2018-03-12, 15:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag har kollat på bankinbetalning från sms (ej Swish)där framgår inga mer uppgifter om paketet
Ok... Awendela tipsade innan om att ställa en fråga om kollinummret på chatten på betalningssidan, dom bör kunna svara omgående...

(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 15:33.
Citera
2018-03-12, 15:18
Medlem
eremitkraftans avatar
2st billiga, avgiftsfria, kinapaket i dagens brevskörd. Båda postade från Kina runt 10/2. Sicket flyt!
Citera
2018-03-12, 15:34
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Handlar du t.ex. på eBay så kan du söka efter det du är intresserad av och sedan till vänster klicka i Item Location: Europe så får du bara de säljare som finns i europa (sedan får du för säkerhets skull själv kolla om landet är med i EU eller inte) Beställer du från någon inom EU behöver du inte betala avgift och moms.

Yes det hade jag koll på =)

Tänkte mer andra sidor som DX.com, Alibaba osv.
Citera
2018-03-12, 15:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Yes det hade jag koll på =)

Tänkte mer andra sidor som DX.com, Alibaba osv.
Du får nog förutsätta att alla varor som finns på dom sidorna skickas från Kina eller andra länder i Asien ,det hör nog till undantagen att det finns något företag från EU med där.
Citera
2018-03-12, 15:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej du behöver inte betala någonting. Du får troligtvis ett sms först det struntar du i, sedan får du en avi den struntar du också i. Efter ytterligare 14 dagar skickar Postnord paketet till Direct Linc som lastar det på en båt och skickar tillbaka det till Kina. I Kina sorterar China Post paketet och skickar tillbaka det till säljaren med en faktura på returfrakten i Kina. Säljaren blir skitsur och hoppar jämfota och skriker en massa svordomar på Kinesiska men dom varken hör eller förstår du så det är lugnt...

Mycket av Kinapaketen returneras inte utan skickas till destruering enl avtal.
Citera
2018-03-12, 15:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ja Direct Linc sköter det med, dom sorterar allt i tre högar.
1. Retur till Kina med båt.
2. Tas hem av de anställda eller lottas ut på julfesten.
3. Billigt skräp som ingen vill ha destrueras enligt avtal.

I år lär det bli många presenter under granen :-) har jag hört...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 16:00.
Citera
2018-03-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Det är ju en generell regel.

Om jag har beställt en vara, betalat och fått kvitto på en vara som jag har beställt. Vem äger varan då ?

Om jag tex beställt en kamera och jag inte hinner hämta ut den inom 14 dagar. Kan leverantören då meddela att kameran ska destrueras.

Gäller samma regler i Sverige som mellan olika länder, att så fort man inte hämtat en vara inom 14 dagar övergår den i Postens eller Leverantörens ägoskap igen och de kan destruera den ? Tex om jag handlat på NetOnNet eller DX ?
Citera
2018-03-12, 16:36
Medlem
s-täljes avatar
Postnord måste vara en om dom dummaste företag det finnes
när ringa kundservis fråga vad händer med mitt paket? som spårbart, får svar hör med avsändaren??? Men för fan enligt spår den ank till posten 24/2 samt 3/3 Båda paket inget mera! nu inget från China dessa från UK Det inte avsändares fel, Felet ligger Posten! Vilka jävla nötter Lägg ner postväsen Ta fram Fedex/Dhl medmera
Citera
2018-03-12, 16:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Det är ju en generell regel.

Om jag har beställt en vara, betalat och fått kvitto på en vara som jag har beställt. Vem äger varan då ?

Om jag tex beställt en kamera och jag inte hinner hämta ut den inom 14 dagar. Kan leverantören då meddela att kameran ska destrueras.

Gäller samma regler i Sverige som mellan olika länder, att så fort man inte hämtat en vara inom 14 dagar övergår den i Postens eller Leverantörens ägoskap igen och de kan destruera den ? Tex om jag handlat på NetOnNet eller DX ?
Om du inte hämtar ut ett paket från NetOnNet från ditt utlämningsställe inom 14 dagar och efter två påminnelser går varan i retur till NetOnNet och dom skickar då pengarna tillbaka till dig för varan men drar av kostnaden för returfrakten. Om returfrakten är dyrare än varan skickar dom en faktura till dig på mellanskillnaden.

Nej svenska konsumentlagar gäller inte för varor du handlat i Kina där får du kontakta säljaren själv och kräva pengar tillbaka eller ersättningsvara om varan kommit bort eller gått sönder.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 17:20.
Citera
2018-03-12, 16:57
Medlem
252lifes avatar
Har inte fått sms eller avi, har gått 10 dagar.. Kontaktade postens kundservice och fick ett copy paste svar:

"Din försändelse befinner sig fortfarande på tullhantering vilket kan ta upp till 5 arbetsdagar och det är anledningen till att du ännu inte fått en avisering. Så fort den är färdigbehandlad kommer du bli aviserad på sms eller mail"

Så man får alltså ingen avi?
Citera
2018-03-12, 17:04
Medlem
rostigamazons avatar
Sen klagar regeringen på Trump, att han inför tull på visa varor. Alla ser ju om sitt egna hus.
Citera
2018-03-12, 17:06
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Har inte fått sms eller avi, har gått 10 dagar.. Kontaktade postens kundservice och fick ett copy paste svar:

"Din försändelse befinner sig fortfarande på tullhantering vilket kan ta upp till 5 arbetsdagar och det är anledningen till att du ännu inte fått en avisering. Så fort den är färdigbehandlad kommer du bli aviserad på sms eller mail"

Så man får alltså ingen avi?

Mail? PostNord har ju gått ut med att de inte skickar mejl efter att några bluffmejl med betalningsanmodan varit i omlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in