2018-03-13, 02:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jo,jag skrev ju det idag att djävulen förklädd, erbjöd Madsen att byta plats med Adolf Hitler.

Så PM vet att han har mycket gemensamt med AH. Som har liknande diagnos som PM.
Jag får leta efter källan till det här men PMs far sägs ha haft Nazistsympatier.
Jag tror att både far och sån har samma synsätt på tingen. Att PM inte hade ngt.gemensamt med sin mor kan man förstå- Religiös,god -när man dör kommer man till himlen lille PM.
Men PM vill till en annan planet. Eller åtminstone helvetet.
Ja, kolla upp om det går att få fram fakta, en sammanställning gör tingen tydligare. Det luktar iaf mycket skit kring alltihop.
Jag hade helst inte velat köpa Bjursings bok, vill inte gynna en krona som har med denna stolle (PM) att göra, men där är väl den mesta faktan förutom det man kan få fram via PM själv.
När hela rättegången är över hoppas jag att PM försvinner ut i ett töcken, blir så bortglömd som det bara kan. Det vore det värsta straffet för honom förutom inlåsning.
Kolla den här självgoda jäveln. Påminner mig om Breivik:

"Peter Madsen har taget plads ved siden af sin forsvarer. Han er iført en sort t-shirt og briller. Han ser sig om i lokalet og sender et vagt smil af sted uden nogen egentlige modtagere."
live bt
Citera
2018-03-13, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Precis. Personligen tycker jag det borde finnas en slags Dummie; en handbok att se det finstilta men ack så avgörande dragen om det så är ett väldigt speciellt kroppspråk, eller att lyckas höra vad vad personen egentligen säger.
Det finns fler varningsflaggor men det är som sagt finlir, och det handlar om att inte förvirras av den enorma svada, alla blindskär och manövrar för att medvetet förvirra.
Eller smicker för all del, människans svaghet.
Ämnet är onekligen intressant.
Det var kanske tur att jag inte läst hans blogg. Jag tror nog att jag genomskådat det om jag översatt det till svenska.
Så kanske synd att jag inte började läsa tidigare. Kanske många ledtrådar jag missat
Ja,en handbok. Personen HEN genomskådade jag i 13 årsåldern utan att förstå vad det var. Bara att det var osunt/farligt. Först när jag var 38 hade jag namn på det. Så en bra handbok behövs.
Finns mycket på nätet numer. Det fanns ju inte alls när jag växte upp.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-13 kl. 02:25.
Citera
2018-03-13, 02:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Det var kanske tur att jag inte läst hans blogg. Jag tror nog att jag genomskådat det om jag översatt det till svenska.Så kanske synd att jag inte började läsa tidigare. Kanske många ledtrådar jag missat
Ja,en handbok. Personen HEN genomskådade jag i 13 årsåldern utan att förstå vad det var. Bara att det var osunt/farligt. Först när jag var 38 hade jag namn på det. Så en bra handbok behövs.
Finns mycket på nätet numer. Det fanns ju inte alls när jag växte upp.
... och sen finns det empiriska studier om man följt, lyssnat, sett och läst vad de själva säger.
Som komplement till vetenskapen.
Nu ska jag kolla en sista sväng till efter ledsna maskiner men sen får det vara kväller.
Natti.
Citera
2018-03-13, 02:17
Medlem
Citat:
Ja, kolla upp om det går att få fram fakta, en sammanställning gör tingen tydligare. Det luktar iaf mycket skit kring alltihop.
Jag hade helst inte velat köpa Bjursings bok, vill inte gynna en krona som har med denna stolle (PM) att göra, men där är väl den mesta faktan förutom det man kan få fram via PM själv.
När hela rättegången är över hoppas jag att PM försvinner ut i ett töcken, blir så bortglömd som det bara kan. Det vore det värsta straffet för honom förutom inlåsning.

