Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-09, 16:19
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja på den äldre med MagSafe så sitter ju kabeln fast i laddaren, så det blir hela paketet som blir tvunget att köpa om det blir knas med kabeln till datorn. På nya så är kabeln löstagbar från laddaren, så skadad kabel innebär bara att man köper ny kabel.

Var köper man endast kabel utan laddare, har frågat på många ställen i flera år men hittar inte nånstans?
Citera
2018-03-09, 20:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manowar36
Var köper man endast kabel utan laddare, har frågat på många ställen i flera år men hittar inte nånstans?

Här https://www.apple.com/se/shop/mac/ma...s/power-cables

eller om du har en Mac återförsäljare där du bor.Media market brukar annars vara välsorterade
Citera
2018-03-09, 22:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denutdragne
Hej!

Ska snart köpa en ny dator, men efter att ha surfat runt lite på Apples hemsida så ser jag att den MBP dem erbjuder nu tycks vara betydligt dyrare (även utan touch bar) än vad det var senast jag köpte en dator.

Har även hört att tangentbordet ska vara irriterande på den nya då skit lätt fastnar under knapparna, men då betydligt svårare att komma åt på den nya modellen.

Thunderbolt portarna låter väl helt ok, men är nästan säker på att jag kommer använda någon jobbig adapter till dem flesta saker. (TYP IPHONELADDARE?)

Processorn ser också ut att vara 0,3 gHz långsammare på den nya. (Men det kanske man knappt märker)

Kontentan är att jag istället börjat blicka bakåt till samma modell jag haft innan. 2015 års modell.

Låter detta som ett smart resonemang, eller finns det massa fördelar med den senare som jag missat? Pysslar med musikproduktion så bättre skärpa och ljus är inte något jag nödvändigtvis behöver.

Vet någon om man fortfarande kan få tag på dem äldre modellerna på något sätt? Och kan man köpa Apple Care till en äldre modell som inte längre säljs hos Apple?

Stort tack!

Har min gamla macbook pro årsmodell 2012 hemma och den senaste mbp på jobbet. Jag tycker att tangentbordet på de gamla modellerna är mycket behagligare att skriva på. Det allra bästa med de nya modellerna är laddport, den lägre vikten och kvalitén på skärmen!

Har du råd med en ny så köp! Annars tycker jag att du lika gärna kan köpa en begagnad mbp > 2012 med bra batteri (cycle count < 700) för en bråkdel av priset.
Citera
2018-03-10, 21:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yodeler
Som professionell appleanvändare sedan ca 15 år tillbaks så KRÄKS jag på att det är sådana som dig som Apple numera fokuserar på.

Wtf? Jag jobbar också på min dator, anledningen till att jag har Mac och inget annat är att builden på deras laptop är helt sjuk, det är en del av helhetsupplevelsen.. Tänk att köpa en laptop som kan hålla i tio år och se som ny ut.. Om det är de användarna som apple fokuserar på låter det som att jag har gjort dig en tjänst genom att finnas tacksamhets-kräk kanske?
Citera
2018-03-11, 15:10
  #17
Medlem
nihilverums avatar
Jag skriver detta på en 15 tums MBP med Touch Bar, som jag själv trivs mycket bra med. Flexibiliteten i Touch Bar överväger för min del att det inte går att hitta rätt funktionsknapp med känseln i fingrarna.

Att processorns klockfrekvens är lägre betyder inte nödvändigtvis att hastigheten är lägre. När processorns arkitekturgeneration är ny kan hastigheten vara högre även med lägre klockfrekvens.

Jag har inte haft några problem med tangentbordet själv utan gillar det. Tangentbordet på de allra tunnaste MacBooks tycker jag är lite störande, men på MBP är det inga problem för min del.
Citera
2018-03-11, 15:47
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag skriver detta på en 15 tums MBP med Touch Bar, som jag själv trivs mycket bra med. Flexibiliteten i Touch Bar överväger för min del att det inte går att hitta rätt funktionsknapp med känseln i fingrarna.

Att processorns klockfrekvens är lägre betyder inte nödvändigtvis att hastigheten är lägre. När processorns arkitekturgeneration är ny kan hastigheten vara högre även med lägre klockfrekvens.

Jag har inte haft några problem med tangentbordet själv utan gillar det. Tangentbordet på de allra tunnaste MacBooks tycker jag är lite störande, men på MBP är det inga problem för min del.

