2018-03-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack. Jag funderade också kring denna versal och mina borde väl vara "mine"?

Edit. Van Helsing har med dracula att göra som rollfigur.
Enligt annan skribent. van helsings fru-Mina van Helsing.
Citera
2018-03-12, 22:33
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja,jag tror att jag läste vad du skrev och hade det i bakhuvudet.
På ett högst omedvetet plan isåfall. Om det var ett slags förintande av Raket-Madsen borde han inte jobba så hårt för att komma lindrigt undan fängelsestraff. Å andra sidan var han kanske vid vägs ände med sig själv, just när han fick en impuls att kontakta KiM. Enligt en dansk artikel jag läste (men inte funnit igen) hade han lämnat rymdlabratoriet tänt och med dörren på vid gavel efter sig.Det var en hund som höll på att springa in där på natten sedan. Som att han helt maniskt med huvudet under armen bara sprungit därifrån för att möta KiM vid Ubåtsplatsen. (?)
PS."Skalet" har inga drömmar och ambitioner kvar. Talar om sig själv i tredje person.

Det mesta som PM pysslat med här, är instigerat av det undermedvetna. Som jag också påtalat i tidigare inlägg i tråden, släpp referenserna till den "normala" uppfattningen av saker och ting, släpp logik, släpp etik, släpp moral, osv. människor som har svåra störningar och allvarlig psykisk ohälsa fungerar och tänker inte och fungerar inte som en normalt funtad människa.
Citera
2018-03-12, 22:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Inga detaljer i sammanfattningen av RPUn nej, dock uppfattade jag det som att han var rätt så jädra störd, vilket får stöd av uttalandet från professorn i psykologi som uttalat sig i BT.

Och vi vet fortfarande inte alls mycket, nästan inget, om modern, och om hur lille Peter hade det mellan 0-4 års ålder.

Dock håller jag det högst sannolikt att arv spelat stor roll här, skulle vara väldigt intressant med en analys av en PET-scan av hans hjärna!
Professorn är intressant men redan via de olika liverapporteringarna inser man att det är riktigt illa (gjort en tidigare spoiler med sammanställning). Förutom att han bestämt klassas som farlig.
Jag reagerade direkt på samma sak via att ha tagit del av andra RPU (via domslut etc).
Ja, bär man genetiken så lär det absolut riskera skapas monster vid fel uppväxt. Riskfaktorn finns ju likaväl utan allt det PM dras med.
Citera
2018-03-12, 22:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Enligt annan skribent. van helsings fru-Mina van Helsing.
Ahh.. det missade jag helt i allt skrivande. Tack till båda!
Citera
2018-03-12, 22:45
Medlem
Citat:
Jag skrev lite om psykopati, hade Fallon i åtanke som sagt samt detta med arv och miljö.
RPU är inte mer än fragmentariskt återgiven. Hur många poäng han erhållit på skattningsskala vet vi inte, ej heller diagnos relaterat till narcissism.
Med reservation hur dansk RPU presenteras så pratas det dock om drag.
Om han fått en mer normal uppväxt hade det kanske inte blivit så hemskt som det blev (med reservation att han ger sig hän åt sadism). Sistnämnda kan dock ha påverkats likaväl av hans fars erbarmerliga kvinnosyn.
Som du skriver påverkar miljö (uppväxt, barndom) oerhört mycket. Om de inte isolerat sig, om det funnits en enda normal "vårdare" (biologiskt släktskap el kön är inte noga) i hans närhet så hade det kanske inte blivit så "mekaniskt" och vansinnigt på den känslomässiga fronten.
Håller helt med. Tyvärr hade han nog ingen bra relation med sin mamma heller dvs en gång om året när han fick träffa dem.
Jag tycker PMs beskrivning av "Himmeln" låter som mamman. Trist,tråkigt,religiöst,städat,puttinuttigt,förstå r inte ens hur en tvåstegsraket fungerar,kunde lika gärna prata med katten. Men så god är hon nog ändå inte. Röker och dricker. Har en fjärrkontroll typ, och kan låta dåliga saker hända. Bär kinky cowboystövlar (inne i slutet på 70-talet,köpte mina i DK.) Inte så ren och god trots sin religiösa image tycker PM och trillar ned i Helvetet(Pappan).
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-12 kl. 22:49.
Citera
2018-03-12, 22:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Som jag tidigare spekulerat kring i ett inlägg i den här tråden, sett ur ett intrapsykiskt objektrelationsperspektiv, skulle det kunna vara så enkelt att PM helt enkelt "hade ihjäl sig själv", den store RaketMadsen är död.

