Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-08, 10:50
Medlem
MossTrumss avatar
Enligt den nye åklagaren ska man nu fokusera på vad som hände på mordplatsen. Här en intressant artikel i DN av Lena Andersson om detta "nya" uppslag i PU.
https://www.dn.se/ledare/kolumner/lena-andersson-forr-eller-senare-kommer-sanningen-om-palmemordet-fram/

Jag lämnar ett citat från artikeln som belyser i vad det "nya" kan tänkas bestå.
Citat:
Två ögonvittnen uppger i förhör under de första timmarna att de strax före dådet noterade ett utbyte mellan gärningsman och offer som av allt att döma var i form av ett samtal. Minst två andra vittnen stöder uppgiften.

Sakligt sett förhåller det sig alltså så, att fyra välplacerade vittnen måste ha bedömt sina intryck helt fel för att Lisbet Palmes utsaga ska kunna vara rätt, medan det räcker att ett av de fyra vittnena har bedömt läget korrekt för att hon ska ha fel.

Det vill säga att fyra vittnen har sett att gm samtalat med OP innan skotten, tvärs emot vad LP vittnar om.

Tidigare palmeutredare har åsidosatt spåret att gm samtalat med OP innan skotten föll.
Citera
2018-03-08, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Kan R.R vara mannen som de finska flickorna Anneli och Ankki frågade om klockan? Han som de hade känt igen från gymmet Atlet i Upplands Väsby. Eller är detta bara ett i mängden villospår?

Att det var A.A känns uteslutet. Men kanske började det brännas lite och då var någon "tvungen" att plantera dit A.A:s namn?

http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2013/03/sag-ankki-avsan-vid-dekorima.html#.WqD2kMt86f0

En sak som jag tycker är väldigt intressant i sammanhanget är att flicka 1 (den som ej känner igen mannen i korsningen) berättar en historia om hur hennes väninna från Upplands Väsby tränade på gym men hon var tvungen att sluta för att mannen som hon pendlade med till gymmet var så konstig. Och att hon helt säkert EJ tränade på gymmet i Upplands Väsby utan en ort i närheten, tillräckligt långt för att man måste åka bil. Frågan är hur man skulle kunna komma ihåg en sådan här historia om den ej är sann ? Och om man utgår ifrån att den är påhittad då är det en fullblodsmytoman man har att göra med och allt kan vara fantasier.

Flicka nr 2 (som kände igen mannen) har inte varit lika samarbetsvillig och ville egentligen ej ha med historien att göra. Kan hon medvetet ha undvikit att berätta på vilket gym hon tränade ? Då är Upplands Väsby gymmet endast något som är uppfunnet av Olle Alsen. Om så är fallet kanske man skulle letat på gymmet i Märsta, Sollentuna, finns säkert många att välja på.
Citera
2018-03-08, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Men jag har inte hamnat i tidningarna.
Vad du inte fattat är att sådana påståenden som du kommer med om kontakter med Polisen och i synnerhet PU angående en lösning är att de inte delar med sig någonting till uppgiftslämnare varför man kan vara ganska säker på att det inte är sant som du påstår.
Citera
2018-03-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag tror inte LP skyddar mördaren. Hon skyddar sig själv och nära och kära.

Jag funderar lite fritt kring tanken att LP döljer något. Helst skulle jag vilja vaska fram inom vilket område det dolda rimligen kan finnas. Att det gäller OP utgår jag ifrån.

Kan man parameterisera en människa och få en bra uppfattning om personens situation. Kan man därefter bedöma inom vilken parameter ett döljande skulle ha mening i det aktuella fallet.

