2018-03-12, 00:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
För en tid sen diskuterade vi här i tråden en artikel på Madsens blog som kallades, "himmel och helvete". Vad jag inte tog tag i var slutet på artikeln :
sitat:
"I can get you back up. You pay here, I get you back up. I have pills. I can get you a blue pill, you get back to Earth, you want ?" "What century you prefer ? I have one taking you too...let me see...this will take you to nice spring. Berlin, April 30, 1945 - you want go ? Back to life ?"
sitat slut
Om man tenker äfter,vem var det man tog tilbaks til livet? vem var det som dog 30 april i Berlin 1945? Jo, det var Adolf Hitler.... Man får tolka det som man vill, men lite konstigt är det.
Artiklen i sin helhet:
https://ing.dk/blog/himmel-helvede-171685
Läste inlägget och det är ju en fullständigt absurd läsning. Jag blev fanimej helt slut när jag läste denna kaotiska text!
Samtidigt kom det drygt tre månader efter brytningen med CS, det är en sorts hälsning i det hela.

PM äcklar mig ur fler perspektiv än mordets vidriga detaljer. Han verkar sippra delar av sanningar till folk om det så är det perfekta brottet, dumpa likdelar eller mordfantasier på ubåten, som om han njuter av att leverera vissa delar av sant material ur sin sjuka hjärna.
Han talar och skriver typ i gåtor som om han driver gäck med omgivningen.
Jag tror von B och gänget representerar det politiskt korrekta (himlen) och han själv helvetet.
(spoiler för att det blir långt även om det enbart är saxat och återgett med egna ord)
Sen kommer då en gedigen och detaljerad beskrivning av helvetet, han lägger betydligt mer krut på den delen. Himlen blir väldigt flack jämfört med det färgstarka helvetet.
Förutom färgstark var det som att kliva in i hans gravt sjuka hjärna; ett enda virrvarr av drifter, begär och märkliga rollfigurer:
Han ses även kommentera:
" Denne folkloristiske opfattelse af livet efter døden...synes jeg mest er sjov fordi de fleste nok ville synes at "down under" er et mere udfordrende og interessant sted end "upstairs"

"tror du ikke jeg er lidt fristet af at køre med Djævelens super damplokomotiv, og hjælpe Winston med hans Me 262, pille ved en Black Bird og sludre T-stoff med von Braun og gutterne ? Der er så mange spændende mennesker der med garanti må være down under - at det alene kunne få en
til at være en slet karl."

Men för att återgå till din citering:
Vad i hela friden menar han med att återge Hitlers dödsdag ihop med sista meningen?
Inbillar han sig att Hitler ska återuppstå?

Du tager pillen og synker, mens den glider ned dæmrer en for længst glemt historie time for dig..."
Citera
2018-03-12, 01:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Jag menar att Madsen har en fri vilja att göra det onda eller det goda. Han är inte förutbestämd att agera som en sexualsadistisk mördare.
Hur mycket goda val gör en person i kluster B (narc, antisocial) alternativt en psykopat?
Nu är det väl snarare så att detta är det riskabla med störningen:
Brist på empati, en sjuhelsickes glorifiering av sig själv, egenvinning osv.

Gällande psykopater som lyckas vara tillräckligt intelligenta och haft en bra uppväxt så ser de mer vinstvinning i att bete sig någorlunda normalt i samhället, men innerst inne skiter de blankt i omgivningens väl och ve.

Givetvis är absolut inte personlighetsstörda alt psykopater sexualsadister, snarare en sällsynt parafili tack och lov - men vad jag vill ha sagt är att jag har svårt att se att just PM skulle kunna göra goda val utifrån de störningar han har, utifrån en bedrövligt uppväxt och sin helt vrickade sexualitet.
Kombinationen är fatal, han var en tickande bomb där troligen alla motsättningar gjorde att han inte stod emot driftstyrningen.
Citera
2018-03-12, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Du vet redan att det inte fungerar sådär, våra fantastiska försvarsmekanismer ser till att om vi inte är redo för att "resa oss över våra omständigheter", så är det faktiskt helt fullständigt omöjligt. Som du sannolikt också redan vet, så måste man på ett eller annat sätt först bli medveten om att man inte fungerar, sen måste man komma till punkten att man vill förändra sig, utvecklas, och sen måste man ta sig igenom den tunga svåra processen att utvecklas, och till slut bli en hel människa.... (Och på vägen dit utkämpa en ojämn kamp mot försvarsmekanismerna och det undermedvetnas förrädiska pragmatik)...

Ingen lätt uppgift det där om man har en kass bakgrund och pissiga förutsättningar (vilket man ofta har om man levt en stor del av sitt vuxna liv med ett sargat psyke)...

