2016-09-11, 20:11
Medlem
BlackIncs avatar
Det handlar väl om planerad körning.
Ska du svänga åt vänster i nästa korsning eller trafikljus, så skulle iaf jag stanna kvar i vänster körfält.

Skulle jag fortsätta rakt fram en längre sträcka eller svänga åt höger, så skulle jag lagt mig i högra fältet.
Citera
2016-09-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Naturligtvis byter du om du inte har någon god anledning att stanna i det vänstra (typ att instruktören sagt åt dig att svänga vänster snart eller liknande).

Du kör som att du var själv i bilen, de enda instruktionerna du får av instruktören är vilken väg du ska köra, inte hur, i vilken fil etc. Det är just sånt som är hans jobb att bedöma, vilka val du gör.

Hej, tack för svaret.

En till fråga bara. När man ska köra i en rondell och ibland finns det pilar som markerar vilket körfält man ska välja.

Men vi säger att inspektören säger att ta den tredje avfarten eller att det står att Stockholm ligger på den tredje på en skylt.. Kan jag automatiskt välja det vänstra körfältet om jag inte hinner se pilarna?. Ändå om båda körfältet leder till tredje avfarten?
Citera
2016-09-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackInc
Det handlar väl om planerad körning.
Ska du svänga åt vänster i nästa korsning eller trafikljus, så skulle iaf jag stanna kvar i vänster körfält.

Skulle jag fortsätta rakt fram en längre sträcka eller svänga åt höger, så skulle jag lagt mig i högra fältet.

Jo självklart. Men om inspektören har inte sagt vart jag ska köra.. Då får jag väl byta körfält ändå till det högra?
Citera
2016-09-11, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej, tack för svaret.

En till fråga bara. När man ska köra i en rondell och ibland finns det pilar som markerar vilket körfält man ska välja.

Men vi säger att inspektören säger att ta den tredje avfarten eller att det står att Stockholm ligger på den tredje på en skylt.. Kan jag automatiskt välja det vänstra körfältet om jag inte hinner se pilarna?. Ändå om båda körfältet leder till tredje avfarten?

Vad jag förstår kan man numera välja vilket körfält man vill. Rent praktiskt anser de flesta att det är bättre att ligga i vänster fält för att undvika krock.

Låter inte riktigt som du är klar på körskolan än,eller?
Citera
2016-09-11, 20:18
Medlem
BlackIncs avatar
Citat:
Jo självklart. Men om inspektören har inte sagt vart jag ska köra.. Då får jag väl byta körfält ändå till det högra?

Då skulle jag absolut bytt till det högra fältet.
Citera
2016-09-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragge81
Vad jag förstår kan man numera välja vilket körfält man vill. Rent praktiskt anser de flesta att det är bättre att ligga i vänster fält för att undvika krock.

Låter inte riktigt som du är klar på körskolan än,eller?

Jo det är jag:P Men undrar om man får göra det under körningen.
Citera
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Hej, tack för svaret.

I tvåfiliga rondeller kör du alltid i vänstra körfältet när du ska åt vänster (tredje avfarten på vanliga fyrvägsrondeller), så då ska du såklart göra det även vid uppkörningen. Hur man placerar sig i en rondell är ju också något du ska kunna, och som instruktören bedömer.

Sen så får du alltid instruktionerna i god tid, så du hinner se alla skyltar och markeringar du behöver för att göra rätt val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackInc
Då skulle jag absolut bytt till det högra fältet.

Perfekt tack. Ville bara vara säker så att han inte blir arg och säger jag sa inte att du skulle byta...
Citera
2016-09-11, 20:52
Bannlyst
Du lägger dig i det högra tills du vet var du ska åka
Citera
2016-09-11, 22:11
Medlem
Citat:
Hej,

Har min uppkörning imorgon och är super taggad och lite nervös:P. Men jag hart en fråga angående körfält byte.

Om vi säger att jag svängde höger och det finns två körfält vänster körfält är för bilar och högra körfält är för bussar. Och jag kör på vänstra körfältet först, men efter några meter så upphör busskörfältet. Får jag byta körfält utan att examinatorn säger det?. eller ska ska jag fortsätta på samma körfält?

För det är ändå bäst att köra på högra körfältet.?

Tack

du kommer tyvvär inte klara uppkörningen, jag garanterar att du kuggar,

varför jo för du är inte redo, återkomm gärna imorgon och berätta att jag hade fel ,
Citera
2016-09-12, 01:04
Medlem
Citat:
Jo det är jag:P Men undrar om man får göra det under körningen.

Tyvärr verkar det som att du har flertalet försök hos transportstyrelsen framför dig, samt en utökad utbildning hos körskolan. Kanske det kommande CSN stödet för körkort är något för dig?
Citera
2016-09-12, 17:09
Medlem
Tropicanans avatar
Slippa stadskörning?

Tjena, En av mina grabbar håller nu på med sitt körkort. Han bor i en mindre stad och tar körkortet genom körskolan. Grejen är att han har gjort alla sina moment dvs Risk 1, Risk 2.

Men eftersom det är en mindre stad så är ett av kraven att man åker till en storstad och kör. Denna storstad ligger 2 timmar härifrån och min son är arg över att behöva åka 2 timmar dit för at sedan vara där i 3 timmar för att sedan åka hem 2 timmar bara för att körskolan i hans stad har det som krav.

Så min fråga är ifall han kan skriva ut sig från körskolan nu istället och skriva/köra upp privat istället, då slipper han åka till storstaden och skulle då alltså kunna ta sitt körkort så fort det finns tid.
Förstår ju att om man frågar körskolan så kommer dom babbla på om att det inte går osv för att tjäna sina extra slantar.

Så jag lämnar frågan i era händer flashback!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in