2018-01-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Tycker man likadant i en fråga och röstar på samma lagförslag, så behöver inte det vara ett samarbete. Frågor på det?

Min poäng var att då M och SD tycker likadant i en hel del migrationsfrågor. Så kommer de utan samarbete att rösta för samma lagförslag. Därav är det viktigt att de innehar en majoritet inom riksdagen. Eftersom att partier som C och S kommer knappast rösta för liknande lagförslag.

Ett av många problem med detta är att Kristersson sagt vid flera tillfällen att han vill göra upp med socialdemokraterna i migrationspolitiken.

Därför blir det ingen motion (eller proposition) som SD kan rösta för eftersom de bl a står för en mycket mera restriktiv invandring. M har genom åren tydligt visat att de inte stödjer några motioner från SD.

Dessutom tycker de inte likadant. M vill ha kvotfyktingar på en nivå om 30 000 om året samt ha kvar möjlighet till asyl (samt uppehållstillstånd till alla som kan fixa fram ett jobbintyg). SD max 5000 kvotflyktingar om året, och bara asylsökning om kris/krig i våra grannländer.
Senast redigerad av kortrockad 2018-01-20 kl. 20:18.
2018-01-20, 20:16
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Tycker man likadant i en fråga och röstar på samma lagförslag, så behöver inte det vara ett samarbete. Frågor på det?

Min poäng var att då M och SD tycker likadant i en hel del migrationsfrågor. Så kommer de utan samarbete att rösta för samma lagförslag. Därav är det viktigt att de innehar en majoritet inom riksdagen. Eftersom att partier som C och S kommer knappast rösta för liknande lagförslag.

M och SD tycker inte likadant i migrationsfrågor.
I Sverige så måste man ha egen majoritet alternativt ha ett samarbete med andra partier som samlar riksdagsmajoritet om man vill genomföra förändringar.
M kommer ej få egen majoritet.
Om vi hittar på att M skulle tycka likadant som SD i någon migrationsfråga när M sitter i ett allianssamarbete som ej har egen majoritet så kommer inte C och L att gå med på att M och SD med en teoretisk majoritet röstar igenom någon åtstramning. Då hotar de M att de lämnar regeringssamarbetet.

Meningen var inte att hoppa på dig personligen. Mitt inlägg var riktat mot allmänheten som inte förstår.
Det blir ingen förändring på annat sätt än att SD blir så stora att de genom sin storlek hotar ALLA andra partier till att föra SD-politik.
Alternativt att SD erhåller egen majoritet, och dit är det än så länge långt.
2018-01-20, 20:22
Medlem
svenabs avatar
I senaste Opinion-Live tyckte 72% att man bör sätta in militär i förorten. Hur tolkas en sådan siffra?
Kan den siffran tolkas som att så många stöder ett ganska extremt SD förslag?
Är det där taket för SD ligger för närvarande?
Dessa frågor är korkade, det vet jag, så det behöver ni inte tala om för mig.
2018-01-20, 20:27
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Har ett tag haft känslan att detta "ras" för SD är lugnet före stormen, i undersökningar. Det verkar som att folk runt omkring mig blir mer SD-vänliga, eller snarare mindre vänliga mot sjuklövern. Varför ens svara på en opinionsundersökning? Varför svara SD? Det börjar bli sent att göra nån slags protest genom att svara SD.

Nu ska man inte lita på såna här känslor direkt, men vore intressant att ta reda på mer om väljarnas psyke såhär några månader innan valet.
Är lite inne på samma spår. Det "känns fel" när nya siffror som står och stampar kommer.
Frågan är om vi tappat känslan i tråden eller om det helt enkelt är att vi är i otakt med folket.
Vi är PI/OU-knarkare. Vi vill ha omedelbar reaktion i OU på dessa galna utspel vi sett senaste tiden.
Men Svensson släpar efter några månader.
Jag tycker att vi rimligtvis borde sett en förändring i ett sjunkande S (de är ju en samling hycklande clowner utan like) och att folk som rymde tillbaka till M i höstas i förhoppning om att Uffe skulle innebära en positiv skillnad nu borde ha ledsnat efter "jobba till 75" och "Jag ser hellre att Sverige rasar samman än samarbetar med SD" osv.
2018-01-20, 20:34
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
I senaste Opinion-Live tyckte 72% att man bör sätta in militär i förorten. Hur tolkas en sådan siffra?
Kan den siffran tolkas som att så många stöder ett ganska extremt SD förslag?
Är det där taket för SD ligger för närvarande?
Dessa frågor är korkade, det vet jag, så det behöver ni inte tala om för mig.
Vi ska tolka det som att majoriteten börjar bli jävligt less. Hade de ställt frågan bara för ett år sedan hade siffran hamnat i ~20%.
Tyvärr består dessa 72% av ~50% som tror, hoppas, önskar osv att S eller M ska ändra sig eller skrämmande tror ATT de har ändrat sig och för en restriktiv migrationspolitik.

SDs teoretiska tak ligger någonstans runt 70%. Resterande 30% är för alltid förlorade med kiss i genpoolen.
2018-01-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Är lite inne på samma spår. Det "känns fel" när nya siffror som står och stampar kommer.
Frågan är om vi tappat känslan i tråden eller om det helt enkelt är att vi är i otakt med folket.
Vi är PI/OU-knarkare. Vi vill ha omedelbar reaktion i OU på dessa galna utspel vi sett senaste tiden.
Men Svensson släpar efter några månader.
Jag tycker att vi rimligtvis borde sett en förändring i ett sjunkande S (de är ju en samling hycklande clowner utan like) och att folk som rymde tillbaka till M i höstas i förhoppning om att Uffe skulle innebära en positiv skillnad nu borde ha ledsnat efter "jobba till 75" och "Jag ser hellre att Sverige rasar samman än samarbetar med SD" osv.
Jag har talat med folk som röstar M och S. De båda säger att de röstar S eller M för att "de är nästan lika hårda som SD". Sen vet jag att det är sossar och många nationalister som lämnat SD för att de tycker SD är för liberaliserade (specielt nationalisterna) eller att SD är för lika M.
2018-01-20, 20:40
Medlem
Meningslöst att kolla på opinionsundersökningar. De får pengar för att göra dem och ställa vinklade frågor för att man ska få de siffror som beställaren vill ha så att ma kan svänga opinionen. I Brexit fallet skulle exitsidan förlora med 10% dagen för omröstningen och Trump skulle förlora med 90% enligt andra. Smarta människor svarar inte på opinionsfrågor för man blir kartlagd och sedan ör det så att om man ringer från okänt nummer eller blockerat nummer svarar folk inte utan det går till voicemail. Vem vill lägga tid på att svara på frågor överhuvudtaget så de som anser sig allra smartast ska kunna sälja svaren och informationen om dig vidare och göra pengar på dina svar och din politiska övertygelse. Vet vet var den informationen hamnar. Därför ska man skita i opinionsundersökningar.
2018-01-20, 21:25
Medlem
svenabs avatar
Om man skall se det positiva i Sentios senaste mätning så åker tre osignifikanta partier ut ur riksdagen och inga nya kommer in.

De partier som kommer in har 84,8% av rösterna så 22,2% motsvarar 26,2% vid mandatfördelningen. Det är få partier som har lyckats få sådan styrka i riksdagen, genom tiderna.
SD är klart näst störst och bör bli regeringsbildare om Alliansen fortfarande exsisterar.

Dessutom tror jag att S ökning på 4 pe endast beror på "ironiska" svar.

Det var mitt första försök att idka positivt tänkande, så ha överseende.
2018-01-20, 21:26
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Ett av många problem med detta är att Kristersson sagt vid flera tillfällen att han vill göra upp med socialdemokraterna i migrationspolitiken.

Därför blir det ingen motion (eller proposition) som SD kan rösta för eftersom de bl a står för en mycket mera restriktiv invandring. M har genom åren tydligt visat att de inte stödjer några motioner från SD.

Dessutom tycker de inte likadant. M vill ha kvotfyktingar på en nivå om 30 000 om året samt ha kvar möjlighet till asyl (samt uppehållstillstånd till alla som kan fixa fram ett jobbintyg). SD max 5000 kvotflyktingar om året, och bara asylsökning om kris/krig i våra grannländer.
Gör Kristersson upp med S i migrationspolitiken efter valet 2018 så kommer SD rösta emot en alliansregering. I ett sådant fall skulle Kristersson att tvingas att bilda regering med S. Så med andra ord är frågan: Vågar Kristersson göra upp i migrationspolitiken med S efter valet?
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-20 kl. 21:33.
2018-01-20, 21:31
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
M och SD tycker inte likadant i migrationsfrågor.
I Sverige så måste man ha egen majoritet alternativt ha ett samarbete med andra partier som samlar riksdagsmajoritet om man vill genomföra förändringar.
M kommer ej få egen majoritet.
Om vi hittar på att M skulle tycka likadant som SD i någon migrationsfråga när M sitter i ett allianssamarbete som ej har egen majoritet så kommer inte C och L att gå med på att M och SD med en teoretisk majoritet röstar igenom någon åtstramning. Då hotar de M att de lämnar regeringssamarbetet.

Meningen var inte att hoppa på dig personligen. Mitt inlägg var riktat mot allmänheten som inte förstår.
Det blir ingen förändring på annat sätt än att SD blir så stora att de genom sin storlek hotar ALLA andra partier till att föra SD-politik.
Alternativt att SD erhåller egen majoritet, och dit är det än så länge långt.
Det där är inte sant. Det finns en hel del frågor inom migrationspolitiken som enbart M och SD har likadan syn på. Generellt sett gäller det krav, men inte antal(tyvärr).

En Allians-regering med C är ju mycket tveksamt om SD skulle acceptera?

Det andra fetmarkerade stycket håller jag med dig om. Allra bäst hade det varit om SD blir större än hela alliansen(ev bara C + M).
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-20 kl. 21:46.
2018-01-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser
Vad sägs om att vi med lite stake & ryggrad lovar att lämna kvar en bunt med SD-sedlar i varje bås? Så att alla fegisar som inte vågade ta en egen får en Gyllene Chans att göra bot & bättring under galgen?

OnT så misstänker jag att de dalande siffrorna i OU faktiskt kan stämma, enär mina en gång så stolta landsmän beter sig som amöbor och låter sig påverkas av den massiva propagandan.
Börjar faktiskt att misströsta rejält.

De kommer att plockas bort direkt av funktionärerna. Inget material får finnas i valbåset.

Om det var tillåtet skulle förstås alla partiet lassa in högvis med valsedlar.
2018-01-20, 21:43
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Gör Kristersson upp med S i migrationspolitiken efter valet 2018 så kommer SD rösta emot en alliansregering. I ett sådant fall skulle Kristersson att tvingas att bilda regering med S. Så med andra ord är frågan: Vågar Kristersson göra upp i migrationspolitiken med S efter valet?
Bra fråga.
Om möjligt vill han naturligtvis få den uppgörelsen på plats innan valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in