"Peter Madsen har taget plads ved siden af sin forsvarer. Han er iført en sort t-shirt og briller. Han ser sig om i lokalet og sender et vagt smil af sted uden nogen egentlige modtagere."
live bt
Det har jag lovat mig själv. Att efter domslut, kasta bort nyckeln till den här mannen ur medvetandet. Inte klicka på några artiklar. Tyvärr tror jag att det blir svårt att vara ståndaktig. Det tråkiga är att det nog ändå kommer att generera pengar. Djursing och så Madsen som kommer skriva sina små betraktelser om vår kollektiva fortlevnad. Kanske sin biografi. Men då sätter jag hellre in en slant på KiMs fond. Hoppas att folk kan tänka så.Jag kanske läser på bt. om PM fått på käften. Man är ju inte mer än människa ändå. Och lite ondska,lite hämnd har vi i oss allihop. Natti.
Citera
2018-03-13, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Enligt BT:s livestream sa åklagaren att K hade ringt upp PM. Alltså K kontaktade P och inte tvärtom. Det var den första kontakten dem emellan sedan april. Så K måste ha chansat och försökt få kontakt med PM innan det var dags för Kina-avfärd. Denna gång svarade tyvärr PM
KiM var i kontakt med PM under våren. Sedan ringde hon i början av augusti. Jag tror 1/8. Sedan var det PM som skickade ett SMS till KiMs telefon mitt under festförberedelserna,den 10/8
"Mitt i förberedelserna till festen sms:ade Peter Madsen om en träff."
https://www.expressen.se/kvallsposten/-kim-walls-meddelande-jag-lever-fortfarande/
Det visste jag inte att KiM hade ringt upp PM tidigt i augusti. Jag önskar hon inte gjort det och därmed påmint PM.
EDIT: Du hade rätt! Enligt livesändningen. Tack för att du försökt få oss att fatta det.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-13 kl. 03:14.
Citera
2018-03-13, 02:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Kul om du hittar det. Ja,även pappan har en kärlek till maskiner,teknik och fantastiska uppfinningar.
Däremot finns ej känslor. Men maskiner!!!
Citat:
Nu ska jag kolla en sista sväng till efter ledsna maskiner men sen får det vara kväller.
Äntligen.
PM är vid flygplatsen och möter upp en kvinnlig tjeckisk student och drar iväg med denna på vandring i Norge.
(Di ska gå på tur ved Dombås daa.. )
Han lever sig in så nu har jag snudd på börjat tycka synd om plåt också, hujedamej. Bevare mig om all denna inlevelse och energi hade lagts på människor istället.
Citera
2018-03-13, 02:57
Medlem
develis avatar
Citat:
KiM var i kontakt med PM under våren. Sedan ringde hon i början av augusti. Jag tror 1/8. Sedan var det PM som skickade ett SMS till KiMs telefon mitt under festförberedelserna,den 10/8
"Mitt i förberedelserna till festen sms:ade Peter Madsen om en träff."
https://www.expressen.se/kvallsposten/-kim-walls-meddelande-jag-lever-fortfarande/
Det visste jag inte att KiM hade ringt upp PM tidigt i augusti. Jag önskar hon inte gjort det och därmed påmint PM.
Det här är via live:
"I april måned 2017 havde Kim Wall for første gang kontakt til Peter Madsen. Kim Wall havde efterfølgende kontakt med sin redaktør på bladet Wired om kapløbet mellem Peter Madsen og konkurrenterne på Copenhagen Suborbitals. Hun skrev med redaktøren om et muligt interview med Peter Madsen den 21. april 2017. Dette interview blev angiveligt ikke til noget.
Først torsdag 10. august var der igen kontakt mellem Kim Wall og Peter Madsen, hvor hun kl. 16.38 ringer til ham. Samme dag sender han en mms til hende med teksten: Skibet er klart og i god stand. Venter på magasinet Wires reporter."

live bt
Citera
2018-03-13, 06:10
Medlem
Citat:

live bt

Det där leendet kan nog sorteras i facket 'inadekvata sociala signaler'. PM lever på planeten Aspie, och gissar vad andra vill se, eller glömmer sig totalt, och framstår som småkonstig, eller rent av bisarr. Jag vill minnas att Wittgenstein (en annan välkänd aspie) betedde sig på liknande sätt. Hans skämt föll platt, han log på fel ställe osv.
Citera
2018-03-13, 08:32
Medlem
FedupFlorences avatar
Jag delar inte intresset för Madsens diagnoser. Hans uttryck, framtoning och handlingar talar tydligt utan att benämnas. Hans handlingar och lustar har funnits i alla tider, hur vi benämner dom är språket vi använder 2018. Diagnos är förstås viktig för förundersökning och påföljd men var vi hamnar i benämning och ICD förändras över tid och ger aldrig en komplett beskrivning eller förståelse.

