2018-03-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En kollega till Oskar har ju observerat att denne inte såg ut att må bra, hade ”sorg i blicken”. Så något måste det ju ha varit som plågade Oskar.

Ja men det jag ifrågasätter är om det var tösernas mående eller rent av pressen på arbetet.Som jag sagt innan så var jan kontroversiell och ifrågasatt av en del i EU kommissionen och näringslivet 😔
Citera
2018-03-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Många med mig vill INTE tro det och utredning är de facto inte klar ännu ! Efter alla svar på SPÅR inne i huset kan man börja spekulera vad som kan ha utlöst det ! Ja vad ska jag skriva Tycker du ? Utåt sett så har ALLT verkat normalt.Och om de mot förmodan har gjort detta gemensamt så är det INTE planerat och det vet polisen också efter alla förhör så vet ju de om några att varken H el. O varit deprimerade H cancer m.m som skrivits i tråden....
Jag vet inte vad du och Avd9 har i åtanke och jag värdesätter dina inlägg men så pass långt har vi kommit i tråden att vi med säkerhet kan säga att ALLT inte verkade normalt. Två hemskolade barn är onormalt, rektor, pianoläraren och Oskars chef har alla vittnat om att det inte stod helt rätt till.
EDIT har läst vad du skrivit ovan nu
Senast redigerad av bazaar 2018-03-11 kl. 14:03.
Citera
2018-03-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ja men det jag ifrågasätter är om det var tösernas mående eller rent av pressen på arbetet.Som jag sagt innan så var jan kontroversiell och ifrågasatt av en del i EU kommissionen och näringslivet 😔

För EKs del var det familjesituationen:

”Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes.” Linked in.
Citera
2018-03-11, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
För ett tag sen skrev du att det hade planerats sedan länge, var det bara en teori från din sida. Det var i ett långt ”lägga-korten-på-bordet” inlägg som du skrev det.

Precis som alla andra, så spekulerar jag.
Jag har försökt att vara tydlig med om det är ett PM, eller en spekulation när jag gjort nått inlägg.
Om jag missat det (vilket säkert har hänt flera ggr) så hoppas jag att dom flesta förstår att det är en Teori, Spekulation, eller PM.
Citera
2018-03-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.

Så jävla tragiskt detta är, slutsatsen är glasklar för mig, dom orkade helt enkelt inte mer och valde och avsluta.

Och denna en gång till
Citera
2018-03-11, 14:12
Bannlyst
Citat:
Då kan ju även jag passa på att klargöra att det är avd 9 som nyfiket ställt frågor och berättat om sin TEORI och frågat mig om det är så det har gått till. Och jag har i stort sett inte skrivit mer en vad jag gjort i tråden 🤔 Känner en nära bekant och har träffat familjen vid några tillställningar är vad jag berättat utöver vad jag skrivit i tråden 😎Så på så sätt ser jag även deras bilder på FB

Är det så konstigt att man ställer frågor......
Enl dej så var ju alla kärnfriska, jobbade fullt och Tjoa Moa o Agnes var inte alls sjuka.
Eftersom du påstår det, så undrar ju i alla fall jag varför du gör det.
Citera
2018-03-11, 14:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo visst kan Oskar ha varit på samma depressions nivå som Hanna - blixten kan slå ner i samma hus två gånger.
Men att båda föräldrarna av depression samtidigt tappar all sans och vett och mördar sina barn och därefter suiciderar själva har ju nästan aldrig hänt i modern världshistoria.

Dessutom måste detta antingen iskallt planerats i lönndom under längre tid eller kommit väldigt abrupt. Eftersom både Hanna och Oskar arbetade som vanligt före jul, hade byggt om ett flickrum, köpt ny bil, sökt en proffesur för O och att Oskar ska ha pratat i telefon med sin syster para några dagar före.
Har det kommit plötsligt kanske ingen utomstående hunnit larma?

När 3 familjemedlemmar mår dåligt och den 4e är påväg så betyder nog ett renoverat flickrum, nya bilar, fina titlar ingenting.
Citera
2018-03-11, 14:30
Medlem
Neil Websdale i sin bok om familicide

”The analysis identifies the pivotal roles of socially situated emotions such as shame, rage, fear, anxiety, and depression in the lives of perpetrators and in particular the way perpetrators mismanage these emotions, fail to acknowledge or recognize them, and mask them.”

”Chapter 5 explores the emotional styles of 14 civil reputable familicidal hearts (7 male, 7 female). These perpetrators appear conformist, proper, respectable, almost emotionally constipated or tightly constrained. Unlike livid coercive hearts, they tend to maintain their intimate relationships, find common ground with spouses and partners, and make various accommodations, including playing their specific part in a gendered division of labor. As the author points out, when honorable and respectable men and women commit familicide, their acts raise the disturbing possibility that other like-situated persons have similar potential. The author explores the way civil reputable hearts appeared to fit into the social order, examines their latent discontent including their oftentimes suppressed rage and emotional suffering, and, finally discusses their planning and preparation to kill.”

