2018-03-12, 23:27
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är säkert ett bra tänk, men jag fattar inte vad du menar? Men det är nog jag som är kort i roten.
Förklara mer så ska jag haka på, kontra som bara den eller göra så här --->

Behovet av spegling tror jag förklaras enklast av Sam Vaknin (som själv är meganarcissist) i det här utdrag ur hans bok om Narcissisten och behovet av "narcissistic supply".
http://samvak.tripod.com/faq76.html

Angående våra handlingar som styrs av något "helt annat", det är så vi människor fungerar, vårt undermedvetna finns hela tiden i bakgrunden och håller styr på tingen, och desto sundare vår mentala hälsa är, desto mer kognitivt medvetna i våra val och handlingar tillåts vi vara.

Återigen en artikel från min favoritblaska:
https://www.psychologytoday.com/blog/iage/201405/our-subconscious-internal-reality

Har vi då en osund mental hälsa, mental ohälsa, så gäller då det motsatta, dvs. desto allvarligare mental ohälsa vi har, desto mindre kognitivt medvetna om "vad vi egentligen håller på med" tillåts vi att vara.
Citera
2018-03-12, 23:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Om det är det poetiska,romantiska om Freyas begravnigsplats så har jag läst om det.

Det måste vara hemskt för ett litet barn med en pappa som är våldsam mot dina syskon och troligtvis modern med samtidigt god mot barnet själv. Väldigt förvirrande. Vem är ond och vem är god? Är bröderna de onda eftersom pappan slår dem? Är det mamma som är ond?
Och sedan växa upp med en pappa som alltid talar illa om mamman. Modern talade i sin tur illa om pappan men bara en gång om året. Hemskt att han inte ens fick träffa sina bröder trots att de bodde nära. Ett år är ju en evighet som inte går att övergreppa i ett litets barns tidsperspektiv. Det måste varit svårt att knyta band när de aldrig fick träffas.
Nej, han är med nån kvinnlig medarbetare till nån plats (Norge?) som är som typ övergiven, maskinerna väntar på en frälsare som ska rädda dem men de slaktas (det är en stund sen jag läste, men ska se om jag finner det).
Han måtte ha varit superförvirrad. Ambivalent. Ställas mellan två svåra val (föräldrar). Pappan är kul och favoriserar dock.. gynnar hans intressen. Mamman tonar bort, är tråkig. Sen kör pappan med sin indoktrinering om henne och kvinnor rent generellt.
Han är ett skräckexempel på hur fel det kan bli.
Citera
2018-03-12, 23:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Behovet av spegling tror jag förklaras enklast av Sam Vaknin (som själv är meganarcissist) i det här utdrag ur hans bok om Narcissisten och behovet av "narcissistic supply".
http://samvak.tripod.com/faq76.html

Angående våra handlingar som styrs av något "helt annat", det är så vi människor fungerar, vårt undermedvetna finns hela tiden i bakgrunden och håller styr på tingen, och desto sundare vår mentala hälsa är, desto mer kognitivt medvetna i våra val och handlingar tillåts vi vara.

Återigen en artikel från min favoritblaska:
https://www.psychologytoday.com/blog/iage/201405/our-subconscious-internal-reality

Har vi då en osund mental hälsa, mental ohälsa, så gäller då det motsatta, dvs. desto allvarligare mental ohälsa vi har, desto mindre kognitivt medvetna om "vad vi egentligen håller på med" tillåts vi att vara.
Nja, jag var nog otydlig. Gällande personlighetsstörningar alt. psykopati står jag nog på ganska fast mark utan att gå in närmre på det. Men tack för länkarna!
Jag menar att förankra det du tänker på utifrån PM alltså.

Edit. Vill dock lägga en passus på Vaknin som ultimat källa. Sök och du skall finna...
Senast redigerad av develi 2018-03-12 kl. 23:41.
Citera
2018-03-12, 23:33
Medlem
Citat:
För att han är skvatt galen...

Här var en bra artikel om sexualsadister:
https://www.psychologytoday.com/blog/disturbed/201307/sadistic-killers

Det finns en koppling till att han hade tappat kontrollen över sitt "raketimperium", och med det tappat kontrollen över hela sitt liv, så långt kan vi vara 100% säkra.

