Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-02, 12:29
  #1
Medlem
Hej!

Ska snart köpa en ny dator, men efter att ha surfat runt lite på Apples hemsida så ser jag att den MBP dem erbjuder nu tycks vara betydligt dyrare (även utan touch bar) än vad det var senast jag köpte en dator.

Har även hört att tangentbordet ska vara irriterande på den nya då skit lätt fastnar under knapparna, men då betydligt svårare att komma åt på den nya modellen.

Thunderbolt portarna låter väl helt ok, men är nästan säker på att jag kommer använda någon jobbig adapter till dem flesta saker. (TYP IPHONELADDARE?)

Processorn ser också ut att vara 0,3 gHz långsammare på den nya. (Men det kanske man knappt märker)

Kontentan är att jag istället börjat blicka bakåt till samma modell jag haft innan. 2015 års modell.

Låter detta som ett smart resonemang, eller finns det massa fördelar med den senare som jag missat? Pysslar med musikproduktion så bättre skärpa och ljus är inte något jag nödvändigtvis behöver.

Vet någon om man fortfarande kan få tag på dem äldre modellerna på något sätt? Och kan man köpa Apple Care till en äldre modell som inte längre säljs hos Apple?

Stort tack!
Citera
2018-03-02, 12:43
  #2
Medlem
Om man kollar mellan top modellerna 2015 vs 2017 skiljer det ca 2000 i Geekbench
Så den nya är snabbare.

Du hade kunnat handla beg Mac på appstore om du bodde i England mm
Refurbished Mac!Har ej kommit till Sverige ännu.Det är begagnade genomgångna mackar som appstore säljer

Helt klart jag väljer en 2017 i stället för en 2015.Snabbare SSD mm
Citera
2018-03-02, 13:24
  #3
Medlem
Det är inte Thunderbolt-kontakter på den nya utan USB C, som generellt sett är den bästa och mångsidigaste kontakten idag.

Visst kan det behövas nån adapter mellan den och yttre grunkor i början. Men för iPhone så kan man köpa en kabel som passar direkt mellan lur och MBP så där är det inte tvunget med speciell adapter.

De gamla modellerna är riktigt bra, men framtiden ligger i de nya och de är klart snabbare med och har en klase fler fördelar över de gamla.
Citera
2018-03-08, 00:54
  #4
Medlem
Jag ställdes inför exakt samma val som du för fem månader sedan. Jag behövde byta ut en MBP Retina 2012 mot antingen; modell 2015 för 18.790 som den kostade då, eller 2017 års modell med touchbar för typ 28.000 (galet för öveigt. Jag köpte till och med båda två, men efter att ha testat i typ timmar på random elektonikaffärer hämtade jag bara ut den senaste. Den har mycket bättre skärm, den är snyggare, smalare, ger helt enkelt en bättre helhetsupplevelse, och det är ju därför man har mac överhuvudtaget. Tangentbordet strular dock ibland och är inte lila skönt att skriva på, mer stumt. Usb-c laddaren går att köpa magsafe adapter till, Breaksafe heter den, sjukt bra. Touchbaren är typ en gimmick. Men överlag nöjd för den känns nyare, typ. USB-C -> USB/HDMI adaptern åker fram ibland, men det känns ok.
Citera
2018-03-08, 08:34
  #5
Medlem
Personligen älskar jag min 2017års mbp!
Köpte för första gången en 15tummar i och med att den har ett separat grafikkort.
Har alltid haft 13tum innan, men den här gången fick det bli annat.
Breakit, eller vad det heter, magsafe adaptern fungerar inte på 15tum.
Har haft ett kabelbrott pga att kattjävlarna rivit ner datorn men fördelen med den nya laddsladden är att den kostar 200kr istället för 800kr som magsafe (även om den är fantastisk) kostar.
Citera
2018-03-08, 12:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Personligen älskar jag min 2017års mbp!
Köpte för första gången en 15tummar i och med att den har ett separat grafikkort.
Har alltid haft 13tum innan, men den här gången fick det bli annat.
Breakit, eller vad det heter, magsafe adaptern fungerar inte på 15tum.
Har haft ett kabelbrott pga att kattjävlarna rivit ner datorn men fördelen med den nya laddsladden är att den kostar 200kr istället för 800kr som magsafe (även om den är fantastisk) kostar.

Ja på den äldre med MagSafe så sitter ju kabeln fast i laddaren, så det blir hela paketet som blir tvunget att köpa om det blir knas med kabeln till datorn. På nya så är kabeln löstagbar från laddaren, så skadad kabel innebär bara att man köper ny kabel.
Citera
2018-03-08, 18:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merde
den är snyggare, smalare, ger helt enkelt en bättre helhetsupplevelse, och det är ju därför man har mac överhuvudtaget.

Som professionell appleanvändare sedan ca 15 år tillbaks så KRÄKS jag på att det är sådana som dig som Apple numera fokuserar på.

Inom PRO linjen borde fokus vara på att datorn skall vara ett bra arbetsredskap. Design är alltid trevligt, men det får inte bli primärt på en pro-produkt. Först ska den fungera för uppgiften, sen kan man prioritera att den ser läcker ut på ett cafébord.

Jag har också stått inför samma val. Slutade med att jag köpte den nya med touch bar, för att det känns mer framtidssäkert och som en bättre investering.

Jag hatar den. Touchbaren är en värdelös gimmick som jag aldrig använt till något vettigt. Enda den gör är att det numera kräver två klick och att man behöver titta för att exempelvis mute:a ljudet.

USB-C är en grym port men det är ett jävla hån att bara ha USB C på en dator i den här prisklassen och målgruppen. När apple tog bort diskettstationen och cd-läsaren var detta döende tekniker. Men USB-C finns knappt i det vilda än, om man inte aktivt söker produkter med USB C. Man måste bära med sig ett halvt kilo donglar, som dessutom ofta tenderas att glömmas kvar på olika platser.

Extra patetiskt är det att apples egna prylar inte ens har usb-c utan gammaldags usb. Exempelvis mitt apple-tangentbord som jag köpte efter datorn har gamm-usb i ena änden och nån proprietär kontakt i andra.

Min android-telefon har USB-C så att jag kan plugga in den i datorns laddare, lite som det var tänkt. Men iPhones har en propritetär kontakt även i den änden av sladden.

Ja jag är förbannad på Appe. Tyvärr kräver mitt jobb med front end webbutveckling mac os.

Ångrar dock inte att jag tog en ny dator istället för att jaga en äldre modell.

På den positiva sidan kan jag säga att både skärmen och det inbyggda ljudet är galet bra. Mycket bättre än i den förra generationen.
Citera
2018-03-08, 19:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yodeler
Som professionell appleanvändare sedan ca 15 år tillbaks så KRÄKS jag på att det är sådana som dig som Apple numera fokuserar på.

Inom PRO linjen borde fokus vara på att datorn skall vara ett bra arbetsredskap. Design är alltid trevligt, men det får inte bli primärt på en pro-produkt. Först ska den fungera för uppgiften, sen kan man prioritera att den ser läcker ut på ett cafébord.

Jag har också stått inför samma val. Slutade med att jag köpte den nya med touch bar, för att det känns mer framtidssäkert och som en bättre investering.

Jag hatar den. Touchbaren är en värdelös gimmick som jag aldrig använt till något vettigt. Enda den gör är att det numera kräver två klick och att man behöver titta för att exempelvis mute:a ljudet.

USB-C är en grym port men det är ett jävla hån att bara ha USB C på en dator i den här prisklassen och målgruppen. När apple tog bort diskettstationen och cd-läsaren var detta döende tekniker. Men USB-C finns knappt i det vilda än, om man inte aktivt söker produkter med USB C. Man måste bära med sig ett halvt kilo donglar, som dessutom ofta tenderas att glömmas kvar på olika platser.

Extra patetiskt är det att apples egna prylar inte ens har usb-c utan gammaldags usb. Exempelvis mitt apple-tangentbord som jag köpte efter datorn har gamm-usb i ena änden och nån proprietär kontakt i andra.

