Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-12, 17:42
Medlem
Den första att lämna det sjunkande skeppet. Eddie Ek lämnar SD och går över till AfS.

https://www.hd.se/2018-03-12/astorps-oppositionsrad-lamnar-sd-for-nystartade-alternativ-for-sverige
Citera
2018-03-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Eddie Ek, oppositionsråd för Sverigedemokraterna i Åstorps kommun, har tydligen gått över från SD till AfS, och blir därmed den förste politikern som byter sida offentligt:

https://alternativforsverige.se/eddie-ek-sd-går-över-till-alternativ-för-sverige/
Han måste sikta på riksdagslistan. Eftersom AfS inte ställer upp i några andra val så är hans kommunpolitiska karriär över.

Detta innebär också att man inte bör räkna med alltför många avhopp innan valet. Om SD kommer in i riksdagen så kan de max räkna med runt 20 mandat. Efter valet är det en annan sak, i synnerhet om de har kommit in i riksdagen, men även om de inte gjort det.
Citera
2018-03-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Om man kan åka på semester till sitt hemland så är det att betrakta som säkert vad är det du inte förstår med det TS?

Att samtliga uppehållstillstånd skall omprövas lär nog aldrig gå igenom...
Folk som kommer från ett annat EU-land behöver inget uppehållstillstånd.

Precis och som många skrivit, hur många italienare, greker och ryssar har sökt asyl i Sverige?

Då blir det nog värre för hon unga somaliskan i huckle på expressen, DN eller vart hon nu tagit vägen. Hon skrev stolt att "nu åker jag på semester till Somalia". Hur kan hon få lov att stanna kvar? Obegripligt.

Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Du svarar ju på din egna fråga i trådstarten. För det första så gäller det uppehållstillstånd, inte medborgarskap vad jag kan se. Detta kan man ha synpunkter på, eftersom många icke-önskvärda individer har fått medborgarskap (se somalier åtalad för gruppvåldtäkt fick medborgarskap i häktet), men jag tror det är svårt rent juridiskt att få igenom någon sorts retroaktiv lag som drar in utdelade medborgarskap. Däremot kan man stifta en ny lag som säger att invandrares medborgarskap dras in om man begår brott (detta vill Alternativ för Sverige).

För att svara på din fundering:

Även europeiska invandrare som har fått uppehållstillstånd sedan år 2000 men som "levt på bidrag en ansenlig del av sin vistelse, inte lärt sig svenska eller varit kriminella" kommer att utvisas. Svårare än så är det inte.

Så en jugge som jobbar som läkare eller vad som helst som kom hit efter år 2000 men som ännu inte har fått medborgarskap, sitter antagligen säkert.

Det är bara att hänvisa till korruption, fusk, mygel, landsförräderi hos tidigare beslutsfattare. Allt omprövas. Är det fuskhistorier man lämnat in så reser man hem. Inget land skulle förebrå oss. Inget annat land har varit lika jävligt mot sin befolkning som Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Jag säger inte emot, etablissemanget har förstört det här landet. Och skiten ska helst ut ur riksdagen så fort som möjligt. Det jag hade var allmänna funderingar kring hur detta kommer att tolkas? Vad händer med alla som är halvsvenska? Och annat som kan ställa till det i tolkningen.

Halvsvenskar utgår jag ifrån att man gör individuella prövningar på. Kriminella, talar inte språket, misslyckats i skola, dålig förståelse för traditioner, kultur, värderingar så åker man till andra förälderns hemland.

Halvsvenskar är väl den enda gruppen jag kan tycka är problematisk. Andra och tredje generationens invandrare är enklare, där ska i princip alla hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
I like! Så får vi ser hur det har utvecklat sig framåt sensommaren opinionsmässigt. Kan tycka att det är lite synd att AfS inte ställer upp i kommunvalet i Stockholm, det hade blivit en given röst från mig. Riksdagsvalet är lite osäkert ännu för min del, men jag har gillat vad jag ser och hört hittills. Bara att slippa "känna/ta ansvar" för Jimmie "jag vet inte" Åkesson vore än lättnad (no pun intended, men det är andra tider nu). Jag ansåg en gång i tiden att AfS var för radikala, och att jag kunde nöja mig med SD. Men nu är verkligheten så absurd, SD har inte hängt med, och jag tvingas revidera mina åsikter i samma takt som verkligheten, och allvaret i situationen, tränger sig på.

Jag har länge tyckt att SD varit för mjuka i deporteringsfrågan. Mer eller mindre allt i AfS program tilltalar mig. Massivt återvändarprogram, frivilligt och forcerat är helt nödvändigt om vi ska ha ett någorlunda fungerande land kvar till våra barn och barnbarn.
Citera
2018-03-12, 17:56
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu handlade inte mitt inlägg om återtagande av medborgarskap, utan om de skillnader som AfS vill göra mellan olika medborgare beroende på hur länge de bott i landet m.m. Den typen av skillnader är skadliga eftersom de söndrar i stället för att ena dem som bor i Sverige.
Du får gärna citera AFS hemsida för att ytterligare klargöra din position. Gör du inte det så utgår jag ifrån att du inte håller dig till ämnet utan postar off topic.
Citera
2018-03-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Eftersom att sanningen kom ut om I&I och hur 7Klövern och MSM ljugit och fört folket bakom ljuset så finns det gott om väljare som vill begränsa invandringen mer än SD och även repatriera lycksökare som hatar Sverige och svenskar men gärna lever av dem.