Madsen är främst i avsaknad av förmågor, än att han besitter styrkor. Han är normalbegåvad som de flesta men brister i det som de flesta besitter - empati och förmåga att förstå och leva sig in i andras upplevelse. Det är han som saknar och inte förstår. Vi förstår honom lättare än han förstår oss. Det är människor som har empati, kreativitet och ett intellektuellt förhållningssätt till omvärldsuppfattning som kan tänka utanför boxen. Därför kan vi lättare förstå honom än han förstå sin omvärld.
När han försöker smälta in genom härmning fungerar det inte då hans kemi inte ser ut som hos de flesta andras, vi reagerar på att det är något som inte stämmer medan han inte uppfattar att hans teater inte fungerar.

Jag reagerade på att Madsen uttryckte att KW dött på ett fasansfullt sätt (minns inte hur han uttryckte sig, någon kan säkert återge rätt) och att han ville bespara familjen den vetskapen. Hm, vad kan det betyda att han sade det? Det kanske kommer leda fram till en utsaga som flera tidigare har varit inne på, att han vill släppa sitt ”stora erkännande” mot slutet av rättegången.
Tror annars att han kommer hålla fast vid sin story och 2023 när han känner sig bortglömd kommer vi läsa på löpsedlar ”Madsen berättar vad som verkligen hände i Ubåten”.
Citera
2018-03-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag delar inte intresset för Madsens diagnoser. Hans uttryck, framtoning och handlingar talar tydligt utan att benämnas. Hans handlingar och lustar har funnits i alla tider, hur vi benämner dom är språket vi använder 2018. Diagnos är förstås viktig för förundersökning och påföljd men var vi hamnar i benämning och ICD förändras över tid och ger aldrig en komplett beskrivning eller förståelse.

Madsen är främst i avsaknad av förmågor, än att han besitter styrkor. Han är normalbegåvad som de flesta men brister i det som de flesta besitter - empati och förmåga att förstå och leva sig in i andras upplevelse. Det är han som saknar och inte förstår. Vi förstår honom lättare än han förstår oss. Det är människor som har empati, kreativitet och ett intellektuellt förhållningssätt till omvärldsuppfattning som kan tänka utanför boxen. Därför kan vi lättare förstå honom än han förstå sin omvärld.
När han försöker smälta in genom härmning fungerar det inte då hans kemi inte ser ut som hos de flesta andras, vi reagerar på att det är något som inte stämmer medan han inte uppfattar att hans teater inte fungerar.

Jag reagerade på att Madsen uttryckte att KW dött på ett fasansfullt sätt (minns inte hur han uttryckte sig, någon kan säkert återge rätt) och att han ville bespara familjen den vetskapen. Hm, vad kan det betyda att han sade det? Det kanske kommer leda fram till en utsaga som flera tidigare har varit inne på, att han vill släppa sitt ”stora erkännande” mot slutet av rättegången.
Tror annars att han kommer hålla fast vid sin story och 2023 när han känner sig bortglömd kommer vi läsa på löpsedlar ”Madsen berättar vad som verkligen hände i Ubåten”.

Jag tror att förstå och erkänna människors psykologiska egenskaper fortfarande är i sin linda.
Därför anser jag att detta ständiga fokus på empati och avsaknad av känslor, dålig barndom är felaktigt. Vad sägs om att vissa människor är rätt och slätt ondskefulla? Tror fan att han visste att man inte skall mörda och skada någon, annars skulle han väl inte förneka det och komma med ursäkter i rätten? Kan man klara sig i vardagen, med jobb, studier mm då vet man väl också rätt från fel.