Du är välkommen att behålla din inställning i frågan men jag kunde inte hålla med dig mindre.
Ditt resonemang innebär i faktisk bemärkelse att jag pga min trasiga uppväxt slår mig ihop med min narcissistiske psykopatmake som fortsätter att förtrycka mig och plåga mig och behandla mig som jordens avskum och detta mönster är jag förutbestämd att upprepa till dödsdagar pga de skyddsmekanismer jag använder mig av för att uthärda och överleva en plågsam livssituation. Antingen som ett framtida offer eller att jag agerar som en förövare? Är det något du lärt dig på akademien, eller har du Megaskurt levt ett liv och mött dessa du talar om i verkligheten?

Jag vill ge en motbild av överlevare i verkligheten i sådana fall? Min utläggning var inte ett Utopia, utan en verklighetsförankrad reklamation av en människas förmåga till ärlighet, vi är inte fångar under våra försvarsmekanismer, det går att lära om och göra rätt även om det självklart är en process.
Att se människan som en ofri varelse, utan valfrihet anser jag förrädiskt och är en nedvärderande syn på maskrosbarn, och jag garanterar dig att det finns många människor som rest sig upp ur stoffet och varken reagerar eller agerar som varken förövare eller offer idag utan lever konstruktiva liv, där de också valt att hjälpa sina medmänniskor. Jag känner personligen många, inte från en fallstudie, utan i verkligheten. Det finns alltid en god eller ond väg att följa och det gäller Madsen, precis som alla andra människor.
Citera
2018-03-12, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Här har jag en annan erfarenhet. Psykopater är också olika. En del ljuger ”bara för att de kan” och finner stort nöje i det. Bevisar att de står över de andra, korkade, som bara finns i deras närhet så länge de har nytta av dem, eller kan vara till nytta någon gång i framtiden. De kan vara mästare på att finta när de blir avslöjade eller bara vara arroganta (”so what?”) och byta ämne.

Gud nåde den som står på sig och vägrar acceptera ljugandet eller andra störda beteenden. Då blir det andra bullar. Snabbt.
Ok, intressant. Menar du då att de som ljuger bara för att de kan bör betraktas som mytomaner? Jag har träffat en mytoman, men han var inte psykopat. Ser inget som säger att psykopat och mytomani inte skulle kunna finnas inom en och samma person. Vad tror du om Madsen då, ljuger han för att han kan eller när han har ett motiv bakom lögnerna?
Citera
2018-03-12, 01:29
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Du är välkommen att behålla din inställning i frågan men jag kunde inte hålla med dig mindre.
Ditt resonemang innebär i faktisk bemärkelse att jag pga min trasiga uppväxt slår mig ihop med min narcissistiske psykopatmake som fortsätter att förtrycka mig och plåga mig och behandla mig som jordens avskum och detta mönster är jag förutbestämd att upprepa till dödsdagar pga de skyddsmekanismer jag använder mig av för att uthärda och överleva en plågsam livssituation. Antingen som ett framtida offer eller att jag agerar som en förövare? Är det något du lärt dig på akademien, eller har du Megaskurt levt ett liv och mött dessa du talar om i verkligheten?

Jag vill ge en motbild av överlevare i verkligheten i sådana fall? Min utläggning var inte ett Utopia, utan en verklighetsförankrad reklamation av en människas förmåga till ärlighet, vi är inte fångar under våra försvarsmekanismer, det går att lära om och göra rätt även om det självklart är en process.
Att se människan som en ofri varelse, utan valfrihet anser jag förrädiskt och är en nedvärderande syn på maskrosbarn, och jag garanterar dig att det finns många människor som rest sig upp ur stoffet och varken reagerar eller agerar som varken förövare eller offer idag utan lever konstruktiva liv, där de också valt att hjälpa sina medmänniskor. Jag känner personligen många, inte från en fallstudie, utan i verkligheten. Det finns alltid en god eller ond väg att följa och det gäller Madsen, precis som alla andra människor.

Ledsen att du tog åt dig, jag talade inte om dig här, men fundera istället på din make, upplever du att han tänker "ta sig i kragen och skärpa sig" utan vidare?

Inte schysst att hoppa på folk på det där viset, och jag tänker inte bemöta dina antaganden i övrigt, du vet ingenting om mig och vad jag har gått igenom på min 45-åriga resa genom livet och det är ingenting jag tänker vältra mig i här på FB.