Min android-telefon har USB-C så att jag kan plugga in den i datorns laddare, lite som det var tänkt. Men iPhones har en propritetär kontakt även i den änden av sladden.

Ja jag är förbannad på Appe. Tyvärr kräver mitt jobb med front end webbutveckling mac os.

Ångrar dock inte att jag tog en ny dator istället för att jaga en äldre modell.

På den positiva sidan kan jag säga att både skärmen och det inbyggda ljudet är galet bra. Mycket bättre än i den förra generationen.


Det är inte lätt där en tillverkare att tillfredsställa alla användares önskemål i en och samma produkt, inte ens proffsanvändarna. Därför att det alltid är så mycket olika krav och tyckanden. Det du tycker är skit kan andra proffsanvändare tycka är bra, eller tvärt om.

När det gäller TouchBaren så låter det faktiskt extremt överdrivet att du ser den bara som en gimmick. Nog för att olika användare kan ha olika stora behov av att använda funtionstangenterna, vare sig det är fysiska eller virtuella, men nog är vi väl alla där och trycker ibland.

Och den nya TB kan ju trots allt konfigureras extremt mycket mer än de gamla fysiska, och lirar även med program och ändrar sig efter olika program.

Du säger att du nu med TB måste trycka två gånger för att mute’a ljudet, måste man verkligen det?

Finns ju en hel del trix att lära sig om TB.
https://youtu.be/aU2eqKO-Fz4
Citera
2018-03-08, 19:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är inte lätt där en tillverkare att tillfredsställa alla användares önskemål i en och samma produkt, inte ens proffsanvändarna. Därför att det alltid är så mycket olika krav och tyckanden. Det du tycker är skit kan andra proffsanvändare tycka är bra, eller tvärt om.

När det gäller TouchBaren så låter det faktiskt extremt överdrivet att du ser den bara som en gimmick. Nog för att olika användare kan ha olika stora behov av att använda funtionstangenterna, vare sig det är fysiska eller virtuella, men nog är vi väl alla där och trycker ibland.

Och den nya TB kan ju trots allt konfigureras extremt mycket mer än de gamla fysiska, och lirar även med program och ändrar sig efter olika program.

Du säger att du nu med TB måste trycka två gånger för att mute’a ljudet, måste man verkligen det?

Finns ju en hel del trix att lära sig om TB.
https://youtu.be/aU2eqKO-Fz4


Du låter ju helt klart som en fanboy.

I en pro-produkt som riktar sig till företag, arbetsplatser och professionella användare tycker jag det är oförlåtligt i nuläget att inte kunna trycka in en vanlig usb-sticka eller en hdmi-kabel. Det är inte ens diskutabelt enligt mig. Att offra de portar som används ute i verkligheten för design eller för "make a point"-syften, det kan man möjligen göra i konsumentlinjen.

Touchbaren tycker jag är kass, men den hade jag kunnat leva med, samt leva med att jag fick betala ett antal tusen extra för, om jag hade fått en acceptabel uppsättning portar.

Apple visste inte ens när jag köpt datorn hur jag skulle kunna koppla in min befintliga och ganska nya 27" Displayport-skärm. De föreslog på allvar på sin support att jag skulle kasta min befintliga fina skärm och hosta upp 15k till för en på Applestore. När jag vägrade sa de att de skulle återkomma om vilken dongel jag skulle använda, vilket de aldrig gjorde.

Slutade med att jag själv fick googla upp en tredjepartsdongel för att lösa det hela.

Jag tycker att apple med sin prolinje de senaste åren pissar sin trognaste kundkrets i ansiktet. De som lagt 6-siffriga belopp på Appledatorer, de som ser till att det finns appar i deras Appstores osv.

Jag förstår att det är mycket mer lönsamt att kränga iPhones och datorer till trendkänsliga bloggare som inte ens vet att de sitter på en unix-dator. Men det känns väldigt kortsiktigt tänkt.

