Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-25, 00:00
  #11857
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Tråkigheten personifierade", det har väl ändå inte framgått att föräldrarna var detta?

Pappan var ju fotbollstränare tidigare, skrev en ganska lättsam lättförståelig bok om moms tillägnad döttrarna. Ungarna badade och stojade i familjens pool och föräldrarna var väldigt måna om att ge sina kroniskt trötta barn mycket av sin tid, pappan gick och handlade med yngsta dottern i mellandagarna och man hade gjort flera utlandsresor. Bägge gick ner i arbetstid och pappan försökte arbeta hemifrån sista månaderna. De hade visst också tagit emot fosterbarn när döttrarna var små. Det är i alla fall några brottstycken av deras handlingar som framkommit.

Nog finns det föräldrar som ur barnens perspektiv är betydligt mer "tråkigheten personifierad".
Låt vara att juridik och skatterätt med momsexpertis inte låter så upphetsande för alla men smaken är olika.

Det finnns en video med OH på 23 nånting minuter som man kan finna lätt med Google. Tio år gammal förvisso. "Tråkig" eller "stelbent" i någon enkel bemärkelse är inte det intryck man får, möjligen lite nördigt överarbetande, partiellt inskränkt och slätstruket mainstream och ospännande helylle.

Den här killens problem är snarare curlingpappans, tror jag. Eller att ha så fullt upp med att tillmötesgå arbetets krav och önskemål att han glömmer bort att sörja för sina barn (efter deras behov och förutsättningar). Det kan vara endera eller både och, förstås. Han är lite för perfekt för sitt eget bästa. Är mitt intryck.
Citera
2018-01-25, 03:28
  #11858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Inte alls. Jag skrev i ett tidigare inlägg att det jag vänder mig mot är ordet familjetragedi. Det är nån slags omskrivning av något
hemskt som hänt, men som skulle vara förmildrande på något sätt om det är (oftast) fadern/mannen som mördat fru och barn i sin familj.
Det är fan inte vanligt att två barn blir mördade av sina föräldrar i Sverige, därav
blir allmänintresset stort.


Men det är ju också en familjetragedi, eftersom tanken är att individerna i en familj ska leva för varandra. Ingen vet vad som hände än, men det är väldigt mycket i detta. Ena dagen är man förbannad på föräldrarna, nästa på samhällets resurser och förmågor, nästa på omgivningen. Alla såg, ingen såg, eftersom det som hänt övergår vår fattningsförmåga. Det är svårt att höra hur rationellt de har agerat, och frågan är vad som skapade den inbillade rationaliteten. Kan vara allt från ondska till väl dold depression. En del tror kärlek, men det sorterar jag in under depression. Mord är missriktad kärlek, även om de drabbade lider och är ängsliga.

Tror inte att pappan jobbade 90 procent utan att han skubbade massivt från jobbet i höstas. I offentlig sektor har man inte lika stor koll som i företag där man håller hårdare i pengarna och inte redan har en tilldelad, orubblig budget att sätta sprätt på.
__________________
Senast redigerad av rappytt 2018-01-25 kl. 03:32.
Citera
2018-01-25, 06:59
  #11859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
OM detta stämmer undrar jag om skulderna hör ihop med scientologerna eller inte. Någon nämnde att det är dyrt att vara medlem.

Det är dyrt att vara medlem och tidskrävande. Dels om du arbetar utanför kyrkan så ska viss del av lönen betalas till kyrkan eller ges i form av donationer. Sen måste du betala ganska så stora summor för att komma till nästa steg inom kyrkan. Du köper som "kurser" som tar dig vidare och du får mer insikt i tron och kyrkan. I början tusenlappar och sedan belopp på hundratusen o mer. Iaf om den svenska kyrkan följer samma mönster som i övriga världen.

Om jag inte minns fel så tror även de om du är sjuk så har du dig själv att skylla för du har underliggande saker psykiskt som orsakar sjukdomen. För att bota detta måste du genomgå många terapisessioner med speciell utsedd person inom kyrkan för att bli "clear" som de säger. Terapisessioner som är psykiskt krävande och kan bryta ner en person. Det är ju det de sysslar med, hjärntvätt.
Citera
2018-01-25, 06:59
  #11860
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
OM detta stämmer undrar jag om skulderna hör ihop med scientologerna eller inte. Någon nämnde att det är dyrt att vara medlem.

Tror inte på skulder....då skulle väl de använt sina likvida medel från hans företag
Citera
2018-01-25, 07:14
  #11861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men det är ju också en familjetragedi, eftersom tanken är att individerna i en familj ska leva för varandra. Ingen vet vad som hände än, men det är väldigt mycket i detta. Ena dagen är man förbannad på föräldrarna, nästa på samhällets resurser och förmågor, nästa på omgivningen. Alla såg, ingen såg, eftersom det som hänt övergår vår fattningsförmåga. Det är svårt att höra hur rationellt de har agerat, och frågan är vad som skapade den inbillade rationaliteten. Kan vara allt från ondska till väl dold depression. En del tror kärlek, men det sorterar jag in under depression. Mord är missriktad kärlek, även om de drabbade lider och är ängsliga.

