2018-03-13, 20:56
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Hur vet du det?

Jag har noterat det.
Eftersom jag jobbat med sökteknologi så ser jag att han dominerar i sökresultat för vissa viktiga sökningar.
Ännu värre om man går på tex cryptome och liknande sajter och söker så blir 99% av resultaten TF med en hela tiden blandad soppa av teorier som motsäger varandra men som innehåller korn av sanning.
Citera
2018-03-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jodå... visst minns jag och förstår att det inte var taget ur luften. LP kan vara svår att tas med. Däremot har det inget med tekniken smutsning av person att göra. Smutsning av person är att sprida rykten om att OP var alkoholiserad eller hade aids eller älskarinnor och att hävda att hans sakargument därför kan hoppas över. DVS smutsningen har ingen relevans för argumenten egentligen.

Vi har sett smutsning av person när det gäller t ex Holmers Chaufför och några till.

PU har alltså av och till använt en känd desinformationsstrategi
Smutsningen av vittnet Ulla i gamla stan är ett mycket belysande exempel på detta. Baglady (!)
Sådant kan också få motsatt effekt och göra folk med huvudet på skaft misstänksamma.
Hon hade förmodligen känslig information.
Citera
2018-03-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Apropå "smutsning av personen" drar jag mig till minnes att det för cirka 12-15 år sedan stod en del negativt om Lisbeth Palmes person i pressen. Om jag minns rätt nu så gällde det hennes engagemang i Röda Korset och kritiken bestod i att hon var allmänt jobbig att ha att göra med utan att man riktigt fick reda på varför, medarbetare kände sig kränkta av hennes härskarstrategier osv.

Detta är så vitt jag vet enda gången det stått något som helst negativt om Lisbeth i media och om man ska vara lite konspiratorisk så kan man ju undra över vad det berodde på. Finns ju många människor, vissa betydligt mer kända än LP, som är "jobbiga" att ha att göra med på arbetet utan att det skrivs om det i media.

Fler än jag som minns detta? Har googlat men inte hittat dessa artiklar. De verkar bortplockade.

Kritiken mot LP var lite tidigare, 1990/1991, och det var inom UNICEF och inte Röda korset. Internt hade den framförts sedan åtminstone våren 1990. Den fackliga kritiken från kanslisten resulterade i en uppsägning tidigt 1991 (men hade enligt uppgift planerats från Lisbet långt innan). LP beskrevs som "diktatorisk" och att hon struntade i MBL. Många hade sagt upp sig, "sex av nio" enligt Merit Wager (som sparkades av LP).

Först 1997 ställde LP sin plats till förfogande och förordade Anders Wijkman som ordförande. Men på mötet tog hon oväntat tillbaka sin reträtt och omvaldes ytterligare två år tills (numera) "nordkoreaexperten" och tidigare "Estonia-kändisen" (ursäkta uttrycket) Kent Härstedt blev ny ordförande.

Intressant detalj från 1999: Lisbet Palme hade aldrig trott på den officiella mordversionen. Det var inte någon fattig dräng bakom mordet, utan något som mer liknar en konspiration. Dock gäller detta mordet på gossen Iqbal Masih.
Citera
2018-03-13, 21:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag har noterat det.
Eftersom jag jobbat med sökteknologi så ser jag att han dominerar i sökresultat för vissa viktiga sökningar.
Ännu värre om man går på tex cryptome och liknande sajter och söker så blir 99% av resultaten TF med en hela tiden blandad soppa av teorier som motsäger varandra men som innehåller korn av sanning.
Det tvivlar jag inte på. Tänkte mer på hur du vet att specifikt han ligger bakom?
Citera
2018-03-13, 21:48
Medlem
Om fru Palmes konspirationsteorier i Expressen 1999-09-04. Ett mord, en mordutredning med frågetecken och märkliga sammanträffanden. Känns något igen?
Citera
2018-03-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Hoppas du inte säger detsamma när Krister Petersson presenterar sin slutsats (lösning på Palmemordet)

Jag hoppas du är medveten om att det enda sättet ledningen för Palmegruppen kan presentera någon lösning, är genom en fällande dom. Aldrig att de skulle presentera att "vi vet att det gick till enligt si och så, och att mördaren är XX". Absolut inte om XX är avliden, och ännu mindre om XX är l iivet. Så presentera lösningen är det bara en domstol som kan göra. Och ett så här gammalt fall, utan DNA, har det mig veterligen aldrig hänt i världshistorien.
Citera
2018-03-13, 22:34
Medlem
mvagrippas avatar
Det kan ha ett visst intresse när man försöker få helikopterperspektiv på MOP, att Efter krigsåren tyckte försvarsmakten att näringslivet behövde bli bättre på att skydda sig mot sabotörer, infiltratörer, informationstjuvar och företagsspioner. Då bildades Industrins Försvarsbyrå(Benckert/IB/..?..) som 1973 blev Näringslivets Beredskapsbyrå som leddes av en tidigare överste(Ingvar Selander/IB/SSI) ända fram till slutet av nittiotalet.