Jag känner många utvecklare som pg.a. att de helt enkelt är förbannade har bytt till linux. Hade jag inte varit beroende av Adobesviten och Sketch för mitt dagliga jobb hade jag varit en av dem.

En plattform och ett ekosystem mår bra av utvecklare.
__________________
Senast redigerad av yodeler 2018-03-08 kl. 19:20.
Citera
2018-03-08, 19:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yodeler
Du låter ju helt klart som en fanboy.

I en pro-produkt som riktar sig till företag, arbetsplatser och professionella användare tycker jag det är oförlåtligt i nuläget att inte kunna trycka in en vanlig usb-sticka eller en hdmi-kabel. Det är inte ens diskutabelt enligt mig. Att offra de portar som används ute i verkligheten för design eller för "make a point"-syften, det kan man möjligen göra i konsumentlinjen.

Touchbaren tycker jag är kass, men den hade jag kunnat leva med, samt leva med att jag fick betala ett antal tusen extra för, om jag hade fått en acceptabel uppsättning portar.

Apple visste inte ens när jag köpt datorn hur jag skulle kunna koppla in min befintliga och ganska nya 27" Displayport-skärm. De föreslog på allvar på sin support att jag skulle kasta min befintliga fina skärm och hosta upp 15k till för en på Applestore. När jag vägrade sa de att de skulle återkomma om vilken dongel jag skulle använda, vilket de aldrig gjorde.

Slutade med att jag själv fick googla upp en tredjepartsdongel för att lösa det hela.

Jag tycker att apple med sin prolinje de senaste åren pissar sin trognaste kundkrets i ansiktet. De som lagt 6-siffriga belopp på Appledatorer, de som ser till att det finns appar i deras Appstores osv.

Jag förstår att det är mycket mer lönsamt att kränga iPhones och datorer till trendkänsliga bloggare som inte ens vet att de sitter på en unix-dator. Men det känns väldigt kortsiktigt tänkt.

Jag känner många utvecklare som pg.a. att de helt enkelt är förbannade har bytt till linux. Hade jag inte varit beroende av Adobesviten och Sketch för mitt dagliga jobb hade jag varit en av dem.

En plattform och ett ekosystem mår bra av utvecklare.

Ok, där kastade du ”fanboykortet” på rekordtid, vilket för dig själv att verka som en oseriös obstinat halvaggressiv snorunge... Skärp dig!!

Sen verkade du helt missa att svara på min enkla fråga om att muta ljudet med TB, var den för svår eller nåt? Jag frågade för att det tyvärr inte är ovanligt att folk påstår saker som inte alltid stämmer, för de kan ha missat nåt knep eller så.

Det har alltid, och kommer alltid, att bli en del gnissel när tillverkare/bransch går från en version till nåt nytt, som t ex med anslutningar/kontakter. Men det brukar oftast vara nåt som ger sig efter ett tag, och om ingen trycker på lite mer som ju Apple ofta gör, så sker övergångarna långsammare vilket inte heller är så bra.
Citera
2018-03-08, 19:45
  #11
Medlem
Hehe jag kände när jag skrev det att jag ger dig öppet mål till motattack! Men just apple har ju en speciell förmåga att deras användare tar dem i försvar oavsett vad de hittar på, det är just frustrerande.


Angående touchbaren så nej jag har inte orkar kolla på din youtube-film, och jag känner inte heller att det är så lyckad UI om man behöver gå på utbildning för att kunna använda den.

Gällande portar så applåderade jag när Apple tog bort disketter och cd-rom. Skillnaden är att USB-C inte ens är nära primetime än. Och det var de ännu mindre för 1.5 år sedan. Gå in på en random elgiganten eller liknande och du kommer inse att det är svårt att ens hitta usb-c-produkter.

Någon måste börja, det håller jag med om. Men det kan man använda konsumentlinjen till isåfall. De kunde också fasat över och haft mestadels usb-c men behållt typ en vanlig usb och hdmi. Det hade nog de flesta klarat sig på.

