Citat:
Ursprungligen postat av
KaosSomInkomst
Sen har vi om jag kommer ihåg rätt ”Björn” som talar om 4-7 personer som sysslade med övervakning av op på Säpo.
Citat:
Ursprungligen postat av
HubertNorlen
I Aftonbladet i september 1987 finns det några intressanta uppgifter rörande den gåtfulle JH aka "sjökaptenen" aka "SSI-agenten" aka "57-åringen". Några uppgifter kan ha nämnts i tråden tidigare. Jag ber om ursäkt för ev. rekapitulation.
Den 7e september berättas det att JH undersökt VG. (Tror kanske att det kan ha nämnts tidigare) Det verkar också som att JH har vunnit en tryckfrihetsrättegång där han utpekats som KGB-agent.
Den 8e september intervjuas bekanta till JH. Olika bekanta anger att JH har arbetat för KGB, CIA, SSI, Säpo och MI5. De här uppgifterna får ju tas med en mycket stor nypa salt. Men åtminstone Säpo och MI5 var helt nya uppgifter för mig. Jag skulle också hålla för öppet att det här kan röra sig om en felskrivning. MI6 verkar vara en mer plausibel samarbetspartner än MI5.
Den 9e september hävdar JH att det är Holmér som har läckt hans namn till media för att hämnas på honom för att ha röjt en säpokälla.
Den intressantaste uppgiften bjuder Jonas Gummesson på den femtonde september:
"57-åringens bästa kontakt inom UD är en kvinnlig tjänsteman, sekreterare åt en av UDs högsta chefer.
-Kvinnan har en position som innebär att hon har tillgång till i stort sett all information som finns inom UD, säger källan.
- Den som sitter på den här stolen är som en spindel i nätet. Om man själv vill och håller ögonen öppna - kan man bara genom att finnas på plats ta reda på allting.
Kvinnans chef har en ytterst betydelsefull roll på UD och deltar i beredningen av alla känsliga ärenden, bland annat frågor som rör departementets kontakter med polisen och försvaret.
Flera oppositionspolitiker har frågat sig varför UD-ledningen inte ser till att alla kontakter med 57-åringen upphör."
Ok så Pierre schori har sin ”Barbro” som har sin JH som känner (?) SJ som sysslar med övervakning av OP, vilket herr schori kanske råkar nämna för sin kollega Sten Andersson.
Sten drar slutsatsen att contrastig o Co är ev inblandade i mordet, men frågan är om det kanske är ett blindspår? Blir inte klok på detta...
Och SJ känner NN som informerar ”Lennart” om OPs planer som rekvirerar RD som chafför och får fram vapen och övervakar OP och ser till att GM får möjligheten