2018-03-12, 17:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Mail? PostNord har ju gått ut med att de inte skickar mejl efter att några bluffmejl med betalningsanmodan varit i omlopp.
Får du ett mail från Postnord på ett Kina-Paket att du skall betala något så är det garanterat ett skam.

Däremot så skickar dom ofta ut mail om du angett det på beställning från en svensk ehandlare där brukar det vara vanligt att kryssa i ifall du vill bli aviserad per mail eller per sms när paketet finns att hämta ut på ditt lokala utlämningsställe...
Citera
2018-03-12, 17:32
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Får du ett mail från Postnord på ett Kina-Paket att du skall betala något så är det garanterat ett skam.

Däremot så skickar dom ofta ut mail om du angett det på beställning från en svensk ehandlare där brukar det vara vanligt att kryssa i ifall du vill bli aviserad per mail eller per sms när paketet finns att hämta ut på ditt lokala utlämningsställe...

Men nu handlar det om momsinbetalning. NordPost har sagt att de inte skickar några mail i detta ärende. Länk till uttalandet från PostNord finns i ett av mina tidigare inlägg. Men 252life här har tydligen fått ett annat besked av PostNord. Jag vill att han ska svara på frågan, inte du.

Det här visar också hur viktigt det är att man kan identifiera sin försändelse om man får ett sms om momsinbetalning. Ett effektivt sätt att få stopp på bedrägerier med bluffmejl eller bluff-sms.
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-12 kl. 17:37.
Citera
2018-03-12, 17:34
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Sen klagar regeringen på Trump, att han inför tull på visa varor. Alla ser ju om sitt egna hus.

Absolut, detta skulle tillochmed få Trump att bli avundsjuk. Det är absolut ett handelshinder.
Citera
2018-03-12, 17:40
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Absolut, detta skulle tillochmed få Trump att bli avundsjuk. Det är absolut ett handelshinder.

Inte bara den höga momsen och alla avgifter är ett handelshinder, även den sega hanteringen av PotNord. Nu fördröjs Kinaposten med minst en vecka. Detta ovanpå tidigare långa leveranstider på 6 veckor eller mer. Även standardpost från till exempel USA fördröjs.
Citera
2018-03-12, 17:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Men nu handlar det om momsinbetalning. NordPost har sagt att de inte skickar några mail i detta ärende. Länk till uttalandet från PostNord finns i ett av mina tidigare inlägg. Men 252life här har tydligen fått ett annat besked av PostNord. Jag vill att han ska svara på frågan, inte du.

Det här visar också hur viktigt det är att man kan identifiera sin försändelse om man får ett sms om momsinbetalning. Ett effektivt sätt att få stopp på bedrägerier med bluffmejl eller bluff-sms.
Ja och som alltid är det viktigt att kontrollera att det bankgironummer eller swishnummer som anges vid betalningen verkligen går till rätt mottagare i det här fallet Postnord.
Citera
2018-03-12, 17:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Inte bara den höga momsen och alla avgifter är ett handelshinder, även den sega hanteringen av PotNord. Nu fördröjs Kinaposten med minst en vecka. Detta ovanpå tidigare långa leveranstider på 6 veckor eller mer. Även standardpost från till exempel USA fördröjs.
Om du behöver dina varor snabbare kan du t.ex. skicka dom med DHL eller EMS då kan du få hem dom på 2-3 dagar från Kina och då är tiden för tullklareringen inräknad.
Citera
2018-03-12, 17:47
Medlem
252lifes avatar
Citat:
Mail? PostNord har ju gått ut med att de inte skickar mejl efter att några bluffmejl med betalningsanmodan varit i omlopp.

Kan vara så att kudservice tjejen är bristfälligt utbildad och svarde fel. Jag återkommer med en uppdatering om det händer något i mitt ärende.
Citera
2018-03-12, 18:29
Medlem
Snarkarens avatar
Det är alltså bara på mail skam kan komma, så sms där det står att det är PN och en länk att trycka på är ok alltså, bara att klicka på länken och betala...
Citera
2018-03-12, 18:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Det är alltså bara på mail skam kan komma, så sms där det står att det är PN och en länk att trycka på är ok alltså, bara att klicka på länken och betala...
Som alltid på nätet var misstänksam kolla att webbadressen är riktig att det är en https adress samt att bankgiro och Swish går till rätt mottagare.
Citera
2018-03-12, 19:04
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om du behöver dina varor snabbare kan du t.ex. skicka dom med DHL eller EMS då kan du få hem dom på 2-3 dagar från Kina och då är tiden för tullklareringen inräknad.

Fick min Blue Öyster Cult t-shirt från Kina häromdagen i brevlådan. Och den kostade mig faktiskt inte jävla ruttet öre i avgift. Konstigt nog.

Det är därför man beställer/beställde från Kina!

Dom har ju för fan Blue Öyster Cult t-shirts till salu bara en sådan sak (och vilka andra jävla pretto bolag idag har det!?) till dessutom bra kvalitet!

Du kimdah2002 måste jobba för Claes Ohlson, eller ett eller annat liknande krämarföretag här i Sverige, som ändå tjackar allt från Kina. Så som du försvarar avgifterna vi konsumenter nu råkar ut för.

https://www.aliexpress.com/premium/blue-oyster-cult.html?d=y&origin=y&blanktest=0&SearchText=blue +oyster+cult&tc=ppc&initiative_id=AS_2018031209585 9&isViewCP=y&catId=0
Citera
2018-03-12, 19:10
Medlem
Sleeptalkers avatar
... så tack för jävla ingenting.
Citera
2018-03-12, 21:21
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Bra exempel på vad som kan hända, när man inte vet vad man betalar för.
Jag är ganska säker på att PN's sms krav bryter mot skatteverkets regler för fakturering.
Du som köpare har rätt att få specificerat vad du betalar för.
Hoppas någon tar dom till domstol.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/321574.html#h-Mangd-omfattning-och-art

Undrar vad Postnords kundservice svarar på detta? Någon som frågat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in