För övrigt verkar ju inte ens Apple själva tycka att USB-C är mainstream än när deras egna tillbehör, telefoner och tablets inte har USB-C i någon ände av kabeln.
Citera
2018-03-08, 23:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yodeler
Hehe jag kände när jag skrev det att jag ger dig öppet mål till motattack! Men just apple har ju en speciell förmåga att deras användare tar dem i försvar oavsett vad de hittar på, det är just frustrerande.


Angående touchbaren så nej jag har inte orkar kolla på din youtube-film, och jag känner inte heller att det är så lyckad UI om man behöver gå på utbildning för att kunna använda den.

Gällande portar så applåderade jag när Apple tog bort disketter och cd-rom. Skillnaden är att USB-C inte ens är nära primetime än. Och det var de ännu mindre för 1.5 år sedan. Gå in på en random elgiganten eller liknande och du kommer inse att det är svårt att ens hitta usb-c-produkter.

Någon måste börja, det håller jag med om. Men det kan man använda konsumentlinjen till isåfall. De kunde också fasat över och haft mestadels usb-c men behållt typ en vanlig usb och hdmi. Det hade nog de flesta klarat sig på.

För övrigt verkar ju inte ens Apple själva tycka att USB-C är mainstream än när deras egna tillbehör, telefoner och tablets inte har USB-C i någon ände av kabeln.

Det kan ju vara så att det du och andra tolkar som försvar, faktiskt kan vara att man försöker visa att saker och ting kan ha två sidor, och man bör försöka att se mer än just en sida, sin sida. För även om man inte automatiskt gillar den andra sidan så kanske man ändå kan ha viss förståelse för den om man får den påvisad och förklarad varför man valde den lösningen. Hänger du med? Eller blir man automatiskt en fanboy så fort man inte håller med om allt som det klagas på...?

När det gäller TB så behöver man inte utbilda sig för tag kunna använda den då den generellt sett är väldigt logisk och intuitiv. Men, som med allt annat så kan man ju lära sig en del små trevliga extra trix eller funktioner. Jag menar, i princip alla grunkor vi är vana att använda kan ändå ha en och annan smart lösning/funktion som vi inte visste om innan vi kikade i manualen, eller nån tipsade oss om det. Så varför inte kika lite på t ex länken jag gav, det kanske finns nåt som kan vara användbart där.

Visst kan det vara bökigt med en adapter eller två nu innan det blir mer vanligt med USB-C på grunkorna. Men redan nu kan man med fog säga att denna nya MBP på sätt och vis ändå är den mest och lättast expanderbara MacBooken de nånsin släppt. Ja så länge man bara har sin lilla adapter/dongle då.

Tänk dig att du på ditt skrivbord har en hel del olika grunkor inkopplade i din MBP, men frekvent behöver ut i fält med din MBP. Med den gamla modellen med alla de himla bra kontakterna som så många nu klagar för att de är borta på den nya, så får man koppla loss en hel drös olika kontakter, sen när man kommer in igen med sin MBP så får man pilla en stund med att koppla in alla dessa kablar igen.

Men den nya MBP med USB-C så kan man ju ha det så fint att man bara kopplar ifrån/till en enda liten kabel, vändbar åt vilket håll som helst, i vilken som helst av de fyra tillgängliga portarna, klart. Detta kan en del användare av den nya MBP uppskatta vilket de vittnar om. Men såklart jobbar ju inte alla så, vilket igen betyder att det är svårt att designa en apparat som passar allas önskemål etc. Men en sak som väldigt många trots allt gillar är att deras bärbara är så lätt och nätt som möjligt.

Att Apples iOS-prylar inte har USB-C än kan man ju tycka är märkligt, men kanske är det valet enklare än man tror, och inte enbart för att jäklas med användarna eller krama pengar ur dem. Kanske det blir USB-C på dem snart, eller kanske inte. Det blir ju både för och nackdelar med ett sådant byte.

Sitter själv och är sugen att slå till på en ny nästan maxad MBP 15”, som ersättare till min mid 2009 MBP 15” som funkar kalas än idag med senaste High Sierra, men tvekar lite och ska försöka vänta till de gått över till den senaste processorgenerationen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback