2018-02-21, 14:34
Medlem
Sedan jag flyttade in i min nuvarande lägenhet för 2 år sedan har jag haft en fruktansvärt störande granne ovanför mig. Han har något maniskt beroende av att "dansa och sjunga". Till en början förde han oväsen dygnet runt, men han blev tyst på nätterna sedan jag kontaktade hyresvärden. Från morgon till kväll däremot stampar han i golvet och/eller smäller på något keyboard.

Sjungandet är mestadels ett hejdlöst vrålande. Han låter som en flock babianer, en flock zebror, någon som är besatt av en demon (typ flickan från Exorcisten) och han skriker "halleluja" på diverse sätt enormt många gånger varje dag. Hade jag bara fått en enkrona varje gång jag hört honom skrika halleluja så hade jag kunnat betala min månadshyra med de pengarna varje månad...

De gånger jag sett honom utomhus har han gått och småsjungit för sig själv. "Ehhh--aaahh-oooh-nnee--mii-eee-aaa", något sådant. Jag såg honom förövrigt "dansa" och vråla i tvättstugan för några veckor sedan...

Vad gör man egentligen? Får alltid sådan lust att gå upp och ge honom en käftsmäll...
Citera
2018-02-21, 14:37
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Var glad om det är någon enstaka företeelse. Värre är det om det är typ regelbundet.
Absolut, dock så var ju övriga grannar jöttearga så tror knappast att det kommer hända igen.
Citera
2018-02-22, 20:10
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
Sedan jag flyttade in i min nuvarande lägenhet för 2 år sedan har jag haft en fruktansvärt störande granne ovanför mig. Han har något maniskt beroende av att "dansa och sjunga". Till en början förde han oväsen dygnet runt, men han blev tyst på nätterna sedan jag kontaktade hyresvärden. Från morgon till kväll däremot stampar han i golvet och/eller smäller på något keyboard.

Sjungandet är mestadels ett hejdlöst vrålande. Han låter som en flock babianer, en flock zebror, någon som är besatt av en demon (typ flickan från Exorcisten) och han skriker "halleluja" på diverse sätt enormt många gånger varje dag. Hade jag bara fått en enkrona varje gång jag hört honom skrika halleluja så hade jag kunnat betala min månadshyra med de pengarna varje månad...

De gånger jag sett honom utomhus har han gått och småsjungit för sig själv. "Ehhh--aaahh-oooh-nnee--mii-eee-aaa", något sådant. Jag såg honom förövrigt "dansa" och vråla i tvättstugan för några veckor sedan...

Vad gör man egentligen? Får alltid sådan lust att gå upp och ge honom en käftsmäll...

Du har inte möjlighet att kontakta hyresvärden igen? Kolla gärna med andra grannar och se ifall du kan även få med dig dom till att hänga med och prata med hyresvärden. Det där måste vara allt annat än okej, tycker jag iallafall.
Citera
2018-02-22, 20:29
Medlem
Femme.Fatales avatar
Har en granne som jag hör skrika;
Jävla hora, jävla fitta, jävla fitta upprepade ggr med ett mycket argt och aggressivt tonläge, några ggr i veckan.

Funderat mycket på detta. Är det en tonårsson som skriker på sin stackars mamma? En pojkvän som ofta är arg på sin flickvän? Eller kanske en flasbackkille som är arg över något jag skrivit i en tråd på Flashback?!
Ja funderingarna är många över detta arga och mycket märkliga beteende.
Senast redigerad av Femme.Fatale 2018-02-22 kl. 20:31.
Citera
2018-02-22, 20:33
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
Har en granne som jag hör skrika;
Jävla hora, jävla fitta, jävla fitta upprepade ggr med ett mycket argt och aggressivt tonläge, några ggr i veckan.

Funderat mycket på detta. Är det en tonårsson som skriker på sin stackars mamma? En pojkvän som ofta är arg på sin flickvän? Eller kanske en flasbackkille som är arg över något jag skrivit i en tråd på Flashback?!
Ja funderingarna är många över detta arga och mycket märkliga beteende.
Låter som en redig gamer, inget märkligt!
Citera
2018-02-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Du har inte möjlighet att kontakta hyresvärden igen? Kolla gärna med andra grannar och se ifall du kan även få med dig dom till att hänga med och prata med hyresvärden. Det där måste vara allt annat än okej, tycker jag iallafall.
Jag har gjort det, men de rådde mig bara att lösa det själv genom att prata med honom. Låter lättare sagt än gjort med tanke på att han uppenbarligen inte är särskilt frisk i huvudet. De flesta av mina övriga grannar är rätt skumma också, vet inte vem jag skulle få med mig i så fall.
Citera
2018-02-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finn1
Skulle själv tro att man gör någonting i betongen/väggen då ljudet inte är alltför högt, och hörs mest från betongväggarna oavsett vart i lägenheten man befinner sig.
Det är dock ingen borrmaskin, men vad sjutton kan det vara för skit någon pysslar med varenda helg? Ljudet är som sagt inte jättehögt, men skär i öronen och sover man så vaknar man direkt av det. Påminner om en kärvande kran eller liknande.

Går som sagt inte att härleda det till någon specifik lägenhet, därav kan jag inte heller ringa på och fråga.