Från början handlade mycket om beredskapsfrågor och krigsproduktion men frågorna blev med tiden allt mer civila med fokus på riskhanteringsfrågor. Försvarsbyrån/Beredskapsbyrån samarbetade inte bara med IB, utan också med SÄPO och FST/SäK.

Arbetet gick dels ut på att förhindra och uppspåra industrispionage, dels på att registrera "säkerhetshotande verksamhet" och uppspåra "säkerhetsrisker", dvs det rör sig om en verksamhet som ligger SÄPO nära och som riktar sig mot olika vänstergrupper. Man kan uttrycka saken så att SAF höll sig med en egen säkerhetspolis. VD 1966-1978, Curt-Steffan Giesecke

Vid mitten av 1960-talet hade IB två personer med täckanställning vid försvarsbyrån, Carl Eric Almgrens DagsPM 19.9.1966, Carl Eric Almgrens arkiv, KrA
Citera
2018-03-13, 22:34
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag hoppas du är medveten om att det enda sättet ledningen för Palmegruppen kan presentera någon lösning, är genom en fällande dom. Aldrig att de skulle presentera att "vi vet att det gick till enligt si och så, och att mördaren är XX". Absolut inte om XX är avliden, och ännu mindre om XX är l iivet. Så presentera lösningen är det bara en domstol som kan göra. Och ett så här gammalt fall, utan DNA, har det mig veterligen aldrig hänt i världshistorien.
Det Krister i Rapport 2018.02.28 sa var:

"Jag har lite grunnmaterial när jag presenterar lösningen sen, på Palmemordet.....helst med att kunna ställa någon person inför rätta"
Citera
2018-03-13, 22:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jodå... visst minns jag och förstår att det inte var taget ur luften. LP kan vara svår att tas med. Däremot har det inget med tekniken smutsning av person att göra. Smutsning av person är att sprida rykten om att OP var alkoholiserad eller hade aids eller älskarinnor och att hävda att hans sakargument därför kan hoppas över. DVS smutsningen har ingen relevans för argumenten egentligen.

Vi har sett smutsning av person när det gäller t ex Holmers Chaufför och några till.

PU har alltså av och till använt en känd desinformationsstrategi

Den smutsning som PU utsatte Ulla Strömbäck-Larsson för går utanpå det mesta i MOP. Det får mig att tro att de män som hon såg i gamla stan på eller annat sätt finns med i galleriet runt Palmemordet.
Citera
2018-03-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det Krister i Rapport 2018.02.28 sa var:

"Jag har lite grunnmaterial när jag presenterar lösningen sen, på Palmemordet.....helst med att kunna ställa någon person inför rätta"

Men det är ju självklart att han säger något som ger intryck av utredningen är vid liv. Skulle han säga sanningen, att den är mer stendöd än Palme själv, så skulle han göra sig själv arbetslös omedelbart. Observera också ordet "helst" med att kunna ställa någon inför rätta. En liten antydan att han själv inte tror på det.
Citera
2018-03-13, 22:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Om fru Palmes konspirationsteorier i Expressen 1999-09-04. Ett mord, en mordutredning med frågetecken och märkliga sammanträffanden. Känns något igen?
Precis som vid mordet på OP, så känner LP att det är något större bakom och inte bara en "nobody"
Senast redigerad av 299792458 2018-03-13 kl. 22:59.
Citera
2018-03-13, 22:53
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Men det är ju självklart att han säger något som ger intryck av utredningen är vid liv. Skulle han säga sanningen, att den är mer stendöd än Palme själv, så skulle han göra sig själv arbetslös omedelbart. Observera också ordet "helst" med att kunna ställa någon inför rätta. En liten antydan att han själv inte tror på det.
Han bluffar inte, han har verkligen lösningen, på Palmemordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in