Opinionsmässigt så stämmer det dock inte. I såna fall hade väljarna inte vänt sig ifrån SD och tillbaka till de tidigare partierna bara för att de andra också började skärpa sina.

Nä jag tror Afs har en begränsad grupp de kan ta ifrån. De tas i begränsad form från SD och möjligen M. Knappast några 4%.
Citera
2018-03-12, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Opinionsmässigt så stämmer det dock inte. I såna fall hade väljarna inte vänt sig ifrån SD och tillbaka till de tidigare partierna bara för att de andra också började skärpa sina.

Nä jag tror Afs har en begränsad grupp de kan ta ifrån. De tas i begränsad form från SD och möjligen M. Knappast några 4%.

Du har kanske rätt, men samtidigt gjorde väl Sentio en undersökning som visade att 80% av SD-väljarna skulle kunna rösta på ett parti som hade strängare återvandringspolitik än SD. Jag själv är definitivt en av dem. Frågan är om det finns 239.999 till som känner så?

Jag kan också tänka mig att det kan finns en del borgerliga väljare som dels tycker SD är för sossiga och dels tycker att deras invandringspolitik nu är för lika M eller KD. Steget till SD är inte stort nog för att det är värt att kallas rasist och man överväger inte ens NMR. En tanke bara.
Citera
2018-03-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives

Det kan bero på själva partiet Sverigedemokraterna. Nu när det finns alternativ så kommer jag aldrig mer rösta SD, och jag tror det finns andra som resonerar på liknande sätt. Hade det saknats alternativ så hade jag blivit tvungen att rösta SD det här valet också.

För övrigt, att Eddie Ek idag väljer att lämna SD för AfS är rätt stort. MED har existerat i ett par år men kan så vitt jag vet inte skryta med en så viktig värvning, möjligtvis med undantag för Josefin Utas.
Citera
2018-03-12, 18:25
Medlem
FarbrorAgges avatar
Många rätt i Alternativ för Sveriges program:

http://www.friatider.se/m-nga-r-tt-i-alternativ-f-r-sveriges-program
Citera
2018-03-12, 18:33
Medlem
Kwatos avatar
Jag tycker att det är läge att försöka påverka medias bevakning av valrörelsen. T ex skulle det sitta fint om de ville inkludera både F! och AFS och låta dem få nästan lika mycket utrymme var som riksdagspartierna. Vem tror t ex SVT att de lurar om de påstår att det finns en objektiv journalistisk metod bakom deras bevakning? Dags för utmanare att synas också. För demokratins skull!
Citera
2018-03-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Det kommande nya miljonprogrammet som kommer att byggas vid övriga utkanter av storstäderna? Är inte riktigt uppdaterad kring planerna för det nya miljonprogrammet.

Det kan vara att flyktingarna bygger nya hem i utkanterna av storstäder som Damaskus och Bagdad när de kommer hem igen. Men det ser inte jag som en svensk uppgift att avgöra var de ska bo i hemlandet.

Det Nya Miljonprogrammet handlar om en sammanhållen svensk politik som ska hjälpa flyktingarna att komma hem igen till nära och kära.

Syrien har kvinnoöverskott. Vi kan inte stå i vägen för kärleken. Aisha måste få hem Mahmoud igen så att de kan bilda familj hemma hos klanen.
Citera
2018-03-12, 18:53
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja det verkar som du säger lite märkligt att skicka hem de som kommit hit för att arbeta (vilket ger uppehållstillstånd) men som inte lärt sig svenska och varför ska de skickas hem? Jag vet själv forskare från t.ex. USA som bara pratar engelska efter att ha varit här i 10 år... eller thailändare som gift sig in här och inte kan svenska så bra. Att skicka tillbaka någon som är född i ett annat land, t.ex. Polen, men som kom till Sverige som 2 åring och som kanske begått något snatteri eller narkotikabrott känns också onödigt.

Jag tänker ändå att i realiteten är detta petitesser. AFS kommer inte få genom sina önskemål och jag tror också att AFS kommer skriva om sitt program om nödvändigt, då det är uppenbart vad de egentligen vill uppnå. Tror jag. Vilket är att skicka hem "flyktingar".

Sen spelar det ändå inte så stor roll för mer än 5% får de inte, så om de ska få genom repatriering så får det vara i någon mjuk variant som SD och M kan gå med på.

Kanske det. Valet i år kommer att bli intressant.
Citera
2018-03-12, 18:57
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det kan vara att flyktingarna bygger nya hem i utkanterna av storstäder som Damaskus och Bagdad när de kommer hem igen. Men det ser inte jag som en svensk uppgift att avgöra var de ska bo i hemlandet.

Det Nya Miljonprogrammet handlar om en sammanhållen svensk politik som ska hjälpa flyktingarna att komma hem igen till nära och kära.

Syrien har kvinnoöverskott. Vi kan inte stå i vägen för kärleken. Aisha måste få hem Mahmoud igen så att de kan bilda familj hemma hos klanen.

Ok, så det är vad man menar med nya miljonprogrammet? Visste inte det faktiskt.
Trodde att det handlade om ett nytt miljonprogram i Sverige, där man skulle bygga bort bostadsbristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in