Lyssnar man i trapphuset utanför lägenhetsdörrarna kan det kanske ge ledtrådar med andra ljud.
Citera
2018-03-13, 22:45
Medlem
Whip Its avatar
Upprörd granne

Hej,

Jag har nyligen flyttat in i en lägenhet i ett gammalt hus från sekelskiftet.
Jag har en upprörd granne under mig som slår i dörren och skriker när jag kollar på tv, på normalt samtalsljud på dagtid.

Senaste gången var idag, kl 20 - 21 ca, grannen skriker och slår i dörren när jag kollar på tv, jag har en normal ljudnivå på tv:n.

Han har också slagit i väggen när jag hostat eller när jag pratar på kvällen.
Hur ska jag gå tillväga? Jag tolererar inte det här och jag bör få kunna leva ett normalt liv till 22 iallafall.
Citera
2018-03-13, 22:59
Medlem
Charlemanges avatar
Börja med att stenhårt dokumentera det som händer.
Alltså när puckot bankar så skriv upp det exempelvis i din mobils kalender.
Alla bankningar bokförs alla glöm ingen negligera ingen.
Du kontaktar i morgon senast förvaltaren för fastigheten, den personen är den som oftast står
högst i rang för denna typen av frågor.
Du förklarar vad som pågår och ber förvaltaren hjälpa till med att få till en dialog med puckot.
Vilket kanske inte går men men det viktiga är du du har tagit det första steget till dialogen oavsett vad du tycker eller tänker. Alltså lite Fn-tjänst Firm Fair Friendly inte mespropp men bestämd rättvis och vänlig.
Då kommer förvaltaren tvingas ta tag i detta och glöm ej att dokumentera detta möte på telefon eller helst att förvaltaren kommer hem till dig (städa innan) .
Om det händer innan i morgon så ring störningsjouren och klaga säg som det är att du inte kan röra dig utan att grannen får frispel.
Saken att du ej själv skall gå i klinch med grannen är att det kan bli svårt att bevisa vem som har rätt då du har en åsikt och grannen en annan.
Du visar att du är seriös som tar in en opartisk person som har till yrke att lösa dylika problem.
Så vad du än gör så låt hyresvärden och störningsjouren ta hand om detta då har du händerna rena i fall det skulle hända något.
Lite klassisk underättelse tjänst skadar dock ej som att kolla med andra grannar försiktigt om de med upplever puckot så som du gör.

Lycka till
Citera
2018-03-14, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whip It
Hej,

Jag har en upprörd granne under mig som slår i dörren och skriker när jag kollar på tv, på normalt samtalsljud på dagtid.

Senaste gången var idag, kl 20 - 21 ca, grannen skriker och slår i dörren när jag kollar på tv, jag har en normal ljudnivå på tv:n.

Hur ska jag gå tillväga? Jag tolererar inte det här och jag bör få kunna leva ett normalt liv till 22 iallafall.

Är du säker på att han bankar åt dig och inte den som bor under han?
Fråga grannen eller ring hyresvärden.
Annars skriv en lapp i brevlådan där det står:
”Det är tillåtet att hosta när man är förkyld”
Citera
2018-03-14, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Börja med att stenhårt dokumentera det som händer.
Alltså när puckot bankar så skriv upp det exempelvis i din mobils kalender.
Alla bankningar bokförs alla glöm ingen negligera ingen.
Du kontaktar i morgon senast förvaltaren för fastigheten, den personen är den som oftast står
högst i rang för denna typen av frågor.
Du förklarar vad som pågår och ber förvaltaren hjälpa till med att få till en dialog med puckot.
Vilket kanske inte går men men det viktiga är du du har tagit det första steget till dialogen oavsett vad du tycker eller tänker. Alltså lite Fn-tjänst Firm Fair Friendly inte mespropp men bestämd rättvis och vänlig.
Då kommer förvaltaren tvingas ta tag i detta och glöm ej att dokumentera detta möte på telefon eller helst att förvaltaren kommer hem till dig (städa innan) .
Om det händer innan i morgon så ring störningsjouren och klaga säg som det är att du inte kan röra dig utan att grannen får frispel.
Saken att du ej själv skall gå i klinch med grannen är att det kan bli svårt att bevisa vem som har rätt då du har en åsikt och grannen en annan.
Du visar att du är seriös som tar in en opartisk person som har till yrke att lösa dylika problem.
Så vad du än gör så låt hyresvärden och störningsjouren ta hand om detta då har du händerna rena i fall det skulle hända något.
Lite klassisk underättelse tjänst skadar dock ej som att kolla med andra grannar försiktigt om de med upplever puckot så som du gör.

Lycka till
Det går nog bra att skriva upp dessa observationer i ett vanligt anteckningsblock med valfri penna också.....
Citera
2018-03-14, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whip It
Hej,

Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt?: Sen lite undran kan det vara så att du eller någon annan tagit fram "Plankgolvet" och slipat det. Jag satt med i stryrelsen i en bostadsrättsförening för ett gäng år sen (Dock nyare fastighet 40tal) Några nyinflyttade tog fram plankgolvet och det kanske blev snyggt men fruktansvärt lyhört till grannen nedanför: Varje steg hördes och du kunde i princip höre en vanlig konversation ner genom golvet. Efter att vi påvisat detta för de "Nyinflyttade" återställde de golven med golvskiva isolering och parkettgolv. En Person fick vi övertyga genom att sätta på radion på normal volym hon ställde in volymen och gick ner till lägenheten under. Du kunde höra den utan bekymmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in