Nu sitter ett skal, det enda som finns kvar, av den forna vida kända fantastiska RaketMadsen, i buren, utan raketverkstad, utan ubåt, utan vänner och raketbyggande dyrkande volontärer, utan älskarinnor, utan inströmmande pengar från investerare, istället bara miljonskulder till danska staten.
Fast..han är meganarcissist. Eller missförstår jag andemeningen?
Inte ens symboliskt skulle denna vilja "dö" så taffligt.
För min del tror jag att han trodde han hade den perfekta planen genomtänkt utifrån en flerårig sadistisk fantasi.
Han skulle klara sig via att likdelar aldrig återfanns och leva på luckan-i-huvudet-teorin (plan B efter dravlet att hon blivit avsläppt innan).
Melodramatiskt skulle han mottaga runkdunkar och tröstande blickar; kaptenen som inte kunde få besättningen tryggt i land.

Att han sen sitter och ömkar sig själv sammanfaller helt med både narc och psykopati. Han strör salt i såren och tycker fasligt synd om sig själv.
Så här skulle det ju inte bli i min grandiosa värld?
Senast redigerad av develi 2018-03-12 kl. 23:18.
Citera
2018-03-12, 22:52
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Fast..han är meganarcissist. Eller missförstår jag andemeningen?
Inte ens symboliskt skulle denna vilja "dö" så taffligt.
För min del tror jag att han trodde han hade den perfekta planen genomtänkt utifrån en flerårig sadistisk fantasi.
Han skulle klara sig via att likdelar aldrig återfanns och leva på luckan-i-huvudet-teorin.
Melodramatiskt skulle han mottaga runkdunkar och tröstande blickar; kaptenen som inte kunde få besättningen tryggt i land.

Att han sen sitter och ömkar sig själv sammanfaller helt med både narc och psykopati. Han strör salt i såren och tycker fasligt synd om sig själv.
Så här skulle det ju inte bli i min grandiosa värld?

Jag är, precis som tidigare, mer inne på speglingen än något annat. En "meganarcissist" lär behöva ganska jädra mycket spegling för att fungera.

Den kognitivt medvetna handlingen "den perfekta planen genomtänkt utifrån en flerårig sadistisk fantasi", är i mina ögon helt säkert ett utlopp för någonting helt annat, som det alltid är när det är "total galenskap" inblandat.
Citera
2018-03-12, 22:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Håller helt med. Tyvärr hade han nog ingen bra relation med sin mamma heller dvs en gång om när han året fick träffa dem. Jag tycker PMs beskrivning av "Himmeln" låter som mamman. Trist,tråkigt,religiöst,städat,puttinuttigt,förstå r inte ens hur en tvåstegsraket fungerar,kunde lika gärna prata med katten. Men så god är hon nog ändå inte. Röker och dricker. Har en fjärrkontroll typ, och kan låta dåliga saker hända. Bär kinky cowboystövlar (inne i slutet på 70-talet,köpte mina i DK.) Inte så ren och god trots sin religiösa image tycker PM och trillar ned i Helvetet(Pappan).
Hans far sägs vara enormt svartsjuk, läste på en engelsk blogg att han ansåg hon gick och flirtade på hotellet med gästerna. Kan vara ur boken.
Nu var hon ung och flera fäder är det till barnen men det är mil till promiskuös för den skull. Jag har kollat upp bröderna som växte upp med henne (mig veterligt?) och de verkar helt normala med riktigt bra utbildning och jobb samt sammanhållning.
En granne hade förfasats över vad gubben sa om mamman och helt tagit avstånd så det bådar inte gott. Har hans uttalande om att skjuta otrogna fruar i åtanke likaväl.
Jag tror PM blev fullmatad med en snedvriden kvinnosyn från barnsben - av en halvt paranoid kanske dement gammal gubbe - parallellt med att hans far slog henne (och halvbröder).
Allt en mor representerar förkastades och blev tråkigt. Med detta for nog även det varma och omhuldande down the drain likaväl. PM pratar sig varm om rostiga tårar gällande ubåtar, gråter och begraver dem som barn samt är helt knäckt om de är övergivna (ska se om jag hittar den berättelsen och återkomma). Han har projicerat varma känslor på maskiner - inte människor.
Senast redigerad av develi 2018-03-12 kl. 22:58.
Citera
2018-03-12, 23:04
Medlem
Citat:
Det mesta som PM pysslat med här, är instigerat av det undermedvetna. Som jag också påtalat i tidigare inlägg i tråden, släpp referenserna till den "normala" uppfattningen av saker och ting, släpp logik, släpp etik, släpp moral, osv. människor som har svåra störningar och allvarlig psykisk ohälsa fungerar och tänker inte och fungerar inte som en normalt funtad människa.
Det är vad jag tänkt men inte kunnat formulera riktigt. Det finns en komplexitet här någonstans i brottet som inte går att förklara logiskt. Det är därför jag fortfarande hoppas att PM ska erkänna (väl medveten om att han inte kommer att göra det). Men jag vill förstå vad som utlöste det,bakgrunden,omständigheterna. För bara då faller bitarna på plats. Till frågan-varför?
Citera
2018-03-12, 23:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag är, precis som tidigare, mer inne på speglingen än något annat. En "meganarcissist" lär behöva ganska jädra mycket spegling för att fungera.