Jag listar mina snabbt hopkomna parametrar (i bokstavsordning för säkerhets skull):

Arbetssituation
Boende
Ekonomi
Familjeförhållanden
Hälsa fysisk/psykisk
Intelligens
Politisk uppfattning
Sociala förhållanden

Se´n kan man börja fundera....vad LP skulle vilja dölja.
Citera
2018-03-08, 10:56
Medlem
FurirRevaers avatar
Och det kan ha varit något sådant någon befarat att LP pratat om på mordplatsen och velat försäkra sig om att Hage inte pratade om. Hon har ju sagt att LP pratat oavbrutet och hysteriskt men att hon stängde ute henne. Synd att det inte finns någon som minns mer ingående vad LP sagt. Kanske fler som fått tillsägelser?
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Enligt den nye åklagaren ska man nu fokusera på vad som hände på mordplatsen. Här en intressant artikel i DN av Lena Andersson om detta "nya" uppslag i PU.
https://www.dn.se/ledare/kolumner/lena-andersson-forr-eller-senare-kommer-sanningen-om-palmemordet-fram/

Jag lämnar ett citat från artikeln som belyser i vad det "nya" kan tänkas bestå.

Det vill säga att fyra vittnen har sett att gm samtalat med OP innan skotten, tvärs emot vad LP vittnar om.

Tidigare palmeutredare har åsidosatt spåret att gm samtalat med OP innan skotten föll.
Citera
2018-03-08, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har han kvar vapnet, och det verkligen går att bevisa att det var det vapnet som användes vid mordet, så kanske han kan bli dömd, skulle dock inte säga att det är säkert, det blir till sist domstolen som får avgöra om bevisningen är tillräcklig eller inte. Ett utpekande från Lisbeth skulle vara kontoversiellt, då hon har pekat ut Christer Pettersson, så är det mycket svårt att använda hennes vittnesmål mot en annan person. Försvarsadvokaten skulle garanterat trycka hårt på det i rätten. Vad jag vet har det aldrig hänt att ett huvudvittne först i rätten pekat ut en person, för att sedan i en annan rättegång pekat ut någon helt annan.

Lite trist att vi förmodligen aldrig med säkerhet kommer få veta vem som sköt Palme. Kanske lite för att mördaren hållit sig borta så länge i det fria och inte vill avsluta sina sista år bakom lås och bom.
Citera
2018-03-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vad du inte fattat är att sådana påståenden som du kommer med om kontakter med Polisen och i synnerhet PU angående en lösning är att de inte delar med sig någonting till uppgiftslämnare varför man kan vara ganska säker på att det inte är sant som du påstår.

Jag är varken korkad eller döv.
Citera
2018-03-08, 11:09
Medlem
mvagrippas avatar
Åke Rimborn berättar att Lisbeth Palme var omskakad men ändå redig. Detta styrks av att hon har sinnesnärvaro att kalla återkalla Rimborn till SABB. Likaså har hon kraft att kalla till sig statsråden för att ge dom info om MOP.

Som jag skrivit många gånger förut har jag inget problem med hur LP agerar under mordnatten. Att hon inte vill tala med krimjouren på natten förstår jag med tanke på omständigheterna, som hon säger, hon har redan pratat med den "långe" dvs Rimborn.

Hans Holmer måste varit aktiv innan han anländer till polishuset 1050.

En annan märklig person är piketchefen Lars "Whisper" Christiansson som uppenbart ljuger om att han är förste polis på SABB. Det faktum att han skriver sin rapport om MOP 24mars är nästan övertydligt i att visa på en efterhandskonstruktion.

Min tro är att något händer under lördagsmorgonen/förmiddagen som förändrar läget. LPs ursprungliga vittnesmål försvinner, hon vill inte ha bandinspelning av förhöret etc.

GW Persson var väldigt tam när han talade m Hans Ölvebro i tisdags. Tror den senares tydliga skröplighet spelade in. Tycker ändå att HÖ borde fått frågan hur det kom sig att Rimborn retoucheras bort i förundersökningsprotokollet .

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Iofs riktigt men jag är tveksam till hur observant hon egentligen var. Hon är rejält omskakad av händelserna, det är förståeligt. Hon har som bäst uppfattat själva mordet indirekt. När hon har vänt sig helt mot OP är väl troligast uppmärksamheten på honom. I en stressituation reagerar hjärnan automatiskt och begränsar synfältet. Det går bara att kontrollera högst begränsat och med träning och vana från sådana situationer. Vilket LP verkligen inte har.

Hon ser helt klart AB, mördaren och möjligtvis en tredje beigeklädd man. Så kopplar hon samman detta med tidigare observation från Gamla Stan när hon hörs av Rimborn. I eftertanke så är det högst troligt att hennes vittnesmål är en efterhandskonstruktion av henne . Men det vet vi inte hundra, bara att hon var i chock på mordplatsen. Det skulle krävts fler förhör på formell basis för att kunna avgöra det ordentligt.

Så hur kommer det sig att HH kan avfärda två GM när han stövlar in på polishuset, enligt egen utsago direkt från skidspåret? Enda sättet han kan det är om han jobbat med ärendet hela natten och fm. Så, varför ljuger han då.
Citera
2018-03-08, 11:18
Medlem
FurirRevaers avatar
Håller med om att Ölvebros hälsa kanske spelade in eller så hade han faktiskt inget mer att säga. Hans favorituttryck verkar ju vara, jag vet inte. Och han verkar aldrig varit särskilt intresserad av att veta heller. Han säger ju att han inte tänker något på mordet. Är det ens möjligt? Måste ju varit ett jättestort fall i hans karriär, ett fall han misslyckades med? Gnager inte det? Då är han väl unik bland pensionerade poliser.

Hade han fått frågan om Rimborn hade han säkert svarat, jag vet inte då också. Han verkade faktiskt mer intresserad av det misstänkta dödsfallet i Ullared än av MOP...
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Åke Rimborn berättar att Lisbeth Palme var omskakad men ändå redig. Detta styrks av att hon har sinnesnärvaro att kalla återkalla Rimborn till SABB. Likaså har hon kraft att kalla till sig statsråden för att ge dom info om MOP.

Som jag skrivit många gånger förut har jag inget problem med hur LP agerar under mordnatten. Att hon inte vill tala med krimjouren på natten förstår jag med tanke på omständigheterna, som hon säger, hon har redan pratat med den "långe" dvs Rimborn.

En annan märklig person är piketchefen Lars "Whisper" Christiansson som uppenbart ljuger om att han är förste polis på SABB. Det faktum att han skriver sin rapport om MOP 24mars är nästan övertydligt i att visa på en efterhandskonstruktion.

Min tro är att något händer under lördagsmorgonen/förmiddagen som förändrar läget. LPs ursprungliga vittnesmål försvinner, hon vill inte ha bandinspelning av förhöret etc.

GW Persson var väldigt tam när han talade m Hans Ölvebro i tisdags. Tror den senares tydliga skröplighet spelade in. Tycker ändå att HÖ borde fått frågan hur det kom sig att Rimborn retoucheras bort i förundersökningsprotokollet .
Citera
2018-03-08, 11:18
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Det torde räcka med att titta på vilka förhör som hållits innan 1050 för att få en ungefärlig syn på vad HH kan ha fått för muntlig information innan han anländer till polishuset.

Första utg punkt ger
Ljubisa Najic
Innan dådet kan eventuellt peka ut övervakning/skuggning.
Anders Björkman
Mörk eller mörkblå stickad mössa som var ihoprullade ett par gånger samt en mörk rockliknande plagg som gick ner till knäna. AB befann sig på 3 m avstånd
Anders Delsborn
...ser delsborn 3 personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra... vapnet uppfattad delsborn som ett vapen med ovanligt lång pipa, typ colt. GM ca 180 -185 cm lång. Ej ung. Grå herrhatt, grå Ulster med svarta stänk. Hatt långt neddragen.
Anna Hage
Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande mannen, och springande lämnade platsen. Hon uppfattade denne man - x - som vara medelålders, mörk, och klädd i en 3/4 lång rock eller jacka.
Karin Johansson
Backar upp delar av Anna Hages vittnesmål.
Jan Nilsson
GM sprang som fan. 180 cm 25-30 år ordinär kroppsbyggnad. Brun skinnjacka. Utlänning eller mörk svensk. Såg enbart GM bakifrån.
Egon Enocksson
GM under medellängd, sprang krokigt eller framåtlutat. Klent byggd, smärt rörde sig smidigt. Ganska ung. Vittne befann sig ca 75 m ifrån. När vittne kommer fram till mordplats stannar bil och yngling utan ytterkläder springer fram till mordplats och återvänder sedan till bilen. Yngling 175 -180 cm smal kroppsbyggnad. Mönstrad tröja lågskor mörkt hår sydeuropeiskt utseende. 20 - 25 år
Lars Jeppsson
35-40 år. Keps. Mörk jacka ev dunjacka

Utöver dessa kan Rimborns förhör på natten av Lisbet samt ev inge morelius och Martin Wesslén läggas till.
Edit: Fel av mig Martin Wesslén förhör sker 1050 kan räknas bort
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-03-08 kl. 11:23.
Citera
2018-03-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums

Fast det är ju ett stort sakfel i hennes beskrivning.
Citera
2018-03-08, 11:26
Medlem
FurirRevaers avatar
Delsborns vittnesmål stör mig aningen lite. Han sitter i sin bil vid stoppljus och det är väl max 8-10 meter vid sidan, snett från honom. Ljuset från Dekorima borde inte störa så värst där. Han beskriver mannen väldigt tydligt och beskriver någon sorts kontakt. Han beskriver ju det han lagt märke till men vad är det han ser? Mordet och mördaren antar vi men är det så? Och om det inte är mördaren, vem är det då?
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Det torde räcka med att titta på vilka förhör som hållits innan 1050 för att få en ungefärlig syn på vad HH kan ha fått för muntlig information innan han anländer till polishuset.

Första utg punkt ger
Ljubisa Najic
Innan dådet kan eventuellt peka ut övervakning/skuggning.
Anders Björkman
Mörk eller mörkblå stickad mössa som var ihoprullade ett par gånger samt en mörk rockliknande plagg som gick ner till knäna. AB befann sig på 3 m avstånd
Anders Delsborn
...ser delsborn 3 personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra... vapnet uppfattad delsborn som ett vapen med ovanligt lång pipa, typ colt. GM ca 180 -185 cm lång. Ej ung. Grå herrhatt, grå Ulster med svarta stänk. Hatt långt neddragen.
Anna Hage
Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande mannen, och springande lämnade platsen. Hon uppfattade denne man - x - som vara medelålders, mörk, och klädd i en 3/4 lång rock eller jacka.
Karin Johansson
Backar upp delar av Anna Hages vittnesmål.
Jan Nilsson
GM sprang som fan. 180 cm 25-30 år ordinär kroppsbyggnad. Brun skinnjacka. Utlänning eller mörk svensk. Såg enbart GM bakifrån.
Egon Enocksson
GM under medellängd, sprang krokigt eller framåtlutat. Klent byggd, smärt rörde sig smidigt. Ganska ung. Vittne befann sig ca 75 m ifrån. När vittne kommer fram till mordplats stannar bil och yngling utan ytterkläder springer fram till mordplats och återvänder sedan till bilen. Yngling 175 -180 cm smal kroppsbyggnad. Mönstrad tröja lågskor mörkt hår sydeuropeiskt utseende. 20 - 25 år
Lars Jeppsson
35-40 år. Keps. Mörk jacka ev dunjacka

Utöver dessa kan Rimborns förhör på natten av Lisbet samt ev inge morelius och Martin Wesslén läggas till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in