Citat:
Ursprungligen postat av
Djimmie
Sedan finns det något som heter sunt förnuft. Unibet hade ö/u 12,5 till 1,65-2,1 på valdagen (går ej komma mkt närmare sanningen) och även Sentio var mkt nära. Dom flesta andra har praktbommat ALLA val med SD.
Ja ja, men vad har det att göra med det här postmoderna blåljugandet? Hur det går i valet vet vi då. Det jag intresserar mig för är det här enfaldiga spridandet av berättelser som vid ett lätt nagelskrap visar sig vara fullständiga fabler.
Narrativ 1a: Sentio har en lång och överlägsen track record av att pricka in SD perfekt vid både riksdags- och EU-val. En guldstandard att avundas.
Narrativ 1b: Inget institut har någonsin överskattat SD nära ett val.
Sen strösslar man gärna dessa med mängder av absolutismer som "ALLTID", "SAMTLIGA", "KONSEKVENT" etc.
Både 1a och 1b är bullshit och det är enkelt att ta reda på det. Och för de lata som inte orkar har det påpekats åtskilliga gånger i tråden.
Detta från samma klientel som i åratal har tjatat ihjäl sig om att media/politiker/whoever ska säga SANNINGEN. Sanningen om invandringen. SANNINGEN om invandrarbrottsligheten. SANNINGEN om våldtäkterna. SANNINGEN om asylfusket.
Men när man sen ger dem valet att hålla sig till sanningen eller sagoberättelsen om Sentio så lägger de en fet kletig bajskorv på sanningen och springer in och har sex med sagoberättelsen i närmaste buske.
Varför? Tror man att man hjälper SD genom denna högst tveksamma "reklam"? Hur låter säljpitchen där? "Trött på fakta? Kom till oss! Vi i SD-bubbla diktar själva ihop den verklighet vi vill höra".
Jag säger det igen: Till höger kör vi med hårda, tråkiga, verifierbara fakta. Det är en konkurrensfördel som ska vårdas ömt och stolt. Vill man leka postmodernistisk sagotant, packa och stick till Schyman och Fridolin och onanera till DN Kultur.