Den kognitivt medvetna handlingen "den perfekta planen genomtänkt utifrån en flerårig sadistisk fantasi", är i mina ögon helt säkert ett utlopp för någonting helt annat, som det alltid är när det är "total galenskap" inblandat.
Det är säkert ett bra tänk, men jag fattar inte vad du menar? Men det är nog jag som är kort i roten.
Förklara mer så ska jag haka på, kontra som bara den eller göra så här --->
Citera
2018-03-12, 23:18
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Det är vad jag tänkt men inte kunnat formulera riktigt. Det finns en komplexitet här någonstans i brottet som inte går att förklara logiskt. Det är därför jag fortfarande hoppas att PM ska erkänna (väl medveten om att han inte kommer att göra det). Men jag vill förstå vad som utlöste det,bakgrunden,omständigheterna. För bara då faller bitarna på plats. Till frågan-varför?

För att han är skvatt galen...

Här var en bra artikel om sexualsadister:
https://www.psychologytoday.com/blog/disturbed/201307/sadistic-killers

Det finns en koppling till att han hade tappat kontrollen över sitt "raketimperium", och med det tappat kontrollen över hela sitt liv, så långt kan vi vara 100% säkra.

För att ens kunna sia om resten behöver vi mer information om hans bakgrund och personlig historik utöver att han levde med en tokig dominant gammaldags far.
Citera
2018-03-12, 23:21
Medlem
Citat:
Hans far sägs vara enormt svartsjuk, läste på en engelsk blogg att han ansåg hon gick och flirtade på hotellet med gästerna. Kan vara ur boken.
Nu var hon ung och flera fäder är det till barnen men det är mil till promiskuös för den skull. Jag har kollat upp bröderna som växte upp med henne (mig veterligt?) och de verkar helt normala med riktigt bra utbildning och jobb samt sammanhållning.
En granne hade förfasats över vad gubben sa om mamman och helt tagit avstånd så det bådar inte gott. Har hans uttalande om att skjuta otrogna fruar i åtanke likaväl.
Jag tror PM blev fullmatad med en snedvriden kvinnosyn från barnsben - av en halvt paranoid kanske dement gammal gubbe - parallellt med att hans far slog henne (och halvbröder).
Allt en mor representerar förkastades och blev tråkigt. Med detta for nog även det varma och omhuldande down the drain likaväl. PM pratar sig varm om rostiga tårar gällande ubåtar, gråter och begraver dem som barn samt är helt knäckt om de är övergivna (ska se om jag hittar den berättelsen och återkomma). Han har projicerat varma känslor på maskiner - inte människor.
Om det är det poetiska,romantiska om Freyas begravnigsplats så har jag läst om det.

Det måste vara hemskt för ett litet barn med en pappa som är våldsam mot dina syskon och troligtvis modern med samtidigt god mot barnet själv. Väldigt förvirrande. Vem är ond och vem är god? Är bröderna de onda eftersom pappan slår dem? Är det mamma som är ond?
Och sedan växa upp med en pappa som alltid talar illa om mamman. Modern talade i sin tur illa om pappan men bara en gång om året. Hemskt att han inte ens fick träffa sina bröder trots att de bodde nära. Ett år är ju en evighet som inte går att övergreppa i ett litets barns tidsperspektiv. Det måste varit svårt att knyta band när de aldrig fick träffas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in