Tror inte att pappan jobbade 90 procent utan att han skubbade massivt från jobbet i höstas. I offentlig sektor har man inte lika stor koll som i företag där man håller hårdare i pengarna och inte redan har en tilldelad, orubblig budget att sätta sprätt på.

Tror du har rätt. Pappan gick ned i deltid på papper, men "skrev" och forskade hemifrån, vilket möjliggjorde att han osedd kunde lägga arbetsuppgifterna åt sidan och istället sjunka in i galenskap. Med facit i hand så hade familjen förmodligegn levt om han istället hade sjukskrivit sig och det är nog den enda lärdom man kan dra av det här fallet: Sök hjälp i tid!
Citera
2018-01-25, 07:15
  #11862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Sociala myndigheter hade INTE fått in någon anmälan om familjen.

I det jag läst så har följande varit inblandade: Skolans rektor(äldsta flickans), en mentor, en skolsköterska, en skolpsykolog, mestadels pappan, en specialpedagog och en kurator.

I de offentliga handlingarna har massmedia endast hittat "Kronisk trötthet".
Och det har de uppräknade här ovan tillsammans kommit fram till/ fastställt/ godkänt att flickorna skulle ha lidit av och det utifrån information som föräldrarna hade delgivit barnens båda skolor och som föräldrarna skulle ha varit drivande i, föräldrarna var drivande i att båda deras flickor skulle hemundervisas.
Inget mer och inget annat än så har hittills framkommit.

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Tror inte på skulder....då skulle väl de använt sina likvida medel från hans företag

Jag tror inte heller på skulder då jag pratade med en kvinna igår som kände pappan. Fick ut ganska mycket info. Dock kan jag inte garantera sanningshalten i det men det bekräftade mina tankar kring allt. Hinner dock inte skriva det nu men skriver det hon berättade senare idag.
Citera
2018-01-25, 07:19
  #11863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, stress via nätet och allt det innebär, skolan skiter de flesta i och visar en okunnighet som är skrämmande. Sorry för OT!
Och så var vi där igen, det är skolans fel! Säg mig, finns det något problem skolan inte förväntas kunna lösa? Vi har ju lärt oss av denna tråd att skolan ska kunna förutse mord/självmord av hela familjer. Bland annat.
Citera
2018-01-25, 08:23
  #11864
Medlem
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.

Så jävla tragiskt detta är, slutsatsen är glasklar för mig, dom orkade helt enkelt inte mer och valde och avsluta.
Citera
2018-01-25, 08:31
  #11865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.

Så jävla tragiskt detta är, slutsatsen är glasklar för mig, dom orkade helt enkelt inte mer och valde och avsluta.

Hur hade han fått med frun på tåget då, hade hon några teorier om det?

Tack för att du delar med dig!
Citera
2018-01-25, 08:41
  #11866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.

Så jävla tragiskt detta är, slutsatsen är glasklar för mig, dom orkade helt enkelt inte mer och valde och avsluta.

Du, jag är ledsen men jag har så många följdfrågor nu...

Fick du intrycket att din vän hade förståelse för det som skett eller fann hon det förkastligt?

Du säger att sjukdomen inte var diagnosticerad, vad bestod symptomen av? Och den lilla flickan, hennes symptom och sjukdomsbild?

Och för att gå tillbaka till Mamman, kände hon henne? Om inte kände hon till något om hennes psykiska tillstånd. Finns det någon substans i de här cancer ryktena?

Tack på förhand.
Citera
2018-01-25, 08:41
  #11867
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ingen förälder kan kallas välfungerande om hen mördar sitt eget barn. Dessa barn kunde till och med gå.

Ingen välfungerande förälder låter sig övertalas till mord. Dessa två föräldrar får inga som helst sympatier av mig.

Då får "hen" använda ett annat ord än "välfungerande" och försöka förstå vad jag menar ändå.

Ej heller var min poäng att skapa sympati. Jag försöker snarare förstå vad som hände, utan att lägga in några värderingar åt endera hållet.
Citera
2018-01-25, 08:47
  #11868
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffeinvitamin
"Varför dödar föräldrar sina barn?"
En fyllig artikel som bygger på studier från forskare i Sverige och England, samt intervju med en svensk forskare/överläkare:

https://kit.se/2018/01/24/100929/var...9-b3396d7fa67f

KIT är Bonniers soptipp för fördummande populärjournalistik. Att fråga hur nån kan mörda sina barn är lika löjligt som att fråga hur nån kan ha avföring i näsan. För att det var något skäl som vägde tyngre än att bajs luktar illa, såklart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback