbet.
Kompletterar med en till länk.
https://mobile.nytimes.com/2018/02/0...g-privacy.html
Citera
2018-03-14, 15:16
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är väl samma sak som du handlar av MediaMarkt, Elgiganten eller Kjell & Company m.fl inget är svenskägt och vinsterna går utomlands...

Precis. Pengarna försvinner ur landet. Omsättningen kommer dock öka med amazon. Det var det som var fördelen med kinahandeln, marginalerna stannade inom sverige. Nu har vi bara skapat en massa extra kostnader för samhället med den nya hanteringen, där den enda vinnaren är storföretagen, och marginalerna där försvinner ut ur landet.
Citera
2018-03-14, 15:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Precis. Pengarna försvinner ur landet. Omsättningen kommer dock öka med amazon. Det var det som var fördelen med kinahandeln, marginalerna stannade inom sverige. Nu har vi bara skapat en massa extra kostnader för samhället med den nya hanteringen, där den enda vinnaren är storföretagen, och marginalerna där försvinner ut ur landet.
Jag måste erkänna jag har aldrig riktigt förstått mig på Amazon, ganska dyra saker och inte mycket jag letar efter finns där. Har förvisso köpt en hel del databöcker därifrån i Internets barndom men sedan hittat andra säljare som har bättre pris, leveranstider och service.
Citera
2018-03-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det stämmer säkert att du som idrottare pallade med jobbet.
Kompletterar med en till länk.
https://mobile.nytimes.com/2018/02/0...g-privacy.html
Som jag skrev vad det inte arbetsmiljön i stort jag hade någon invändning emot ,vad jag ville poängtera var att bara för att man är vältränad och kan springa Maraton innebär ju inte det man inte blir trött av att vara ny på ett jobb med arbetsuppgifter man aldrig tidigare varit van vid.
Jag skrev ju att det första två veckorna var jag helt slut , att reportern var slut efter en dags jobb på Amazon behöver ju inte betyda att jobbet i sig är värre än att springa maraton.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-14 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in