Återigen jag talade inte om dig här, och inte om fallstudier, utan det faktum att för att komma vidare krävs det att man uppnår medvetenhet om sin problematik (och utöver att det är fakta, så har även jag surt fått insikt om detta av egen erfarenhet, både min egen och ifrån människor som står mig väldigt väldigt nära), innan dess går det inte att komma någonvart, för vem är intresserad av jobba med sig själv när man inte själv upplever, ser, eller vet att det är någonting som inte fungerar?

Det låter som att du uppnått medvetenhet, och att du hittat någon slags verktyg att ta dig vidare för att undvika som du säger, repetition av mönster som skadar dig, fortsätt på den linjen!
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-03-12 kl. 02:23.
Citera
2018-03-12, 01:52
Medlem
Citat:
Ok, intressant. Menar du då att de som ljuger bara för att de kan bör betraktas som mytomaner? Jag har träffat en mytoman, men han var inte psykopat. Ser inget som säger att psykopat och mytomani inte skulle kunna finnas inom en och samma person. Vad tror du om Madsen då, ljuger han för att han kan eller när han har ett motiv bakom lögnerna?

Mytomani är väl närmast symptomatiskt hos psykopater. I och med att de inte får dåligt samvete finns ju inget som håller dem tillbaka mer än att de noterat att omgivningen inte uppskattar lögner. Samtidigt kan de ju få en makt- och överlägsenhetskänsla av att ljuga så, om de inte tror att de blir avslöjade, finns det inget som håller dem tillbaka. De kan ljuga och manipulera i stort som smått.

När det gäller PM är det inte lätt att säga. Han befinner sig ju i en speciell situation och kan kanske intellektuellt göra en riskbedömning som gör att han håller sig i schack och väljer sina lögner. Samtidigt är han ju en risktagare.
Citera
2018-03-12, 01:56
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Läste inlägget och det är ju en fullständigt absurd läsning. Jag blev fanimej helt slut när jag läste denna kaotiska text!
Samtidigt kom det drygt tre månader efter brytningen med CS, det är en sorts hälsning i det hela.

PM äcklar mig ur fler perspektiv än mordets vidriga detaljer. Han verkar sippra delar av sanningar till folk om det så är det perfekta brottet, dumpa likdelar eller mordfantasier på ubåten, som om han njuter av att leverera vissa delar av sant material ur sin sjuka hjärna.
Jag tror von B och gänget representerar det politiskt korrekta (himlen) och han själv helvetet.
(spoiler för att det blir långt även om det enbart är saxat och återgett med egna ord)
Sen kommer då en gedigen och detaljerad beskrivning av helvetet, han lägger betydligt mer krut på den delen. Himlen blir väldigt flack jämfört med det färgstarka helvetet.
Förutom färgstark var det som att kliva in i hans gravt sjuka hjärna; ett enda virrvarr av drifter, begär och märkliga rollfigurer:
Han ses även kommentera:
" Denne folkloristiske opfattelse af livet efter døden...synes jeg mest er sjov fordi de fleste nok ville synes at "down under" er et mere udfordrende og interessant sted end "upstairs"

"tror du ikke jeg er lidt fristet af at køre med Djævelens super damplokomotiv, og hjælpe Winston med hans Me 262, pille ved en Black Bird og sludre T-stoff med von Braun og gutterne ? Der er så mange spændende mennesker der med garanti må være down under - at det alene kunne få en

Vad i hela friden menar han med att återge Hitlers dödsdag ihop med sista meningen?

Du tager pillen og synker, mens den glider ned dæmrer en for længst glemt historie time for dig..."

Den här var bra:
"Helvete genomsyras av en ondska, som trenger ind i dit hoved som om du hadde wifi i dina örgångar. Hela filosofien i denne undrevärld kommer til dig.
Om du känner vrede mot din chef, så stikk en kniv i hennes rygg. Varför tveka, hon vil inte bli saknad af någon ? Du skal inte finna dig i något, giv dokk äfter för din vrede, använd kniven. Törs du inte, så sparka hennes lilla hund. Men oidå, der fik du så själv en i sidan - och eftersom du är död, kan du inte dö av det, kun känna smertan. Stjäl dokk, det bliver inte uppdagat. Gå efter dom svaga, dom är enkla offer. Vil du ha nåt, så ta. Nöj dig inte med doften, ta en bit, sjunk och njut."

Hela hans artikel är som at ta nån "sneak peak" inn i galenskapen i Madsens "indre". Hämd, fetisjer och hat. Jag tror Hitler och kapten Vladimir hör hemma nånstans i hans märkliga indre värld.
Citera
2018-03-12, 02:01
Medlem
Citat:
Hur mycket goda val gör en person i kluster B (narc, antisocial) alternativt en psykopat?
Nu är det väl snarare så att detta är det riskabla med störningen:
Brist på empati, en sjuhelsickes glorifiering av sig själv, egenvinning osv.