För att ens kunna sia om resten behöver vi mer information om hans bakgrund och personlig historik utöver att han levde med en tokig dominant gammaldags far.
Som jag tänker var PM seriemördare i fantasin. Han har nog mördat hundratals i fantasin. Planerat hur han ska gå till väga,hur han efteråt ska dölja sitt brott,planerat in i minsta detalj. Men jag är inte säker på att han verkligen tänkte omsätta det i verkligheten. Han trodde kanske inte att han skulle gå över gränsen. Att han hade kontroll. Sedan är det helt plötsligt som blixten slår ner, han får helt plötsligt en impuls att kontakta KiM. När det bär av rusar han iväg med dörren på vid gavel och glömmer att släcka. Som helt besatt,manisk.Om han verkligen velat mörda KiM varför då vänta tills sista stund? (Han har haft mer än ett halvår på sig.) Och vad hände med frisörstiden och hans inplanerade date med DK? Hux flux bortglömt??? Jag fattar inte det här (jo,att Madsen är galen.) Men han verkar manisk.
Citera
2018-03-12, 23:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Som jag tänker var PM seriemördare i fantasin. Han har nog mördat hundratals i fantasin. Planerat hur han ska gå till väga,hur han efteråt ska dölja sitt brott,planerat in i minsta detalj. Men jag är inte säker på att han verkligen tänkte omsätta det i verkligheten. Han trodde kanske inte att han skulle gå över gränsen. Att han hade kontroll. Sedan är det helt plötsligt som blixten slår ner, han får helt plötsligt en impuls att kontakta KiM. När det bär av rusar han iväg med dörren på vid gavel och glömmer att släcka. Som helt besatt,manisk.Om han verkligen velat mörda KiM varför då vänta tills sista stund? (Han har haft mer än ett halvår på sig.) Och vad hände med frisörstiden och hans inplanerade date med DK? Hux flux bortglömt??? Jag fattar inte det här (jo,att Madsen är galen.) Men han verkar manisk.
Det finns nåt som inte kom med via live och rättegången, är det via hennes pojkvän? Att Kim var till hangaren först och gick hem en sväng för att meddela ubåtsfärden?
Det är så mkt detaljer så jag kanske fabulerar.
Citera
2018-03-12, 23:43
Medlem
Citat:
Nej, han är med nån kvinnlig medarbetare till nån plats (Norge?) som är som typ övergiven, maskinerna väntar på en frälsare som ska rädda dem men de slaktas (det är en stund sen jag läste, men ska se om jag finner det).
Han måtte ha varit superförvirrad. Ambivalent. Ställas mellan två svåra val (föräldrar). Pappan är kul och favoriserar dock.. gynnar hans intressen. Mamman tonar bort, är tråkig. Sen kör pappan med sin indoktrinering om henne och kvinnor rent generellt.
Han är ett skräckexempel på hur fel det kan bli.
Kul om du hittar det. Ja,även pappan har en kärlek till maskiner,teknik och fantastiska uppfinningar.
Däremot finns ej känslor. Men maskiner!!!
Det är kanske så PM ser på människor. Som maskiner som går att pilla itu och sedan sätta ihop igen. Kliniskt,maskinellt. Men ibland kan maskiner dö. Det vet PM. Och då sörjer han. Men människor går att ersätta i Madsens värld. Det finns så många flickor. Men bara en Freya. Därför har jag svårt att tro att offra Nautilus ,hans ögonsten, ingick i planen.
Citera
2018-03-12, 23:46
Medlem
Citat:
Det finns nåt som inte kom med via live och rättegången, är det via hennes pojkvän? Att Kim var till hangaren först och gick hem en sväng för att meddela ubåtsfärden?

Ja, så fattade jag det. Madsen hade kontaktat och bjudit över Kim på en kopp te i verkstaden och en rundtur. Därefter fått det direkta erbjudandet om intervju under ubåtsfärden ....
Citera
2018-03-12, 23:47
Medlem
Citat:
Nej,det är helt korrekt. KiM sprang hem för att fråga pojkvännen först. Så Madsen visste ju inte säkert om det skulle bli av förrän i sista stund.
(Jag hoppar lite eftersom att jag inte vill upprepa mig. Kanske dumt för tydligheten skull.)
Citera
2018-03-12, 23:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Kul om du hittar det. Ja,även pappan har en kärlek till maskiner,teknik och fantastiska uppfinningar.
Däremot finns ej känslor. Men maskiner!!!
Det är kanske så PM ser på människor. Som maskiner som går att pilla itu och sedan sätta ihop igen. Kliniskt,maskinellt. Men ibland kan maskiner dö. Det vet PM. Och då sörjer han. Men människor går att ersätta i Madsens värld. Det finns så många flickor. Men bara en Freya. Därför har jag svårt att tro att offra Nautilus ,hans ögonsten, ingick i planen.
Jag har vänt dygn tyvärr relaterat till jobb så jag ska leta direkt. Men du är inne på nåt intressant på slutklämmen som jag funderat kring gällande hans bäbisar.
Återkommer.
Citera
2018-03-12, 23:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej,det är helt korrekt. KiM sprang hem för att fråga pojkvännen först. Så Madsen visste ju inte säkert om det skulle bli av förrän i sista stund.
(Jag hoppar lite eftersom att jag inte vill upprepa mig. Kanske dumt för tydligheten skull.)
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, så fattade jag det. Madsen hade kontaktat och bjudit över Kim på en kopp te i verkstaden och en rundtur. Därefter fått det direkta erbjudandet om intervju under ubåtsfärden ....
Just de här turerna är intressanta. Ville han mörda rätt av hade han kunnat göra det i hangaren, men det är Nautilus som gäller.
Senast redigerad av develi 2018-03-12 kl. 23:56.
Citera
2018-03-12, 23:51
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Jag menar att förankra det du tänker på utifrån PM alltså.

Edit. Vill dock lägga en passus på Vaknin som ultimat källa. Sök och du skall finna...

Angående PM, jag menar att hans agerande styrs av interpsykiska konflikter som skapar märklig behov och impulser i hans externa "medvetna" värld.

Passus på Vaknin? För att han är Narcissist? Jag läser och lyssnar gärna på honom, förutom att han är Narc så är han EXTREMT påläst...

Citera
2018-03-12, 23:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Angående PM, jag menar att hans agerande styrs av interpsykiska konflikter som skapar märklig behov och impulser i hans externa "medvetna" värld.

Passus på Vaknin? För att han är Narcissist? Jag läser och lyssnar gärna på honom, förutom att han är Narc så är han EXTREMT påläst...
Som jag skrev: Kolla runt om Vaknin. Det är sen upp till dig att granska fakta från flera håll (källkritisk som vid uppsatser). Jag skulle då rakt inte köpa det som kommer från varken en narcissist eller psykopat rakt av med tanke på deras agenda.
Hur intelligenta, hur pålästa de än är.

Gällande PM så har han givetvis inre konflikter som ger pulsvågor i det yttre. Det kan vem som helst räkna ut utan att doktorera. Han är störd. Han har en taskig bakgrund. Hans syn på tillvaron blir givetvis annorlunda än gemene man.
Senast redigerad av develi 2018-03-12 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in