2018-02-14, 23:45
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FCKD
Det är fredagskväll o jag sitter o kollar på TV, klockan är runt 00.00, har jobbat hårt hela veckan. Grannarna har spelat E-Type svinhögt sedan 20.00, nu skakar flaskorna på min spritvagn och jag har inte min TV.

När tycker ni det är ok att man går ner och får nog, mitt tålamod är slut men det är ju helg. Helt ok om man sätter upp en lapp o säger man ska ha fest, då kan jag leva med det, men fan inte att bara lira högt som fn så min tv inte hörs, det är inte lyhört här.
För ca 1 vecka sen så hade förmodligen en granne varit ute och partajat. För ca kl 3 på natten så sätter han på hårdrock som ekar över hela innergården. Grannar runtom skriker och visslar för att han ska vara tyst. Musiken tystnar dock inte. Lyckas somna runt kl 6-7 på morgonen. Vaknar klockan 11 av att musiken fortfarande spelar och en granne står och bankar mot hans balkong för att han ska stänga av musiken.
Musiken tystnar, Äntligen!
Sen får jag huvudvärk som håller i sig hela dagen.
Citera
2018-02-15, 00:06
Medlem
Wierdandsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Bor själv i ett sådant område. Nästan alla svenska barnfamiljer. Och de stör, ja. Lika mycket som invandrarfamiljer så teorin om att det är invandrarnas barn som låter och stör verkar inte stämma. Grannens unge sitter och spelar spel ganska sent in i nätterna, tror jag. Trots att det är skola dagen efter. Jag tror inte att man kan begränsa saken till etnisk härkomst när det gäller störningar.

Fast där håller jag inte med dig.Självklart så väsnas även svenska barn Men vad jag baserar mina åsikter på är att många svenska familjer har mer rutiner.

Många invandrar kvinnor väljer att vara hemma fruar medans männen jobbar.Det ser man sällan i svenska familjer (ev kulturelt)I och med att kvinnorna är hemma så är även barnen det i yngre ålder och då är det inte lika strikt med bla läggdags.

Sedan är det väl känt att Mena är högljudda i sättet/tonen när dom kommuniserar.Ofta kan uppfattas som bråk men är i själva verket ett vanligt samtal.

Det går att resonera med svenskar Och det gör det sällan med Invandrare utan att det blir Hot och släkt blir inblandade.
Jag drar inte alla över en kant utan detta är min personliga åsikt samt baserat på egen erfarenhet.
Citera
2018-02-16, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wierdandsweet
Fast där håller jag inte med dig.Självklart så väsnas även svenska barn Men vad jag baserar mina åsikter på är att många svenska familjer har mer rutiner.

Många invandrar kvinnor väljer att vara hemma fruar medans männen jobbar.Det ser man sällan i svenska familjer (ev kulturelt)I och med att kvinnorna är hemma så är även barnen det i yngre ålder och då är det inte lika strikt med bla läggdags.

Sedan är det väl känt att Mena är högljudda i sättet/tonen när dom kommuniserar.Ofta kan uppfattas som bråk men är i själva verket ett vanligt samtal.

Det går att resonera med svenskar Och det gör det sällan med Invandrare utan att det blir Hot och släkt blir inblandade.
Jag drar inte alla över en kant utan detta är min personliga åsikt samt baserat på egen erfarenhet.
Jag håller inte heller med dig men jag hade tidigare samma bild som dig. Mina grannar är svenskar, inga invandrare. Det går inte att resonera med dem, jag har försökt. Både i nuvarande och tidigare boende. Tysta är de inte heller. När jag läste på skolan bodde jag i ett invandrartät område, nästan enda där det gick att få tag på lägenhet då. Upplevde inte lika mycket problem med grannarna som i det område jag bor i nu och där jag bodde innan (nästan uteslutande svenskar). Har du sett programmet ”Grannfejden”? Bara svenskar inblandade där vad jag vet, inga utlänningar. Varför är det så? Jag vet inte.
Senast redigerad av starshipp 2018-02-16 kl. 00:20.
Citera
2018-02-16, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
För ca 1 vecka sen så hade förmodligen en granne varit ute och partajat. För ca kl 3 på natten så sätter han på hårdrock som ekar över hela innergården. Grannar runtom skriker och visslar för att han ska vara tyst. Musiken tystnar dock inte. Lyckas somna runt kl 6-7 på morgonen. Vaknar klockan 11 av att musiken fortfarande spelar och en granne står och bankar mot hans balkong för att han ska stänga av musiken.
Musiken tystnar, Äntligen!
Sen får jag huvudvärk som håller i sig hela dagen.
Var glad om det är någon enstaka företeelse. Värre är det om det är typ regelbundet.
Citera
2018-02-16, 01:19
Medlem
Wierdandsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag håller inte heller med dig men jag hade tidigare samma bild som dig. Mina grannar är svenskar, inga invandrare. Det går inte att resonera med dem, jag har försökt. Både i nuvarande och tidigare boende. Tysta är de inte heller. När jag läste på skolan bodde jag i ett invandrartät område, nästan enda där det gick att få tag på lägenhet då. Upplevde inte lika mycket problem med grannarna som i det område jag bor i nu och där jag bodde innan (nästan uteslutande svenskar). Har du sett programmet ”Grannfejden”? Bara svenskar inblandade där vad jag vet, inga utlänningar. Varför är det så? Jag vet inte.

Inga blattar ställer upp på sånt skit program som grannfejden.Heder och skammen att synas offentligt med sina problem är otänkbart.

Kollar man däremot på programet Kronofogden knackar på Uk så är det till 99% invandrare som blir vräkta pga av misskötsel/störningar.

Visst det finns patrask i alla områden.
Men min personliga erfarenhet med grannar/tryggget har varit mycket värre i segrerade områden.Finns en anledning till varför priserna skiljer sig något markant från område till område.
Senast redigerad av Wierdandsweet 2018-02-16 kl. 02:17.
Citera
2018-02-17, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wierdandsweet
Inga blattar ställer upp på sånt skit program som grannfejden.Heder och skammen att synas offentligt med sina problem är otänkbart.

Kollar man däremot på programet Kronofogden knackar på Uk så är det till 99% invandrare som blir vräkta pga av misskötsel/störningar.

Visst det finns patrask i alla områden.
Men min personliga erfarenhet med grannar/tryggget har varit mycket värre i segrerade områden.Finns en anledning till varför priserna skiljer sig något markant från område till område.
Och min personliga erfarenhet har varit värre i områden där det bor ”fina” svenskar än där utlänningarna bor. Kronofogden knackar aldrig på grund av störningar utan det är obetalda räkningar som är boven i dramat. Hade du haft någon bättre insyn i verkligheten så skulle du förmodligen skämmas över hur många svenskar är skuldsatta över öronen och hur många svenska dörrar har kronofogden knackat på. Läs, utbilda dig och prata med fakta och argument. Men antagligen röstar du höger politiskt och sprider falsk propaganda här. Här pratar vi om störningar och svenskarna kan vara lika mycket störande som utlänningar. I min gamla BRF satt jag i styrelsen och vi har diskuterat störningar en del. Där bodde det nästan uteslutande svenskar och vi har aldrig haft en enda invandrare uppe för diskussion.
Senast redigerad av starshipp 2018-02-17 kl. 00:38.
Citera
2018-02-17, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du har i stort gjort det du kan göra, förlj gärna upp med att föra anteckningar över störningarna.
Som det skrevs tidigare i tråden är det svårt att få bort en barnfamilj. Du skrev att ungarna "spelar fotboll mot väggarna till midnatt, i så fall kan barnen knappast sköta sitt skolarbete -som ansvarsfull granne skickar du en orosanmälan till socialen.

Gick upp förut och gav deras ungar mitt gamla ps3 med innehållande spel. Hjälpte med att sätta in det och starta spel. Familjen har bott här i 5 år(inte 8 som jag trodde) och morsan (av vad jag kunde förstå) uppskattade gesten medan pappan bara tittade skeptiskt. Vet inte vad som flög i mig, men kände att det kanske skulle kunna stilla odågorna på kvällarna. Bättre att de sitter och spelar tv-spel än att jaga varandra med en fotboll.

Försökte sedan återigen förklara hur lyhört det är och att de måste ta det lugnare efter 10. De lovade att sluta väsnas så mycket, lr iaf försöka(?).
Aja, detta var min sista ide. Får se hur det går!
Citera
2018-02-17, 11:10
Medlem
BubbasBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazael
Gick upp förut och gav deras ungar mitt gamla ps3 med innehållande spel. Hjälpte med att sätta in det och starta spel. Familjen har bott här i 5 år(inte 8 som jag trodde) och morsan (av vad jag kunde förstå) uppskattade gesten medan pappan bara tittade skeptiskt. Vet inte vad som flög i mig, men kände att det kanske skulle kunna stilla odågorna på kvällarna. Bättre att de sitter och spelar tv-spel än att jaga varandra med en fotboll.

Försökte sedan återigen förklara hur lyhört det är och att de måste ta det lugnare efter 10. De lovade att sluta väsnas så mycket, lr iaf försöka(?).

Det där var ju tamefan briljant. Kreativare win-win lösning e ju svårt att komma på. Du blir av med gammalt ”skräp” som du inte använder, du får cred som givmild, ungarna slutar (förhoppningsvis) att väsnas. Trevligt att se lösningar på störningsproblem som inte går ut på att jävlas med en störande granne.

Följer utvecklingen med intresse.

/BubbasBoy
Citera
2018-02-17, 17:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazael

En spännande utveckling, jag gör tummen upp för dig!
Citera
2018-02-18, 13:47
Medlem
Har de senaste helgerna blivit väckt av ett återkommande oljud (1-2 sek långa läten med några minuters intervall) som i det närmaste kan beskrivas som ljudet som uppstår när man skrapar med en gaffel mot en tallrik. Ljudet går inte att lokalisera till en viss lägenhet då huset är i betong och väldigt lyhört, dock hör man att det hamras och slamras i fastigheten vid ungefär samma tidpunkter. Ljudet hörs aldrig nattetid etc.
Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara?
Citera
2018-02-18, 14:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn1
Har de senaste helgerna blivit väckt av ett återkommande oljud (1-2 sek långa läten med några minuters intervall) som i det närmaste kan beskrivas som ljudet som uppstår när man skrapar med en gaffel mot en tallrik. Ljudet går inte att lokalisera till en viss lägenhet då huset är i betong och väldigt lyhört, dock hör man att det hamras och slamras i fastigheten vid ungefär samma tidpunkter. Ljudet hörs aldrig nattetid etc.
Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara?
Stol, bord, soffa, fåtölj, dammsugarmunstycke eller dylikt som glider mot golvet,
Citera
2018-02-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Stol, bord, soffa, fåtölj, dammsugarmunstycke eller dylikt som glider mot golvet,

Skulle själv tro att man gör någonting i betongen/väggen då ljudet inte är alltför högt, och hörs mest från betongväggarna oavsett vart i lägenheten man befinner sig.
Det är dock ingen borrmaskin, men vad sjutton kan det vara för skit någon pysslar med varenda helg? Ljudet är som sagt inte jättehögt, men skär i öronen och sover man så vaknar man direkt av det. Påminner om en kärvande kran eller liknande.

Går som sagt inte att härleda det till någon specifik lägenhet, därav kan jag inte heller ringa på och fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in