Gällande psykopater som lyckas vara tillräckligt intelligenta och haft en bra uppväxt så ser de mer vinstvinning i att bete sig någorlunda normalt i samhället, men innerst inne skiter de blankt i omgivningens väl och ve.

Givetvis är absolut inte personlighetsstörda alt psykopater sexualsadister, snarare en sällsynt parafili tack och lov - men vad jag vill ha sagt är att jag har svårt att se att just PM skulle kunna göra goda val utifrån de störningar han har, utifrån en bedrövligt uppväxt och sin helt vrickade sexualitet.
Kombinationen är fatal, han var en tickande bomb där troligen alla motsättningar gjorde att han inte stod emot driftstyrningen.

Själv är jag övertygad om att en människa som Madsen inte var förprogrammerad att göra onda val utifrån de störningar han har. Störningar av dessa slag tror jag inte är medfödda, utan jag separerar inte jaget från handlingar, utan vi blir det vi gör. Och vi kan välja att respondera på olika sätt, och i vilken riktning vi väljer att gå beror på våra val. Madsen är ju inte född med en vrickad sexualitet, utan han har själv valt att besöka kinky sex, delta i BDSM, underhållit sig med rollekar, och valt att titta på snuffmovies och det är ju givet att du då blir vrickad och störd. Detta har stegrats i takt med att han väljer en viss riktning, killen har blivit värre och värre och till slut resulterar det i att Kim avlider på ett bestialiskt vis. Äter du onyttigt blir du vanligtvis med tiden fet, allra helst om du rör dig begränsat. Och en försvårande omständighet kan visserligen vara en genetiskt arv men hur du sköter kost och motion blir avgörande. Däremot tror jag att ditt resonemang leder till att förövare ursäktas och symboliken i det är att fria en skyldig. Med andra ord en kass människosyn.
Citera
2018-03-12, 02:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Den här var bra:
"Helvete genomsyras av en ondska, som trenger ind i dit hoved som om du hadde wifi i dina örgångar. Hela filosofien i denne undrevärld kommer til dig.
Om du känner vrede mot din chef, så stikk en kniv i hennes rygg. Varför tveka, hon vil inte bli saknad af någon ? Du skal inte finna dig i något, giv dokk äfter för din vrede, använd kniven. Törs du inte, så sparka hennes lilla hund. Men oidå, der fik du så själv en i sidan - och eftersom du är död, kan du inte dö av det, kun känna smertan. Stjäl dokk, det bliver inte uppdagat. Gå efter dom svaga, dom är enkla offer. Vil du ha nåt, så ta. Nöj dig inte med doften, ta en bit, sjunk och njut."

Hela hans artikel är som at ta nån "sneak peak" inn i galenskapen i Madsens "indre". Hämd, fetisjer och hat. Jag tror Hitler och kapten Vladimir hör hemma nånstans i hans märkliga indre värld.
Ja, för att ens kunna lägga ut texten på detta sätt så måtte det vara illa ställt. Vampyrkvinnan som beskrevs ingående med blodröda naglar och högklackade stövlar gav mig associationer till DK.
Mjau...

Han är fascinerad av nazisterna, deras arbetsmoral, disciplin, maskinella framsteg, visst ledarskap - men är samtidigt "laid back" då han vet att deras förehavanden likaväl är baserad på extrema hemskheter. Men mord har han uppenbart inte problem med nu när sanningen kommer fram.
Men det är kvinnor specifikt för Madsens del sett till mord, sökord och filmer.
Citera
2018-03-12, 02:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Själv är jag övertygad om att en människa som Madsen inte var förprogrammerad att göra onda val utifrån de störningar han har. Störningar av dessa slag tror jag inte är medfödda, utan jag separerar inte jaget från handlingar, utan vi blir det vi gör. Och vi kan välja att respondera på olika sätt, och i vilken riktning vi väljer att gå beror på våra val. Madsen är ju inte född med en vrickad sexualitet, utan han har själv valt att besöka kinky sex, delta i BDSM, underhållit sig med rollekar, och valt att titta på snuffmovies och det är ju givet att du då blir vrickad och störd. Detta har stegrats i takt med att han väljer en viss riktning, killen har blivit värre och värre och till slut resulterar det i att Kim avlider på ett bestialiskt vis. Äter du onyttigt blir du vanligtvis med tiden fet, allra helst om du rör dig begränsat. Och en försvårande omständighet kan visserligen vara en genetiskt arv men hur du sköter kost och motion blir avgörande. Däremot tror jag att ditt resonemang leder till att förövare ursäktas och symboliken i det är att fria en skyldig. Med andra ord en kass människosyn.
Mitt synsätt gör att förövare ursäktas?
Ta för fan och tagga ner, jag är den siste att försvara eller bortförklara vansinniga mördare oavsett kön.