Kollade lite i det bokkapitel så vid det går på Google. Inte lätt läst direkt, tycker jag. Men essensen i den typ av familicide: familjerna kan se helt normala ut utåt (det gjorde denna familjen här i Bjärred inte) och därför förstår omgivningen ingenting. Social högstatus är inte förknippat med familicide och därför är omgivningen often chockat när det händer. Så oväntad.
Citera
2018-03-11, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Är det så konstigt att man ställer frågor......
Enl dej så var ju alla kärnfriska, jobbade fullt och Tjoa Moa o Agnes var inte alls sjuka.
Eftersom du påstår det, så undrar ju i alla fall jag varför du gör det.

Nej, jag tycker verkligen inte att det är något konstigt att ställa frågor. Det är istället nyfiket, ärligt och driver tråden framåt.
Citera
2018-03-11, 14:33
Medlem
Rodjas avatar
Bland alla inlägg, kan ha missat något, men kan det har varit en hotbild/utpressningsbild mot O och H kring deras barn?

Att något kommer att hända dem, om de inte följer något direktiv angående deras arbete som skattejurister? Många som har intressen. Någon har en hållhake på dem? Det kan vara värre än en depression eller sjukdom, något som många har och lider av, utan att ta död på sig själva.

Och att barnen givetvis inte visste det, utan att det var de som sammansvetsat par som visste det och gjorde allt för att hålla barnen inom uppsikt?

Bara en teori/fråga. Säljer inte in det heller som ett troligt scenario ens.
Citera
2018-03-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Nej, jag tycker verkligen inte att det är något konstigt att ställa frågor. Det är istället nyfiket, ärligt och driver tråden framåt.
I ett PM ? Trodde du var emot PM?
Citera
2018-03-11, 14:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det är faktiskt du som beskrev att intygen var gamla i ett tidigare inlägg. Jag bad dig då berätta var du hade fått den uppgiften ifrån. Du underlät dock att svara trots upprepade förfrågningar.

Nu säger du plöstligt istället att de båda har intyg från 2017. Vänligen berätta var du fått denna nya uppgift ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det ligger minst en hund begraven i detta med skolans beslut och de uppgivna läkarintygen.
Någon/några har sannolikt påverkats till att fatta märkliga ovanliga beslut. Med hänvisning till punkterna ovan, helt oförklarliga beslut som kostat miljoner av skolbudgeten skattepengar och stängt in och isolerat barnen.
Man får inte låta föräldrar kräva årslång isolering av sina barn för att de av någon orsak vill, inte ens med något gammalt läkarintyg i bagaget. Då får man gå på djupet och ha en dialog med läkare, skolläkaren och klinik först. Det verkar man hoppat över.

Det borde i vart fall utredas.

Agnes hade haft hemundervisning sedan mellanstadiet. Det är flera år. Sannolikt har skolan redan vid första beslutet om hemundervisning för A haft tillgång till ett läkarintyg - annars är det svårt att få. Då har Agnes antagligen haft minste ett gammalt läkarintyg.

Moa, som före höstterminen 2017 inte hade haft hemundervisning tidigare, hade väl sannolikt ett färskt utfärdat läkarintyg från 2017.

Sannolikt och förhoppningsvis har även Agnes läkarintyg uppdaterats inför i vart fall varje nytt läsår. Det sätter A i situationen att kunna ha både gamla och nya intyg.

Ett läkarintyg brukar man normalt kunna anse vara färskt under maximalt något år, ej längre om inget särskilt anges. Intyg om allergier hos barn etc kan gälla längre. Handikappsintyg till försäkringsbolag och försäkringskassa kan ha andra tidsangivelser. Intyg för frånvaro från skolgymnastiken har vanligen en tidsangivelse.

Ta och fundera över ditt eget ifrågasättande kring uppgifterna om att barnen inte hade hemundervisning på heltid 3 respektive 4 dagar per vecka, att föräldrarna inte var drivande kring hemundervisningen eller ditt påstående att många fler barn än 1-2 per kommun har hemundervisning.

Eller det faktum att du uppger dig veta exakt vad som stått på barnens läkarintyg - då borde du ju också veta hur gamla dessa intyg var.

Från och med nu kommer jag inte besvara dina ordklyverifrågor om självklarheter som jag utgår från att faktiskt även du egentligen begriper. Det tillför inte den här tråden något mer utan är bara tröttsamt. Du får fiska upp någon annan du kan vara dryg mot, jag vill inte leka drygleken med dig längre.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-11 kl. 15:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in