Folk har i alla tider klagat på tangentborden när det kommit nya generationer. Det klagades friskt redan när jag köpte min MBP 2009, på att det var sååå mycket sämre än det föregående. Så jag tror det i de allra flesta fall handlar om vana. Att det tar lite tid att vänja sig vid det nya, för vissa längre tid än andra. Och det kan ju vara lite lurigt att vänja om dig med att man inte behöver trycks lika mycket/djupt på det nya, utan att man kan ”tappa” både lättare och nättare, vilket många som hunnit och kunnat vänja sig vittnar om gör att det går snabbare och lättarbetat skriva med det nya. Plus att man kan träffa tangenterna lite hor som helst över ytan då de är mycket mer stabila än de gamla om man träffar ute mot kanten.
Citera
2018-03-11, 16:19
  #19
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Folk har i alla tider klagat på tangentborden när det kommit nya generationer. Det klagades friskt redan när jag köpte min MBP 2009, på att det var sååå mycket sämre än det föregående. Så jag tror det i de allra flesta fall handlar om vana. Att det tar lite tid att vänja sig vid det nya, för vissa längre tid än andra. Och det kan ju vara lite lurigt att vänja om dig med att man inte behöver trycks lika mycket/djupt på det nya, utan att man kan ”tappa” både lättare och nättare, vilket många som hunnit och kunnat vänja sig vittnar om gör att det går snabbare och lättarbetat skriva med det nya. Plus att man kan träffa tangenterna lite hor som helst över ytan då de är mycket mer stabila än de gamla om man träffar ute mot kanten.

Jo, jag tycker att tangentbordet är bra på min MBP. Det känns som att Apple har hittat rätt läge för hur långt tangenterna på tangentbordet trycks ned i den aktuella modellen. Däremot tycker jag att tangentbordet i "vanliga" MacBook inte känns så bra, utan nästan mer som att skriva på ett skärmtangentbord på en pekskärm.
Citera
2018-03-12, 04:44
  #20
Medlem
AslakVikingssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denutdragne
Hej!

Ska snart köpa en ny dator, men efter att ha surfat runt lite på Apples hemsida så ser jag att den MBP dem erbjuder nu tycks vara betydligt dyrare (även utan touch bar) än vad det var senast jag köpte en dator.

Har även hört att tangentbordet ska vara irriterande på den nya då skit lätt fastnar under knapparna, men då betydligt svårare att komma åt på den nya modellen.

Thunderbolt portarna låter väl helt ok, men är nästan säker på att jag kommer använda någon jobbig adapter till dem flesta saker. (TYP IPHONELADDARE?)

Processorn ser också ut att vara 0,3 gHz långsammare på den nya. (Men det kanske man knappt märker)

Kontentan är att jag istället börjat blicka bakåt till samma modell jag haft innan. 2015 års modell.

Låter detta som ett smart resonemang, eller finns det massa fördelar med den senare som jag missat? Pysslar med musikproduktion så bättre skärpa och ljus är inte något jag nödvändigtvis behöver.

Vet någon om man fortfarande kan få tag på dem äldre modellerna på något sätt? Och kan man köpa Apple Care till en äldre modell som inte längre säljs hos Apple?

Stort tack!

Jag köpte en MacBook Pro med touch bar för några månader sedan. Nu är inte jag någon super mac användare som använder tunga program eller har den i arbetet. Jag har den mest till att surfa och kolla på Netflix när jag reser. (Ja jag vet att vissa hatar att man köper en pro modell och leker med.) Men det positiva med den nya tycker jag är skärmen. Den är helt underbar! Gillar även batteri tiden, vikten och definitivt snabbheten. Den flyter enormt på bra! Jag funderade med på en 2015 års modell men ångrar verkligen inte att jag köpte 2017 års modellen. Och angående touch bar så älskar jag den. As nice när man ska pausa, spola, höja eller sänka i filmer/musik. Och så mycket annat. Men som sagt jag är en amatör mac användare.
Citera
2018-03-14, 13:25
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merde
Wtf? Jag jobbar också på min dator, anledningen till att jag har Mac och inget annat är att builden på deras laptop är helt sjuk, det är en del av helhetsupplevelsen.. Tänk att köpa en laptop som kan hålla i tio år och se som ny ut.. Om det är de användarna som apple fokuserar på låter det som att jag har gjort dig en tjänst genom att finnas tacksamhets-kräk kanske?

Vad jobbar du med då? Bloggare?

Känns som för de som använder sina Mac/Macbook Pro som Power users så har det varit ett sluttande plan i många år nu
Citera
2018-03-19, 10:18
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yodeler
Vad jobbar du med då? Bloggare?

Influencer heter det faktiskt.
Citera
2018-03-19, 18:38
  #23
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Visst kan det behövas nån adapter mellan den och yttre grunkor i början. Men för iPhone så kan man köpa en kabel som passar direkt mellan lur och MBP så där är det inte tvunget med speciell adapter.

Du menar en sladd som inte kommer med varken iphone eller datorköpet? Det du pratar om är per definition en speciell sladd (TS ordval: jobbig adapter) du måste köpa till för att få det funka. Men hänger man upp sig på att den "egentligen inte är en adapter" för att det låter bättre så sure. Du behöver inga speciella adaptrar, men du kommer inte kunna koppla in din iphone utan att köpa en speciell sladd

Det korta och ärliga svaret på vad TS frågade är, JA du kommer behöva köpa till nya grejer för att koppla in din telefon till datorn i det fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback