Citat:
Ursprungligen postat av
natsch
Apropå "smutsning av personen" drar jag mig till minnes att det för cirka 12-15 år sedan stod en del negativt om Lisbeth Palmes person i pressen. Om jag minns rätt nu så gällde det hennes engagemang i Röda Korset och kritiken bestod i att hon var allmänt jobbig att ha att göra med utan att man riktigt fick reda på varför, medarbetare kände sig kränkta av hennes härskarstrategier osv.
Detta är så vitt jag vet enda gången det stått något som helst negativt om Lisbeth i media och om man ska vara lite konspiratorisk så kan man ju undra över vad det berodde på. Finns ju många människor, vissa betydligt mer kända än LP, som är "jobbiga" att ha att göra med på arbetet utan att det skrivs om det i media.
Fler än jag som minns detta? Har googlat men inte hittat dessa artiklar. De verkar bortplockade.
Kritiken mot LP var lite tidigare, 1990/1991, och det var inom UNICEF och inte Röda korset. Internt hade den framförts sedan åtminstone våren 1990. Den fackliga kritiken från kanslisten resulterade i en uppsägning tidigt 1991 (men hade enligt uppgift planerats från Lisbet långt innan). LP beskrevs som "diktatorisk" och att hon struntade i MBL. Många hade sagt upp sig, "sex av nio" enligt Merit Wager (som sparkades av LP).
Först 1997 ställde LP sin plats till förfogande och förordade Anders Wijkman som ordförande. Men på mötet tog hon oväntat tillbaka sin reträtt och omvaldes ytterligare två år tills (numera) "nordkoreaexperten" och tidigare "Estonia-kändisen" (ursäkta uttrycket) Kent Härstedt blev ny ordförande.
Intressant detalj från 1999: Lisbet Palme hade aldrig trott på den officiella mordversionen. Det var inte någon fattig dräng bakom mordet, utan något som mer liknar en konspiration. Dock gäller detta mordet på gossen Iqbal Masih.