Jag går tyvärr inte på de försök att pådyvla mig förklaringar om empatibrist hos kallblodiga mördare.
Senast redigerad av Fleshsuckforum 2018-03-13 kl. 10:10.
Citera
2018-03-13, 10:27
Medlem
Citat:
Jag tror däremot det ingick.
Om han inte mördade henne innan i hangaren, om mordet var en välslipad mångårig sadistfantasi kopplat till ubåten, om det fanns en plan således, om han skickade scener om detta via sms, om han diskuterat dumpning i bukten, om han gillar avkapade huvuden och knivar som förlängd k*k med mycket blod och slams - så planerade han att sänka Nautilus.
.......Så att saltvatten skulle rädda honom.

Jag tror inte det, jag tror att han enligt sin plan hade mer tid på sig än han fick i verkligheten. Jag tror att han inte kunde föreställa sig att Kim skulle bli anmäld saknad så fort eftersom han saknar insikt i hur "normala" människor reagerar på ens partner som inte dykt upp på ett par timmar. Därför fick han helt plötsligt jävligt bråttom efter att han dumpat kroppsdelarna i havet (i detta avseende skulle saltvattnet alltså rädda honom) när han steg upp till ytan och märkte att han blev anropad och att det var stort pådrag. "Alla ombord är okej" (eller dylikt) svarade han och sänkte Nautilus som nödlösning. Jag tror att han egentligen hade tänkt att han skulle ha tid att sanera ubåten innan polisen skulle dyka upp och fråga efter Kim "hon reporten? ja henne satte jag av i hamnen igår kväll, är hon borta? vad förskräckligt!". Jag tror att han i sitt grandiosa vansinne verkligen trodde att han kunde förverkliga sin blodiga dröm och samtidigt lura polisen. Jag menar, han är ju trots allt ett geni som kan överlista och manipulera vem som helst, till och med polisen..........
Han hade ju fantiserat om att undfly ett stort polispådrag som sin sista stora handling, så han kanske inte hade räknat med att klara sig helt undan men i alla fall vara på flykt från rättsväsendet ett tag. Ytterligare en gräns att tänja för den spänningssökande PM.

Men såklart kan det också ha varit planerat, som du föreslår. Den ultimata uppoffringen, ett pris värt att betala - att sänka nautilus för att få uppleva det han så länge drömt om.
Citera
2018-03-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag tror att förstå och erkänna människors psykologiska egenskaper fortfarande är i sin linda.
Därför anser jag att detta ständiga fokus på empati och avsaknad av känslor, dålig barndom är felaktigt. Vad sägs om att vissa människor är rätt och slätt ondskefulla? Tror fan att han visste att man inte skall mörda och skada någon, annars skulle han väl inte förneka det och komma med ursäkter i rätten? Kan man klara sig i vardagen, med jobb, studier mm då vet man väl också rätt från fel.

Jag går tyvärr inte på de försök att pådyvla mig förklaringar om empatibrist hos kallblodiga mördare.

Om du gör ett försök att definiera "ondska" så märker du snabbt att just empatibrist och känslokyla är katalysatorer för ondskefulla handlingar. Ett uppblåst ego på det gör att en anser sig ha rätten till att göra vad fan man vill. Även om man vet vad samhället, rättsstaten och normerna anser vara "rätt" och "fel" betyder det inte att en själv håller med om det eller anser sig vara förpliktad att hålla sig till att bara göra det som är "rätt". Framförallt inte om man inte har de emotionella komponenter som gör att de negativa konsekvenserna (skuld, ånger, förkastad av samhället, m.m.) av ett sådant handlande väger tyngre än de fördelar man drar av brottet (oavsett brott). Ingen säger att PM inte kan skilja på rätt och fel för att han har egenskaper/drag/strörning x, y och z. Ingen försöker rättfärdiga PMs handlingar (eller jo en, men den skribenten är avstängd) genom dessa förklaringar. För mig handlar om ett intresse av att förstå vad det är som möjliggjort dessa PMs ondskefulla handlingar och för att försöka närma sig en helhetsbild är det då viktigt att titta på både interna och externa faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in