Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Åke Rimborn berättar att Lisbeth Palme var omskakad men ändå redig. Detta styrks av att hon har sinnesnärvaro att kalla återkalla Rimborn till SABB. Likaså har hon kraft att kalla till sig statsråden för att ge dom info om MOP.
Som jag skrivit många gånger förut har jag inget problem med hur LP agerar under mordnatten. Att hon inte vill tala med krimjouren på natten förstår jag med tanke på omständigheterna, som hon säger, hon har redan pratat med den "långe" dvs Rimborn.
Hans Holmer måste varit aktiv innan han anländer till polishuset 1050.
En annan märklig person är piketchefen Lars "Whisper" Christiansson som uppenbart ljuger om att han är förste polis på SABB. Det faktum att han skriver sin rapport om MOP 24mars är nästan övertydligt i att visa på en efterhandskonstruktion.
Min tro är att något händer under lördagsmorgonen/förmiddagen som förändrar läget. LPs ursprungliga vittnesmål försvinner, hon vill inte ha bandinspelning av förhöret etc.
GW Persson var väldigt tam när han talade m Hans Ölvebro i tisdags. Tror den senares tydliga skröplighet spelade in. Tycker ändå att HÖ borde fått frågan hur det kom sig att Rimborn retoucheras bort i förundersökningsprotokollet .
Det torde räcka med att titta på vilka förhör som hållits innan 1050 för att få en ungefärlig syn på vad HH kan ha fått för muntlig information innan han anländer till polishuset.
Första utg punkt ger
Ljubisa Najic
Innan dådet kan eventuellt peka ut övervakning/skuggning.
Anders Björkman
Mörk eller mörkblå stickad mössa som var ihoprullade ett par gånger samt en mörk rockliknande plagg som gick ner till knäna. AB befann sig på 3 m avstånd
Anders Delsborn
...ser delsborn 3 personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra... vapnet uppfattad delsborn som ett vapen med ovanligt lång pipa, typ colt. GM ca 180 -185 cm lång. Ej ung. Grå herrhatt, grå Ulster med svarta stänk. Hatt långt neddragen.
Anna Hage
Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande mannen, och springande lämnade platsen. Hon uppfattade denne man - x - som vara medelålders, mörk, och klädd i en 3/4 lång rock eller jacka.
Karin Johansson
Backar upp delar av Anna Hages vittnesmål.
Jan Nilsson
GM sprang som fan. 180 cm 25-30 år ordinär kroppsbyggnad. Brun skinnjacka. Utlänning eller mörk svensk. Såg enbart GM bakifrån.
Egon Enocksson
GM under medellängd, sprang krokigt eller framåtlutat. Klent byggd, smärt rörde sig smidigt. Ganska ung. Vittne befann sig ca 75 m ifrån. När vittne kommer fram till mordplats stannar bil och yngling utan ytterkläder springer fram till mordplats och återvänder sedan till bilen. Yngling 175 -180 cm smal kroppsbyggnad. Mönstrad tröja lågskor mörkt hår sydeuropeiskt utseende. 20 - 25 år
Lars Jeppsson
35-40 år. Keps. Mörk jacka ev dunjacka
Utöver dessa kan Rimborns förhör på natten av Lisbet samt ev inge morelius och Martin Wesslén läggas till.
Edit: Fel av mig Martin Wesslén förhör sker 1050 kan räknas bort