Jag diskuterar inte nån form av predestination, den läran kan kyrkan behålla.
Gällande psykopati så är det antingen via arv/genetiskt eller miljö/uppväxt eller en kombination.
Gällande val så skiter en psykopat blankt i din godhetslära. Psykopater är driftstyrda, söker självuppfyllande mål - det är självcentrerat, lustfyllt, spänningsökande och gäller vinstvinning.

SJÄLVKLART så söker Madsen det som gör honom kåt. Att det ökar över tid och blir grövre betvivlar ingen.
Men häng med här nu:
Är han sen gränslös - HAR EN STÖRNING - så ser han inga problem öht. med detta. Han har inte normala referensramar, han gör inte normala val.
För att han inte vill. För att han inte har samma moralsystem som vanligt folk.

Du tycks helt förbigå det grundläggande hos honom (psykopati samt narcissism) och diskuterar parafilier som om han hade en fetisch där han suktar efter en sko.
Lycka till om du jämför sexualsadister med övervikt, psykiatrin har saknat dina sakkunniga rön i många år.
Citera
2018-03-12, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Ledsen att du tog åt dig, jag talade inte om dig här, men fundera istället på din make, upplever du att han tänker "ta sig i kragen och skärpa sig" utan vidare?

Inte schysst att hoppa på folk på det där viset, och jag tänker inte bemöta dina antaganden i övrigt, du vet ingenting om mig och vad jag har gått igenom på min 45-åriga resa genom livet och det är ingenting jag tänker vältra mig i här på FB.

Återigen jag talade inte om dig här, och inte om fallstudier, utan det faktum att för att komma vidare krävs det att man uppnår medvetenhet om sin problematik (det här har jag surt lärt mig av egen erfarenhet, både min egen och ifrån människor som står mig väldigt väldigt nära), innan dess går det inte att komma någonvart, för vem är intresserad av jobba med sig själv när man inte själv upplever, ser, eller vet att det är någonting som inte fungerar?

Det låter som att du uppnått medvetenhet, och att du hittat någon slags verktyg att ta dig vidare för att undvika som du säger, repetition av mönster som skadar dig, fortsätt på den linjen!

Ledsen, att jag hoppade på dig Megaskurt, det var onödigt och lågt. Förlåt.😧
Jag hanterade ditt inlägg fel.

Men låt mig säga så här för att förklara. Min exmake är inget offer under sin narcissism, han har handlat och gått i en destruktiv riktning under sitt liv och valt att fortsätta vandra på den vägen istället för att vända om och gå åt andra hållet. Han har valt att vandra den vägen, valt vreden, valt bitterheten och avunden och såsmåningom kom hans val att definiera honom som människa:.

Han blev inte slagen medvetslös under sin bardom eller utsatt för tortyr eller vrede, utan han saknade en pappa och fadersgestalt och det gjorde honom arg, och avundsjuk på människor som hade vad han saknade och längtade efter. Men alla som saknar en fadersgestalt bli ju varken narcissistiska eller psykopatiska, även om det kan vara en försvårande omständighet, eller förutsättning. Visserligen befolkas fängelser av faderlösa män, men många faderlösa män är välfungerande pappor och partners, det vet vi också. Min exmake är också en av de som suttit i fängelse vid ett tillfälle.

Ungefär så, vad gäller min egen bakgrund så har jag vuxit upp i en dysfunktionell kontext med allehanda trauman, vilket varken ledde till missbruk eller prostitution utan en låg självbild. Vilket resulterade i att jag gifte mig med fel människa. Sen många år lever jag ett välfungerande och främst ett ärligt liv mot mig själv och omgivningen. Det som varit har jag valt och det ansvarar jag själv för. Jag är varken ett offer eller en förövare och tänker försöka fortsätta bidra till min omgivning på bästa sätt. As simple as that.
Citera
2018-03-12, 05:40
Medlem
Citat:

Han ses även kommentera:

Är han satanist? Han gör det hela svart eller vitt. Folk som inte varit "perfekta" hamnar i helvetet. Han tänker på sig själv som en person med goda och onda sidor. Men har man gjort en sån här sak så har man ju totalt bejakat mörkret. Men han tänker att so what helvetet är ändå roligare....vilken verklighetsuppfattning.....vrider allt till sin fördel.
Senast redigerad av greyhoundbus 2018-03-12 kl. 05:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in